חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

הגורמים לצלקות בקרנית

זיהומים בקרנית

 

זיהום בקרנית היא הסיבה השכיחה ביותר להתפתחות צלקת (ראה – כיב של הקרנית). הצלקת היא חלק מתהליך ריפוי הפצע, ולאחר סילוק הגורם המזהם, בד"כ בעזרת טיפול בטיפות אנטיביוטיות, מתפתחת צלקת באיזור הזיהום.

זיהום בקרנית נגרם בד"כ מחידקים שונים (ראה כיב של הקרנית). לאחר נסיגת התהליך הזיהומי יכולה להתפתח צלקת בקרנית. גודל הצלקת תלוי במשך הזיהום ובגודל האיזור בקרנית שהיה מעורב בתהליך הזיהומי (תמונה 1).

גורם נוסף לזיהום הגורם לצלקת הוא וירוס הרפס סימפלקס. הרפס גורם לתהליך דלקתי ממושך בקרנית, המסתיים בד"כ בצלקת, ולעיתים גם בחדירת כלי דם לקרנית. לעיתים יתכנו אירועים חוזרים של הרפס בקרנית, דבר המחמיר את הצטלקות הקרנית. וירוס אחר, adenovirus, גורם לדלקות בלחמית המופיעות בצורה מגפתית. בתהליך ההחלמה מהוירוס מופיעות לעיתים צלקות בקרנית. צלקות אלו דוהות עם הזמן ולא גורמות בד"כ לפגיעה בראיה.

טראכומה היא מחלה זיהומית נוספת הגורמת לצלקות בקרנית. מחלה זו נגרמת בשל זיהום בכלאמידיה, שהוא סוג של חידק הנישא ע"י זבובים. ההדבקה נפוצה באיזורים בעלי רמת הגיינה לקוייה והעדר מים זורמים. מחלת הטראכומה היתה נפוצה בעבר במדינות שונות במזרח התיכון. הדבקה חוזרת בכלאמידיה גורמת להופעה של דלקת ממושכת של הלחמית. דלקות חוזרות של הלחמית מביאות להופעת צלקות בלחמית. צלקות אלו גורמות להתפתחות יובש בעיניים, ובהמשך לשינויים בעפעפיים, קצות העפעפיים והריסים פונים פנימה וגורמים לחיכוך של הקרנית ע"י הריסים. תהליכים אלו גורמים להתפתחות של צלקות בקרנית במשך השנים (תמונה 2).

חבלה בקרנית

תמונה 3. תפרים בקרנית וצלקת באיזור של קרע חבלתי.חבלה בקרנית עלולה לגרום להופעת צלקת. חבלה בקרנית יכולה להיגרם מחדירה של חפץ חד לקרנית או כתוצאה משבב מתכתי שעף במהירות גבוהה ופגע בקרנית. כ"כ יכולה להיות פגיעה מגופים זרים שלא חודרים לקרנית אבל נאחזים על פניה. סוג נוסף של חבלה יכול להיגרם מחשיפה לחומר כימי, חומצה או בסיס, הניתז על העין ופוגע בקרנית. במקרה זה עלולה להיות פגיעה קשה בקרנית ובלחמית, והופעת צלקת נרחבת. צלקות בקרנית יכולות להתפתח גם לאחר ניתוחים שונים, בהם יש צורך לעיתים לשים תפרים בקרנית. איזור התפר מתרפא תוך יצירת צלקת (תמונה 3).

תרופות

תרופות שונות יכלולת לגרום להופעת משקעים על פי הקרנית. אחת מהן היא פרוקור, תרופה הניתנת דרך הפה לטיפול בהפרעות בקצב הלב. בשימוש ממשוך התרופה גורמת להופעת משקעים בצבע חום בקרנית, בצורת קוים וקשתות. תופעה זו אינה גורמת לפגיעה בראיה, ואינה מחייבת בד"כ את הפסקת התרופה. טיפות אנטיביוטיות המכילות ציפרופלוקסצין עלולות לגרום להופעת משקעים בקרנית, הנעלמים לאחר הפסקת הטיפול.

דיסטרופיות

תמונה 4. Granular dystrophyדיסטרופיות של הקרנית הן מחלות הנגרמות כתוצאה משינוי גנטי. השינוי הזה גורם לפגם בחלבונים המבניים המרכיבים את הקרנית, ולהופעת צלקות שונות. מחלות אלו הן נדירות, ולעיתים ניתן למצוא אותן במספר אנשים באותה משפחה. לדוגמא – granular dystrophy. במחלה זו מתפתחים משקעים במקומות שונים בקרנית, ההולכים ומתרבים עם הגיל, ומחייבים לבסוף השתלת קרנית (תמונה 4).

 

חזרה לצלקות של הקרנית

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

תפרים בקרנית 03/02/2018

אני בן 48 עברתי טראומה שבב של מתכת 3 ממ נכנס לתוך העין פגע בעדשה וחתך את הקרנית בכמה מילימטרים עברתי תפירת קרנית הוצאת השבב והשתלת עדשה כעת כמעט חודש וחצי אחרי ההשתלה אני רואה מטושטש ממש תמונה לא נקייה אין חדות ראיה טופלתי בטיפות ובמעקבים ואומרים לי שזה עניין של זמן החלמה ארוכה אני שואל האם התפרים שנמצאים כמעט 3 חודשים בקרנית הם שגורמים לטישטוש הזה באופן משמועיתי????הניתוח של השתלת העדשה עבר בהצלחה מאוד מחכה לתשובה

שלום עופר,

הראייה מטושטשת גם בגלל התפרים, וגם בגלל החתך עצמו, שמשנה לחלוטין את פני הקרנית. גם לאחר הסרת התפרים הראייה לא תהיה כפי שהיתה לפני הפציעה. זאת מכיוון שתתפתח באיזור הפצע צלקת, שתגרום לשינוי בפני הקרנית (אי סדירות) ולשינוי בשקיפות הקרנית.

את התפרים מוציאים בין 3-6 חודשים לאחר הפציעה, כאשר מתפתחת צלקת בפצע. לאחר מכן ניתן יהיה לנסות לשפר את הראייה בעזרת עדשת מגע, ככל הנראה עדשת מגע קשה. אם זה לא יעזור, ואם הצלקת תגרום לירידה משמעותית בראייה, יתכן שיהיה צורך בהשתלת קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

granular dystrophy 07/07/2015

שלום, לבעלי יש את המחלה הנל. שעוברת בתורשה במשפחתו ( לסבתא יש, לאמא וגם לשני דודים) אצלו המחלה התקדמה במהירות כי התחילה בגיל קטן – משהו כמו גיל 10. היום הוא בן 27 והתקדמה בקצב מהיר עם השנים. לעומת שאר המשפחה שהופיעה רק בגיל 40 לערך. הסיפור הוא שאני עכשיו בשבועות הראשונים להריון והומלץ לנו ללכת לרופא גנטי בשל המחלה. בעלי ממש אנטי וכל הנושא הזה רגיש אצלו ואי אפשר לדבר איתו על זה. השאלה שלי אם יש אכן טעם ללכת לרופא גנטי? יש אפשרות למנוע או מה שהוא רק יכול להגיד לי שלילדים שלנו יהיה סיכוי של 50-50 לחלות במחלה? מכיוון שזה גן דומיננטי
אני מאוד לחוצה! אודה לעזרתך בהקדם תודה רבה !!

יעל

שלום יעל,

מדובר במחלה שבא לידי ביטוי בגיל מאוחר, כפי שאמרת בעצמך, ואין צורך להתחיל לדאוג כבר בשלב זה. כאשר המצב מתקדם ומפריע לראייה ניתן לבצע השתלת קרנית שכבתית (בשיטת DALK).

ההחלטה אם ללכת לייעוץ גנטי היא שלכם בלבד, ואינני רוצה להתערב בנושא זה. לא ניתן לבצע כיום אבחון טרום-לידתי של המחלה. לאחר הלידה מומלץ להיבדק בדיקה שגרתית ע"י רופא עיניים למחלות ילדים או ע"י מומחה לקרנית. במקרים רבים אין צורך בטיפול כלשהוא במהלך שנות הילדות.

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הצטלקויות בקרנית 21/01/2013

בני בן 11 . לפני כשנתיים התגלו אצלו הצטלקויות בחלק התחתון של הקרניות.( לא ידועה הסיבה להווצרותן ) אובחן בלפריטיס והרופא המליץ לבצע פעמיים ביום שטיפת עיניים עם שמפו גונסון אנד גונסון.לפני מספר ימים ,בביקורת השוטפת ביקש הרופא לעשות צילום קרנית וכן בדיקה אורטופטית. בהפנייה כתב : בלפריטיס,הצטלקות תחתונה בשתי קרניות, בשמאל מעט יותר,לא רחוק מהאישון, לשכות עמוקות נקיות, נראה שההצטלקות גדלה!!! כעת בגבול האישון בימין ,מעט פנימה לאישון בשמאל. הילד עבר ניתוח פזילה בגיל שנה בערך.
לדברי הרופא יש לבצע שוב צילום וביקורת אורטופטית בעוד שלושה חדשים ויש סבירות שיהיה צורך בהתערבות כרורגית ,דהיינו ניתוח אשר גם עלול לפגוע בראייה.
האם אלו האופציות היחידות לטיפול לילד בן 11 והיכן אפשר לבדוק מקרים דומים שטופלו בילדים ומה היו התוצאות.
תודה

שלום דודו,
קשה לענות על שאלתך ללא בדיקת העיניים. צריך לראות עד כמה ההצטלקות קרובה למרכז הקרנית, ומה השפעתה על הראיה.
צריך לבדוק האם ניתן לשפר את הראיה עם משקפים או עם עדשות מגע, ומה חדות הראיה המיטבית אותה ניתן להשיג עם עדשות מגע.
לעיתים ניתן להשיג שיפור משמעותי בראיה בעזרת סוגים שונים של עדשות מגע.
השתלת קרנית היא פתרון למקרים בהם יש צלקת מרכזית גדולה שגורמת לירידה משמעותית בחדות הראיה.
בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

שריטה בקרנית 01/01/2012

שלום רב

לפני כשנתיים סבלתי משריטות בקרנית, טופלתי במרפאת עיניים ע"י "פציעת הקרנית במחט" , לפני כשבוע שוב חשתי את הכאב של "גוף זר " בעין, שני רופאים ראו: אחד אמר שהשריטה חזרה, והשני גוף זר שנכנס לעין ויצא, נכון להיום עדין כואבת לי העין ואדומה (אגב אני סובלת מיובש חזק בעיניים) אני משתמשת הרבה בטיפות הילו קייר וג'ל ומשחה שומנית בלילה, כמו כן 3 פ' ביום טיפות דקסמצין. מה לעשות האם צריך להגיע לרופא מומחה? אני גרה ברמת הגולן
יום טוב ותודה לתשומת לב.
אתי

שלום אתי,

ככל הנראה את סובלת מ- recurrent corneal erosions (תסמונת הארוזיות החוזרות). זהו מצב המתבטא בפצעים שטחיים חוזרים ונשנים של תאי הציפוי (תאי אפיתל) של הקרנית.
קרוב לודאי שהכאב שחשת לאחרונה הוא תוצאה של הופעה מחודשת של התסמונת.
הטיפול הוא שימוש בעדשת מגע טיפולית לתקופה של מספר שבועות, תוך כיסוי בטיפות סטרואידים ואנטיביוטיקה.
מומלץ להבדק בהקדם ע"י מומחה למחלות קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

צלקת בקרנית 08/12/2011

לבת שלי בת השש יש את הצלקת בעין והיא כבר בקושי רואה בעין אחת,מה אפשר לעשות במצבה כרגע האם יש טיפול או ניתוח?

שלום מיטל,

ההחלטה על הטיפול תלויה בגודל הצלקת בקרנית ובמיקומה.
אם הצלקת נמצאת במרכז הקרנית והיא מפריעה לראייה במידה משמעותית, יש לשקול השתלת קרנית.
את ההחלטה צריך לעשות לאחר בדיקת העין, הערכת גודל הצלקת ותרומתה לירידה בראייה, והערכת מצב העין השניה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

משקעים בקרנית 16/05/2011

מה גורם למשקעים בקרנית
כמו כן אני לוקחת פואקוניל האם זה מפריע אודה על תשובה מהירה
האם ללכת למיון

שלום עופרה,

קיימות סיבות רבות למשקעים בקרנית. תרופות שונות עלולות לגרום למשקעים בקרנית.
פלאקווניל (הידרוקסיכלורוקוין) יכול לגרום למשקעים פיגמנטיים בקרנית. בד"כ הם לא מפריעים לראייה, ולאחר הפסקת התרופה הם נעלמים.
פלאקווניל יכול לגרום גם לשינויים במקולה (הנמצאת במרכז הרשתית), לאחר שימוש ממושך.
מומלץ לפנות למומחה לרשתית, שישלח אותך למספר בדיקות כדי לשלול פגיעה של התרופה ברשתית (EOG, ראיית צבעים ושדה ראייה מרכזי).
בכל מקרה - אין צורך בפנייה דחופה למיון.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה