חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

תרופות נוגדות דלקת חדשות

העיניים עלולות לסבול ממספר רב של מחלות דלקתיות, רובן שכיחות ביותר. תסמונת העין היבשה, דלקת כרונית של העפעפיים, ומחלות אלרגיות של העיניים הן אולי הסיבות הנפוצות ביותר לדלקות חיצוניות של העיניים. דלקות של משטח העין מתבטאת בתחושת אי נוחות, צריבה, עקצוץ, גרד ולעיתים כאב. העין אדומה, ולעיתים יש הפרשה בין העפעפיים. מצבים אלו מחייבים בד"כ טיפול ממושך בתכשירים מקומיים נוגדי דלקת, שמטרתם לעצור או להפחית בעוצמת התהליך הדלקתי.

הטיפול המקומי נוגד הדלקת שהיה מקובל במשך שנים רבות התבסס בעיקר על סטרואידים. הסטרואידים הם קבוצה גדולה של חומרים נוגדי דלקת, שמצליחים לדכא דלקת במהירות וביעילות. סטרואידים ניתנים דרך הפה למחלות סיסטמיות שונות. לעיניים יש מספר רב של תכשירים מקומיים (כלומר – הניתנים בטיפות) המכילים סטרואידים, לעיתים בשילוב עם אנטיביוטיקה. במשך שנים רבות היה מקובל לתת סטרואידים בטיפות למחלות אלרגיות של העין, ובמיוחד לדלקת אביבית בילדים (תמונה 1), לדלקות כרוניות של העפעפיים, ולתסמונת העין היבשה.

שימוש מקומי ממושך בסטרואידים כרוך בשתי תופעות לוואי עיקריות: עלייה של הלחץ התוך-עיני והתפתחות ירוד (קטרקט, עכירות של העדשה). תופעות אלו מופיעות לאחר שימוש רצוף של שבועות וחודשים בסטרואידים, ולכן הן מגבילות את השימוש בתרופות אלו. בנוסף סטרואידים עלולים להחמיר סוגים מסויימים של זיהומים במשטח העין (כגון זיהום בוירוס ההרפס סימפלקס בקרנית, או כיב חיידקי של הקרנית). מסיבות אלו נעשו במשך השנים מאמצים רבים של מחקר ופיתוח כדי לגלות תכשירים מקומיים יעילים ובטוחים היכולים לשמש כנוגדי דלקת. שתי תרופות כאלו, שנכנסו בשנים האחרונות לשימוש נרחב בדלקות של העין הם חומרים אימונו-מודולאטורים כמו ציקלוספורין A וטאקרולימוס.

אימונומודולטורים

אימונומודולטורים הם קבוצת תרופות חדשה יחסית עם  קשת רחבה ביותר של השפעות ביולוגיות והינם משמשים במגוון תחומים ברפואה. מנגנון הפעולה העיקרי שלהם מתבסס בעיקרו על דיכוי פעילות של המערכת החיסונית בעזרת ניטרול של תאי T. פעולה זאת מתאפשרת הודות לקשירת התרופה לקולטנים תוך תאיים בשם cyclophilin-1 אשר חוסמים את השפעול של גורם השעתוק NF-AT בתאי T. כתוצאה מכך יש ירידה משמעותית בשחרור של ציטוקינים דלקתיים מסוג אינטרלוקין 2,4,6,8  ו- 13, וכן של tumour necrosis factor-α ואינטרפרון גמא. בנוסף, חסימת השפעול של גורם השעתוק NF-AT מדכא את הפעילות של מערכת החיסון המולדת.

ציקלוספורין A (רסטאזיס, Restasis)

ציקלוספורין A הוא תרופה לדיכוי המערכת החיסונית, אשר לראשונה הייתה בשימוש למניעת דחייה של איברים מושתלים. מאוחר יותר שימשה תרופה זו לטיפול במחלת עור אלרגית – Atopic dermatitis. ציקלוספורין A הוא חומר ליפופילי (נמס בשומן) המבודד מהפטרייה Beauveria nivea. ציקלוספורין A משמש כתכשיר במתן מקומי בריכוז של 0.05% והיה תרופת מרשם בארה"ב מאז 2003 לטיפול בעין היבשה (Restasis). תכשיר ה- Restasis הדגים יעילות באנשים עם תסמונת העין היבשה במצבים קלים עד בינוניים, וללא תופעות הלוואי הקשורות בשימוש בסטרואידים.

תכשיר זו מיועד לטיפול בדלקת בעצימות נמוכה, כזו המלווה את תסמונת העין היבשה. ההקלה איננה מיידית, ויש צורך בטיפול רציף של מספר שבועות עד להשגת תחושת הקלה בתסמינים הכרוכים בדלקת. השימוש בתכשיר זה צריך להיות ארוך-טווח, מכיוון שהדלקת שבה הוא מטפל היא דלקת כרונית. לעיתים התכשיר גורם לעקצוץ או צריבה מיד לאחר הזלפת הטיפות. חשוב להבין שאין זו תרופת פלא, ושלא מדובר בתרופה שמסוגלת לרפא באופן מלא את תסמונת העין היבשה. מטרת התרופה היא להקל או להפחית את הדלקת השמנית לעין היבשה, ולהקל על התלונות הכרוכות בדלקת כגון האודם, תחושת הצריבה ואי הנוחות בעיניים. היתרון העיקרי של ציקךוספורין A הוא שהשימוש בו אינו כרוך בתופעות הלוואי המופיעות עם השימוש בסטרואידים.

החל משנת 2014 נמצא תכשיר ה- Restasis בסל התרופות בארץ לטיפול בחולי תסמונת Sjogren, ובחולים הסובלים מיובש בעיניים שקשור למחלות אוטו-אימוניות.

טאקרולימוס (פרוטופיק, Protopic)

טקרולימוס הינו תכשיר ממשפחת המאקרולידים (נקרא בעבר FK506). הוא דומה לציקלוספורין A במנגנון הפעולה שלו, אך הוא בעל יעילות של פי 100 ביחס לציקלוספורין A. הוא מופק על ידי תסיסה של tsukubaensis Streptomyces. טאקרולימוס משמש מזה שנים רבות כטיפול סיסטמי נוגד דחייה בהשתלות מח עצם והשתלות כליה וכבד, ובאופן מקומי ב- Atopic dermatitis.

טקרולימוס נקשר לקולטנים הנמצאים על לימפוציטים מסוג T ומעכב את השחרור של מתווכי דלקת באמצעות דיכוי פעילות של תאי T ופרוליפרציה של תאי T helper מתיווך תאי B. בנוסף, טקרולימוס גורם לירידה במולקולות הדבקה תאית וציטוקינים דלקתיים, ובמיוחד לירידה של אינטרלוקין 2. מנגנון הפעולה העיקרי של טקרולימוס הוא בעיכוב הקומפלקס CAN-CAM (קלצינאורין-קלמודולין). קומפלקס זה משמש כפוספטאזה (אנזים החותך קבוצת פוספט) הגורמת לשפעול NFAT (ראה תמונה 2). חיתוך קבוצת פוספט מ- NFAT גורמת לכניסתו לתוך הגרעין וליצירת IL-2 (ציטוקין דלקתי המשתתף בתהליכי דלקת אלרגית). עיכוב קומפלקס קלצינאורין-קלמודולין ע"י טקרולימוס מונע את חיתוך קבוצת הפוספט מ NFAT, מונע את כניסתו לגרעין, וכך מעוכב יצור IL-2 (ראה תמונה 3).

אין עדיין תכשירי עיניים של טקרולימוס, והטיפול מבוסס על שימוש במשחה העורית. בשנים האחרונות נעשה שימוש נרחב במשחת Protopic המכילה טקרולימוס בריכוז 0.03% או 0.1% בדלקות אלרגיות של העיניים. שימוש פעם ביום לפני השינה במשחת Protopic 0.03% נמצא כיעיל ביותר בטיפול בדלקת אביבית בילדים (Vernal Kerato-Conjnuctivitis, VKC). תכשיר זה גרם למהפכה של ממש בטיפול במחלה אלרגית קשה זו בילדים, שבעבר נזקקו לטיפול בעיקר בסטרואידים. משחת Protopic נמצאה כיעילה ביותר בדיכוי משמעותי של התסמינים של VKC. גם כאן, יש לזכור שלא מדובר בריפוי של המחלה, אלא בהקלה משמעותית של התסמינים שלה המושג כל זמן שהתרופה נלקחת. מכיוון שמדובר במחלה הנמשכת שנים רבות, יש עדיפות ברורה לתכשיר יעיל שלא כרוך בתופעות לוואי. השימוש המקומי בסטרואידים בילדים במחלת ה- VKC אמנם יעיל מאוד, אך מסוכן ובשימוש ממושך סטרואידים עלולים לגרום להתפתחות קטרקט וגלאוקומה בילדים אלו.  לעומת זאת – השימוש המקומי במשחת ה- Protopic לא כרוך בתופעות הלוואי הללו.

לאחרונה פרסמנו מאמר סקירה המציג את המחקרים בספרות הרפואית של השנים האחרונות על השימוש בטקרולימוס למחלות עיניים אלרגיות. מאמר זה מתפרסם בחוברת אוקטובר 2019 של כתב העת Current opinion in allergy and clinical immunology. תמונות 2-3 נלקחו מתוך מאמר זה.

לחצו כאן לקריאת המאמר.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

תופעות לוואי של פרוטופיק 05/10/2022

שלום.
מומחה קרנית איבחן אצלי GPC
בהמלצת הרופא התחלתי טיפול בפרוטופיק.
בעקבות השימוש המשחה העיניים שלי צורבות ורותחות, במשך כל היום, ולא רק לאחר שאני שם את המשחה.
האם זה נורמלי? האם עדיף להפסיק את הטיפול?

אלון

שלום אלון,

צריבה בעיניים היא תופעה נפוצה מאוד של משחת פרוטופיק, אך לא נגרם כתוצאה מכך נזק לעיניים. המשחה צורבת גם כאשר משתמשים בה על העור...

כדי להקטין את תחושת הצריבה מומלץ לשים את המשחה לפני שהולכים לישון.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת אלרגית בעין 11/06/2022

שלום רב,
הבן שלי בן השבע סובל מאוד בתקופה הזאת מהדלקת שהתפרצה לו מגיל 3. הוא מטופל במשחת טאקרולימוס בריכוז 0.03%. עד העונה הזאת הכל היה בסדר ולא היה לו התקף כזה קשה.
איך אפשר להקל עליו בתקופה הזאת?
אודה לתשובתך

שלום רב,

מומלץ לגשת לבדיקת רופא עיניים. במקרים של החמרה בדלקת האלרגית תחת טיפול במשחת פרוטופיק מומלץ להחליף למשחה עם הריכוז הגבוה יותר (0.1% במקום 0.03%). אפשר גם לתת את המשחה עם הריכוז הנמוך פעמיים ביום, עד שיהיה שיפור במצב. כ"כ ניתן לשקול הוספת טיפות סטירואידים לתקופה קצרה. כל הנ"ל נעשה כמובן לאחר בדיקת רופא עיניים ועל פי המלצתו.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

יובש חמור בעיניים 28/01/2022

שלום רב.לאחר בדיקה אצל רופא מומחה ,נכתב:
בלפריטיס קלה,מיבומיאן כולן פתוחות יוצא חומר עכור מאוד,אגם דמעות נמוך7-8but שניות.מעט מאוד צביעת ליזמין גרין בלחמית בוליברית נזלית מימין, משמאלlid wiper epitheliopathy…
העיניים אדומות ויבשות כל הזמן.
האם רסטזיס מתאים לי לפי האבחנה הזו?
או אולי משחת פרוטופיק או אחרת?
לא הבנתי מה האבחנה. אני משתמשת שנים בהילו ג'ל אך בחודשים האחרונים העיניים כל הזמן אדומות ושורפות. בת 60
אודה לתשובתך
רונית
אודה לתשובתך

שלום רב,

לפי התיאור את סובלת מדלקת עפעפיים כרונית קלה הקשורה למחלת בלוטות המייבומיאן (בלוטות השומן) הנמצאות בעפעפיים. הטיפול בנוגדי דלקת כגון ציקלוספורין A (רסטאזיס) או טקרולימוס (משחת פרוטופיק) יכול לעזור בהקלה על התסמינים של כל דלקת במשטח העין כולל בדלקות העפעפיים.

המושג lid wiper epitheliopathy מתייחס לאיזור הנמצא בקצה העפעפף, בגבול שבין העור והלחמית (מאחורי קו הריסים ומאחורי פתחי בלוטות מייבומיאן). זהו איזור החיכוך בין קצה העפעפף והלחמית. כאשר יש יובש בעיניים, איזור זה עובר חיכוך רב יותר, ואז הוא נצבע בצבעים שונים (כמו ליזמין גרין או פךורסצאין) המשמשים להדגמת בעיות באפיתל משטח  העין.

השילוב של יובש בעיניים עם דלקת עפעפיים הוא נפוץ מאוד, והטיפול בו כולל שילוב של תחליפי דמעות שונים עם טיפות או משחה המכילים נוגדי דלקת כמו רסטאזיס או פרוטופיק.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת עיניים כבר כמה שנים 31/12/2021

שלום פרופסור,
אני בן 26, מגיל 18 בערך העיניים התחילו להיות אדומות בקביעות והאבחנה הייתה באמת דלקת אביבית לאחר מעבר בהרבה רופאים. ניסיתי באמת כל תרופה בשוק מאנטיביוטיקות ועד סטרואידים וכו'. שום דבר לא עזר לי .לפני כמה שנים קראתי באינטרנט מאמרים על פרוטופיק והתחלתי לשים בעין כשזה חוזר כל בערך חודש וזה בסוף התקופה היחידה שעזרה לי ועשתה י'נוי מהותי והקלה עלי. האם יש פתרון אחר לבעיה חוץ מהמשחה? זה מתישהו אמור להגמר או שזה הולך ללוות אותי למשך כל השנים ? תודה

ליאור

שלום ליאור,

מחלות אלרגיות בכלל, ומחלות עיניים אלרגיות בפרט, הן מצבים כרוניים הנמשכים שנים רבות. הן נגרמות בשל שילוב של נטיה גנטית וגורמי אלרגיה הנמצאים בסביבה המיידית שלנו. מכיוון שבד"כ אין אפשרות לגלות את גורמי האלרגיה, או לגרום להיעלמותם - המחלה הלארגית עלולה להימשך שנים רבות.

הטיפול התרופתי יעיל בהקלה על התסמינים, ומביא לשיפור באיכות החיים, כפי שציינת. יחד עם זאת אין תרופה שמביאה לריפוי של המחלה האלרגית. מבין כל התרופות, משחת הפרוטופיק היא היעילה ביותר, וגם הבטוחה ביותר, אך היא אינה מביאה לריפוי של המחלה. לכן יש להמישך ולהשתמש בה דרך קבע, כל יום, במיוחד במהלך האביב והקיץ. לגבי העתיד - יש סיכוי שעם השנים המחלה האלרגית תדעך ותיעלם.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

בלפריטיס 19/12/2021

העיניים דמעו והרופא טען שאני סובלת מבלטריטיס. טופלתי ב-Gel Fucitalmic וב-Eye drops FML. שבועיים לאחר הטיפול, העניים עדיין דומעות. האם במקום קומפרסים חמים בעיניים ניתן לחמם בכרית חימום או משקפים במילוי כוסמת שמחממים במיקרו?

לאחר חימום, עיסוי העפעף ושימוש במגבוני eye care, איך ניתן לבדוק שאכן ניקיתי כראוי את העין והסרתי את ההפרשות והקשקשת מהריסים ומשולי העפעף , כי הרי לא רואים את ההפרשה והקשקשת.

ציפי

שלום ציפי,

חימום מקומי ניתן לעשות בדרכים שונות, כל עוד לא נגרם נזק לעין. הדרך היעילה ביותר היא לקחת מגבת קטנה או ספוגית צמר גפן, להרטיב עם מים פושרים-חמים מהברז, והניח על עפעפיים סגורות עד להתקררות גוף החימום.

בכל הנוגע לניקוי העפעפיים - מומלץ לנקות גם אם את לא רואה קשקשת או הפרשות, מכיוון שמדובר במצב כרוני ועיקש שעלול לחזור.

בנוסף מומלץ לבצע טיפול ב- IPL, מכשיר המשחרר הבזק אור חזק ההופך לחום מקומי, וגורם להתמוססות סתימות השומן בפתחי בלוטות השומן בעפעפיים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עיניים אדומות 20/02/2021

אני בן 44 כבר מעל 20 שנה סובל מעיניים אדומות
שורפות ובמטרה כל היום עם העיניים
בבוקר שאני קם העיניים אדומות מאוד אני שוטף את הפנים ואת העיניים עד שיורד האדום
ב3 בעבודה שם טיפות אזולין פעם אחת ביום
וממשיך בעבודה עד 6 בערך
מה שמציק לי זה שנולדתי עם עיניים בריאות לא חוויתי בגן בבית ספר או בתיכון בעיה עם העיניים
הכל התחיל בגיל 18 ככה שהלכתי לקנות עדשות הייתי מרכיב אותן והיה עושה לי דקירות בעין
ופעם אחת שמתי עדשה עם חומר חיטוי בעין והייתי במיון מאז לא השתמשתי יותר בעדשות
טיפלתי אצל מירב הרפואי עיניים שכל פעם נתנו לי טיפות אחרות וכלום לא עוזר
מה גם שבעים רגילה רואים לבן אצלי רואים נימי דם בעין והתרחבות כלי הדם
את האמת אני מרגיש לא נוח בגלל בעיה זו
להיות טרוד ולבדוק כמה פעמים ביום את העיניים
אשמח לעזרה בנושא
מוכן לבוא לבדיקה אצלך
מחכה לתשובה
בתודה מראש
אלון

שלום רב,

יש סיבות רבות למצב של דלקת מתמשכת בעיניים. אלו יכולות להיות דלקת אלרגית, דלקת עפעפיים, או יובש בעיניים. מומלץ להיבדק ע"י רופא עיניים מומחה לקרנית שיתאים לך את הטיפול המתאים לסיבת הדלקת.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

אלרגיות בעיניים ואקזמה בעפעפיים 06/02/2021

היי שמי יעל סובלת כבר שנים מדלקת אלרגית כרונית בעיניים.בנוסך לפני כשנתיים התחילה לי אקזמה בעפעפיים כרונית(אופטיק דרמטיטיס) הכל אדום עפעפיים אדומים מגרדים ומעוותים קיבלתי משחה פרוטופיק האם זה יכול להחלים את המחלה?
האלרגולוג אמר כי אם זה לא יעזור נעבור לזריקות ביולוגיות. אפשר הסבר על זריקות ביולוגיות והאם זה טיפול עוזר???
רוצה לציין שעברתי טסטים של אלרגיות ונמצא כי אני סובלת מאלרגיות לחומרים שונים.
מבקשת את עזרתך בהסבר זריקות ביולגיות והאם זה עושה סוף לאלרגיות שיש לי.
תודה רבה.

שלום רב,

משחת פרוטופיק היא הטיפול המתאים ביותר גם לדלקת העיניים האלרגית וגם לאטופיק דרמטיטיס בעפעפיים. יש למרוח את המשחה פעם ביום לפני השינה בתוך העין (במרווח שבין העפעף התחתון והעין) ועל העפעפיים. מדובר בטיפול ממושך הנלקח לעיתים במשך שנים.

מבחינת העיניים - אין צורך לטפל בדלקת עיניים אלרגית בזריקות ביולוגיות. בכל הנוגע לטיפול בזריקות ביולוגיות לאטופיק דרמטיטיס שמפושטת בכל עור הגוף - יש להתייעץ עם רופאי עור.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

פרוטופיק וקבלת חיסונים 30/01/2021

האם שימוש בפרוטופיק 0.03% (משחה)באופן מקומי נקודתי מפריע לקבלת חיסון במקביל לשימוש?

שלום רב,

השימוש בפרוטופיק לא מפריע לקבלת חיסון ל- COVID-19. לטקרולימוס (החומר הפעיל בפרוטופיק) יתכן אפילו תפקיד בטיפול בשלב הסוער של המחלה ("סערת הציטוקינים"), בדומה לסטרואידים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

protopic 05/09/2020

שלום
אני בן 69 וסובל מיובש בעיניים ומטופל ברסטאזיס ובהילו ג'ל ללא כל שיפור משמעותי -רופאת עיניים נתנה לי מרשם של קרם פרוטופיק 0.1 % למריחה של פעמיים בשבע על העפעף התחתון.הרוקח מסר לי שאין מדובר בתרופה לעיניים ? האמנם ?

שלום רב,

משחת פרוטופיק אמנם מיועדת לעור, אך ניתן לתת אותה ללא בעיה גם לעיניים. אנחנו נותנים אותה לעיניים מזה למעלה מ-10 שנים, בהצלחה מרובה, בעיקר לדלקות עיניים אלרגיות בילדים, וגם במבוגרים.

את המשחה יש לשים בתוך העין (בשקע שבין העפעף התחתון ובין העין) לפני השינה, רצוי כל יום. המשחה מכילה טקרולימוס, תרופה נוגדת דלקת שעובדת בדיוק באותו מנגנון כמו ציקלוספורין A (התרופה הפעילה ברסטאזיס).

בכל הנוגע ליובש בעיניים - אם היובש משמעותי ומצריך שימוש תכוף בתחליפי דמעות - ניתן לבצע חסימת פתחי תעלות ניקוז הדמעות (punctal occlusion) - פעולה מרפאתית קצרה ויעילה התורמת להגדלת זמינות הדמעות במשטח העין.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

גשם 13/08/2020

ילד בן 9 סובל מדלקת בעיניים כבר מעל חודש. בהתחלה ניתן טיפול של זיילט ואופטילסט בעין אחת, אחרי כמה ימים גם בעין השניה והרופא אמר שאין צורך להמשיך עם הראשונה, כעבור כמה ימים האודם שוב חזר לעין. הומלץ שוב לקחת בשתי העיניים לשבועיים. כאשר סימנו, כעבור יומיים הדלקת שוב חזרה, הרופא המליץ על זיילט לעוד 15 יום תוך הורדת מינונים כל 5 ימים, פאטנול ומשחת פרוטופיק 0.03.
האם זה לא מסוכן להמשיך עם זיילט כל כך הרבה זמן?
האם כל הטיפות והמשחה משתלבים ביחד? הכוונה בערב אני צריכה לתת לו את כל הסוגים בוזמנית…

שלום רב,

משחת פרוטופיק לבד נותנת מענה מצויין לכל הבעייה, ואין צורך לקחת איתה גם סטרואידים (זיילט) ואנטי-היסטמינים (פאטנול, אופטילסט). יש לשים את המשחה לפני השינה בין העפעף התחתון והעין, ולחזור על כך כל לילה לפני השינה למשך מספר חודשים. מדובר בטיפול ממושך שמטרתו לפתור דלקת אלרגית כרונית בלחמית.

חשוב שהילד יבדק ע"י רופא עיניים מומחה לקרנית, כדי לדעת האם יש לו דלקת אביבית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה