חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

הטיפול בצלקות בקרנית

הטיפול בצלקות מתחיל בשלב היווצרותן, בסמוך לתהליך ההחלמה מזיהום או חבלה של הקרנית. כדי למנוע הצטלקות בקרנית מקובל בד"כ לטפל בטיפות המכילות סטרואידים. הסטרואידים יכולים להקטין את התהליך הדלקתי הגורם לצלקת וגם להקטין את התהליך הצלקתי עצמו. הצלחת הטיפול אינה תמיד צפויה, ולא תמיד מצליח הטיפול בסטרואידים לעצור את הצלקת.

לאחר התפתחות הצלקת ניתן לעיתים להשתמש בעדשת מגע קשה כדי לשפר במידה מסויימת את הראיה. העדשה הקשה משנה את פני הקרנית הלא סדירים. כמובן שהשפעת העדשה קיימת רק בזמן הרכבתה.

תמונה 1. טיפול בלייזר עשוי להסיר צלקות שטחיות.

כאשר הצלקת שטחית, כלומר – נמצאת רק בשכבות השטחיות של הקרנית, ניתן לעיתים להסיר אותה בעזרת לייזר. טיפול זה נקרא  PTK. הלייזר משייף את הקרנית באיזור הצלקת וגורם גם להשטחה של איזור הטיפול (תמונה 1). אם היה לפני הניתוח קוצר ראיה (עדשה עם מספר שלילי במשקפים) – אזי הלייזר יכול גם לגרום להסרת המשקפיים. אולם אם לא היה לפני הנתוח קוצר ראיה, עלול להופיע לאחר הטיפול רוחק ראיה (עדשה עם מספר חיובי במשקפים).

השתלת קרנית יכולה להיות פתרון נוסף לצלקת בקרנית, בעיקר כשהצלקת גדולה, עמוקה ומרכזית וגורמת לירידה משמעותית בראיה. השתלה יכולה להיות השתלת קרנית מלאה, או השתלת קרנית של השכבה הקדמית של הקרנית. ראה פרק על השתלות קרנית.

חזרה לצלקות של הקרנית

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

דלקת בקרנית 16/12/2021

שלום רב, לפני זמן לא רב נכנס לי לעין ימין גוף זר, הלכתי לרופא עיניים הוא הוציא לי את הגוף זר ממחט מתכטי והביא לי טיפות, אחרי שבוע חזרתי אליו ולא היה לי יותר כואב בעין אבל ירד לי הראייה ממש טיפה בעין ימין בגלל שהוא אמר לי שיש לי צלקת קטנה ושקטה בקרנית במרכזית ולא בטוח שיחזור לי כמו פעם קודמת, האם זה נכון? ומה הפתרונות לזה? עוד דבר עשיתי ניתוח לייזר ממזמן.

אלירן

שלום אלירן,

לעיתים נשארת צלקת קטנה לאחר הסרת גוף זר מתכתי מהקרנית. לעיתים ניתן לתת טיפול של מספר חודשים בטיפות סטרואידים, שעשויות להקטין את הצלקת. בנוסף - מרבית הצלקות נעשות קטנות ופחות סמיכות עם הזמן. מומלץ להיבדק אצל מומחה לקרנית אחת למספר חודשים כדי להעריך את גודל הצלקת ואת השפעתה על הראייה הדו-עינית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עכירות בקרנית 13/03/2021

שלום רב לך פרופ' סלומון ,
אני בן 38.5 בעבר סבלתי מדלקת קשה בקרנית בשם אקנטמבה שהותירה אחריה
עכירות בקרנית וראייה מעט לקוייה עם צילינדר -2.00- .
האם ניתן לתקן את הראייה הלקוייה הזו ?
תודה .

שלום רב,

מיקום הצלקת בקרנית חשוב להחלטה על אופן הטיפול. אם הצלקת קטנה ולא מרכזית, ניתן לפעמים לשפר את הראייה בעזרת עדשת מגע קשה. אם הצלקת מרכזית ובעלת שטח גדול - יתכן שניתן יהיה לשפר את הראייה בעזרת השתלת קרנית.

מומלץ לפנות לבדיקת רופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרניות מצולקות 03/10/2020

שלום,
יש לי צלקות על דתי הקרניות ובעין שמאל זה מחמיר ואחוזי הראיה פחות מחצי
הייתי אצל עשות רופאים בשנים האחרונות שטוענים שאין מה לעשות
אני בטוחה שיש מה לעשות, שנת 2020 וקדמת הטכנולוגיה אני מאמינה שיש התפתחות ופריצות בתחום
אשמח לייעוץ
שירה

שלום רב,

צלקות בקרנית עלולות לגרום לפגיעה משמעותית בראייה, במיוחד אם הן במרכז הקרנית. הטיפול בהן תלוי במיקומן, שטחן, ובראייה המיטבית אותה ניתן להשיג.

כשיש צלקות קטנות שגורמות בעיקר לעיוות פני הקרנית ניתן לעיתים לשפר את הראייה עם עדשות מגע קשות. צלקות שטחיות מאוד ניתן לפעמים להסיר עם לייזר (פעולה הנקראת PRK או PTK). צלקות עמוקות ומרכזיות זקוקות לעיתים להשתלת קרנית.

אם הצלקות התפתחו בילדות, לפני גיל 12, הן גורמות לעיניים עצלות, ואז הסיכוי לשיפור בראייה קטן.

בכל מקרה מומלץ לפנות לבדיקת רופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

שימוש בטיפות fml 09/08/2019

שלום רב
הרופא המליץ לי טיפול בטיפות fml/4 ביום עקב עכירויות בקרנית והצטלקות.
ידוע על יתר לחץ תוך עיני כתופעת לוואי. שאלתי האם הטיפול מתאים ובאיזה אחוז מקבלים יתר לחץ תוך עיני??
תודה רבה על תשובתך

שלום רב,

לחץ תוך עיני הוא אכן אחת מתופעות הלוואי של הטיפול המקומי בסטרואידים. אמנם תכשירים כמו FML או לוטמקס גורמים יחסית פחות לעליית הלחץ התוך עיני, אך עדיין זו תופעה הקיימת בעד כ 10% מהמטופלים. לכן יש להיבדק אחת לחודש אצל רופא עיניים שיבדוק לחץ תוך עיני. אם הלחץ יעלה ניתן יהיה להוסיף טיפול מקומי בתכשיר המוריד לחץ.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

צלקת בקרנית 06/02/2018

שלום , קיבלתי מכה בעין אז שהייתי קטנה ב 2003 והיום אני בת 23 נשארה לי צלקת בעין, הקרנית נראית לא שלמה לא עגולה כאילו חסר בה משהו מבחינת ראיה אני כן רואה ברוך השם אבל זה מאוד מפריע לי ומציק לי שאנשים מסתכלים עליי ובוהים לי בעין , מה אני יכולה לעשות עם זה
תודה מראש,

גליה

שלום גליה,

כלום. אם יש לך ראייה טובה בעין אין צורך לעשות דבר. הצלקת ככל הנראה נמצאת בהיקף הקרנית, ולכן מתקבל מראה של קרנית לא שלמה. אין שום דבר שאפשר או צריך לעשות במקרה הזה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

אובאיטיס 16/01/2018

שלום, אני בת 32 וכשהייתי בת 15 בערך היה לי אובאיטיס שטופל ועבר,
אך נשארו לי צלקות בעין שמאל.
עם המשקפיים זה לא מורגש.
אך כשאני מכסה את עין ימין אני רואה ממש גרוע.
האם זה יכול למנוע ממני לעבור ניתוח להסרת משקפיים בלייזר?

מימי

שלום מימי,

קשה לענות לך בלי לבדוק את העין. הדבר תלוי במיקום וגודל הצלקת, ואם יש נזקים נוספים לרקמות נוספות בעין חוץ מהקרנית. אם הצלקת מרכזית וגדולה ותופסת את רב כשבות הקרנית - אזי את ככל הנראה לא מתאימה לניתוח לייזר. במקום זאת יתכן שתתאימי להשתלת קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

זיהום בקרנית 24/11/2017

לפני כשלושה שבועות הייתי אצל רופא עיניים שאמר לי שיש לי זיהום בקרנית, זאת לאחר העיניים שלי היו אדומות בערך שבועיים. הוא נתן לי טיפול אנטיביוטי בטיפות ויגהמוקס ולאחר שבוע אמר שהזיהום עבר ולהפסיק את הטיפול, אבל יש לי צלקת קטנה בקרנית שהיא לא אמורה להפריע לראייה. לאחר שלושה ימים חזרתי לעדשות מגע והעיניים חזרו להיות אדומות. הלכתי למיון שם רופא הביא לי טיפות הילו קומוד ואמר לי לשים אותן ותוך שבוע העיניים יהיו בסדר. כבר כבר שבוע והעיניים עדיין אדומות. מה לעשות?

להפסיק להשתמש בעדשות מגע, ולבוא לבדיקת התאמה לניתוח להסרת משקפיים בלייזר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

צלקת בקרנית 29/10/2017

שלום,
לפני כחודש וחצי ניגשתי לרופא עיניים אשר הוציא לי 2 גרגירי חול מהעין לטענתו.
כשבוע לאחר מכן התפתחה לי דלקת חזקה בעין ואותו רופא נתן טיפול בטיפות זיילט ולאחר יומיים כאשר לא היה שיפור החליף לטיפות אנטיבוטיקה של ד״ר פישר. כשבועיים לאחר מכן שנראה שיפןר הרופא אמר שאני בשלב של אחריי ואמר שהוא רואה אינפלרטרטים בעין, לא נתן טיפול ואמר לחזור בעוד 3 חודשים לביקורת.
כמה ימים לאחר מכן חשתי טישטוש בראייה וניגשתי להתייעץ עם רופא אחר אשר אמר שיש לי צלקת בקרנית והיא הגרום לטשטוש ואמר שלא ניתן לעשות יותר מידיי ושיש רופאים הממליצים על סטרואידים אך הוא לא כי עלול להיווצר תלות, ולי הוא המליץ ליטול טיפות דיקלופטיל להקלה.
שאלתי היא האם באמת אין מה לעשות יותר מידיי במצב של צלקת בקרנית ואני אאלץ להתמודד עם הירידה בראייה או ישנו טיפול(גילי הוא 26).
הדבר מפריע מאוד במיוחד בלילה.

שלום דן,

ככל הנראה היתה לך דלקת ויראלית של אדנו-וירוס, המתבטאת בהופעת תסנינים תת אפיתליאליים, שעלולים להשאר בקרנית במשך תקופה ארוכה. אם הם אינם מפריעים לראייה אין צורך לעשות דבר. אם יש הפרעה לראייה, ניתן לטפל עם טיפות סטרואידים לתקופה ארוכה, תחת מעקב רופא עיניים, והחלטה שלו על הורדה או העלאה של המינון בהתאם להופעת התסנינים או העלמותם. קשה לי להאמין שכבר התפתחו אצלך ממש צלקות בקרנית. צלקות מתפתחות לאחר תהליך ממושך של תסנינים בקרנית שלא מטופלים בצורה מיטבית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

צלקת בקרנית 10/09/2017

שלום וברכה,
בתי כיום בת 17 כשהייתה בערך בגיל שנתיים הרופא בקופת חולים חשב שיש לה דלקת בעין ונתן לנו משחה לדלקת, אך כשראינו שאין שינוי נסענו לבית חולים ושם גילו שיש לה הרפס בעין לאחר טיפול זה עבר אבל נשארה צלקת בקרנית, מאז ועד היום היא כמעט ולא הרכיבה משקפיים באופן קבוע בטענה שזה חוסם לה את שדה הראיה ועדשות רופאת העניים המליצה לא להרכיב בכדי לשמור על העין התקינה, כיום היא רואה בעין זו רק צללים.
ברצוני לשאול מה ניתן לעשות והאם השתלת קרנית יכולה לעזור?
בתודה מראש.

שלום יעקב,

אם הצלקת מרכזית ועמוקה וגורמת לירידה קבועה בראייה, אזי יש מקום לשקול ביצוע של שהשתלת קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הסרת צלקת מקרנית 10/09/2017

שלום רב,
שמי סיגל ואני סובלת מקרטקונוס. לפני כעשר שנים עברתי ניתוח השתלת טבעות. לאחר הוצאת טבעת אחת, נוצרה צלקת באותה עין. הראיה שלי הולכת ונחלשת וקיימים גם כאבים. הרופא המטפל המליץ על ניתוח להסרת הצלקת. אני יודעת כי ישנן שתי אפשרויות להסרת הצלקת, האחת בלייזר והשניה בחיתוך. מה מהאפשרויות עדיפה יותר ומהם הסיכויים והסיכונים בניתוח מסוג זה.
תודה, סיגל

שלום סיגל,

אין כל טעם בהסרת הצלקת בכל שיטה שהיא. זה לא מה שיתן לך ראייה טובה. האפשרויות העומדות בפנייך הן שימוש בעדשות מגע מיוחדות לקרטוקונוס או השתלת קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה