חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

הרפס של הקרנית

הרפס של הקרנית נגרם ע"י נגיף ההרפס סימפלקס. הנגיף יכול להדביק בהתקפים חוזרים ונשנים חלקים שונים של משטח העין, כולל הקרנית והלחמית, ולגרום דלקת והצטלקות של הקרנית. בניגוד למצבים אחרים בהם וירוס או חיידק מדביק באופן ישיר את הקרנית, כאן אופן ההדבקה שונה. וירוס ההרפס נמצא במרבית האנשים במצב רדום בגנגליון (מרכז עצבי) של העצב החמישי, שסיביו מגיעים אל העין, ומעניקים את התחושה למשטח העין (תמונה 1). התעוררות הנגיף מסיבות שונות גורמת במקרים רבים לפריחה שלפוחיתית באיזור השפתיים.

 

 

אולם במקרים מסוימים, אותו נגיף עלול להגיע אל העין ולגרום לתהליך דלקתי-זיהומי קשה בקרנית. תהליך זה עלול לערב חלקים שונים של המקטע הקדמי של העין, בעיקר את הקרנית והלחמית, ולגרום למספר מצבים ומחלות. טווח המצבים הללו הוא רחב, ויכול להתחיל מדלקת קלה שניתנת לטיפול וריפוי מלאים, ועד למצבים המסכנים את הראיה. מחלת ההרפס בקרנית עלולה להיות מחלה כרונית, הגורמת לצלקות בקרנית ולירידה משמעותית בראייה. צלקות בקרנית הנגרמות מהרפס הן אחת הסיבות להשתלות קרנית במבוגרים (תמונה 2).

מעוניינים לבצע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר אך אתם לא יודעים האם אתם מתאימים? לבדיקת התאמה חינם השאירו פרטים אצלנו באתר ואחד מניציגנו יחזור אליכם.

הרפס של הקרנית - מידע נוסף

מהן הצורות של הרפס בעין?

מהן הצורות של הרפס בעין?

נגיף ההרפס יכול לפגוע בלחמית, בקרנית ובלשכה הקדמית. בקרנית הנגיף יכול לגרום למחלה באפיתל הקרנית המתבטאת בכיב בצורת "דנדריט", או למעורבות של גוף הקרנית (הסטרומה – המרכיבה את מרבית הקרנית) בצורת בצקת ממוקמת. כמו כן יכולה להתפתח דלקת בלשכה הקדמית.

מהם סימני המחלה?

מהם סימני המחלה?

דלקת של הרפס בקרנית עלולה לגרום לגירוי בעין, תחושת גוף זר, לעיתים כאב חזק, אודם, דמעת, ואי נוחות או ראיה מעורפלת. אבחנת המחלה נעשית ע"י רופא עיניים, בעזרת בדיקת העין במנורת סדק. ברב המקרים ניתן לעשות את האבחנה על פי צורת הכיב, הופעת הבצקת בקרנית, או בצלקת עם כלי הדם בשלבים המאוחרים יותר.

כיצד נגרם הרפס של הקרנית?

כיצד נגרם הרפס של הקרנית?

מרבית האנשים באוכלוסיה נושאים את נגיף ההרפס במצב רדום בגנגליון של העצב החמישי במהלך כל חייהם. בד"כ הנגיף נשאר במצב זה ולא גורם למחלה. אולם לעיתים הנגיף עלול להתעורר, להתרבות, לנדוד לאורך סיבי העצב המגיעים אל העין, ולגרום לדלקת קשה בקרנית.

מהו הטיפול בהרפס של הקרנית?

מהו הטיפול בהרפס של הקרנית?

התרופה היעילה ביותר כיום כנגד נגיף ההרפס היא אציקלוויר (acyclovir) או בשמה המסחרי – זוביראקס. תרופה זו קיימת בצורת משחה לטיפול מקומי בעין, בצורת קרם לטיפול מקומי בעור, ובצורת כדורים לטיפול סיסטמי. התרופה נחשבת ליעילה ביותר כנגד נגיף ההרפס.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

האם אפשר להשתמש במשחת זובירקס לשפתיים? 05/02/2022

האם מותר להשתמש במשחת זובירקס לשפתיים להרפס בעיניים. אודה לתשובה דחופה

נעה

נעה שלום,

לא. אסור להשתמש במשחת העור בעיניים, מכיוון שזה עלול לגרום לתגובה אלרגית קשה למשחה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

טיפול בפוסקרנט 21/12/2021

שלום דר
בן 58. לפני כשבועיים אובחנה לי התפרצות מחודשת של הרפס בעין ימין, לאחר 36 שנה.
טיפול בזובירקס כולל הכפלת מינון (5 כדורי 800 מ״ג) לא הניב תוצאה והועברתי לטיפול טיפתי – 6 טיפות פוסקרנט ביום ובנוסף 4 אופלוקס.
שאלתי – האם הטיפול עלול לגרום לגירוי, אודם, טשטוש משמעותי של הראיה?
תודה מראש,
אמיר

שלום אמיר,

כל טיפול יכול לפעמים לגרום לתגובה אלרגית או טוקסית ולגרום לגירוי או אודם. יחד עם זאת גם המחלה עצמה עלולה לגרום לתופעות אלו. הטיפול המקומי בטיפות פוסקרנט יעיל מאוד להרפס של הקרנית, ומומלץ להמשיך בו לפי הנחיות הרופא.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

HSV keratitis 06/12/2021

שלום רב פרופסור סלומון,

לאחר שימוש באופן שוטף בעדשות מגע יומיות החלו לפני כשבועיים כאבים וצריבה מלווים בירידה בראייה בעין אחת ללא אודם.

לאחר שבוע של טיפול אנטיביוטי שלא עזר (טיפות ומשחה אנטיביוטיות), הרופא בקופת חולים אומר שזה נראה כמו דנדריט מהרפס. הטיפול שנרשם לי הוא Zovirax 800 MG פומי 4 פעמים ביום, וכן משחת זובירקס לא אופתלמית כיוון שלפי הסבר הרופא לא ניתן להשיג כרגע בארץ Opthalmic Acyclovir בשום צורה.

בבית המרקחת גם כן טוענים שכבר זמן רב אין להשיג Opthalmic Acyclovir של אף חברה.

הרופא הסביר שהמשחה יעילה יותר מהכדורים וכיוון שאין טיפול אחר יעיל הוא ממליץ למרוח אותה בעין למרות שאינה מיועדת לכך, אך בפועל מאוד קשה למרוח אותה כיוון שהיא צמיגית מדי בעין (וכמובן שהמשחה אינה סטרילית ומריחתה דורשת שימוש באצבעות).

לאחר 4 ימים של כדורים ומריחת המשחה הנ״ל (עד כמה שניתן) אין ממש שיפור, האם זה סביר? תוך כמה זמן אמור להיות שיפור?

האם אכן נכון להשתמש במשחת זובירקס שאינה מיועדת לעין?

בהנחה שבאמת אין כרגע בארץ משחת אציקלוביר לעיניים האם יש טיפול מקומי אחר שהיית ממליץ עליו?

או לחילופין, האם נכון להסתפק בכדורים ולוותר על הטיפול המקומי ?

אודה לך מאוד אם תוכל לתת לי המלצה לאור נסיונך הרב.

רב תודות מראש !!!

שלום רב,

מומלץ לא לשים בעיניים משחת אציקלוויר לא אופתלמית (שנועדה לטיפול בהרפס של השפתיים והעור). שימוש כזה עלול לגרום לתגובה דלקתית אלרגית קשה בעיניים.

התחליף למשחת אציקלוויר לעיניים הוא טיפות Foscarnet, אותן ניתן להשיג בבתי המרקחת של חלק מהמרכזים הרפואיים, כהכנה רוקחית מיוחדת. ה Foscarnet הוא תרופה אנטי-ויראלית שיעילה מאוד כנגד וירוס ההרפס. היא לא נמצאת כתכשיר מסחרי בבתי המרקחת. את התרופה ניתן להכין מתכשיר הנמצא בתוך בקבוקים לטיפול תוך-ורידי למחלות בהן מעורב וירוס ה- CMV. טיפול זה אינו זמין בכל המרכזים הרפואיים, השימוש בו הוא לא על פי האינדיקציות המקובלות (מה שנקרא Off-label), והעלות שלו גבוהה.

בנוסף הטיפול הסיסטמי כנגד הרפס בטבליות אציקלוויר במינון גבוה (כמו זה שקיבלת) יכול לעזור בטיפול בהרפס בקרנית. טיפול של 4 ימים אינו מספיק. הטיפול בשלב האקוטי של הרפס בקרנית יכול להימשך כשבועיים, ולאחר מכן יש לתת טיפול מניעה במינון נמוך יותר למספר חודשים.

בכל מקרה מומלץ להיבדק ולהיות במעקב של רופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

האם מדובר בהרפס עיניים? 16/06/2021

היי
בת 36
בשבועיים האחרונים הרגשתי כאב קל בעפעף תחתון עין ימין
ניסיתי לבדוק אולי נכנס לי משהו לעין ולא ממש ראיתי כלום
לפני כמה ימים צצו 2 פצעונים קטנים ממש מתחת (חיצונית לעין)
שכאבו במגע
מרגיש לי שהעין יבשה, מגרדת ומעט כואבת
יש הפרשה קלה קלה בבוקר בעיקר
אתמול כששטפתי פנים הפצעונים התפוצצו מעצמם אך עדיין יש כאב קל ורגישות.
פניתי לרופא עיניים שאמר שיכול להיות שמדובר בהרפס? אבל הוא לא רואה תסמינים דומים כי בדרכ פצעון הרפס שמתפוצץ משאיר אחריו כוויה…
ואולי זה סתם פצעונים
הוא לא רצה לתת לי שום תרופה מאחר והיני מניקה.
השאלה שלי היא איך אפשר לדעת אם זה באמת הרפס?
האם זה יכול לפגוע בקרנית?
הרפס זה משהו שאפשר לאבחן בבדיקה?
חוששת שהוא פספס משהו אשמח לדעת מנסיונך אם יש סיכוי קל שאלו סתם פצעונים שלא קשורים להרפס??

שלום רב,

אי אפשר באמת לדעת בלי לבדוק אותך.

הרפס של הקרנית והלחמית לא קשור לפצעונים על העפעפיים או על העור סביב העיניים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס זוסטר פנים/עין צד ימין 19/03/2021

שלום רב, לפני מספר ימים החלו כאבים עזים דקירות בצד ימין באזור הפנים והעין וצצו שלפוחיות, בשלב זה נבדקתי עי רופא עיניים שאמר שמדובר בהרפס זוסטר ושבשלב זה הקרנית לא נפגעה. נבדקתי מיד גם עי רופאת עור שאישרה וקיבלתי כדורי ולטרקס 6 ביום למשך שבוע ושמחת מופירוסין לטיפול במגעים החיצוניים. אני רוצה לשמור על בריאות העין,
1.האם לדעתך עלי לקבל טיפול נוסף לעין במקביל לתרופה הנ"ל (אני בלחץ כי אבי סבל מבעיות דומות ומגלאוקומה ומודעת לבעייתיות).
2. האם אפשר, צריך להמשיך עם הילו קומוד טיפות.
תודה מראש על התייחסותך.

שלום רב,

אם על פי בדיקת רופא העיניים הקרנית לא נפגעה והעין לא מעורבת - הרי שאין צורך בטיפול כלשהוא לעין. במקרים אלו הטיפול הוא בתחומו של רופא העור שלך.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין – זובירקס שפתיים 10/02/2021

שלום דוקטור,
לפני מספר ימים התגלה אצלי הרפס בעין.
אני לוקח אציקלוביר 5 פעמים ביום למשך שבוע ומשחת זובירקס.
הזובירקס שקיבלתי מהרוקחת הוא זובירקס לשפתיים. האם זה מתאים גם לעיניים?
כמו כן, כיצד מורחים משחה זו? מסביב לעין?

שלום רב,

אסור לשים בעיניים משחת זובירקס שמיועדת לעור ולשפתיים. כנראה שקיבלת את המשחה בטעות, ועליך להחזיר אותה לבית המרקחת ולקבל משחה המיועדת לעיניים.

משחת זובירקס המיועדת לעיניים מורחים בתוך העין, כלומר בשקע שבין העפעף התחתון ובין העין.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעיניים 26/08/2020

שלום רב דוקטור,
יש לי הרפס בשפתיים וכרגע יש לי נגע פעיל.
בטעות נגעתי בעין לאחר נגיעה קלה במשחה המרוחה על הנגע. האם יש סיכוי שנדבקתי בהרפס בעין? התחיל לי נגע אדום על העפעף של העין שבה נגעתי.

תודה רבה

שלום רב,

הרפס של הקרנית והלחמית לא מופיעה כתוצאה מהדבקה חיצונית מנגע עורי, אלא כתוצאה מהתעוררות וירוס רדום הנמצא במרכז עצבי (גנגליון) של העצב ה-5 (העצב הטריגמינלי) המעצבב תחושתית את הפנים אות העיניים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס ויובש בקרנית 04/03/2019

בן 50 , בשנה האחרונה עברתי טיפול אינטנסיבי מאוד במשך תקופה ארוכה עקב התפרצות הרפס זוסטר בעין ימין. הטיפול כלל טיפות פרד-פורטה (עד 8 פעמים ביום) כדורי זובירקס (5 ביום) שהוחלפו בוולטרקס (גם 5 ביום!), טיפות להפחתת לחץ וטיפות להרחבת אישונים. לפני כחודשיים אובחן שההרפס הפסיק להיות פעיל והופסק לחלוטין הטיפול בוולטרקס, הראיה השתפרה מאוד אך בחודש האחרון החלה שוב הידרדרות- אודם חזק וטשטוש ראיה, ללא כאבים. רופאי העיניים איבחנו שאין התעוררות של ההרפס אך יש פגיעה במנגנון הדמע, במנגנון הכאב, יובש קשה של הקרנית וצלקות. נאמר לי שהסיבות לכל אלה הן ההרפס ויתכן שגם תגובת הגוף (אוטואמוני). בחודש האחרון ההתחלתי טיפול בטיפות וג'ל לחות במשך היום ומשחת לחות בלילה. הטיפול שיפר את צבע העין אך הראיה נשארה מטושטשת.
האם יש טיפול נוסף לפני החלפת הקרנית? מה ניתן לעשות להחזרת מנגנון התחושה והרטבת העין?
איך קשור אובאיטיס לכל הסיפור הזה? מונח שאוזכר בתחילת הטיפול אך "הוזנח" אחרי שזוהה ההרפס.
קראתי באתר שמומלץ ליטול באופן קבוע כדורים למניעת התפרצות ההרפס. מה יכולה להיות הסיבה שאף אחד מהרופאים לא המליץ לי על כך? האם יש תופעות לוואי לשימוש תדיר בכדורים אלה?

שלום רב,

ככל הנראה היתה לך מעורבות של הקרנית כתוצאה מהרפס זוסטר אופתלמי, עם דלקת תוך עינית (אוביאיטיס). בהמשך היתה ככל הנראה התפרצות מחודשת של התהליך, שהפעם גרמה להופעת צלקות בקרנית. הטיפול במקרה זה כולל שילוב של אציקלוויר סיסטמי (זובירקס או ואלטרקס) עם סטרואידים מקומית, כפי שאכן קיבלת. גם לאחר התפתחות הצלקת יש להמשיך בטפול זה למספר חודשים, בניסיון לצמצם את הצלקת ולמנוע התקפים חוזרים.

אם לאחר מספר חודשים של טיפול הצלקת לא קטנה, ואם היא מפריעה משמעותית לראייה, יש לשקול השתלת קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

צלליות על העין 20/02/2019

שלום רב.
מזה חודשיים אני מטופלת בתרופות נגד הרפס
התחיל לקראת סוף דצמבר 18 עכשיו מורידים לאט לאט במינון
אבל בשבוע האחרון כאילו רואה דרך וילון.
האורות והעצמים נראים מטושטש ובעיקר נוצצים כמו הילה מסביבם
מה זה יכול להיות.?
תודה מירי

שלום רב,

יתכן שיש לך בצקת בקרנית, שיכולה להיות חלק מההסתמנות של הרפס. מומלץ להיבדק אצל רופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

טיפול מונע להרפס חוזר בעין 28/09/2018

שלום בני בן 5 שנים סובל מהתקפים חוזרים של הרפס בעין מגיל חצי שנה.לאחר התקף ראשון נגרמה סתימה בדרכי דמעות ובוצעו מספר ניתוחים שלא הצליחו. התקפים חוזרים בלי סוף רק השנה 5 פעמים. ישנה צלקת בקרנית המפריעה לראיה תקינה .בנוסף עין רגישה באופן קבוע לאור השמש. השאלה מה טיפול מונע התקפים שילד יכול לקבל באופן קבוע? חוץ מאציקלוביר כי הוא נשאר ברעות לפי דברי רופאים.תודה

שלום רב,

התרופה העדיפה למניעת התקפים בטווח הארוך היא Valtrex. זהו אציקלוביר ארוך טווח, הניתן פעם עד פעמיים ביום, ויש לו משך פעולה ארוך בהרבה מזה של אציקלוביר רגיל.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה