חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

צלקות של הקרנית

 

הקרנית התקינה היא רקמה שקופה. שקיפותה היא תוצאה של המבנה המיוחד של סיבי הקולגן המרכיבים אותה. סיבים אלו הם בעלי גודל אחיד, והם מסודרים בצורת שתי-וערב בשכבות שביניהן מרחקים שוים. המרחקים האחידים בין הסיבים, והזויות הישרות בין סיבים בשכבות שונות – הם השומרים על שקיפות הקרנית. בנוסף – אין בקרנית כלי דם, כמו במרבית הרקמות בגוף, וגם עובדה זו מאפשרת את שקיפות הקרנית. כאשר מתרחש בקרנית תהליך דלקתי או זיהומי, או כאשר נפגעת רקמת הקרנית כתוצאה מחבלה, מתחיל תהליך של ריפוי הפצע. בתהליך זה נוצרת רקמת צלקת. רקמת הצלקת מורכבת מסיבי קולגן שהסידור שלהם אקרעי ולא סדיר. לכן איזור הצלקת אינו שקוף. בנוסף צומחים לעיתים כלי דם באיזור הצלקת (תמונה 1). תהליכים אלו עלולים לפגוע במהלך התקין של קרני האור דרך הקרנית, ולגרום לירידה משמעותית בחדות הראיה.

מעוניינים לבצע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר אך אתם לא יודעים האם אתם מתאימים? לבדיקת התאמה חינם השאירו פרטים אצלנו באתר ואחד מניציגנו יחזור אליכם.

צלקות של הקרנית - מידע נוסף

הגורמים לצלקות בקרנית

הגורמים לצלקות בקרנית

קיימות סיבות רבות לצלקות בקרנית. רוב הצלקות מתפתחות כתוצאה מחבלה, זיהום או דלקת. זיהום בקרנית הוא הסיבה השכיחה ביותר להתפתחות צלקת. הצלקת היא חלק מתהליך ריפוי הפצע, ולאחר סילוק הגורם המזהם, בד"כ בעזרת טיפול בטיפות אנטיביוטיות, מתפתחת צלקת באיזור הזיהום.

מהם הסימנים של צלקת בקרנית?

מהם הסימנים של צלקת בקרנית?

צלקות קטנות ושטחיות לא משפיעות במידה משמעותית על חדות הראיה. צלקות גדולות, הנמצאות במרכז הקרנית, עלולות לגרום לירידה משמעותית בראיה, לסינוור, ולשינוי בפני הקרנית.

הטיפול בצלקות בקרנית

הטיפול בצלקות בקרנית

הטיפול בצלקות כולל טיפול מקומי בסטרואידים בשלב הראשון, ולאחר מכן בעדשות מגע קשות. צלקות שטחיות ניתן להסיר עם לייזר. צלקות עמוקות ומרכזיות ניתן להסיר ע"י השתלת קרנית.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

התייעצות עם מומחה על טייגסון 31/05/2021

אני כמה חודשים עם צריבות הולכות וחוזרות, ולאחרונה אבחן אותי רופא עיניים עם טייגסון.
(בעברי היו לי גם שריטות הולכות וחוזרות בקרנית – אני לא יודעת אם יש קשר בין הדברים).

הרופא נתן לי טיפול בסטרואידים וטיפות ללחות, וכן הפנה אותי למומחה קרנית.

רציתי לדעת האם:
1. יש ענין לפנות למומחה אחרי שהבנתי שזה הטיפול בטייגסון?
2. יש ענין להגיע למומחה במקרה שנרגע לי ההתקף של הצרריבה ואולי הוא לא יראה כלום בקרנית?

תודה רבה!!

שלום רב,

דלקת בקרנית ע"ש טייגסון מתאפיינת בתסנינים זעירים באפיתל הקרנית הגורמים לכאב ואי נוחות, והמגיבים היטב לטיפול מקומי בטיפות סטירואידים. ההתקף עובר בעקבות טיפול בסטירואידים תוך מספר שעות עד מספר ימים, ולאחר שעבר - לא ניתן לראות דבר בבדיקת הקרנית. בין ההתקפים הקרנית נראית תקינה לחלוטין, ואין כל רמז לכך שהיה התקף. לכן אין טעם ללכת לבדיקה נוספת כאשר אין התקף.

אם הטיפול בטיפות סטירואידים עוזר תוך זמן קצר - ככל הנראה האבחנה נכונה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

מה זה זלצמנים בעיניים 01/01/2020

אימי צריכה לעבור ניתוח קטרקט, בבדיקה אצל הרופא הוא אמר לה שיש לה מעין גרגרים על העין שצריך להוריד אותם (זלמצנים) היא שאלה אם זה כואב אמר שכן ורק אחרי 5 ימים שהעין תיהיה נקייה מהגרגירים ניתן לעשות את ניתוח הקטרקט השאלה מה זה בדיוק הגרגירים והאם חייב להנקות את העין ולאחר מכן לעשות את הקטרקט
אימי חוששת.
תודה

שלום רב,

מדובר ב- Salzmann's nodules. אלו הן צלקות שטחיות שנוצרות לעיתים על פני הקרנית, כתוצאה מיובש או דלקות כרוניות. הצלקות מפריעות לראייה וגורמות לאי סדירות של פני הקרנית. יש להסירן לפני ניתוח קטרקט מכיוון שהן מפריעות לדיוק במדידת כח העדשה התוך-עינית שתושתל בעין בניתוח הקטרקט. לעיתים הן גם מפריעות למנתח הקרטקט לראות דרך הקרנית בזמן הניתוח.

מסיבות אלו יש להסירן בניתוח נפרד, המבוצע בד"כ ע"י מומחה קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

טיפול בצלקת בקרנית 17/09/2019

פרופ׳ סלומון שלום רב
אובחנה צלקת מרכזית בקרנית(לאחר דלקת לפני שנה) הגורמת ירידה בחדות הראייה וסינוור והילה קשים בעיקר בלילה.
שאלתי האם טיפול בסטרואידים עשוי לעזור כשכבר יש צלקת?!!? האם להמשיך טיפול בסטרואידים(sterodex ) שנתן לסרוגין במשך השנה?? האם ישנן אופציות טיפוליות נוספות??כירורגית??
האם אפשר לפנות לטיפולך באזור תל אביב והסביבה??
אודה מאד על תשובתך
בברכת שנה טובה ומבורכת
משה

שלום רב,

אם הצלקת בקרנית היא עמוקה, ואם היא קיימת שם שנה, הסיכוי שתיעלם קטן מאוד. בצלקות מסויימות ניתן לשפר את הראייה ע"י התאמת עדשת מגע קשה. אם גם זה לא עוזר - האפשרות היחידה היא השתלת קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרנית עכורה 03/07/2018

הילד שלי בן 12 כשהיה בן שנתיים היה לו הרפס שהרופאים לא גילו בזמן ובעקבות זה ניהיה לו קרנית עכורה במרכז העין האם אפשר לטפל בזה ללא השתלת קרנית אלא בלייזר או בכל שיטה אחרת עקב כך ניהיה לו גם עין עצלה

שלום רב,

צלקות בקרנית על רקע הרפטי ניתן להסיר בד"כ רק ע"י השתלת קרנית. לפני כן מומלץ לנסות עדשת מגע קשה, שעשוייה לתרום במשהו לשיפור בראייה. טיפול בלייזר מתאים בד"כ לצלקות שטחיות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

פזילה החוצה 13/02/2018

שלום פרופסור,
בעברי חבלת ראש ופציאליס שמונע סגירה מלאה ותקנית של העין, היסטוריה של כיבים חוזרים ונשנים שגרמו לעכירות צלקות והבדלי ראייה בין העיניים,משודכת להילוקומוד וחבישה בלילות בלי שיפור משמעותי באדמומיות והרגשה של חפץ זר מציקה בעין,לאחרונה שמתי לב בעיקר בעייפות שהעין הפגועה פוזלת החוצה ,עם זה שאין מה לעשות לגבי הראייה השלמתי אבל יש משהו שאפשר לעשות כדי למנוע הידרדרות של המצב,אני מניחה שיש קשר בין החבלת ראש לפזילה-למי עליי לפנות ?
תודה תמי

שלום רב,

שיתוק העצב ה-7 המעצבב את שרירי הפנים, וגם בין השאר את השרירים הסוגרים את העפעפיים, גרם לחשיפה של העין, ליובש, וכתוצאה לכיבים שגרמו לצלקות בקרנית. הירידה בראייה גרמה עם הזמן להופעה פזילה חיצונית (אקזוטרופיה).

הטיפול בבעיה שלך מורכב. אם לא בוצע עד כה, כדאי לשקול את הקטנת מפתח העפעפיים ע"י .תפירה של העפעף העליון עם העפעף התחתון בחלק הטמפורלי כך שישאר פתח בען העפעפיים בצד הנזאלי (שקרוב לאף). הדבר הזה יביא להרטבה רבה יותר של הקרנית וימנע את הכיבים. ניתן לבצע חסימת תעלות ניקוז הדמעות ע"י אטמי סיליקון - punctal occlusion. אם הדבר יצליח למנוע את יובש העין ואת ההתכייבויות ניתן לשקול בשלב הבא ביצוע השתלת קרנית. השיפור בראייה בעקבות השתלת קרנית מוצלחת עשוי להקטין או לבטל את הפזילה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

Haze לאחר ניתוח PRK 07/01/2018

שלום פרופסור סלומון.
לפני כשמונה חודשים ביצעתי ניתוח בשיטת ה PRK להסרת משקפיים. חודש לאחר הניתוח תקף אותי אדנו וירוס שנמשך כמה חודשים טובים ועיין מטופל בסטרודקס עם ירידה הדרגתית ואיטית. כיום בבדיקה של מומחה קרנית : הקרנית נראית שקופה אך הרופא ציין כי ישנו מעט haze במרכז הראייה ואף ציין כי בעין שמאל יש לי מספר 0.75-. הראייה שלי לא חדה ואני סובל מהילות וסינוורים בלילה. ביום העיניים לא נינוחות ואני מרגיש כאילו אני בוהה כדי לראות טוב.
השאלה שלי היא מה עושים במקרה של haze? האם לדעתך יהיה צורך בניתוח חוזר להסרת הצלקת? אני חושש נורא מניתוח נוסף.

אודה לעזרתך בנושא.

חיים

שלום חיים,

אתה זקוק להמשך הטיפול בסטרואידים לתקופה ממושכת (תוך מעקב רופא עיניים) והרבה סבלנות. העכירות (haze) תעלם עם הזמן (וקשה לדעת כמה זמן). ניתוח נוסף לא מומלץ, ועלול להגביר את העכירות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

צלקת בקרנית 25/12/2017

האם צלקת בקרנית שלא מפריעה לראייה יכולה להפריע במהלך ניתוח לייזר? האם יכולים להגיד לי שאני לא כשיר לעבור ניתוח לייזר בעיניים בגלל שיש לי צלקת על הקרנית? תודה מראש

שלום רב,

כן, בהחלט. צלקת בקרנית יכולה להפריע לביצוע ניתוח הלייזר מכמה סיבות. ראשית - במערכות העקיבה האוטומטיות קיימת מערכת iris recognition, שבה מתבצע זיהוי של מיקום הקרנית על פי מבנה הקשתית (האיריס). צלקת בקרנית עלולה להפריע ליכולת המערכת לזהות את הקשתית, הן בשלב ההכנה לניתוח (ביצוע בדיקת ה wavefront) והן במהלך הניתוח עצמו, בזיהוי המהיר המדוייק של מיקום הקרנית. כלומר: הצלקת מפריעה למערכת העקיבה לזהות את הקשתית (שנמצאת מאחורי הקרנית). ללא תכונה זו לא ניתן לבצע בדיוק את הטיפול.

בעיה נוספת היא עובי הצלקת. אם הצלקת עבה ומרכזית (העובי של הצלקת גדול מהעובי לשיוף), קיים סיכוי שחלק ממנה ישאר גם לאחר הניתוח וישפיע בצורה לא ברורה על התוצאה הסופית.

בעיה נוספת היא ביכולת לבצע פיצול של הקרנית אם בוחרים בשיטת ה- intra-lasik. הצלקת תפריע למהלך קרני ה- FS laser שלא יגיעו למיקום הנכון לצורך ביצוע פיצול הקרנית, אם חלק מהקרני הלייזר צריך לעבור דרך הצלקת. הקרנית צריכה להיות שקופה כדי שהשלב הזה יצליח.

יש לציין עם זאת שלא כל הצלקות מפריעות, והדבר תלווי במיקום הצלקת, בעומקה ובהפרעה שהיא גורמת לשקיפות הקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

בני סובל בעייה בעין הבעייה נקראת זלצמן קרונל דגרשיון 06/12/2017

בעיית זלצמן קורנל דגרטשיון עם ירידה בראייה מקרה נדיר מחפדים רופא טוב בתחום די דחוף

אורלי

שלום אורלי,

מדובר בהופעה של גוש או גושי צלקת על פני הקרני, אותם ניתן להסיר בניתוח קצר ופשוט. את מוזמנת לבדיקה במרפאתי.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עכירות בקרנית 24/06/2017

שלום
לפני כשבועיים נפצעתי בעין משבב מתכת שהוצר ע"י רופא עינים.
לאחר טיפול במשחה וטיפות מופיעה לי לדבריו עכירות במרכז הקרנית הגורמת להפרעה בראיה. מהן אפשרויות הטיפול והאם הדבר יכול להיעלם לבד?
והאם יתכן שאין פתרון?

שלום רב,

לעיתים ניתן להסיר את שרידי הפיגמנט שנשארו מהגוף הזר. לעיתים לא ניתן להסירם, ונותרת צלקת. אם הצלקת קטנה ולא מרכזית זה לא יפריע לך. אם הצלקת גדולה או מרכזית זה עלול להפריע לראייה. מקובל במקרה כזה לתת טיפול מקומי בטיפות סטרואידים למספר חודשים, כדי לנסות לגרום להקטנה בגודל הצלקת.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרנית עכורה 02/04/2017

בת 83 מרכיבה משקפי מולטיפוקל. לפני כשנתיים הרגשתי ראיה מעורפלת. האשמתי את המשקפיים והוכן לי זו משקפיים חדש. הראיה לא הוטבה. רופא העיניים הפנה אותי לבדיקה מיוחדת בבית חולים והוברר כי הקרניות בעיני עכורות. הרופאה קבעה: ניתוח השתלת קרנית. האם אין דרך כלשהי להוריד את העכירות ללא השתלה ?

שלום רב,

הטיפול תלוי במיקום הצלקת בקרנית. חשוב לדעת האם הצלקת במרכז או בהיקף הקרנית, האם היא שטחית או עמוקה בקרנית, ומה השפעת הצלקת על הראייה. יש צלקות שטחיות אותן ניתן להסיר בניתוח פשוט ללא השתלת קרנית. לעומתן יש צלקות עמוקות ומרכזיות אותן ניתן להסיר רק בהשתלת קרנית. לעיתים אם הצלקת שטחית וקטנה ניתן לשפר את הראייה ע"י עדשת מגע קשה.

מומלץ להיבדק ע"י מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה