חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

דלקות של הלחמית

כאשר מדברים על "דלקת של העין" מתיחסים בד"כ לכך שהעין אדומה, העפעפיים נפוחות, ושיש הפרשה כלשהיא בריסים והעפעפיים. אולם המושג "דלקת" הוא מושג רחב ביותר, הכולל מספר רחב מאוד של מחלות בלחמית ובקרנית. חלקן הן מחלות קצרות מועד, המופיעות לפתע, ונגרמות ע"י זיהומים שונים בחיידקים או וירוסים. מחלות אלו חולפות בד"כ מעצמן, ולעיתים מצריכות טיפול קצר בתכשירים מקומיים המכילים אנטיביוטיקה, סטרואידים או תחליפי דמעות. לעומתן, חלק מהדלקות הן על רקע לא זיהומי, והן קשורות במצבים אלרגיים או בשינויים בשכבת הדמעות. האבחון והטיפול במחלות אלו יותר מורכב, מתמשך, ומחייב מעקב אצל מומחה למחלות קרנית.

דלקות זיהומיות

העין היא איבר חיצוני החשוף דרך קבע למזהמים רבים. מרבית המזהמים חודרים ללחמית ע"י מגע של הידיים שלנו בעיניים, תוך כדי שפשוף העיניים עם אצבעות שנגעו קודם לכן במשטחים מזוהמים. דלקת זיהומית של הלחמית יכולה להיגרם ע"י חיידקים או ע"י וירוסים. רב הדלקות ניתנות לאבחון וטיפול ע"י רופא המשפחה או רופא הילדים. במיעוטן, כאשר התהליך מתמשך ולא מגיב לטיפול, או כאשר יש סיבוכים המערבים גם את הקרנית, יש צורך בהפנייה לרופא עיניים המומחה במחלות הקרנית.

דלקת חיידקית של הלחמית

דלקת חיידקית של הלחמית מתבטאת בעין אדומה ודביקה, מופיעה בצורה חדה, עם תלונות של גרד, צריבה או תחושת דביקות בעיניים. בד"כ אין תלונות על ירידה בראייה. בד"כ עין אחת מעורבת בתחילה, ולאחר זמן של שעות או ימים מתפתחת דלקת גם בעין השנייה. בד"כ קודם לכך מגע עם אדם אחר בסביבה הקרובה שסבל מדלקת בעיניים.

העפעפיים נפוחות, הלחמית גדושה ואדומה, וקיימת הפרשה מוגלתית סמיכה בין העפעפיים ועל הריסים (תמונה 1). לעיתים קרובות העפעפיים עצמן מעורבות בדלקת. בד"כ הקרנית אינה מעורבת ולכן אין ירידה משמעותית בראייה. ההפרשה עלולה לגרום לירידה קלה וחולפת בראייה. כאשר יש ירידה בראייה בנוכחות עין אדומה ומפרישה, יש לשלול מעורבות של הקרנית, ולבדוק אם אין כיב בקרנית.

רוב הדלקות החיידקיות חולפות מעצמן תוך מספר ימים ללא טיפול. ניתן לטפל בדלקת חיידקית של הלחמית ע"י טיפות או משחה אנטיבוטית כגון משחת סינטמיצין (המכילה כלורמפניקול), משחת טוברמיצין או משחת חומצה פוסידית.

אם הדלקת לא מגיבה לטיפול, ניתן לקחת דגימה מההפרשות לבדיקת חיידקים (תרבית). כ"כ יתכן שמדובר בדלקת ויראלית. זיהום ממשוך שלא מגיב לטיפול מחייב הפניה לרופא עיניים.

דלקת ויראלית של הלחמית

תמונה 2. דלקת ויראלית מתחילה בעין אחת ועוברת אח"כ לעין השניה.

וירוסים רבים עלולים לגרום לדלקת של הלחמית. דלקת ויראלית של הלחמית דומה לדלקת חיידקית בהבדל עיקרי אחד: ההפרשה היא בד"כ מימית צלולה ולא מוגלתית סמיכה, כמו בדלקת חיידקית. הדלקת מתחילה בד"כ בעין אחת, ועוברת לאחר יום או מספר ימים לעין השניה (תמונה 2). לעיתים תיתכן מחלת חום במקביל להופעת הדלקת בלחמית, ולעיתים תיתכן במקביל דלקת ויראלית של דרכי הנשימה העליונות.

הסימנים בבדיקת העין כוללים נפיחות העפעפיים, אודם של הלחמית, הפרשה מימית, ולעתים קרובות גם דימומי נקודה זעירים בלחמית. הפורניקס התחתון (השקע שבין העפעף התחתון והעין) יכול להכיל גבשושיות עדינות בעלות שטח פנים חלק הנקראים follicles (זקיקים) (תמונה 3). לעיתים מופיעות ארוזיות נקודתיות (אזרים של חוסר אפיתל) בקרנית. בלוטת הלימפה שלפני תנוך האוזן יכולה להיות מוגדלת, במיוחד בילדים עם דלקת ויראלית של הלחמית.

מרבית הדלקות הויראליות של הלחמית עוברות מעצמן ללא טיפול. ניתן להקל על תחושת הצריבה בעיניים ע"י שטיפה עם תחליפי דמעות ללא חומרים משמרים, וע"י ניקוי תכוף של ההפרשות בריסים ובעפעפיים. לעיתים ניתן להוסיף טיפול אנטיביוטי בטיפות כדי למנוע הדבקה משנית בחיידקים.

אחד הסוגים הקשים והממושכים של דלקת ויראלית של הלחמית נגרם ע"י וירוס מסוג ה- Adeno. וירוס זה מופיע בצורה מגפתית, בעיקר במקומות בהם נמצאים בני אדם בצפיפות, כמו גני ילדים, קייטנות או מחנות נוער. דלקת זו פוגעת בלחמית וגם בקרנית, ולכן היא נקראת Epidemic Kerato-Conjunctivitis או בקיצור – EKC. דלקת זו נמשכת כ- 2-4 שבועות בשלב האקוטי, והיא מתבטאת בעין אדומה מאוד, הפרשה מרובה, תחושת צריבה ולעיתים כאב בעיניים, ולעיתים גם ירידה ניכרת בראייה, על רקע הופעת תסנינים דלקתיים בקרנית. כ"כ תיתכן צמיחה של קרום דלקתי בחלק הפנימי של העפעפיים ואפילו ארוזיה בקרנית. סוג נוסף של דלקת ויראלית בלחמית הנגרמת ע"י וירוס ה- Adeno פוגע במיוחד בילדים וכרוך גם בדלקת של הגרון. סוג זה נקרא Pharyngo-Conjunctival Fever או PCF.

לאחר השלב האקוטי של דלקות בלחמית הנגרמות בגלל וירוס ה- Adeno (בעיקר ב- EKC), יתכן בחלק מהאנשים מהלך ממושך של מספר חודשים, שבו נמצאים תסנינים דלקתיים בשכבות השטחיות של הקרנית (תמונה 4). תסנינים אלו עלולים לגרום להפרעה בראייה, לעיוותים, הילה וסינוור, בייחוד בראיית לילה. מחלה זו מחייבת הפנייה לרופא עיניים המומחה במחלות קרנית. לעיתים יש צורך בטיפול ממושך בטיפות סטרואידים לעיניים כדי לסלק את התסנינים הדלקתיים בקרנית.

דלקות לא זיהומיות

דלקות לא זיהומיות הם תהליכים כרוניים של דלקת בלחמית בעוצמה מתונה, הנגרמות על רקע אלרגי או על רקע של תסמונת העין היבשה. דלקות אלו מאופיינות במהלך ממושך, בתחושת אי נוחות, צריבה, גרד, דקירות, יובש, תחושת גוף זר או תחושת חול. המהלך שלהן אינו חד וסוער אלא איטי וממושך. בד"כ מחלות אלו מחייבות הפנייה לרופא עיניים, ורצוי למומחה במחלות קרנית.

דלקת אלרגית של הלחמית

דלקות אלרגיות של הלחמית הן תוצאה של חשיפה לגורמי אלרגיה הנמצאים באויר או בסביבתנו הקרובה (אבקני פרחים, חלקיקים מפרוות בעלי חיים, זיהום תעשייתי, אבק הבית, חומרי קוסמטיקה וחומרי כביסה). בנוסף קיימת נטייה גנטית למחלות אלרגיות, והשילוב בין הנטייה הגנטית וגורמי האלרגיה מביאים בסופו של דבר למחלת עיניים אלרגיות.

דלקות אלרגיות של הלחמית מאופיינות במהלך ממושך, בתלונות של גרד בעיניים, באודם קל, ובהפרשה רירית מהעיניים המופיעה בעיקר בבקרים. בבדיקת העיניים ניתן לפעמים למצוא גבשושיות קטנות בעלות שטח פנים גס, בחלק הפנימי של העפעף העליון, הנקראות פפילות (תמונה 5). הפפילות יכולות להיו קטנות ורבות, במצבים הקלים יותר, או גדולות וגסות, במצבים הקשים והכרוניים.

קיימות מספר סוגים של דלקות אלרגיות: דלקת אלרגית עונתית או כל-שנתית, דלקת של פפילות גדולות (GPC), דלקת אביבית (VKC) ודלקת אטופית של הקרנית והלחמית (AKCׂׂ). לכל אחת מהדלקות הללו מאפיינים שונים, שנסקרו בהרחבה בדף אחר באתר זה. הטיפול במחלות אלרגיות של הלחמית כולל מספר דרגות, החל מהטיפול בתכשירים אנטי-היסטמיניים במצבים הקלים, ודרך טיפול בסטרואידים ובתכשירים אימונו-מודולאטוריים (כגון טאקרולימוס) במצבים היותר קשים.

לקריאה נוספת על דלקות אלרגיות של הלחמית באתר זה – לחץ כאן.

תסמונת העין היבשה

תסמונת העין היבשה גורמת גם היא לדלקת כרונית בעצימות נמוכה בעיניים. מדובר באיד המצבים השכיחים ביותר באדם. תסמונת זו במתטאת גם כן בתחושת גיורי מתמדת בעיניים, תחושת גוף זר, אי נוחות, דקירות או צריבה. לעיתים יש אודם קל בעיניים, אך בד"כ העיניים שקטות ולבנות. בד"כ אין הפרשה במצבים אלו. תיתכן אי נוחות רבה בקריאה ממושכת או בעבודה ממושכת מול מסך מחשב, או בשהייה באיזור עם מיזוג אויר. לעיתים יתכנו תלונות של תנודתיות בחדות הראייה, הגוברות לקראת הערב או לקראת סוף יום העבודה.

אבחון תסמונת העין היבשה נעשה ע"י מספר בדיקות:

1. בדיקת שירמר (רצועת נייר לכמוס המונחת בין העפעף התחתון והעין ומודדת את כמות הדמעות, תמונה 6).

2. בדיקת משך שבירת דוק הדמעות בעיניים פתוחות (ע"י הזלפת חומר צבע הנקרא פלואורסצאין לעיניים, פתיחת העיניים, וצפייה בפרק הזמן העובר עד ליצירת פתחים בשכבת הדמעות המודגמת ע"י הפלואורסצאין).

3. בדיקת גובה שכבת הדמעות המצטברת בין קצה העפעף התחתון והלחמית  (מניסקוב הדמעות).

4. בדיקת שלמות שכבת תאי האפיתל של הקרנית (הופעת חוסרים נקודתיים של תאי אפיתל מלמדת על יובש ניכר בעיניים).

הטיפול בתסמונת העין היבשה כולל מספר דרגות. בשלב ראשון ניתנים תחליפי דמעות ללא חומרים משמרים. כאשר היובש בעיניים ניכר וכרוך בדלקת משמעותית, ניתן לטפל בתכשירים מקומיים נוגדי דלקת, כגון סטרואידים (אותם ניתן לתת לפרקי זמן קצרים) או ציקלוספורין A (הידוע גם כ- Restasis, אותו ניתן לתת במשך חודשים ושנים). ביובש קשה מאוד לעיניים ניתן לטפל ע"י חסימת דרכי הדמעות. זוהי פעולה מרפאתית קצרה ופשוטה, בה מוחדרים אטמי סיליקון זעירים לפתחי תעלות הניקוז של הדמעות הנמצאות בקצות העפעפיים.

אחד הסוגים שלתסמונת העין היבשה הוא תסמונת ע"ש Sjogren. זוהי מחלה אוטואימונית, שבה מופיעים נוגדנים עצמיים הפועלים כנגד בלוטות הדמעות, בלוטות הרוק והפרקים. כתוצאה סובלים אנשים אלו מיובש בעיניים, יובש בפה ודלקת פרקים. הטיפול במצב זה הוא רב-תחומי, וכולל רופא עיניים המומחה למחלות קרנית, רופא שיניים המומחה ברפואת הפה ובמחלות בלוטות הרוק, וראומטולוג. הטיפול בתסמונת זו בעיניים כולל מתן קבוע של טיפות Restasis המכילות ציקלוספורין A, חסימת דרכי הדמעות (Punctal Occlusion), ומתן תכוף של תחליפי דמעות ללא חומרים משמרים.

לקריאה נוספת על תסמונת העין היבשה באתר זה – לחץ כאן.

מעוניינים לבצע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר אך אתם לא יודעים האם אתם מתאימים? לבדיקת התאמה חינם השאירו פרטים אצלנו באתר ואחד מניציגנו יחזור אליכם.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

האם עובר או דורש בדיקה 16/04/2022

שלום, הופיעה לי בועה פיצית שנראית מוגלתית מעל העין בחיבור עם העפעף, יוצרת חיכוך ומכאיבה לי
מה אני אמורה לעשות עם זה?

שלום רב,

מדובר בזיהום של אחת מבלוטות השומן בקצה העפעף, מצב הנקרא Hordeolum (או "שעורה"). הטיפול הוא חימום מקומי עד שהנוזל המזוהם יתנקז. ניתן להחיש את הניקוז ע"י דקירה עם מחט ולחץ על העפעף עד ליציאת הנוזל המזוהם.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת שלא עוברת 02/04/2022

ערב טוב לשני בניי דלקת עיניים
וורידים אדומים ודמעות התחלנו טיפול בלקרומיצין וסינטומיצין כבר 3 ימים
ישנה הטבה אבל לא משמעותית האם ניתן להחליף לדתאמיצין? במידה ולא מה כדאי לעשות? תודה מראש

שלום רב,

קיימות סיבות רבות לדלקות של הלחמית ולא ניתן להציע טיפול ללא בדיקת העיניים. לא ברור מי נתן לכם את הטיפול, והאם הוא מבוסס על אבחנה של רופא עיניים. אם מדובר בדלקת ויראלית, אזי אין טעם לטיפול האנטיביוטי. אם מדובר בדלקת אלרגית, גם כאן הטיפול אינו אנטיביוטי.

מומלץ לפנות לרופא עיניים בקהילה או לרופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

האם דלקת לא ויראלית ולא חיידקית בעיניים, מסוגלת להדביק אחרים? 05/03/2022

דלקת אלרגית. האם עלול לעבור מאדם לאדם ?

שלום רב,

לא. דלקת אלרגית נגרמת כתוצאה מחשיפה לאלרגנים שונים הנמצאים בסביבה הקרובה לנו, ומתבטאת באנשים עם נטייה למחלות אלרגיות. כלומר: שילוב של גורם אלרגי בסביבה עם נטייה גנטית אישית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לקחת סינטומיצין 5% למשך כמה חודשים 20/01/2022

קיבלתי מרופא מרשם לסינטומיצין עקב דלקת בעפעפיים ונפיחות בהם. הוא אמר לי לקחת חודש כל יום בלילה ועדיין נפוח לי קצת האם יש בעיה להמשיך לקחת את התרופה הזאת עוד. או שאני יכול להמשיך איתה עד שירד לי הנפיוות לגמרי. והאם אפשר למרוח אותה גם ביום וגם בלילה. תודה רבה רבה.

יצחק

יצחק שלום,

ככל הנראה אתה כבר לא זקוק לטיפול במשחה זאת אחרי זמן רב כל כך. הנפיחות היא תוצאה של אלרגיה למשחה (משחת סינטומיצין גורמת כשלעצמה לתגובה אלרדית באחוז ניכר מהמשתמשים בה), או של שארית של תגובה דלקתית בקצות העפעפים. הטיפול בדלקות עפעפיים צריך לכלול גם טיפות או משחות סטרואידים, ויתכן שתוספת של סטרואידים במינון נמוך למספר שבועות עשוי לעזור בנסיגת הנפיחות בעפעפיים.

בנוסף ניתן להוסיף טיפול במגבונים לניקוי העפעפיים המכילים סוגי סבון ושמן עץ-התה ( Lid care, Eye care, Clearup ודומיהם). כ"כ טיפול סיסטמי בטבליות דוקסילין במינון 100 מ"ג ליום למספר חודשים עשוי לעזור לטיפול בדלקות עפעפיים כרוניות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת בלחמית 17/12/2021

היי ,
אני עם דלקת בלחמית עין ימין .
אני סובלת מהפרשות צהובות דביקות , דמעות , עין אדומה ועפעף נפוח מאוד .
אני סובלת מזה מיום שלישי בבוקר ולא רואה שיפור . ( כיום שישי) ככה קמתי בבוקר ומאז לא עובר .
המליצו לי על טיפות ליקמוצין (שמה שלוש פעמים ביום בכל פעם שלוש טיפות)
אני מפחדת שזה עובר לי גם לעין השנייה.
מה אתה ממליץ לי לעשות? איך לגרום לזה לעבור ?

בר

שלום בר,

מומלץ להיבדק ע"י רופא עיניים. אני מניח שלא נבדקת ע"י רופא עיניים ממש (לא ברור לי מה זה "המליצו לי על טיפות"... מי בדיוק המליץ? כנראה שלא רופא עיניים). רופא עיניים שיבדוק אותך יחליט האם מדובר בדלקת על רקע חיידקי, ואם כן - ירשום לך תכשיר אנטיביוטיקה מתאים הניתן בטיפות.

לא כל דלקת בעיניים נגרמת על רקע חיידקי, ויתכנו סיבות רבות נוספות (אלרגיה, יובש בעיניים, גופים זרים וכו'). לכן חשוב להגיע לבדיקת רופא עיניים, ולא של רופא משפחה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הפרשות מהעין מעדשות מגע 02/07/2021

היי אני שמה על בסיס קבוע עדשות מגע יומיות , כמעט תמיד מורידה אותן ושמה בבוקר חדש .. לפעמים ישנה איתן צהריים.. כבר שלוה ימים שיש לי הפרשות לבנות וצמיגיות מהעין בצורה קיצונית ובמהלך כל היום, ובנוסף העדשות לא נוחות לי בעיו, ואחרי שאני מורידה אותן , יש ליגרד נוראי בעין.. האם זו דלקת מסויימת ?

שלום רב,

זאת הדרך של העיניים להגיד לך שהן לא סובלות יותר עדשות מגע. תפסיקי להשתמש בעדשות ותעברי ניתוח להסרת משקפיים בלייזר. יותר בטוח ויותר מועיל.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

גרד והפרשות לבנות מהעיניים דמוי חוטים 13/06/2021

שלום,
במשך כ 4 שבועות אני סובלת מאודם קל בעיניים המלווה לעתים ביום או בערב בהפרשות של חוטים לבנים היוצאים מתחת לעפעף. נאמר לי מרופא עיניים שזה אלרגיה וההפרשות הן שומן של מסגרת העפעף. ניתנו לי טיפות לחות וטיפות אופטילסט . כשיש לי הפרשות זה מלווה בגרד ממש וכשאני מוציאה את ההפרשות אז ישנה מתקפה של הפרשות לבנות נוספות.
אשמח לעזרתך.
תודה

שלום רב,

החיטוט שלך בעין ומשיכת ההפרשות מחמירה את המצב, גורמת לגירוי דלקתי נוסף היוצר הפרשות נוספות, שאותן את מוציאה מהעין - וכך נוצר מעגל אינסופי של גירוי והפרשה. מומלץ להפסיק לחלוטין את המגע בעין. הטיפול צריך להיות בעזרת תכשירים נוגדי דלקת אותם ירשום לך רופא העיניים ובשטיפת העיניים עם תחליפי דמעות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

האם דלקת עיניים יכולה לגרום לחום? 14/04/2021

איך מטפלים בדלקת עיניים?ואיך יודעים באמת שזה דלקת עיניים?והאם דלקת יכולה לגרום לחום?

יעל

שלום יעל,

פשוט מאוד - הולכים להיבדק אצל רופא עיניים. רופא העיניים יאבחן את סוג הדלקת ואת הסיבות להיווצרותה ויציע את הטיפול המתאים.

דלקת בעיניים לא גורמת לחום. אבל לעיתים דלקת ויראלית בעיניים מלווה או נגרמת כתוצאה מדלקת ויראלית של דרכי הנשימה העליונות, ויכולה ללוות מחלת חום על רקע המחלה בדרכי הנשימה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת בעין 29/12/2020

שלום רב,
לפני שבועיים וחצי בערך הייתה לי דלקת בעין שנמשכה מספר ימים (כוללת גירודים בעין, עין אדומה וקצת נפיחות וסינוור מאור השמש), הרופאת המשפחה שלי הביאה לי טיפות עיניים והדלקת נעלמה תוך מספר ימים. כעבור שבוע, שוב פעם חזרה לי הדלקת (אני לא יודעת בדיוק אם זו דלקת כי העין שלי רק אדומה וקצת נפוחה בבוקר אך חוץ מזה לא מגרדת או כואבת לי, רק ממש אדומה בצדדי האישון).האם לשים את אותם הטיפות שהרופאה הביאה לי בפעם הקודמת?

בתודה מראש,
שירז

למי לא מתאים ניתוח לייזר בעיניים
שלום רב,

מומלץ להיבדק ע"י רופא/ת עיניים ולא ע"י רופאי משפחה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הפרשה מהעין 18/12/2020

שלום,מהבוקר יש לי הפרשה מהעין,שתיהן של נוזל צהוב. העינים מעט אדומות.אשתי בטיפול לעיניה בפני מיקסין.האם יתכן שנדבקתי ממנה? מה הטיפול בשבילי?
תודה על תשובה מהירה עמירם

שלום רב,

ככל הנראה יש לך דלקת זיהומית של משטח העין, כתוצאה מזיהום ויראלי או חיידקי. מומלץ להיבדק בהקדם ע"י רופא עיניים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה