חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

כיצד מאבחנים קרטוקונוס?

בדיקת האופטומטריסט

תמונה 1. קרטוקונוס מתקדם במבט מהצד.

תמונה 1. קרטוקונוס מתקדם במבט מהצד.

האבחון של קרטוקונוס נעשה ע"י שילוב של מספר בדיקות. בד"כ הראשון שחושד בקיום קרטוקונוס הוא האופטומטריסט. בד"כ גיל ההופעה של הקרטוקונוס הוא לקראת סוף העשור השני, כאשר מתחילות תלוהנות של ירידה גוברת בחדות הראייה בעין אחת או בשתי העיניים. ממצאים חשודים בבדיקת המשקפיים ע"י האופטומטריסט, כגון עלייה חדה בצילינדר, ומציאת רפלקס מוזר בצורה מספריים במהלך בדיקת הרטינוסקופיה (המבוצעת כחלק מבדיקת המשקפיים) – תביא להפניית המטופל ע"י האופטומטריסט לבדיקת רופא עיניים, ועדיף למומחה לקרנית. בד"כ האופטומטריסט יבצע בעצמו מיפוי ממוחשב של הקרנית, ויאבחן בעצמו את קיום הקרטוקונוס.

לחץ כאן למידע על אופטומטריסט המומחה באבחון ובהתאמת עדשות מגע מיוחדות לקרטוקונוס.

בדיקת רופא העיניים

רופא העיניים יבדוק את המטופל במנורת סדק (מכשיר המבוסס על מיקרוסקופ המאפשר בדיקת העין בהגדלה גבוהה), ובמקרים של קרטוקונוס מתקדם יוכל להבחין בהתקמרות הקרנית ובהדקקות הקרנית (תמונה 1). בקרטוקונוס מתקדם ניתן לראות קוים עדינים מקבילים זה לזה בחלק הפנימי של הקרנית (נקראים vogt's stria), ולעיתים אף הצטלקות במרכז הקרנית (apical scarring). אולם ברוב המקרים של קרטוקונוס התחלתי, לא ניתן למצוא ממצא כלשהוא בבדיקת הקרנית.

מיפוי ממוחשב (טופוגרפיה) של הקרנית

תמונה 2. מיפוי ממוחשב (טופוגרפיה)של הקרנית חיוני לבדיקת תקינות פני הקרנית.

אמצעי האבחנה העיקרי לקרטוקונוס הוא המיפוי הממוחשב (טופוגרפיה) של הקרנית. זהו אמצעי הדמייה המצלם את הקרנית והבונה מפה טופוגרפית של פני הקרנית (תמונה 2). המפה מראה בצורה מדוייקת את הקמירות היחסית של הקרנית בכל נקודה. סולם של צבעים מראה את הקמירויות השונות. איזורים בהם הקרנית יותר קמורה מיוצגים בצבעים כתומים ואדומים, בעוד שאיזורים בהם הקרנית פחות קמורה מסומנים בצבעים כחולים וירוקים (תמונה 3).

בקרנית תקינה הקמירות אחידה ולכן הצבע בטופוגרפיה של הקרנית יהיה אחיד (בד"כ ירוק). בקרנית עם אסטיגמציה (המתבטאת בצילינדר במשקפיים) נראה צורת פרפר סימטרית, שבה הקמירות גבוהה יותר בציר אחד של הקרנית (תמונה 3).

הקמירות בחלק התחתון שווה לזו שבחלק העליון של הקרנית, כלומר הפיזור של הקמירות בקרנית הוא סימטרי. טווח הערכים התקין של קמירות הקרנית הוא בין 40 ל- 48 דיופטר.

 

בקרנית עם קרטוקונוס נראה איזור אחד עם קמירות גבוהה מאוד (ערכי הקמירות של הקרנית יהיו גבוהים מ- 49 דיופטר). כ"כ קמירות הקרנית אינה סימטרית: בד"כ החלק התחתון של הקרנית יהיה קמור יותר מהחלק העליון (האיזור הקמור יותר יסומן בצבעים כתומים-אדומים, ר' תמונה 4).

תמונה 4 מדגימה מיפוי (טופוגרפיה) של הקרנית בקרטוקונוס. יש במיפוי את שני המאפיינים העיקריים של קרטוקונוס:

1- קמירות הגבוהה מ- 49 דיופטר (רואים שהקמירות בחלק האדום היא מעל 60 דיופטר).

2- חוסר סימטריות בין החלק התחתון, הקמור יותר, והחלק העליון. הבדל של מעל 2 דיופטר בין החלק התחתון לחלק העליון מצביע בוודאות על קרטוקונוס.

הטופוגרפיה של הקרנית היא בדיקה מהירה, קלה לביצוע ולא פולשנית. הנבדק מניח את ראשו מול המכשיר, ותוך כדקה מתקבל צילום צבעוני של הקרנית. בעזרת בדיקה זו ניתן לעקוב אחר התקדמות הקרטוקונוס בצורה מדוייקת, על פי צורת הקרנית ועל פי נתוני הקמירות המצויינים על המפה.

עובי הקרנית (פאכימטריה)

בדיקה חשובה נוספת היא בדיקת עובי הקרנית (פאכימטריה). זו בדיקה המבוססת על אולטרה-סאונד של הקרנית. גם זו בדיקה קצרה ולא פולשנית, הנותנת מדידה של עובי הקרנית בנקודות שונות של הקרנית. העובי של הקרנית נמדד ביחידת מדידה הנקראת מיקרון (1000 מיקרון = 1 מילימטר). לכל אדם עובי אחר של הקרנית. העובי הממוצע של הקרנית התקינה באוכלוסיה הוא 530 מיקרון. באנשים עם קרטקונוס עובי הקרנית בד"כ נמוך מ- 500 מיקרון, ובמקרים מתקדמים יכול להיות נמוך גם מ- 400 מיקרון. ככל שהקרטוקונוס מתקדם יותר, כך הקרנית תהיה דקה יותר בשיא איזור הקמירות.

בחזרה לקרטוקונוס.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

צילינדר וקרטוקונוס 09/05/2021

כל מי שיש לו צילינדר זה קשור למחלת קרטוקונוס שבגללה לא ניתן לבצע הסרת משקפיים בלייזר ?
או שצילינדר לא בהכרח קשור למחלה הזו וגם עם צילינדר ניתן לבצע הסרה בלייזר?

שלום רב,

למרבית האנשים יש "צילינדר" במשקפיים. הצילינדר הוא חלק מהמספר, ומבטא קמירויות שונות של הקרנית, המצריכות תיקון עם 2 עדשות במשקפיים: עדשה ראשית (שהיא ה"מספר" במשקפיים) ועדשה נוספת שנותנת תוספת כוח בציר מסויים (שהיא ה"צילינדר"). הצילינדר מתוקן בכל הניתוחים להסרת משקפיים בלייזר.

אין קשר בין קיום צילינדר ובין קרטוקונוס. האבחנה של קרטוקונוס נעשית ע"י מיפוי קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דילמה קרטוקונוס טיפול בצילוב 25/04/2021

שלום פרופסור סלומון.
יש לי קרטוקונוס ב-2 העיניים. בימין מתקדם מאוד אני רואה מטושטש מאוד אבל אותה ראיה כבר 5 שנים מאז עשיתי טיפול בצילוב. עין שמאל הטובה שלי לאחרונה התחלתי לראות מריחה בתאורה והילות. העין עוד במצב טוב והשאלה שלי האם יש סיכון לעשות קרוס לינקינג בעין הטובה שלי? האם הדבר יכול להוביל לראיה וחדות פחות טובה. או מנגד האם לעשות מהר בשביל לשמור עליה טובה? בלי הראייה שיש לי עכשיו בשמאל אני אבוד לכן חושש מאוד.
אציין כי אני בן 31 עשיתי צילוב ללא הורדת אפיטל בעין שמאל ב2017
בנוסף האם התקדמות של 1.5 במיפוים מבחנתך נחשב התקדמות הקרטוקונוס
תודה לך

שלום רב,

אם יש החמרה בראייה בעין שמאל, מומלץ לבצע מיפוי קרנית, להשוותו למיפויים קודמים - ואם יש התקדמות בקרטוקונוס יש לבצע בהקדם קרוס לינקינג.

ההחלטה על החמרה בקרטוקונוס תלוייה בשילוב של מספר גורמים, ובהסתכלות על שורה של מיפויי קרנית לאורך ציר הזמן. עלייה של 1.50 ד' בין 2 מיפויים עוקבים - אין די בה כדי לאבחן החמרה. מומלץ להיוועץ בעניין זה במומחה לקרנית ולהביא לו את כל המיפויים שנערכו ב-3 השנים האחרונות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

בדיקת קרטוקונוס 30/12/2020

שלום, אני עם משקפיים. בעין אחת מידה 8 ורואה טוב.
בעין השניה אני לא רואה מספיק טוב (מס' 6.5 במשקפיים) וכמה שהאוטימטריסטים הוסיפו לי במס' של המשקפיים אפילו עד 9 זה לא שיפר את החדות הראיה. בן דוד שלי שיש לו קרטוקונוס אמר שזה נשמע אותה בעיה- ויש לזה גם סיכוי כי יש את זה במשפחה והבנתי שזה גנטי.
רציתי לשאול כמה שאלות:
האם התאור שלי מתאים לבעיה הזו וכדאי לבדוק זאת?
האם אתה מטפל/ בודק קרטוקונוס?
מהן דרכי הטיפול בקרטוקונוס?
תודה רבה

שלום רב,

לא ניתן לדעת על פי המידע שמסרת אם יש לך קרטוקונוס. הדרך היחידה לדעת זאת היא לבצע מיפוי ממוחשב של הקרנית (טומוגרפיה). מיפוי כזה מתבצע אצלנו במרפאות העיניים בהדסה עין כרם. אתה מוזמן לקבוע תור לבדיקה אצלנו ולבצע את המיפוי.

אם יש לך קרוב משפחה עם קרטוקונוס - מומלץ לבצע מיפוי קרנית בהקדם.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

אבחון קרטוקונוס 11/01/2020

היי פרופ סלומון
הבן שלי בן 15 התלונן על ראיה מטושטשת בעין אחת
בבדיקה אצל רופאת העיניים היא שלחה אותנו לביצוע oct RNFL ובמקביל לאופטמירסט להתאמת משקפיים
האופטמריסטית אמרה שיש לו קרטוקונוס
האם אבחון של אופטומטריסט הוא וודאי?
האם יכול להיות שקולטת העיניים לא ראתה את זה והאופטמריסט כן
הטור ל oct רק בעוד זמן רב
כיצד כדאי לי לפעול עכשיו ובאיזה בהילות

שלום רב,

מומלץ להגיע לבדיקת רוא עיניים מומחה לקרנית. במהלך הבדיקה יבוצע מיפוי ממוחשב של הקרנית, רפרקציה (בדיקת משקפיים) ובדיקת העיניים. על פי תוצאות הבדיקה ניתן יהיה להגיע לאבחנה.

בדיקת OCT-RNFL איה מבוצעה לקרטוקונוס, אלא כדי לבדוק את המבנה של עצב הראייה הורשתית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

משמעות פענוח מיפוי קרנית (במכשיר "tomey" דגם tms – 5 12/11/2019

שלום רב לך פרופ'
ברשותך, מעתיקה (כלשונו) את פענוח מיפוי קרנית המבוסס על בדיקה טופוגרפית בלבד, שבוצע לפני כשבועיים לבני בן ה- 13. ההפנייה למיפוי נעשתה על רקע עלייה משמעותית!!! בתוך שנה של מידת האסטיגמציה בעיניו (בפרט בעין שמאל). לציין, כי בנוסף, בני סובל מרוחק ראייה (במספרים לא גבוהים) ועל קרע שני אלה הוא מרכיב משקפיים מאז היותו בגיל 5. במשך השנים לא חל גידול משמעותי בכלל במספרי העדשות בשתי העיניים וזאת הן לנושא רוחק הראייה והן לנושא האסטיגמציה. עוד פרט, שלא יודעת אם חשוב או לא – בני סבל בקטנותו מ – "עין עצלה" (עין שמאל, שאובחנה מאוד מהר על ידי, והדבר טופל מידית (בעזרת רטייה) בזמן קצר והסתדר.
הנה התוצאות המפוענחות ע"י רופא במכון:
קמירות קרנית Posterior
הערות לפענוח בשתי העיניים: פיענוח מיפוי קרנית
סקלה NORMALIZED
עין ימין
איכות צילום ירודה
אסטיגמטיזם WTR סימטרי, צילינדר 3, עובי באפקס 571
משמאל
אסטיגמטיזם WTR סימטרי, צילינדר 4, עובי באפקס 569
לסיכום
אסטיגמטיזם WTR סימטרי דו"צ, צילינדר משמעותי
דרושה קורלציה קלינית, הפיענוח מבוסס על צילומים בלבד.
שאלותיי, נכבדי, הנה: האם יש מקום לדאגה? מהו המשך הבדיקות והטיפול? האם הדבר עשוי להצביע על מחלת קרנית? מה הכוונה ב- "קורלציה קלינית"? (אין בדיקות קודמות להשוואה, זאת מכיוון שמעולם לא היו קפיצות משמעותיות במספרים).
האם תוכל להשיב לי (מודאגת מאוד!!!)?
תודות רבות,
דבורית

שלום רב,

כן, יש מקום לדאגה מזה שאת מנסה לקבל אבחנות דרך האינטרנט לבעיה שיש לבנך, במקום ללכת בפועל עם הצילומים לרופא עיניים מומחה לקרנית. יותר פשוט ויותר יעיל. אי אפשר לעשות אבחנה דרך האינטרנט או דרך אפליקציות בנייד בלי לבדוק את בנך ולראות את הצילומים עצמם.

המשמעות של "קורלציה קלינית" זה לבדוק את המטופל ולהשוות את ממצאי הבדיקה בפועל לממצאי הצילומים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרקוטונוס 10/07/2019

שלום פרופסור סלומון. אני בת 28 סובלת מקרקוטונוס מתקדם מגיל צעיר מאד, בשילוב עם קוצר ראיה גבוה מאד, מינוס 15 בעדשות מגע ו-23 משקפיים. עם משקפיים אני רואה מטושטש מאד מאד והעדשות לא נוחות לי כל כך. במשך חצי שנה ניסה לי אופטומטריסט מומחה מאד את כל סוגי העדשות שאפשריות למצבי ללא הצלחה, אני חושבת שיש לי אי סבילות לעדשות. לפני כמה חודשים הצלחנו להתאים סקאלריות הם יושבות לי בסדר אבל לעיתים רבות אני חשה כאבים חזקים ואי נוחות. רציתי לשאול מה ניתן לעשות במצבי יש ניתוח מתקדם? הרופאים טוענים שלא כדאי לנתח בכלל מחשש הסיכונים. קשה לי מאד עם העדשות. ועוד משהו הייתי לאחרונה אצל פרופסור בכר לייעוץ לניתוח והיא טוענת שלא לחשוב בכלל על ניתוח לפני שאני בודקת אם אני צריכה לעשות ניתוח קרוסילינג לעצירת הקרקוטונוס. רציתי לשאולך איך אדע אם אני צריכה את הקרוסילינג הזה איך מבצעים ניתוח זה היכן עושים מיפוי קרנית הכי טוב, והאם אני צריכה להסיר את העדשות שלי (שאני כל כך תלויה בהן) כשבוע לפני מיפוי קרנית?? איך אדע האם אני זקוקה לניתוח הזה? תודה מראש יעל

שלום רב,

ככלל יש לבצע מיפוי תקופתי של הקרנית, אחת לכמה חודשים. יש להסיר את העדשות זמן רב ככל האפשר לפני הבידקה, רצוי לפחות 48 שעות לפני. על פי בדיקות מיפוי עוקבות יוחלט אם את צריכה לעבור קרוס לינקינג. מיפוי קרנית ניתן לבצע בכל מרכז רפואי שיש בו מרפאות עיניים עם מומחים לקרנית.

לגבי השימוש בעדשות מגע - כל זמן שיש לך ראייה תפקודית טובה עם עדשות סקלרליות, ואת מסוגלת לעבוד איתן - מומלץ שלא לעבור השתלת קרנית. השתלת קרנית יש לשקול רק אם את לא יכולה בככל להשתמש בעדשות הסקלרליות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

אקטזיה זה קורטוקונוס? 12/06/2019

שלום רב האם אקטזיה משמעותה קרטוקונוס או שזה יכול להיות בנוסף לקורטוקונוס? מה ההשלכות של אקטזיה וכיצד ניתן לטפל בה?

שלום רב,

אקטזיה וקרטוקונוס הם מושגים זהים המתארים תופעה דומה. המושג קרטוקונוס מתאר בד"כ מחלה המתפתחת עם הגיל, בד"כ על רקע גנטי. המושג אקטזיה מתאר מצב דומה, כשהסיבה שלו היא בד"כ ניתוח קודם בקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס 26/05/2019

שלום
הובחנתי בגיל מאוחר, 30+, במחלת קרטוקונוס בעין ימין.
ביצעתי מיפוי קרנית ב 2015 וב2016 ולא הייתה הידרדרות. באפריל האחרון ביצעתי שוב מיפוי ושם ראו הידרדרות במחלה.
על סמך הבדיקות הללו הרופא המליץ לי על טיפול קרוסלינקינג.
האם כדאי לגשת כבר לטיפול או שכדאי לעשות שוב מיפוי ולראות אם עדיין התדרדרות בעין?

שלום רב,

מומלץ לחזור על המיפוי, ולבחון האם באמת יש שינוי אמיתי, או שמדובר בתנודות לא משמעותיות. פעמים רבות נראה כאילו שיש עליה בקמירות הקרנית בבדיקה אחת לעומת הבדיקה הקודמת, אך כשמתסכלים לאחור על כל הבדיקות רואים שיש מנעד של עליות וירידות, וסה"כ יציבות. התנודות הן תוצאה של חוסר התמקדות במרכז במהלך הבדיקה, של אי הפסקת עדשות מגע קשות בצורה אחידה לפני הבדיקות (מבחינת זמן ההפסקה), שימוש במכשור שונה בין הבדיקות ועוד.

כ"כ כדאי לבצע רפרקציה (בדיקת משקפיים). אם היה שינוי בגודל הצילינדר אז יתכן שבאמת יש החמרה. אבל אם הרפרקציה יציבה - ככל הנראה אין התדרדרות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס 11/04/2019

שלום,
אני בן 34 עם משקפיים מגיל 12 והיום באופטיקה אמרו לראשונה שיש לי קרטוקונוס [לאחר מיפוי].
אציין שבמשפחתי לא ידוע בעיה זו.
באופטיקה הפנו אותי לבדיקת רופא מומחה. המליצו מאוד עליך 🙂
שאלתי, מה התהליך? והאם זה מחייב בדיקה ואבחון באופן דחוף?

תודה מראש,

שלום רב,

עליך לפנות למומחה לקרנית. רצוי להביא אתך את מרשמי המשקפיים של השנים האחרונות, וכן מיפויי קרנית מהעבר. במסגרת הבדיקה תעבור בדיקת משקפיים אצל אופטומטריסט, מיפוי קרנית ובדיקת רופא עיניים.

הבדיקה אינה דחופה, אך יש לבצעה, וככל הנראה הקרטוקונוס קיים מזה שנים רבות ולא אובחן בעבר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס 12/02/2018

בבדיקת ניתוח ליזר אבחנו לי קרטוקונוס, והמליצו לראות רופא.
עברתי מיפוי קרנית והגעתי לרופא עם תוצאות חיוביות בקשר לבעייה. הוא הסתכל ובדק את העין, ומכיוון שאני רואה טוב עם משקפיים, החליט שאחזור עוד חצי שנה להמשך מעקב ותו לא.
האם זה מקובל ואין לעשות כלום, עד בדיקה משנית עוד חצי שנה?

מולי

שלום מולי,

כן. אם את מגיעה לראייה טובה מאוד עם משקפיים, ואם המצב יציב - אין צורך בטיפול. אם יש עדות לעלייה במספר המשקפיים (בעיקר בצילינדר), או יש עלייה בקמירות הקרנית על פי מיפויי קרנית חוזרים (טופוגרפיה) אז יש לשקול טיפול בקשרי צילוב (קרוס לינקינג) של הקרנית.

לניתוח לייזר את לא מתאימה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה