חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

תסמונת ראיית מחשב

מהי תסמונת ראיית מחשב?

תסמונת ראיית מחשב (Computer Vision Syndrome = CVS) הוא מושג המתאר שורה של בעיות בראיה ובעיניים המופיעות בעקבות עבודה ממושכת מול מסכי מחשב.

מהי שכיחות התסמונת?

מחקרים מצאו ש- 90% מתוך 70 מיליון אמריקאים העובדים מעל ל-3 שעות ליום מול מסך מחשב חווים בעיה כל שהיא בעיניים או בראייה (תמונה 1). כל אדם עשירי במרפאות עיניים בארה"ב או באנגליה מגיע עקב בעיות בגלל עבודה מול מחשב.

מהם הגורמים לתסמונת?

קיימים ארבעה גורמים עיקריים לתסמונת ראיית מחשב:

1. התעייפות העין עקב בעיה בהתמקדות העיניים לקרוב (על רקע הפעלה מאומצת של השריר התוך עיני הגורם לאקומודציה של העדשה);

2. יובש של העיניים עקב מצמוץ מופחת, ועל רקע מפתח עפעפיים גדול יותר הכרוך במצב עיניים אופקי בעבודה מול מסך (בניגוד לקריאת ספרים הנעשית במבט למטה);

3. כאבי צוואר וכתפיים עקב בעיות במיקום לא נכון של המסך;

4. קושי בקריאה המתפתח עם הגיל (פרסביאופיה).

מסך עם רזולוציה ירודה, שורות צפופות, אותיות בהירות על רקע כהה, מידה קטנה של ניגודיות (קונטרסט) בין האותיות לרקע, סינוור או השתקפויות במסך – כל אלו תורמים להחמרת הבעיות הכרוכות בתסמונת ראיית מחשב. בעיות נוספות שקשורות בסביבת העבודה כגון תאורת חדר לקויה, מרחק וזווית לא מתאימים מן המסך, ותנוחת ישיבה לא הולמת (תמונות 1-2) – כל אלו עלולים להתווסף לבעיות הקשורות בעיניים. בנוסף – תיקון לא מתאים במשקפיים (תת-תיקון או תיקון יתר), או שימוש ממושך בעדשות מגע – יכולים גם הם לתרום להחמרת התסמונת.

תמונה 2. הקרבה למסך וצורת הישיבה משפיעים על תחושת העייפות בעיניים.

 

מהם התסמינים של תסמונת ראיית מחשב?

התסמינים כוללים תחושת עייפות ומאמץ בעיניים; תחושת יובש, צריבה, אודם ודקירות; ראייה מטושטשת או ראייה כפולה; כאבי ראש, כאבי צוואר, כתפיים וגב.

כיצד מטפלים וממה נמנעים?

הטיפול מורכב מגישה משולבת של טיפול בבעיות העיניים, בהתאמת סביבת העבודה ופתרון הבעיות הארגונומיות על פי צרכי המטופל:
1. תאורה – הפחתה של תאורת חזרה הגורמת לסינוור והשתקפויות במסך, והחלפת נורות פלואורסצנט בנורות עם אור "חם" יותר (צהוב).
2. מיקום המסך ותנוחת הישיבה – מרחק המסך מהעיניים צריך להיות 50-70 ס"מ, וכ 10-20 מעלות מתחת לגובה העיניים.  גובה הכסא צריך להיות כך שכפות הרגלים נמצאות בגובה הרצפה, ומומלץ להשתמש בכיסא שיש לו ידיות לתמיכת המרפקים.
3. הפסקות ברצף העבודה – אחת ל-20 דקות של צפייה במסך, מומלץ להתבונן על עצם מרוחק למשך כ- 20 שניות, כדי לתת לעיניים מנוחה מהמאמץ הממושך של האקומודציה (ההתמקדות לקרוב). כ"כ מומלץ לנוח למספר דקות לאחר עבודה רצופה של שעתיים.
4. מצמוץ – יש למצמץ מידי פעם כדי למנוע את התייבשות העין, הנובעת מירידה לא רצונית במצמוץ בזמן עבודה מול המסך.
5. שימוש בתחליפי דמעות – עשוי להוסיף לחות לעיניים ולהפחית את תחושת הצריבה והאי-נוחות. מומלץ להשתמש בתחליפי דמעות ללא חומרים משמרים.
6. תיקון מתאים עם משקפיים – במיוחד בגילאים בהם יש צורך במשקפי קריאה (מעל גיל 45). ניתן להשתמש משקפי Office שהן משקפיים רב-מוקדיות הנותנות מענה לטווחים השונים בשולחן העבודה, החל בטווח המסמך המונח קרוב ועד לטווח המסך.

בסיכום

תסמונת ראיית מחשב היא בעיה נפוצה מאוד, והטיפול בה כרוך בהתייחסות לגורמים רבים. מודעות לבעיה, שיפור סביבת העבודה, תיקון אופטי מתאים, הפסקות יזומות בעבודה הרצופה תוך מתן מנוחה לעיניים, ושימוש בתחליפי דמעות – כל אלו יאפשרו התגברות על התסמינים השונים, ושיפור ביכולת של אנשים העובדים מול מסכי מחשב לעבוד בנוחות רבה יותר.

מעוניינים לבצע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר אך אתם לא יודעים האם אתם מתאימים? לבדיקת התאמה חינם השאירו פרטים אצלנו באתר ואחד מניציגנו יחזור אליכם.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

צפייה בטלוויזיה או מחשב בשכיבה 15/10/2023

שלום האם מעבודה הרבה על המחשב צפייה בטלויזיה בשכיבה שגורמת ללחץ על הראש יכול להיות טשטוש של שלג שחולף משכיבה לא טובה במיטה

אדי שלום,

צפייה בטלוויזיה או במחשב בזמן שכיבה אינם מומלצים. הדרך המיטבית לעבוד מול מסך היא תוך ישיבה, כשמסך המחשב נמצא מעט נמוך ביחס לגובה העיניים. צריכה להיות תאורה טובה. מומלץ להגדיל את הפונט בטקסט לכזה שאתה יכול לראות בנוח. מומלצת ניגודיות (קונטרסט) חדה ככל האפשר (טקסט שחור על רקע לבן). כדאי אחת לכמה דקות לעצום את העיניים כדי לתת לדמעות לשטוף את גלגל העין ובכך למנוע יובש. כמו כן מומלץ אחת לכמה דקות להסיר את המבט מהמסך ולהתבונן על עצם מרוחק (נוף דרך החלון). דבר זה יעצור למספר שניות את התכווצות שריר העטרה האחראי על פעולת האקומודציה (המביאה להתמקדות על הטקסט).

אם יש לך טשטוש או חולשה במעבר משכיבה במיטה לישיבה, זאת כבר בעייה שלא קשורה בעיניים. כדאי להיבדק אצל רופא משפחה, למדוד לחץ דם, ואולי לבצע בירור קרדיו-וסקולרי .

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קושי בעבודה מול מחשב וירידה כללית באיכות הקריאה 14/01/2023

שלום פרופ' סלומון
אני בן 44, מרכיב מולטי פוקל. מזה כמה חודשים חווה קושי בעבודה מול מחשב, כאבים 'מאחורי' העין וכאבי ראש. בנוסף, ירידה כללית בנוחות הקריאה. ולעיתים רגישות לאור. נדמה לי שהתופעה מחמירה מעט עם הזמן.
נבדקתי אצל שני רופאים שלא מצאו כלום, ואצל ושלשה אופטומטריסטים שקבעו שהמספרים במשקפיים שלי נכונים ומתאימים.
לפי ההרגשה שלי – יש איזו חולשה בעיניים. אני מרגיש קצת כמו בימי צום בשעות אחר הצהרים, שבהן אני רגיל לחוות תחושות כאלו.
אציין שדי-במקביל להופעת התופעה הנ"ל התחלתי לעשות 'קצת' בדיאטה, כלומר אני אוכל הכל כרגיל, לחם, מוצרי חלב עוף וירקות , אבל נמנע לחלוטין מסוכר, ומצמצם צריכת פירות.
אשמח מאד לעצה טובה והכוונה
בברכה
יוסי

יוסי שלום,

התלונות שלך נובעות ככל הנראה מסיבה שלא קשורה בעיניים. יתכן שמשטר התזונה החדש שלך גורם לירידה ברמות הסוכר בדם, וכתוצאה לתחושות שלך במהלך עבודה מול מחשב. כדאי לגשת לרופא המשפחה ולעבור בדיקות דם, וגם להתייעץ עם מומחה לתזונה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

תסמונת ראיית מחשב 20/07/2021

יצא לי להיות הרבה מאוד במחשב וטלפון אני מרכיב משקפיים וכבר כמה זמן אני רואה מטושטש כל הזמן אני בן 18 ורואה מטושטש מאיזה גיל 15 והשנה כל פעם שאני במחשב ובטלפון שורפות לי העיניים האם יש דרך לתקן בעיה זאת ? גם אם אני חצי שעה ביום במסכים עדיין אני רואה מטושטש

רועי

שלום רועי,

מומלץ להיבדק בהקדם אצל רופא עיניים, ולבצע בדיקת משקפיים ומיפוי קרנית. בכל הנוגע לעבודה מול מסכים - מומלץ לעצום מידי פעם את העיניים בזמן עבודה מול מחשב כדי לתת לדמעות לשטוף את הקרנית, ובכך להקל על תחושת הצריבה. כ"כ מומלץ להתבונן מידי פעם על מטרה רחוקה כדי לתת מנוחה לשריר העטרה (ciliary muscle) האחראי על ההתמקדות לקרוב.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

תרופות לקשב וריכוז 31/01/2021

האם לאחר ניתוח prk ניתן לחוש בנוח לקחת תרופה להפרעות קשה וריכוז? אני לוקחת אטנט ולפעמים הוא עושה לי ראייה מעט מעורפלת.. תודה!

שלום רב,

אין מניעה לקחת תרופות אלה לאחר ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

טשטוש ראיה בשתי העיניים 12/08/2020

פרופ' סלומון שלום,
אני בת 44, מרכיבה שנים רבות משקפיים לרחוק עם מספר נמוך וצילינדר. מכיוון שהמספר נמוך, אני בעצם לא זקוקה למשקפיים, אלא בצפיה בטלוויזיה מרחוק או בנהיגה. ראיה למקרוב, תמיד היתה מעולה.
לפני שבועיים התחילה לי איזושהי דלקת בעין שמאל. שמתי כמה ימים טיפות רגילות והדלקת עברה כמעט לחלוטין, חוץ מיום אחד שראיתי קצת מטושטש ולמחרת שוב ראיתי כרגיל. היום בבוקר, שמתי לב שאני רואה גרוע בשתי העיניים, גם בעין שמאל וגם בעין ימין שלא היתה לי איתה בעיה. האותיות מטושטשות, אני לא רואה ממוקד, אני לא יכולה לקרוא אותיות קטנות, קשה לי מאוד לקרוא. אין כאב, אין צריבה, אין יובש. פשוט לא רואה טוב. יש לי בקרוב תור לרופא עיניים ומכיוון שאני בחו"ל, הייתי רוצה כיוון כדי למקד את הרופא במה יכולה להיות הבעיה.
תודה רבה, שירה

שלום רב,

כל דלקת של משטח העין גורמת לירידה חולפת בראייה. את יכולה לפנות לכל רופא עיניים, או לבקש מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרוב מאד כן, קרוב לא 23/06/2020

שלום רב, אני בת 46 ובשנה האחרונה לא רואה טוב מקרוב (עד לאחרונה ראיה מצוינת). רק שיש תופעה מוזרה- מקרוב מאד מאד (3-4 סמ מהעיניים) אני כן מסוגלת לקרוא אותיות קטנות מאד, יש הסבר לתופעה? עוזר לי מאד שאין משקפי קריאה בסביבה…

שלום רב,

כשיש לך קוצר ראייה, לדוגמא 4.00-, ולקרוב את צריכה בגילך תוספת לקריאה של 1.50+, אז ללא משקפיים את במצב של 4.00- 1.50+ שזה שווה ל 2.50-, וכאשר את מקרבת את הספר את רואה ללא משקפיים, כי קוצר הראייה קטן יותר בראייה לקרוב, מכיוון שחלק המינוס שיש לך מנוטרל ע"י הפלוס לקרוב.

ככל שתתבגרי, הפלוס יעלה, ולקראת גיל 50 תזדקי לתוספת של 2.00+ לקריאה, וכן הלאה, ואז יהיה לך קל לקרוא ללא משקפיים בטווח הרגיל ללא קירוב הספר.

למעשה, קוצר ראייה נמוך, סביב 2.00- הוא ברכה לאנשים שעובדים רוב הזמן מול מחשב ומסמכים, כי הוא מאפשר להם לעשות זאת ללא משקפיים. שוב - הסיבה לכך היא שהמינוס לרחוק מנוטרל ע"י הפלוס לקרוב. אדם בן 50 עם קוצר ראייה של 2.00- לא זקוק למשקפי קריאה כי לרחוק הוא צריך תוספת של 2.00+ שמנטרלת את ה 2.00-.

תופעה זאת (הצורך במשקפי קריאה) נקראת פרסביאופיה או בעברית זוקן ראייה.

לחצו כאן למידע נוסף על פרסביאופיה והסרת משקפיים בלייזר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קושי בראייה 14/05/2020

שלום רב,
הבת שלי בת 18, כבר זמן רב היא טוענת שהיא לא רואה טוב. לקחתי אותה לרופא עיניים מספר פעמים קבעו שיש לה ראיה תקינה מלבד 1/4 צילינדר.
היא מתלוננת שהיא לא רואה לרחוק ושזה ממש מפריע לה. רכשנו משקפיים לפי מה שהרופא קבע ועדיין טוענת שלא רואה.
זה כבר כמעט שנתיים.
עכשיו יש לה נפיחויות בעין משהו כמידי יומיים וטענות לכאב בגלגל העין.
אציין שאני מרכיבה משקפיים עם מספר גבוה מאוד.

שלום רב,

מומלץ לבצע בדיקות נוספות, כולל בדיקת שדה ראייה, צילום הרשתית ועצב הראייה (OCT) ומיפוי של הקרנית. כ"כ יש לבדוק אם יש לה יובש בעיניים. את הבדיקות ניתן לבצע במסגרת מרפאת עיניים בקופת חולים באיזור מגורייך. על פי התוצאות יוחלט לאיזה תת-התמחות ברפואת עיניים יש לגשת להמשך הבירור.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ראית שחור בעיניים 25/12/2019

בחודש האחרון אני לא רואה לכמה שניות ממוצע של פעם ביום וביחד אם זה אני מרגישה סחרחורת.
צריך לדאוג/לבדוק את זה ??
האם זה קשור לבעיה בעיניים או שזה יכול להיות בעיה אחרת??
תודה רבה!!

שלום רב,

עליך לגשת בדחיפות לבדיקת רופא המשפחה. יכולות להיות סיבות  רבות לתופעה זו, ויש לשלול מחלות לב וכלי דם ומצבים נוירולוגיים שונים. בנוסף יש כמובן לבצע בדיקת עיניים, אך סביר להניח שמדובר בסיבה סיסטמית שאינה קשורה לעיניים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

מסכי מחשב וראייה 01/06/2018

שלום פרופסור סלומון,
יש המון מידע מבלבל באינטרנט בנושא של מסכי מחשב וראייה. אשמח למספר הבהרות.
1. התסמינים של תסמונת ראיית מחשב נשמעים לכאורה כבעיות קלות אשר יחלפו אם נפסיק את השימוש במחשב. האם שימוש במחשב מספר שעות ביום במשך שנים יכול לגרום נזק לעיניים?
2. האם התשובה משתנה אם מדובר בילדים? (או במילים אחרות האם ילדים שמשתמשים במחשב מספר שעות ביום במשך שנים יסבלו מנזק לעיניים?)
3. בדרכי הטיפול והמניעה מתסמונת ראיית מחשב שאצלך באתר לא מוזכר שימוש במשקפי מגן (או ציפויים כלשהם לעדשות המשקפיים). מצד שני בשוק מוכרים כל מיני מוצרים כמו משקפי blue coat, Optimize DEFENDER וציפויים אנטי רפלקטיבים וכו'… האם שימוש במוצרים אלו באמת מגן על העיניים מבחינה רפואית?

בתודה,
קובי

שלום רב,

העבודה מול מסכי מחשב לא גורמת לנזק מצטבר לעיניים בטווח הארוך או למחלה כלשהיא. מדובר בסך הכל ביובש יחסי לעיניים הנובע מהמצמוץ המופחת, וכן במאמץ של אקומודציה (הצורך להתמקד על עצם קרוב הגורם להתכווצות שריר העטרה בתוך העין). לכן התסמונת בולטת במיוחד במבוגרים שיש להם ממילא יובש בעיניים, ובאנשים מעל גיל 45 כאשר יכולת האקומודציה יורדת ומצריכה שימוש במשקפי קריאה או משקפי office.

בילדים יש פחות יובש בעיניים, ויכולת האקומודציה שלהם גבוהה מאוד. לכן בילדים אין כמעט בכלל בעיות בעבודה ממושכת מול מסכים.

השימוש במשקפי מגן מול מסכי מחשב מיותר, ולא עוזר בד"כ למשתמשים (אבל עוזר מאוד למי שמוכר אותן).

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עבודה ממושכת של כ12 שעות מול מחשב 20/02/2018

שלום רב,
התחלתי לעבוד מול מחשב בצורה ממושכת(כ12 שעות ביום) לפני כ7 חודשים ולאחרונה אני חש בעייפות וכאבים בארובת העין(מעין דקירות מעל העין)
הייתי רוצה לדעת כיצד למנוע פגיעה בעיניים וכיצד לנהל את הזמן מול המסך בצורה נכונה.

תודה רבה

שלום יוסף,

שתי הבעיות העיקריו בזמן עבודה ממושכת מול מחשב הן יובש יחסי בעיניים (תוצאה של הפחתה במצמוץ בזמן עבודה מול מחשב), והמאמץ לאקומודציה (התמקדות ממושכת על מטרה קרובה, הגורמת למאמץ של השריר הציליארי בתוך העין האחראי על שינוי מוקד העדשה בתוך העין).

לכן: 1 -  מומלץ לעצום מידי פעם את העיניים, כדי שהדמעות שלך ישטפו את העיניים מידי פעם,וזאת כדי למנוע יובש בעיניים בזמן עבודה מול מחשב. 2 - להתבונן אחת לכמה דקות על מטרה רחוקה, וזה יגרום להרפייה בשריר הציליארי.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה