חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

למי מתאים ניתוח לייזר בעיניים?

למי מתאים ניתוח לייזר בעיניים? הצלחת הניתוחים של הסרת משקפיים בלייזר תלויה בין השאר בבחירה קפדנית של המועמדים שמטרתה איתור ואבחון של מצבים שונים בהם העין לא מתאימה לניתוח. קיימים מספר מצבים בהם לא ניתן לבצע את הניתוח. מצבים אלו קשורים בהעדר יציבות הרפרקציה (המספר במשקפים), שינויים במבנה קרנית, בבעיות בבריאות העין ובמחלות ומצבים סיסטמיים שונים.

 

מי מתאים להסרת משקפיים? – יציבות במספר המשקפיים

תנאי הכרחי להתאמה לניתוח הוא יציבות של הרפרקציה (כלומר: יציבות של המספר במשקפיים) בשנה האחרונה. יציבות מוגדרת כהבדל של עד 0.25 דיופטר במהלך השנה האחרונה. לכל אדם יש תקופה שבה יש שינוי (בעיקר עליה) במספר במשקפים. תקופה זו יכולה להמשך מספר שנים, עד שהמספר מתייצב ולא משתנה יותר. הזמן הנכון לבצע ניתוח להסרת משקפיים בלייזר הוא לאחר שיש יציבות מוכחת של לפחות שנה אחת ברפרקציה. אם יש עלייה מתמדת ברפרקציה במהלך השנים האחרונות, ואם המספר עלה ביותר מ- 0.25 דיופטר במהלך השנה האחרונה – המועמד עדיין לא מתאים לניתוח.

כיצד אנחנו יודעים שיש יציבות? אנו בודקים את הרפרקציה (המספר במשקפיים) הנוכחית, ובודקים את המספר במשקפיים, ומשווים ביניהם. אם הנבדק התקין משקפיים רק לאחרונה, אנו מבקשים את נתוני המשקפיים משנים קודמות. נתונים אלו נמצאים בחנויות האופטיקה שבהן הותקנו המשקפיים. לכן מומלץ לכל נבדק/ת להביא לבדיקת ההתאמה את המשקפיים הנוכחיות שלו, וגם את נתוני המשקפיים הקודמות מחנויות האופטיקה בהן הותאמו המשקפיים בשנים קודמות.

 

הסרת משקפיים בלייזר לפני שירות קרבי בצה"ל

הרצון לשרת ביחידות קרביות ולהגיע ליחידות מובחרות בצה"ל, מביא בני נוער רבים לפני הגיוס לבצע הסרת משקפיים בלייזר. במהלך השנים האחרונות הצבא מגלה פתיחות רבה בנושא זה, מתוך ההבנה שחיילים קרביים שמשתמשים במשקפיים או בעדשות מגע מתפקדים פחות טוב מחיילים שעברו הסרת משקפיים בלייזר. מסלולי האימונים המאתגרים ביחידות המובחרות מקשים מאוד על התפקוד כאשר יש משקפיים או עדשות מגע. המשקפיים נופלות ונשברות, ולעיתים מצטברים אדי זיעה עליהן. חיילים רבים מרכיבים עדשות מגע לשעות ארוכות מהמותר, ומחליפים אותן בתנאי היגיינה לא נאותים עם סכנה ממשית לזיהומים בקרנית. צבא היבשה בארה"ב (ה- US Army) מבצע מאז שנת 2000 הסרת משקפיים בלייזר בחינם לחיילים קרביים המעוניינים בכך, ברשת מכוני לייזר שהוקמv במיוחד למטרה זאת, והשייכת לצבא. עובדה זאת מדגישה את החשיבות שהצבא האמריקני מייחס לנושא, הנובעת מההבנה שחייל ללא משקפיים או עדשות מגע יתפקד טוב יותר לאחר הסרת משקפיים בלייזר' לעומת חייל שנאלץ להשתמש במשקפיים או בעדשות מגע.

תהליכי המיון ליחידות המובחרות בצה"ל כוללים גיבושים ("ימי סיירות") המתקיימים בתאריכים קבועים. כדי להתמיין ולקבל זימונים לגיבושים יש צורך בפרופיל רפואי גבוה, בד"כ 97. מסיבה זו, ובגלל לוחות הזמנים הצפופים של תהליכי המיון ליחידות הקרביות, החלטנו לאפשר ביצוע הסרת משקפיים בלייזר החל מגיל 17.5, בתנאי כמובן שהמספר במשקפיים היה יציב לפחות שנה, ובדיקת העיניים תקינה. זאת כדי לאפשר העלאת הפרופיל הרפואי ל-97 מהר ככל האפשר, דבר שיאפשר קבלת זימונים להשתתפות בגיבושים ובימי הסיירות בזמן.

אחרי ניתוח להסרת משקפיים בלייזר והגעה לראייה של 6/6 ללא משקפיים, יקבל המנותח מאיתנו מכתב רשמי על כך שעבר את הניתוח. לפי החלטת ענף מיון רפואי של חיל הרפואה – לא ניתן להתגייס, להעלות פרופיל או להשתתף בגיבושים במהלך 3 חודשים לפחות מיום הניתוח. לאחר שעברו לפחות 3 חודשים מיום הניתוח יקבל המנותח/ת מאיתנו מכתב בו מצויין תאריך הניתוח, שיטת הניתוחצ וממצאי בדיקת העיניים וחדות הראייה. את המכתב ישלח המנותח ל"מיטב". בעקבות המכתב הפרופיל יועלה ל-97, אם המספר במשקפיים היה בין 8- ל 4+ והצילינדר היה קטן מ- 3. אם המספר במשקפיים לפני הניתוח היה גדול מ 8- או מ 4+, או היה צילינדר גבוה מ 3 – הפרופיל יעלה ל-82. יש לציין שהחלטות ענף מיון רפואי משתנות מעת לעת, ללא הודעה מוקדמת או ללא כל הודעה, ואין לנו דרך לדעת על שינויים אלו. זאת אחריות המלש"ב להתעדכן באמות המידה ותנאי הסף לקבלה ליחידת אליה הוא שואף להגיע, והזמן הנדרש בין הניתוח ובין תחילת השירות.

מכיוון שכל התהליך לוקח זמן  (קבלת החלטה על מעבר הניתוח, ההמתנה לניתוח, ו-3 החודשים לאחר הניתוח עד להעלאת הפרופיל) – החלטנו על הקדמת הגיל המינימלי למעבר הניתוח ל 17.5.

במהלך השנים עברו אצלנו בהצלחה בני נוער רבים את הניתוח, ובעקבותיו הצליחו להגיע לכל היחידות הקרביות בצה"ל, כולל היחידות המובחרות ביותר. בשנים האחרונות שינה גם חיל האוויר את מדיניותו לגבי קבלה לקורס טייס, וכיום מאפשר להגיע לגיבוש טייס גם למועמדים שהמספר שלהם במשקפיים לפני הניתוח היה עד 5- (מינוס 5).

שיטת הניתוח לבני נוער הרוצים להגיע ליחידות קרביות תהיה תמיד PRK. זאת מכיוון שבמהלך המסלול והפעילות המבצעית יתכנו מצבים של פגיעה בראש ובעיניים. ניתוח בשיטת לאזיק או אינטראלאזיק שבו מבוצע חיתוך של מתלה, עלול לגרום לכך שקבלת חבלה קשה לעין תגרום לתזוזה חלקית או מלאה של המתלה ממקומו (גם חודשים או שנים לאחר הניתוח). אמנם מדובר במצב נדיר ביותר, אך מומלץ שלא לקחת סיכון, ולבצע את הניתוח לקראת שירות קרבי רק בשיטת PRK. היתרון בשיטת PRK הוא שלא מבוצע חיתוך בקרנית, וכך אים סכנה כלשהיא לעין גם אם תהיה חבלה לעין במצבים שונים.

תיזמון הניתוח במהלך השנה שלקראת הגיוס חשוב ביותר, ויש לתכנן את מועד הניתוח בצורה זהירה. יש לזכור שמבחינת הצבא מי שביצע ניתוח לפני פחות מ-3 חודשים אינו יכול להתחיל שירות קרבי. אם לדוגמא ביצעתם את הניתוח רק חודש לפני הגיוס, ותגיעו כך לבקו"ם – ידחו לכם את השירות בחודשיים, כך שתתחילו את השירות לאחר שעברו לפחות 3 חודשים מיום הניתוח. לכן יש לבצע את הניתוח מספיק זמן מראש. בנוסף, כפי שנאמר לעיל, למי שמעוניין להעלות פרופיל ל-97 כדי לקבל זימונים לגיבושים – יש לקחת בחשבון שהצבא יעלה את הפרופיל רק אחרי שעברו לפחות 3 חודשים מיום הניתוח. ומעל כל אלו יש כמובן את בחינות המתכונת ובחינות הבגרות. מומלץ לבצע את הניתוח לפחות כחודש לפני המועד הקרוב של בחינה גדולה כלשהיא, מכיוון שהראייה לקרוב (לקריאה) לפעמים מעט מטושטשת במהלך השבועיים הראשונים שלאחר הניתוח, עובדה המקשה על תהליך הלמידה לבחינות.

 

מי מתאים להסרת משקפיים? – עובי הקרנית ביחס לגודל המספר

מדידת עובי הקרנית לפני הניתוח חשובה כדי להעריך מה יהיה עובי הקרנית לאחר הניתוח. לשם כך יש לחשב את עובי הקרנית אותו משייפים בניתוח. עובי השיוף בקרנית תלוי במספר במשקפיים (הרפרקציה). ככל שהמספר גבוה יותר – כך עובי הקרנית המשויף גדול יותר.

קיים עובי מינימלי של קרנית שמתחתיו לא ניתן לרדת. במהלך בדיקת ההתאמה נמדד עובי הקרנית ונבדקת הרפרקציה. השילוב של עובי הקרנית והרפרקציה מאפשר לחשב את עובי הקרנית הנותר לאחר הנתוח. אם בעקבות החישוב מתברר שהעובי לאחר הנתוח נמוך מהמינימום המותר  – המועמד נפסל לניתוח.

כיצד מחושב עובי הקרנית לאחר הניתוח?

את עובי הקרנית מודדים במיקרונים (מיקרון אחד = אלפית מ"מ). העובי הממוצע של הקרנית באוכלוסיה הינו 530 מיקרון (קצת יותר מחצי מ"מ).
העובי המינימלי שמותר להשאיר לאחר ניתוח PRK הוא 350 מיקרון. העובי המינימלי שמותר להשאיר לאחר ניתוח LASIK הוא 250 מיקרון מתחת לקו חיתוך המתלה (אם כי בשנים האחרונות יש המאמינים שיש להשאיר לפחות 300 מיקרון מתחת לקו חיתוך המתלה).

כדי לדעת את עובי הקרנית לאחר הניתוח יש לדעת את הנתונים הבאים:
1. עובי הקרנית לפני הניתוח – נמדד במהלך בדיקת ההתאמה
2. עובי השיוף – מחושב על פי קוטר השיוף המתוכנן ועל פי מספר הדיופטרים שיש לשייף (נעשה עפ"י משוואת Munnerlyn).
על פי משוואת Munnerlyn עובי השיוף של דיופטר אחד שווה לקוטר השיוף בריבוע, מחולק ב-3.
אם לדוגמא קוטר השיוף הוא 6 מ"מ, הרי שעובי השיוף לדיופטר אחד יהיה 12 מיקרון.

חישוב עובי הקרנית לאחר ניתוח PRK:
עובי הקרנית לאחר PRK שווה לעובי לפני הניתוח פחות עובי השיוף.
לדוגמא: אם לפני הניתוח עובי הקרנית הוא 540 מיקרון, והמספר במשקפיים הוא 3.00 – דיופטר. עובי השיוף יהיה 3X12 = 36 מיקרון. עובי הקרנית לאחר הנתוח יהיה 540 פחות 36 = 504 מיקרון. המינימום המותר הוא 350 מיקרון.

חישוב עובי הקרנית לאחר ניתוח אינטראלאזיק:
עובי הקרנית לאחר אינטראלאזיק שווה לעובי שהיה לפני הניתוח, פחות עובי השיוף, פחות עובי המתלה (שעוביו כ- 110 מיקרון). כאן עובי הקרנית האפקטיבי הוא העובי הנותר מתחת למתלה.
לדוגמא: אם לפני הניתוח עובי הקרנית הוא 540 מיקרון, והמספר במשקפיים הוא 3.00 – דיופטר. עובי השיוף יהיה 3X12 = 36 מיקרון. עובי הקרנית (מתחת למתלה) לאחר הנתוח יהיה 540 (עובי התחלתי) פחות 36 (עובי השיוף) פחות 110 (עובי המתלה) = 394 מיקרון. המינימום המותר (מתחת למתלה) הוא 300 מיקרון.

מכיוון שבניתוחי LASIK מורידים את עובי המתלה מחישוב עובי הקרנית, מתקבלת קרנית דקה יותר אחרי ניתוחים אלו. מסיבה זו אם הקרנית לפני הניתוח דקה יחסית, או המספר במשקפיים גבוה, או שילוב של שניהם – לא ניתן יהיה לבצע אינטראלאזיק. במקרים אלו יהיה ניתן בד"כ לבצע PRK.

מי מתאים להסרת משקפיים? – מבנה הקרנית במיפוי הממוחשב

הטופוגרפיה הממוחשבת של הקרנית חשובה מאוד להערכת התאמת המועמד לניתוח. ברב המועמדים לניתוח הטופוגרפיה סימטרית ותקינה (ראה הסבר על טופוגרפיה של הקרנית בדף "כיצד מאבחנים קרטוקונוס?"). כאשר הטופוגרפיה מראה מידה גבוהה של חוסר סימטריה, או כאשר התבנית המתקבלת בטופוגרפיה מצביעה על קרטוקונוס או קרטוקונוס התחלתי (ראה הסבר בפרק על קרטוקונוס) – המועמד נפסל לניתוח.

 

לעיתים – שימוש ממושך ותכוף בעדשות מגע עלול ליצור תבנית טופוגרפית לא סימטרית, ולעתים אף דמויית קרטוקונוס חבוי. במקרים אלו יש להמנע מהרכבת עדשות המגע לפרק זמן של שבועיים לפחות, ואח"כ לחזור על הטופוגרפיה.

מי מתאים להסרת משקפיים? – משקפי קריאה מגיל 40 ומעלה

אחרי גיל 40 מנגנון האקומודציה (המאפשר התמקדות על עצמים קרובים, בעיקר קריאה) הולך ונחלש. מנגנון האקומודציה מתאפשר ע"י פעולת שריר העטרה, המאפשר את שינוי מוקד העדשה הנמצאת בתוך העין בהתאם למרחק הדמות מהעין. האקומודציה מאפשרת לנו לראות בחדות עם אותו מספר במשקפיים גם כשאנחנו קוראים או עובדים מול מחשב. לאחר גיל 40 שריר העטרה נחלש, העדשה מאבדת בהדרגה את האלסטיות שלה, והתוצאה היא קושי הולך וגובר בקריאה. בגיל 45 בממוצע אנחנו נאלצים לעזור לעין בקריאה ע"י הוספת עדשות עם מספר פלוס למשקפיים הקיימות. זה מתחיל עם תוספת של 1+ עד 1.25+ בגיל 45 ועולה בהדרגה ל 2+ בראשית שנות החמישים, ומגיע ל 2.5+ עד 3+ לקראת שנות ה-60.

אם לדוגמא המספר במשקפיים הוא 5-, אזי בגיל 45 ניאלץ להתאים משקפיים רב-מוקדיות (מולטי-פוקליות) כך שמרכז העדשה ישאר 5- וימשיך לאפשר ראייה לרחוק, ואילו החלק התחתון של העדשה יהיה 5- בתוספת 1+ כלומר: 4- וזה יהיה המספר לקריאה. כאשר לאחר מספר שנים התוספת תהיה 1.5+ החלק התחתון של העדשה יהיה 3.5-, וכן הלאה.

חשוב להבין שניתוח להסרת משקפיים בלייזר לאחר גיל 40 יתקן את הראייה לרחוק, אך לקרוב נישאר עם משקפי קריאה. אם לדוגמא המספר הוא 5- לרחוק בגיל 45, הרי שבניתוח נתקן את ה 5-, אבל נישאר עם ה 1+ לקרוב, ואז יהיה צורך במשקפי קריאה רגילות, חד מוקדיות (אותן ניתן לקנות כמשקפיים מוכנות בכל בית מרקחת). אנשים בגילאי 40 ומעלה שיש להם קוצר ראייה נמוך, כמו למשל 1.5- או 2-, מוצאים שהם יכולים לקרוא מצויין אם הם מוציאים את המשקפיים. זאת מכיוון שה 1.5- שלהם מנוטרל ע"י ה 1.5+ אותו הם זקוקים לקרוב, וכך הם יכולים לקרוא ללא משקפיים. אבל אם יבוצע אצלם ניתוח להסרת משקפיים בלייזר, המצב יהיה כמו שהם עם המשקפיים, אך ללא משקפיים. כלומר: תהיה ראייה מעולה לרחוק, אך לקרוב יהיה צורך במשקפי קריאה מיד לאחר הניתוח, מכיוון שאין להם יותר את ה 1.5- שאיפשר להם לקרוא. עובדה פשוטה זאת אינה ברורה לאנשים רבים המגיעים לגילאים אלו, וחשוב להבין אותה היטב לפני החלטה על ניתוח.

אנשים רבים מעל גיל 40 פונים להסרת משקפיים בלייזר בגלל השינויים באקומודציה. חשוב לכן להבין את המשמעות של ניתוח להסרת משקפיים המבוצע בגילאים אלו. חשוב להבין שאם נבצע תיקון מלא של המספר לרחוק, ישארו משקפי קריאה. "משקפי קריאה" זה לא רק לקרוא ספר טוב ביום שבת בבוקר…. משקפי קריאה זה גם להסתכל על המכשיר הנייד, ועל השעון, ועל המחשב. כל מה שנמצא בכל המרחב שביננו ובין המחשב הוא הטווח הקרוב.

מהו תיקון בשיטת מונו-ויז'ן (mono-vision)?

ניתן במקרים מסויימים לבצע תיקון הנקרא mono-vision: תיקון זה כולל הסרה מלאה של כל המספר בעין הדומיננטית (שתשמש לראייה לרחוק), והשארה של מספר של 1.5- בעין הלא דומיננטית, וכך ניתן יהיה לקרוא עם העין הזאת (כי ה 1.5- ינטרל את מספרי הפלוס הדרושים לקריאה). תיקון כזה מתאים לחלק מהאנשים אך לא לכולם, והוא תלוי ביכולת של המח לאחד את המידע השונה מכל עין וליצור תמונה אחידה. לא תמיד מרכזי הראייה במוח מסוגלים להתמודד עם ראייה שונה מכל עין. עובדה חשובה נוספת שיש להבין על mono-vision היא שמדובר על שני מוקדים (אחד לרחוק ואחד לטווח הקריאה), אבל אין את הרצף בין שני המצבים שקיים בעין של אדם צעיר עם אקומודציה מלאה. זה אומר שטווח המחשב לא יהיה בהכרח ממוקד בתיקון בשיטת mono-vision. כך ששיטה זו נותנת פתרון מסויים שהוא חלקי לאנשים מעל גיל 40 המעונינים לראות לרחוק ולקרוב ללא משקפיים, אך פתרון זה אינו מושלם, ואינו מחקה באופן מושלם את היכולת לראות בצורה ממוקדת לכל טווח במרחב הראייה שביננו לבין המחשב.

כיצד אם כן נדע אם mono-vision מתאים עבורינו? איך נדע לפני הניתוח אם נסתדר בצורה נאותה עם המצב של ראייה שונה בכל עין? יש דרך אחת לדעת זאת, והיא ע"י סימולציה (הדמייה, ניסוי) בעזרת עדשות מגע. אנשים המסוגלים להרכיב עדשות מגע, יכולים לעשות סימולציה של מצב ה- mono-vision ע"י הרכבת עדשות מגע עם תיקון הזהה לתיקון המתוכנן בניתוח (כלומר: תיקון מלא עם עדשת המגע בעין הדומיננטית, ותיקון חלקי שמשאיר את העין במצב של 1.5- בעין השניה), וללכת עם העדשות למשך שבוע. אם לדוגמא המספר במשקפיים הוא 4.50- בכל עין, אזי בעין הדומיננטית נתקין עדשת מגע של 4.25- (זו העין שתראה לרחוק) ובעין השניה נתקין עדשת מגע של 3.00- או 2.75- (זו העין שתראה לקרוב). כדאי להתנסות עם העדשות הללו במצבים שונים כגון נהיגה, צפייה בטלויזיה, עבודה עם מחשב, קריאה וכו'). אם הסימולציה מצליחה וניתן לראות היטב לרחוק ולקרוב, ניתן יהיה לבצע את הניתוח בשיטה זאת. תיקון כזה מתאים לאנשים העובדים במשרד מול מחשב ומול לקוחות בו זמנית (כמו לדוגמא פקיד בבנק), אבל לא מתאים לאנשים העובדים מחוץ למשרד וזקוקים רב הזמן לראייה לרחוק (לדוגמא: נהגים, ספורטאים, אנשי כוחות הבטחון, עבודות שטח שונות וכו'). לכן חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא המנתח במהלך בדיקת ההתאמה, להבין את סגנון החיים, המקצוע והרגלי הקריאה ועבודת המחשב של כל מועמד לניתוח, ובהתאם לכך להחליט את ההחלטה הטובה ביותר לכל אדם.

מי מתאים להסרת משקפיים? – בריאות העין

תנאי הכרחי להתאמה להסרת משקפיים הוא עיניים בריאות. לעיתים מתגלות במהלך בדיקת העין מחלות ומצבים שונים שפוסלים את המועמד לניתוח הסרת משקפיים בלייזר. מצבים אלו כוללים:

יובש קשה בעין
מחלות של הקרנית (הרפס, צלקות)
פטריגיום מתקדם (יש לבצע ניתוח להסרת פטריגיום לפני ניתוח להסרת משקפיים)
קטרקט (בד"כ החל מגיל 60 ומעלה)
גלאוקומה פעילה ולא מאוזנת
פגיעה ברשתית על רקע סוכרת
קרעים ברשתית
ראייה ירודה מאוד בעין אחת (בד"כ על רקע עין עצלה)

מי מתאים להסרת משקפיים? – בריאות כללית 

מחלות כלליות שונות עלולות למנוע התאמה לניתוח. אלו כוללות:

מחלות ראומטיות / אוטואימוניות פעילות (כגון: דלקת פרקים שגרונית פעילה)
סוכרת לא מאוזנת (ערכי סוכר גבוהים מאוד עלולים להשפיע על בדיקת הרפקציה)
מצבי כשל של המערכת החיסונית (כגון: AIDS)
הריון (בדיקת הרפרקציה במהלך הריון עלולה שלא לשקף את המצב הרגיל)
השתתפות בפעילויות בעלות סיכון גבוה (לדוגמא: ספורט אתגרי) – במקרים אלו יש לשקול לבצע PRK ולא LASIK בגלל הסיכון לקרע המתלה על רקע פגיעה בעין.
תרופות שונות (אקוטן הניתנת לאקנה עלולה לגרום ליובש קשה; קולכיצין הניתנת למחלת FMF; תרופות אנטי-היסטמיניות ותרופות נוגדות דכאון שעלולות לגרום ליובש בעיניים).

לבדיקת התאמה להסרת משקפיים בלייזר התקשרו ל  5023*

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

צלקת בקרנית, האם אני יכולה לעשות ניתוח להסרת משקפיים בלייזר? 15/10/2023

יש לי צלקת בקרנית שנגרמה כתוצאה מחיידק אקנטאמבה (לפני שנים רבות בערך 20), האם אני יכולה לעשות ניתוח להסרת משקפיים בלייזר?

שלום רב,

כעיקרון ניתן לבצע את הניתוח בשיטת PRK. יחד עם זאת יש להבין מהו המיקום של הצלקת ועומקה בקרנית. אם הצלקת מרכזית ועמוקה יתכן שתישאר גם לאחר הניתוח ולכן לא יהיה שיפור בראייה. כל אלו יבדקו במהלך בדיקת ההתאמה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

היריון בניתוח 21/01/2023

היי רציתי לשאול האם זה באמת ממש קריטי לעשות ניתוח בתחילת היריון ממש חודש 1, אני ממש רוצה כבר לעשות האם זה בסדר או חייב לחכות?

היריון בניתוח
שלום רב,

ככלל - לא מומלץ לבצע ניתוחי לייזר בעיניים במהלך הריון. זאת מכיוון שיתכנו שינויים זמניים במספר במשקפיים במהלך ההריון, הטיפול התרופתי בטיפות הניתן לאחר הניתוח עלול לגרום לנזק לעובר, והמתח והחרדה הטבעיים הקיימים סביב הניתוח אינם מועילים ואינם רצויים לך כאשר את בהריון.

כדאי להמתין עם הניתוח עד לאחר שעברו לפחות 3 חודשים מהלידה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח להסרת משקפי ראייה לרחוק 21/01/2023

היי, אם אני משתמשת במשקפיים לראייה לרחוק (בת 18, -2.25 ו-1.25)
אם אעשה ניתוח להסרה (בהנחה שהקרנית שלי מאפשרת), זה יהרוס לי את הראייה לקרוב?
כרגע אני צריכה רק משקפיים לרחוק אבל חוששת שזה יהרוס לי את הראייה לקרוב ולכן רוצה לדעת אם זה נכון.
תודה ויום טוב!!

שלום רב,

הניתוח לא יפגע לך בראייה לקרוב. לאחר הניתוח תראי מעולה לרחוק ולקרוב, כמו שאת רואה עכשיו, רק בלי משקפיים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח להסרת משקפיים 21/01/2023

האם ניתן לבצע ניתוח להסרת משקפיים , כאשר צריך רק משקפיים לקריאה,
מעל גיל 50?

שלום רב,

לא ניתן לבצע הסרת משקפי קריאה בעזרת ניתוח לייזר, אם אין משקפיים לתיקון הראייה למרחק.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס 14/01/2023

בדקתי בעבר התאמה להסרת משקפיים בלייזר ונאמר לי שבגלל שיש לי במשפחה הסטוריה של קרטוקונוס )סבא ודודים) אז לא מומלץ לבצע את הניתוח אף על פי שאצלי הוא לא נמצא בבדיקה. האם יש בדיקה חד משמעית שניתן להסתמך עליה ולדעת את רמת הכדאיות להתנתח? תודה רבה מראש,

ליז

ליז שלום,

אם לך אין קרטוקונוס, מיפוי הקרנית תקין ושאר הבדיקות תקינות, הרי שניתן לבצע לך הסרת משקפיים בלייזר בשיטת PRK. כמובן שיש לדעת מהו עובי הקרנית ומהו המספר במשקפיים, ולוודא שאת יציבה במספרים מזה לפחות שנה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הסרת משקפים בלייזר בעיניים – גיל ויציבות 14/01/2023

אני עכשיו בן 18 האם אני צריך שיהיה תקופה שהמספר בעיניים לא יעלה כדי לעשות הסרת משקפים בלייזר ואיך אני יודע אם הוא יציב למשך שנה?

שלום רב,

צריכה להיות יציבות במספר המשקפיים של לפחות שנה, כתנאי בסיסי להתאמה לניתוח. הדרך לדעת אם אתה יציב היא לבצע בדיקת משקפיים, ולהשוות את המספר שאתה צריך היום בפועל עם המספר במשקפיים שיש לך, שעשו אותן לפני לפחות שנה. למעשה, אם אתה רואה היטב עם המשקפיים שלך, ואיכות הראייה טובה היום כפי שהיתה שעשו לך את המשקפיים - אז ככל הנראה אתה יציב.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרנית דקה 14/01/2023

שלום
ברצוני לשאול הייתי במכון להסרת משקפיים ובבדיקה אמרו לי שהקרנית דקה 475 כמדומני ובעיני המספר הוא 3.15 ובשניה 5 ויציב כמה שנים ) אני בן 40 ומאד רוצה להסיר את המשקפיים האם עדיין שייך לעשות זאת. )אציין שלפני מספר שנים פניתי לאותו מכון והייתי מתאים, אך חששתי מכך.

נחמיה

שלום נחמיה,

ניתן לבצע הסרת משקפיים בלייזר בשיטת PRK עם עובי קרנית ומספרים כמו שלך, בתנאי שכל שאר הבדיקות תקינות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

hyperopia וניתוח 14/01/2023

שלום דר' ,
אני בן 50 סובל מרוחק ראיה (עין אחת 1.75 והשניה 2.25) יש צילנדר קטן ואני לא רואה טוב בלי משקפיים לא מרחוק ולא מקרוב, בבדיקה אצל רופאת עיניים של הקופה אמרה לי שים משקפיים ואל תעשה את הניתוח כי עם הפגם שלך כמעט אף פעם לא מרוצים מהתוצאה, מה דעתך?

שלמה

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

גיל מקסימלי לניתוח 14/01/2023

שלום רב
האם ניתן לבצע ניתוח להסרת משקפיים בגיל 62
בריאה לא נוטלת תרופות וכמה שידוע לי אין מחלות עיניים.
תודה
דלית

שלום דלית,

אני לא מבצע הסרת משקפיים בלייזר מעל גיל 60. מעל גיל זה יש כבר התחלה של קטרקט, יש יותר יובש בעיניים, ותהליך הריפוי לאחר ניתוחים בעיניים עלול להיות לפעמים ארוך יותר. ניתוחי קטרקט עשויים כשלעצמם להביא להסרת המשקפיים, גם לרחוק וגם לקרוב.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח לייזר בעיניים בזמן לקיחת רקוטאן 14/01/2023

שלום וברכה,
אני לוקחת רקוטאן שיכול לגרום ליובש בעיניים,
רציתי לשאול אם יש בעיה לעשות הסרת משקפיים תוך כדי?
תודה,

יהודית

שלום יהודית,

אסור לבצע הסרת משקפיים בלייזר במהלך הטיפול ברקוטאן, מכיוון שתרופה זאת גורמת ליובש קשה בעיניים, ועלולה לפגוע בתהליך ההחלמה מהניתוח. ניתן לבצע את הניתוח רק לאחר הפסקה מלאה של הטיפול ברקוטאן לתקופה של לפחות 6 חודשים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה