חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

מהו הטיפול בהרפס של הקרנית?

תמונה 10 – אציקלוויר (זוביראקס) היא התרופה היעילה ביותר כנגד נגיף ההרפס

הטיפול בהרפס של העין מותאם לאופי הפגיעה ולאיזור המדוייק שבו נפגעה הקרנית. חשוב להבין שאין טיפול שמרפא את המחלה באופן מוחלט. מטרת הטיפול היא לעצור את השלב החריף של ההרפס בקרנית, ולמנוע סיבוכים.
התרופה היעילה ביותר כיום כנגד נגיף ההרפס היא אציקלוויר (acyclovir) או בשמה המסחרי – זוביראקס (תמונה 10). תרופה זו קיימת בצורת משחה לטיפול מקומי בעין, בצורת קרם לטיפול מקומי בעור, ובצורת כדורים לטיפול סיסטמי, הניתנים 3-5 פעמים ביום. התרופה נחשבת ליעילה ביותר כנגד נגיף ההרפס. היא נחשבת לבטוחה יחסית ותופעות הלואי שלה מועטות. תרופה נוספת המבוססת על האציקלוויר נקראת ואל-ציקלוויר (Valtrex) והיא בעלת משך פעולה ארוך יותר ולכן ניתנת 1-2 פעמים ביום.

הטיפול בהרפס הפוגע באפיתל הקרנית ניתן ע"י משחת הזוביראקס, הניתנת כ-5 פעמים ביום, עד להחלמת הכיב בקרנית (תמונה 11). בנוסף מקובל להוסיף טיפול מונע בטיפות אנטיביוטיות, כדי למנוע זיהום משני של הכיב. במקביל, יש הנותנים טיפול בכדורי זובירקס דרך הפה לתקופה של מספר שבועות עד מספר חודשים. הטיפול דרך הפה – מטרתו למנוע את המשך ההתרבות של הנגיף בסיבי העצב החמישי, ועצירת התקדמותו של הנגיף מהגנליון אל העין.

הטיפול בהרפס הפוגע בשכבות העמוקות של הקרנית הוא בטיפות סטרואידים. מכיון שהמחלה בשכבות העמוקות של הקרנית היא תהליך דלקתי ולא זיהום ויראלי פעיל, מכוון הטיפול לדכא את הדלקת. בנוסף, ינתן טיפול בכדורי זוביראקס כדי לעצור את התרבות הנגיף בסיבי העצב, וכדי למנוע את חזרת המחלה. טיפות סטרואידים הן גם הטיפול בדלקת של הלשכה הקדמית. יחד עם זאת חשוב לזכור שאין לתת טיפות סטרואידים כאשר יש מעורבות של האפיתל וכיב פעיל בקרנית. סטרואידים הניתנים הרפס הפוגע באפיתל הקרנית עלולים להחמיר את המחלה ולגרום להתרחבות הכיב. לכן חשובה מאוד בדיקת רופא העיניים והאבחון המדוייק של החלק בקרנית המעורב במחלה.

כאשר יש רקע של התקפים חוזרים ונשנים של הנגיף, ינתן טיפול מונע בכדורי זוביראקס למשך חודשים, ולעיתים אף למשך שנים. במקרים אלו ניתן להשתמש בכדורי ואלטרקס, שבשל משך פעולתם הארוך ניתנים פחות פעמים ביום. מכיון שכל התקף של הרפס עלול להחמיר את הצלקת בקרנית ולגרום לירידה נוספת בראיה, חשיבות הטיפול היא במניעת הצטלקות הקרנית.

כאשר מתפתחת צלקת במרכז הקרנית הגורמת לירידה משמעותית בראיה, ניתן לבצע השתלת קרנית. גם לאחר השתלת קרנית קיים סיכון לחזרת ההרפס בקרנית המושתלת. לכן יש להמשיך בטיפול המונע בכדורי זוביראקס, לעיתים למשך מספר שנים לאחר השתלת הקרנית.

חזרה להרפס של הקרנית

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

הרפס בקרנית ילדה בת 9.5 26/10/2021

הילדה שלי בת ה 9.5 סובלת מהתקף ראשוני של הרפס סימפלקס HVS בעין, החלה טיפול בזובירקס רק לאחר כשבוע וחצי מתחילת ההתלקחות, ראייה ירדה בעין ל 6/15, ישנו כיב במרכז הקרנית שלא ניתן לנבא בשלב הזה את השלכותיו ועד כמה הפגיעה חמורה. מחר בבוקר רופאת העיניים ביקשה שנגיע למיון כדי להוסיף גם סטרואידים מאחר ולא רואים כעת את ההרפס אלא רק את מרכז הקרנית המודלקת. האם יש דבר נוסף שניתן לעשות כרגע עבור הילדה? האם בהכרח תהיה הצטלקות שתפגע בראייה שלה באופן תמידי?

שלום רב,

הטיפול בהרפס של הקרנית כולל שילוב של טיפול סיסטמי ומקומי: טבליות אציקלוויר (זובירקס) דרך הפה למספר שבועות עם משחת אציקלוויר לקרנית. לאחר ריפוי מלא של הכיב ניתן להוסיף טיפול מקומי בסטרואידים כדי למנוע התפתחות של צלקת בקרנית. גם לאחר ריפוי של הנגע הראשוני, יש להיות במעקב ממושך של רופא עיניים מומחה לקרנית בגלל האפשרות של חזרת ההרפס בקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין 08/11/2020

שלום רב פרופ' ,
יש לי מזה שבוע הרפס בעין (אבחנה של רופאת עיניים במרפאה) , משחת העיניים ACY ה"מחליפה" של זובירקס אינה עושה לי טוב לעין (גרמה לי ליותר צריבות ונפיחות של סביב העין) ומכך אני מטופלת רק בכדורי "זובירקס" של כצט מכיוון שישנו מחסור במשחת הזובירקס המקורית בארץ, מצב העין אינו משתפר ומרגיש לי ללא טיפול מקומי יש מצב להחמרה .
מנסיונך מה ניתן עוד לעשות במצב זה?

תודה מראש,
סיגל

שלום רב,

משך ההחלמה מהרפס של הקרנית ארוך יותר משבוע, ועלול לעיתים להמשך מספר שבועות. המשחה שאת משתמשת בה חיונית לטיפול אם אכן נמצאו כיבים בקרנית האופייניים להרפס. הטיפול הסיסטמי חשוב גם כן.

מומלץ להתאזר בסבלנות, ולגשת לבדיקות מעקב אצל רופא העיניים המטפל או לפנות לרופא עיניים מומחה במחלות קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין 18/08/2020

הבן שלי סובל מהתקפים של הרפס בקרנית,היה לו התקף לפני מס ימים וטופל במשחת זובירקס 5 פעמים ביום,כדורים 5 פעמים ביום וטיפות אומלקס.
בבדיקה היום נאמר כי יש שיפור אך הוא רואה כלי דם ולכן המלצתו להפסיק עם המשחה והרופא נתן לו טיפות סטרודקס 4 פעמים ביום ואומפלקס 4 פעמים ביום,וכדורים פעמיים ביום.השאלה שלי האם סטרואידים לא יחמירו את המצב.

שלום רב,

זהו בדיוק הטיפול בהרפס של הקרנית: בשלב הראשון, כאשר יש כיבים אופיניים להרפס באפיתל הקרנית (כיבים דנדריטיים) יש לטפל עם משחת אציקלוויר (זובירקס). לאחר שהכיבים נרפאו, יש להפסיק את משחת האציקלוויר, ולעבור לטיפול בטיפות סטרואידים, כדי למנוע צמיחת כלי דם והתפתחות צלקות. במשך כל הזמן יש לתת טיפול סיסטמי בכדורי אציקלוויר, כדי למנוע חזרה של ההרפס.

את ההחלטה על תזמון הטיפול בכל שלב צריך לעשות רופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין 23/05/2020

היי,יש לי הרפס בשפתיים מאז שאני קטנה. לפני כמה שבועות התחילה לי צריבה בעין ימין, אחרי כמה שעות העין התחילה לדמוע וממש שרפה לי. הייתה לי אדמומיות במצח ובצד ימין העליון של הפנים. אחרי 24 שעות זה עבר. נשמע כמו הרפס?
עוד שאלה, במידה וזה הרפס, אני אוכל לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים?

גאיה

שלום גאיה,

ככל הנראה זה לא היה הרפס של הקרנית. הרפס של קרנית היא מחלה ממושכת שלא עוברת תוך 24 שעות. כ"כ אין קשר בין הרפס של השפתיים והרפס של הקרנית מבחינת תזמון המחלות. מדובר בשתי מחלות שונות לחלוטין, שנגרמות אמנם ע"י אותו וירוס, אך קיימות באנשים שונים וללא קשר ביניהן.

כדי לדעת אם תוכלי לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים תצטרכי לקבוע אצלנו בדיקת התאמה. התקשרי ל 5023* או למזכירתי ב- 052-6741425 (מיה).

לפרטים נוספים לחצי על צור קשר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין 04/03/2020

שלום,
לחבר שלי יש הרפס בשפתיים, והוא בטעות ירק לי לתוך העין.
האם יש סכנה שאדבק בהרפס בעין?
תודה

שלום,

לא. הרפס של הקרנית מתפתח כתוצאה מהתעוררות נגיף רדום במרכז העצבי של העצב הנותן עצבוב תחושתי לפנים ולעיניים (הגנגליון של העצב ה-5, הטריגמינלי).

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין 17/08/2019

היי אשמח מאוד לעזרה אובחן אצלי וירוס הרפס בעיין כרגע עפ חוות דעת של הרופא המטפל זה בתהליך החלמה כך מעל שבועיים יש לי טישטוש בקאיה העין שורפת ודומעת לוקחת 3 פעמים ביום כדור זובירקס 400 מליגרם ובנוסף 4 פעמים ביום טיפות פורטה סטרואידים אך עדיין לא ניראה שיפור האם יש טיפול הוסף?

שירן

שלום שירן,

תהליך ההחלמה של הרפס בקרנית עלול להימשך מספר שבועות. הטיפול שאת מקבלת הוא טיפול מתאים, וכולל שילוב של אציקלוויר (זובירקס) סיסטמי עם סטרואידים מקומית. הטיפול הסיסטמי נועד למנוע התפרצות מחודשת של הוירוס. הטיפול המקומי נועד לביא לנסיגת הבצקת בקרנית שנוצרת כתגובה לוירוס ההרפס. הבצקת עלולה להמשך זמן רב, ולכן יש צורך בטיפול ממושך תוך מעקב הדוק של רופא העיניים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין 03/03/2019

שלום,
יש לי הרפס בעין.
אני מקבל טיפול במשחת זובירקס ופרד פורטה כבר למעלה מחודש.
רופא העיניים עדיין רואה כתם לא פעיל בעין.
אני עדיין לא רואה בעין הזו כמו שראיתי לפני הבעיה הזו.
הרופא הציעה טיפול ב STERODEX בשילוב עם הזובירקס.
אשמח לשמוע את דעתך.
תודה רבה

יאיר

שלום יאיר,

הטיפול שאתה מקבל להרפס של הקרנית הוא טיפול מתאים. טיפול זה כולל בד"כ שילוב של אציקלוויר (זובירקס) הניתן בטבליות דרך הפה יחד עם משחת אציקלוויר (כאשר יש נגע פעיל בקרנית בצורת כיב דנדריטי). לאחר ריפוי של הכיב ניתן להפסיק את משחת האציקלוויר.

אם יש בקרנית איזור של בצקת ממוקמת (ככל הנראה זה מה שיש לך) יש לטפל בו בטיפות סטרואידים (כמו פרד-פורטה או סטרודקס) בשילוב עם טבליות אציקלוויר. הטיפול המקומי ניתן עד לנסיגת הבצקת בקרנית, בעוד שהטיפול הסיסטמי ניתן למספר שבועות עד חודשים, בהתאם למצב הקרנית. בד"כ מקובל להמשיך את הטיפול הסיסטמי למשך מספר חודשים כדי למנוע חזרה של ההרפס.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין האם מדבק 10/02/2019

לחבר שלי יש הרפס בעין ,כל העין אדומה ונראה שיש מין ציפוי כזה ואני מאוד חוששת שזה ידביק אותי ואת הסובבים רציתי לדעת האם זה מדבק ? ומה היית ממליץ לעשות?

הילה

שלום הילה,


הרפס בקרנית אינו מדביק. ההדבקה בהרפס נעשית בגיל צעיר, ע"י מגע בעור עם אדם אחר שיש לו פריחה של הרפס בעור (צבר של שלפוחיות קטנות). במהלך ההדבקה הראשונית הנגיף נודד לאורך סיבי העצב ה-5 (העצב התחושתי של הפנים והעיניים) עד למרכז העצבי (הגנגליון) של עצב זה. שם הנגיף נשאר במצב רדום עד שהוא מתעורר. לאחר שהנגיף מתעורר הוא נודד עם סיבי העצב אל העין וגורם למחלה בקרנית ובלחמית. כך שלמעשה מדובר כאן בהדבקה פנימית מנגיף רדום שמתעורר ולא בהדבקה חיצונית.


מומלץ להיבדק ע"י רופא עיניים. רופא העיניים יקח דגימה מתאי האפיתל של הקרנית וישלח לבדיקת PCR. אם אכן מדובר בהרפס ניתן לטפל בתרופה הנקראת אציקלוויר (זובירקס) אותה ניתן לתת במשחה לעין ובכדורים.


בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

שימוש בכדורי זובירקס לטווח ארוך 11/12/2018

לביתי יש הרפסט בקרנית מגיל 9 כיום היא בת 12 , עברה כמה התקפים של הרפסט
וההוראה שקיבלנו מהרופאה שנצטרך לקחת כדורי זובירקס וטיפות של לוטמקס לכל החיים
רצית לברר האם יש תופעות לוואי בטווח הארוך ? גם לשימוש בכדורים וגם בטיפות
והאם יש דרך נוספת לטפל בהרפסט כדי להיגמל מכדורים לכל החיים?
תודה רבה,

שלום רב,
זובירקס (אציקלוויר) היא תרופה בטוחה שניתן לקחת אותה במשך שנים רבות.
אין כיום דרך אחרת למניעה של הרפס.
לעומת זאת - הטיפול בטיפות סטרואידים (לוטמקס) לא חייב להיות קבוע, והוא ניתן רק אם יש תהליך פעיל של דלקת בקרנית על רקע הרפס.
שימוש ממושך בטיפות של סטרואידים עלול לגרום לעליית הלחץ התוך עיני ולהתפתחות קטרקט.
בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

רגישות לאור 09/01/2018

שלום פרופסור סלומון,
אני בן 31 ,סובל מהרפס בקרנית (התקף לפני שנתיים),מטופל בכדורי ואלטרקס וטיפות FML.
אשמח לדעת מדוע ישנה רגישות לאור (שמש/תאורה חזקה),האם זה יחלוף? והאם ישנה דרך טיפול ברגישות לאור…?
תודה מראש,

עמנואל

שלום עמנואל,

הרגישות לאור היא ככל הנראה תוצאה של צלקת בקרנית. לעיתים תהליך דלקתי בלשכה הקדנית (אוביאיטיס) עלולה גם היא לגרום לרגישות לאור.

הטיפול שאתה מקבל הוא הטיפול הנכון להרפס של הקרנית. אם יש צלקת משמעותית בקרנית מומלץ לשקול עדשת מגע קשה או השתלת קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה