חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

אקומודציה וראייה לקרוב

לעדשה בעין יש את היכולת להגדיל את כח השבירה שלה (כלומר תוספת של דיופטרים) ע"י תהליך הנקרא אקומודציה. קופסית העדשה קשורה בהיקפה ע"י סיביות רבות הנקראות זונולות אל שריר טבעתי לא רצוני הנקרא שריר העטרה (תמונה 1). כאשר שריר העטרה הטבעתי מתכווץ, הקוטר שלו קטן, וכתוצאה הסיביות המחוברות אליו מתרופפות. הדבר מוריד את המתח על קופסית העדשה בקטבים שלה, וכתוצאה יורד גם המתח על תוכן העדשה (תמונה 2). הקוטר של העדשה קטן, וכתוצאה מכך נוצר בלט קדמי של העדשה, והרוחב הצירי (קדמי-אחורי) של העדשה גדל. דבר זה מגדיל את כח השבירה של העדשה.

הגדלת כח השבירה של העדשה מאפשרת לנו לראות עצמים קרובים וקטנים, שהמוקד שלהם היה נופל מאחורי הרשתית בגלל קרבתם לעין אילו לא היה תהליך של אקומודציה.

כאשר אנו לא מסתכלים על עצמים קרובים, שריר העטרה עובר הרפייה באופן לא רצוני. כתוצאה מכך הקוטר הטבעתי שלו עולה, הסיביות נמתחות, מותחות את קופסית העדשה, העדשה נמתחת בקטבים שלה, קוטר העדשה גדל, והרוחב שלה (קדמי-אחורי) קטן (תמונה 3). כתוצאה כח השבירה קטן.

תמונה 2. התכווצות שריר העטרה מרפה את הסיביות וגורמת להתקמרות העדשה.

תמונה 3. הרפיית שריר העטרה מותחת את הסיביות ומשטיחה את העדשה.

 

תהליך האקומודציה מסביר מדוע אנחנו מתעייפים בעבודה ממושכת מול מסכי מחשב או בקריאה. בזמן התבוננות ממושכת על עצמים קרובים וקטנים, שריר העטרה מתכווץ לזמן ממושך, דבר הגורם לתחושת אי-נוחות ולעיתים לכאב עמום בעין. הדבר דומה להפעלה ממושכת של שריר כלשהוא בגוף ללא מנוחה, דבר הגורם לבסוף להתעייפות של השריר ולתחושת כאב. כך גם שריר העטרה – הפעלה ממושכת שלו תגרום לכאב עמום בעין. זו אחת מהסיבות העיקריות לתסמונת ראיית מחשב (Computer Vision Syndrome). אחת הדרכים להתגבר על הבעיה, המתעוררת בזמן עבודה ממושכת מול מחשב או בקריאה, היא לעשות פסק זמן ולהסתכל אחת ל- 15-20 דקות על מטרה רחוקה כלשהיא למשך כדקה. דבר זה יגרום להרפיית שריר העטרה, ולהקלה בתחושת המאמץ בעיניים.

פרסביאופיה (זוקן ראייה)

לקראת אמצע שנות ה-40 מתחילים להיווצר שינויים בעדשה, ההופכת להיות בהדרגה פחות אלסטית ויותר נוקשה. כתוצאה היכולת לבצע אקומודציה הולכת ופוחתת, והעדשה משנה את קמירותה במידה פחותה יותר בהשוואה לאדם צעיר. התוצאה היא שעצמים קרובים וקטנים נראים לא ממוקדים. תהליך זה נקרא פרסביאופיה (Presbyopia) או בעברית: זוקן ראייה. זהו תהליך פיזיולוגי המתבטא אצל כולם בממוצע בסביבות גיל 45. כדי לאפשר קריאה נוחה יש להתחיל ולהיעזר החל מגיל 45 במשקפי קריאה, שבהן יש עדשות עם מספרים חיוביים (עדשות +). אם מרכיבים ממילא משקפיים עם תיקון כלשהוא לרחוק, יש צורך להוסיף את העדשות הללו לחלק התחתון של העדשה (משקפיים בי-פוקליות או מולטיפוקליות). עדשות אלו הן למעשה תוספת למספר הקיים. אם, לדוגמא, העדשה במשקפיים היא 5-, ויש צורך בתוספת לקריאה של 2+, אזי העדשה המולטיפוקלית תהיה כזו שבמרכזה המספר יהיה 5- ויאפשר ראייה למרחק, ובחלק התחתון המספר יהיה 3- (=5- 2+) ויאפשר קריאה. בין המרכז לחלק התחתון יש שינוי הדרגתי של המספר (עדשה מולטיפוקאלית), ולכן העדשה מאפשרת התמקדות במרחקים שונים, בהתאם לשינוי כיוון המבט של העין מהתבוננות ישר אל מטרות רחוקות, להתבוננות כלפי מטה במטרות קרובות.

התוספת הממוצעת בעדשות לקריאה על פי הגיל היא:

גיל 45 – 50:     1.00D+ עד 1.25D+

גיל 50 – 55:     1.50D+ עד 1.75D+

גיל 55 – 60:     2.00D+ עד 2.25D+

גיל 60 ומעלה:   2.50D+ עד 3.00D+

מעוניינים לבצע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר אך אתם לא יודעים האם אתם מתאימים? לבדיקת התאמה חינם השאירו פרטים אצלנו באתר ואחד מניציגנו יחזור אליכם.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

זמן ממושך להתרגלות של העיין לראייה מקרוב/מרחוק 15/10/2023

אני בן 75. מרכיב משקפיים למרחק 1.5+ וצילינדר לא גדול. מאז גיל 40 משתמש במשקפי קריאה ובשנים האחרונות התייצבתי על +2.75.
אני קורא הרבה כולל מהמסך. אחרי שעתיים של קריאה, העיניים כביכול נשארות במיקוד לקריאה ואני יכול לקרא ללא משקפיים זמן רב. הבעיה היא שראייה למרחק קשה לי בזמן הזה עם או בלי משקפי מרחק, והתופעה ממש מפריעה לי. בשתי העיניים התופעה זהה.
רק אחרי כ 3 שעות, המיקוד חוזר למצבו הנורמלי.
לא מצליח לקבל ייעוץ משום רופא. בגדול, לא מבינים מה קורה… התייעצתי עם רופאים מקצועיים ולאחרונה עם נוירואופתלמולוגית שאמרה שזו בעיה לאופטומטריסט. כמובן שהאופטומטריסט צחק…
מה דעתך?

שלום רב,

מומלץ לבצע בדיקת משקפיים עדכנית ולהתקין משקפיים חדשות לקרוב ולרחוק על פי מרשם. בנוסף מומלץ להיבדק ע״י רופא עיניים כדי לשלול מצב כמו קטרקט שעשוי להשפיע על הראייה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קושי בקריאה המתפתח עם הגיל 15/10/2023

היי, יש לי קושי בשנה האחרונה בקריאה מקרוב באותיות קטנות, בעיקר בערב. בדיקת ראייה הראתה שאני צריכה משקפי קריאה – מספר 2. אני עדיין מסוגלת לקרוא ללא משקפיים, מאמץ, אבל לא גורם לי לכאבי ראש.
האם עדיף לאמץ את העיניים בקריאה (כמו חיזוק שריר) או שזה מזיק ועדיף להשתמש במשקפיים ?

שלום רב,

עדיף להרכיב משקפי קריאה. ניתן לרכוש משקפיים מוכנות מראש אותן ניתן להשיג בבתי המרקחת. מומלץ יותר לגשת לאופטומטריסט ולבצע בדיקה ולהתקין משקפי קריאה לפי מרשם.

המספר של משקפי הקריאה מתחיל עם 1.0+ בסביבות גיל 42-43, ועולה ב 0.25+ כל 2-3 שנים.

אין טעם בתרגילים, הם לא יעזרו.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

התאמה לניתוח ליזר 07/08/2021

פרופסור סלומון שלום. מעונינת לדעת אם אפשר לשפר ראיה באופן טבעי ע"י תרגילי עיניים בכלל ובפרט בגיל 55.

שלום רב,

לא.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ראיה לקרוב בגיל מבוגר אחר הניתוח 27/11/2018

אני זוכה ללמוד תורה זמן ממושך ביום. אני בן 33, ורוצה להסיר את המשקפיים. שאלתי היא כזו:יש מי שאמר לי שאחרי ניתוח לראיה לרחוק, כעבור שנים כשאצטרך משקפיים לקרוב, אפשרי לעבור ניתוח נוסף לראיה לקרוב. (יתכן שעין אחת תתפקד יותר לקרוב ואחת לרחוק , אם אני מבין נכון). ממך בהתכתבות קצרה בעבר לא הבנתי כך. מה דעתך בנושא. המספרים שלי הם 4.5 וצילינדר 1.25 בעין ימין. ומספר 3 וצילינדר 1 בעין שמאל. תודה רבה.

שלום רב,

בגיל שלך מומלץ לבצע תיקון מלא במסגרת הסרת משקפיים בלייזר. לאחר הניתוח תוכל לראות לקרוב ולרחוק ללא בעיה. בעוד 12 שנים, כשתגיע לגיל 45, תזדקק כמו כולם למשקפי קריאה. במצב זה אני לא אבצע לך ניתוח נוסף כדי שתוכל לקרוא. המשמעות היא להפוך עין עם מספר 0 למספר של 1.50- או 2.00- (כלומר: לגרום לקוצר ראייה כדי שתוכל לקרוא...), וזו לדעתי טעות. המשמעות היא פגיעה בראייה התלת מימדית, ופגיעה באיכות הראייה הדו-עינית.

לאנשים המבקשים לעבור את הניתוח לאחר גיל 45, כאשר יש כבר צורך בתוספת של עדשת פלוס לצורך קריאה, ניתן לבצע תיקון בשיטת monovision - כלומר: תיקון מלא לעין הדומיננטית, והשארת מספר של 1.50- בעין הלא דומיננטית כדי לאפשר קריאה.

ככלל אני לא חסיד של monovision, וממליץ בד"כ לעבור תיקון מלא בשתי העיניים, תוך הבנה שאין מנוס ממשקפי קריאה אחרי גיל 45. החסרונות של monovision היא פגיעה בראייה הדו-עינית, פגיעה בראייה התלת מימדית, ולעיתים קושי בראיית לילה ובנהיגה בלילה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

אפשרות מניעה או עיכוב של התופעה 08/10/2018

האם ישנה דרך לעכב את התהליך ולשמור על גמישות העדשה?

בהחלט!!!! למצוא את מעיין הנעורים, וללגום ממנו פעם ביום.....

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

בהמשך לתשובתך-עדשות מגע מולטיפוקל בפרסביופיה 14/09/2017

תודה רבה על התשובה.
כלומר, אין כרגע שום עדשת מגע מולטיפוקל שמאפשרת לראות תקין ובאיכות טובה ממרחק של פחות מ30-40 ס"מ? גם לא ממרחק 20 ס"מ? זה אומר שבפחות מהמרחקים האלו אני אראה מטושטש גם עם עדשות מגע מולטיפוקל?! זה לא נתפס.
עם כל הקדמה הטנכולוגית והידע המדעי של היום ועדיין אין בנמצא שום פיתרון גם לראייה ממרחקים כאלו? האם להערכתך בעתיד יהיה ניתן?
שוב תודה.

שלום,

התעשייה מייצרת מוצרים בהתאם לצרכי האנשים. מרבית האנשים משתמשים במשקפיים מולטיפוקליות לטווחי קריאה ומחשב, ובהתאם לכך מתוכנן כח העדשה. אף אחד לא קורא ספר או עיתון ממרחק של 10 ס"מ, אלא אם הוא כבד ראייה.

מרחקים קצרים של 5-10 ס"מ מחייבים הגדלה מאוד גדולה, ועדשות עם פלוס גבוה. עדשות כאלו מגדילות מאוד, אך מחיר ההגדלה הוא שדה ראייה מצומצם מאוד: כלומר - אתה רואה את העצם ברור ומוגדל, אך אתה רואה רק שדה קטן ממנו, ולכן צריך להזיז את העדשה או את העצם כדי לראות שדות נוספים שלו. דבר זה מקשה מאוד על הקריאה ואינו יעיל. דוגמאות לשימושים במרחקים כאלו הם למשל ליטוש יהלומים, כתיבת אותיות ע"י סופרי סת"ם, אלקטרוניקה (הכנת מעגלים אלקטרוניים), התבוננות בפרחים וחרקים וכו'. לצרכים אלו יש מיקרוסקופים, לופות ועדשות מגדילות. אתה יכול לרכוש לופה (שעולה כמה אלפי שקלים) שנראית כמו משקפיים, שעליהם מולבשות עדשות חזקות מאוד. חלקן ניתנות לכיוונון להשגת הפוקוס המתאים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עדשות מגע מולטיפוקל בפרסביופיה 13/09/2017

שלום פרופסור סלומון
אני שאול מתוך סקרנטת ועניין : ללא קשר למספר, האם ישנן עדשות מגע מולטיפוקליות שבאמצעותן ניתן לראות עצמים ו/או למשל אותיות קטנות בבירור, גם ממרחק הסתכלות קרוב מאוד של 5 ו10 ס"מ? (או שעדשות מולטיפוקל יכולות להעניק ראייה ברורה וחדה רק ממרחק קרוב שמתחיל מ30-40 ס"מ ומעלה, ומתחת למרחק הזה[למשל 5/10/15] ס"מ עדיין לא אראה ברור וחד מספיק)?

שלום רב,

לא. עדשות מולטיפוקל מאפשרות לראות ממרחק קריאה, ולא ממרחקים קצרים של 5-10 ס"מ. למרחקים כאלו יש צורך בעדשות עם מרחק מוקד קצר, כגון לופה או עדשה מגדילה ("זכוכית מגדלת").

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס בגיל 45 24/08/2017

שלום פרופ' סלומון.
טיפלתי אצלך בעבר במרפואת הדסה במעקב אחר הקרטוקונוס שמלווה אותי מגיל 20. כעת מצבי הוא שהקרטוקונוס נעצר ואני משתמש בעדשות מגע קשות ע"ג עדשות רכות למניעת שריטת הקרנית בהוראת בוריס.
שאלתי היא מה לדעתך הצפי לראייתי בסביבות גיל 45. שהרי אדם רגיל נזקק למשקפי ראיה בגיל זה על אף שלא הרכיב מעולם..

שלום רב,

בגיל 45 תזדקקי לתוספת של משקפי קריאה בנוסף לתיקון הקיים עם העדשות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח תיקון ראיה לרחוק בגיל 45 08/10/2016

שלום רב,
אני בן 45 ובעל משקפי מולטיפוקאליות עם -3 ופלוס 3.5 בערך.
האם ניתן כבר בגילי לעשות ניתוח לתיקון ראייה מרחוק כך שאשאר רק עם משקפי קריאה? יש לציין שאני חש שהמספרים בעיקר לקריאה עדיין גדלים עם הזמן…
תודה מראש
גל

שלום גל,

כמובן. ניתן לתקן בניתוח את הראייה לרחוק,לא רק בגילך אלא בכל גיל לאחר שהמספר לרחוק יציב למשך שנה לפחות. ישארו לך משקפי קריאה, שמספרם בגיל 45 הוא סביב ה 1+ עד 1.25+, וזה יעלה בהדרגה במהלך השנים הבאות עד 3+. לאחר הניתוח תוכל לראות לרחוק ללא משקפיים (נהיגה, טלויזיה, הליכה ברחוב, הטווח החברתי וכו'). לטווח הקרוב של שולחן העבודה (מהספר, העיתון, המסמך ועד המחשב) תזדקק למשקפי קריאה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

פרסביופיה 27/07/2016

שלום,

מה הן האפשרויות הניתוחיות למניעת שימוש במשקפי ראיה עקב פרסביופיה וסכויי הצלחתן? אני בן 52, עדיין מסוגל לקרוא ספר במרחק 35 ס"מ (כניראה תודות לדיאופטר שלילי באחת העיניים) אך מרגיש שלא לאורך זמן. בבדיקת אופטומטריסט אחרונה נמצא מצב ראיתי הנוכחי כדלהלן: ימין – כדוריות: +0.25, צילינדר: -0.5, שמאל – כדוריות: -0.25, צילינדר: -1.5. שתי העיניים איבדו יכולת התאמה לראיה מקרוב של 1.5 דיאופטר.

רב תודות על המידע באתר ועל כל תשובה לשאלתי,

יובל

שלום יובל,

אתה למעשה בר מזל. בעין ימין אתה רואה מצויין, ואין לך צורך בתיקון במשקפיים. בעין שמאל בזכות הצילינדר אתה רואה לקרוב. אמנם אינך רואה באופן מושלם, אך אתה יכול לקרוא את רוב המידע שיש מסביבך, בעיקר במחשב. אין כל צורך, וגם לא ניתן לבצע ניתוח כלשהוא.

בעתיד כשהפרסביאופיה תגדל, ותזדקק לתוספת גדולה מ 2.00+ לקריאה, תוכל להתקין לך משקפי קריאה. בעתיד הרחוק יותר, כשתהייה יותר מבוגר ויהיה לך קטרקט, תוכל לעבור את הניתוח עם השתלת עדשות מולטיפוקליות, או תיקון mono-vision כמו המצב כיום, כלומר תיקון מלא בעין הדומיננטית, ותיקון שמשאיר אותך עם 2.00- בעין השנייה.

לחץ כאן למידע נוסף באתר על אקומודציה וראייה לקרוב.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה