חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

אינטראלאזיק - Femtosecond laser

כדי לשפר את הבטיחות והיעילות של השלב הראשון ב- LASIK, שבו מתבצע חיתוך שכבתי של הקרנית ליצירת מתלה (flap), פותח אמצעי מתקדם יותר, שבו ניתן לבצע את החיתוך עם לייזר במקום עם להב. הלייזר הזה נקרא Femtosecond laser. לייזר זה – הנקרא גם אינטראלאזיק – מאפשר את יצירת המתלה בצורה מדוייקת, ע"י ביצוע חתך שכבתי מדוייק בעומק ובצורה הרצויים.

2 שיטות לחיתוך המתלה

ניתן כיום ליצור את המתלה ב- LASIK באחת משתי הצורות הבאות:

1. בעזרת להב המותקן בתוך מיקרו-קראטום מכני. המיקרו-קראטום הוא מכשיר מכאני משוכלל שבו נמצא להב זעיר, שנע לצדדים במהירות גבוהה, ומבצע את החיתוך השכבתי של הקרנית.

2. בעזרת לייזר ה- Femtosecond. הלייזר יוצר את מישור החיתוך ואת גבולות החיתוך של המתלה.

יש לציין שבשתי השיטות, הלייזר המבצע את שיוף הקרנית, ושאחראי לתוצאה האופטית בסופו של דבר, הוא לייזר האקסימר. לאחר יצירת המתלה, בין ע"י להב או ע"י לייזר ה- Femotsecond, המתלה מוזז לצד, והאקסימר לייזר מבצע את השיוף על פני הקרנית באותו אופן.

כיצד פועל לייזר ה- Femtosecond?

לייזר ה- Femtosecond הוא לייזר מסוג Nd:YAG והוא עובד באורך גל אינפרא-אדום (1053 נאנו-מטר). אלומת הלייזר מתמקדת בנקודה מסויימת הנמצאת במישור החיתוך המתוכנן. כל יריית לייזר יוצרת בתוך הקרנית בועת גז מתפשטת המכילה CO2 ומים (תמונה 1). בועה מתפשטת זו מפצלת את הרקמה בנקודה מסויימת, ומפרידה בין סיבי קולאגן שכנים בקרנית (תמונה 2). תהליך זה נקרא photodisruption. מכיוון שהלייזר עובד בפעימות (פולסים) קצרים מאוד, אין נזק תרמי לרקמה שסביב בועת הגז. בצורה זו נוצרות אלפי בועות זעירות באותו מישור, כשהחיבור בין אלפי הבועיות יוצר מישור חיתוך (תמונה 3).

בעזרת תכנון ממוחשב ניתן ליצור מישורי חיתוך בגדלים שונים ובצורות שונות. ניתן ליצור מתלה עם קוטר רצוי, בעומק משתנה, ובמיקום שונה של ציר המתלה – לפי החלטת המנתח. אנרגיית הלייזר עוברת דרך דיסקת זכוכית הלוחצת על הקרנית ומשטחת אותה במרכז (תמונה 4). הזכוכית המשטחת מוחזקת על הקרנית בעזרת טבעת ואקום, העוזרת לייצב את הקרנית ואת דיסקת הזכוכית במיקום קבוע ויציב במהלך פעולת הלייזר. בועיות הגז נוצרות בזו אחר זו, וכך מישור החיתוך מתפשט בהדרגה עד לגבולות המתלה.

בנוסף הלייזר יוצר מישורי חיתוך אנכיים או אלכסוניים בגבולות המתלה, המתחברים אל מישור החיתוך השכבתי, ומאפשרים את הרמת המתלה העגול וניתוקו משאר הקרנית. בצורה זו ניתן ליצור בצורה מדוייקת מתלה עם גבולות חדים, תוך שליטה על צורת המתלה, גודלו והעובי שלו.

לאחר ביצוע שלב חיתוך הקרנית בעזרת ה- Femtosecond laser, יש צורך במכשיר מכאני (הנקרא ספאטולה) כדי להשלים באופן ידני את ההפרדה במישור החיתוך, וכדי להרים את המתלה ולהזיזו הצידה לקראת השלב השני של הניתוח, שבו מתבצע שיוף הקרנית בעזרת האקסימר לייזר.

יתרונות וחסרונות

ה- femtosecond laser אינו חדש, והוא הוכנס לראשונה לשימוש בארה"ב בשנת 2001. המערכת הראשונה שהוכנסה לשימוש נקראה אינטראלאזיק. מאז הוכנסו בו חידושים שהפכו אותו לבטוח יותר ומהיר יותר. בנוסף פותחו מכשירים דומים ע"י מספר חברות. יחד עם זאת, כמו בכל טכנולוגיה, יש גם בו יתרונות וחסרונות.

חיתוך המתלה בעזרת הלייזר נחשב לבטוח ומדוייק יותר. צורת המתלה מדוייקת יותר, והעובי של המתלה ניתן לשליטה בצורה טובה יותר. בנוסף בשולי המתלה מבוצע חיתוך צידי אנכי או אלכסוני (side cut). צורת חיתוך זאת מאפשרת יציבות רבה יותר של המתלה ואחיזה חזקה יותר לאחר החזרתו למקומו בסוף הניתוח. היתרון הגדול הוא הפחתה משמעותית בסיבוכי חיתוך המתלה בעזרת המיקרוקראטום המכאני (כגון: חיתוך חלקי, מתלה חופשי הנוצר מחיתוך מלא וניתוק ציר המתלה, או חור במרכז המתלה –  buttonhole). יתרון נוסף הוא היכולת לבצע חיתוך גם בקרניות מאוד קמורות או מאוד שטוחות.

עוד יתרון בחיתוך שכבתי בעזרת הלייזר הוא היכולת ליצור מתלה דק יותר, בעובי של כ- 110 מיקרון, כאשר עובי המתלה הנחתך ע"י להב הוא 140-160 מיקרון. מתלה דק יותר מאפשר עובי שארי של קרנית גדול יותר, ולכן מאפשר טיפול בטווח גדול יותר של אנשים עם קוצר ראייה גבוה, וגם טיפול במקים בהם הקרניות דקה.

משך החיתוך עצמו של המתלה בלייזר התקצר מאוד, ומ-60 שניות בדורות הראשונים של ה femtosecond laser התקצר משך החיתוך ל 6 – 12 שניות בלבד בדור הנוכחי.

אולם, ככל טכנולוגיה, קיימים מספר חסרונות גם בחיתוך בעזרת לייזר. משך זמן הניתוח הוא מעט ארוך יותר בחיתוך בעזרת לייזר. מכיוון שהחיתוך והשיוף הם שני שלבים שונים, שכל אחד מהם נעשה ע"י מערכת לייזר אחרת, משך הניתוח בחיתוך בעזרת לייזר ארוך יותר. גם משך הזמן שטבעת הואקום מונחת על הקרנית במהלך החיתוך בלייזר ארוך יותר מהזמן שבו מונחת טבעת הואקום בחיתוך עם מיקרוקראטום.

חסרון נוסף, שקשור בעלויות הגבוהות של טכנולוגיות חדשות, הוא העלות המעט גבוהה יותר למנותח בניתוח שבו החיתוך נעשה בעזרת לייזר, יחסית לניתוח בו החיתוך מתבצע ע"י מיקרוקארטום.

יחד עם זאת, טכנולוגיית ה femtosecond laser (או בשם הפופולרי – אינטרלאזיק) היא כיום הטכנולוגיה החדשנית והיעילה ביותר בתחום ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר, שמביאה לתהליך ההחלמה המהיר ביותר מבחינת שיקום הראייה לאחר הניתוח. מרבית המנותחים יראו טוב מאוד מיד לאחר הניתוח, ויום למחרת הניתוח יראו 6/6 וחלקם אפילו 6/5.

לבדיקת התאמה להסרת משקפיים בלייזר התקשרו ל 5023*

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

סיכונים בניתוח אינטראלסיק 11/06/2022

שלום,
הייתי אצלך בבדיקת התאמה השבוע והמלצת לי לעבור את הניתוח בשיטת האינטראלסיק (שגרת החיים שלי אכן מאפשרת את זה)
הסתכלתי על שאלות ששאלו אותך כאן ואני רואה שקיים סיכון לאקטזיה בשיטת הלאסיק.
השאלה שלי היא האם הסיכון קיים גם באינטראלסיק? כיוון שהחיתוך מבוצע ע"י לייזר ולא ע"י סכין או שאין קשר?
האם יש דרך לדעת מראש האם הסיכוי לאקטזיה הוא גבוה?

שלום רב,

אם המלצתי לך על ניתוח בשיטת אינטראלאזיק, זה מכיוון שהסיכון לאקטזיה אצלך בעקבות הניתוח קלוש. קיימות אצלנו שיטות מיפוי קרנית מתקדמות המבצעות הערכה לסיכון לאקטזיה. אם הסיכון נמוך מאוד ניתן לבצע אינטראלאזיק ללא חשש.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

מתלבטת בין השיטות, מה אתה ממליץ? 11/06/2022

שלום פרופ',
עשיתי בדיקת התאמה גם בקייר לייזר וגם בעיניים, בשניהם אמרו שאני מתאימה לשתי השיטות, אך המליצו בעיקר על האינטרלאסיק בגלל עובי העדשה ובגלל שיש לי צילנדר יחסית גבוה (2-2.5)
אני מאוד מפחדת מהאינטרלאסיק, בגלל חיתוך הקרנית והסיבוכים האפשריים. Prk זה ניתוח יותר קל מבחינה פולשנית, נכון שזמן ההחלמה ארוך יותר, אבל הבנתי שהסיכוי לסיבוכים קטן יותר.
מה אתה ממליץ??
ברשת עיניים אני לא אעשה כי הם לא עובדים עם מכבי, ובקייר אני קצת חוששת. ארצה לבוא לבדיקת התאמה גם בעין טל הדסה.

שלום רב,

ככלל שתי השיטות טובות מאוד ומביאות אותך לבסוף לאותה תוצאה בדיוק.

כדי לדעת לאילו מהשיטות את מתאימה צריך לדעת עלייך פרטים כגון גיל, במה את עובדת, תחביבים וכו. כ"כ יש לראות את מיפוי הקרנית, רצוי עם מערכת מיפוי מתקדמת שמנתחת את הפנים הקדמיות והאחוריות של הקרנית, וכן לדעת את עובי הקרנית ואת בדיקת המשקפיים.

את מוזמנת אלינו לבדיקת התאמה. ניתן לתאם תור ב- 5023*, או ללחוץ כאן, או להשאיר פרטים בטופס המלווה כל עמוד באתר, ונחזור אליך.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

מספר שאלות 04/08/2021

1) מה גיל המקסימום שבו עדין אתם מבצעים ניתוח הסרת משקפים
2) האם אתם מבצעים ניתוח אינטראלסיק והאם אתם מנתחים בשיטת סמייל
3) האם אתם משתמשים בשיטת חזית הגל בכל המנותחים או רק באלה שמתאימים
4) האם שיטת סמייל הינה למעשה הרחבה של אינטראלאסיק בה אתם מבצעים שני חיתוכים שמאפשרים הוצאת שכבה מתוך הקרנית במקום חיתוך אחד שמאפשר הרמת המתלה. אם כן, מה ניתן להגיד על תופעות הלוואי, ההחלמה והסיכון של אינטראלאסיק יחסית לסמייל.

פרופ' אבי סולומון בודק מטופלת
שלום רב,

1- אני מבצע הסרת משקפיים בלייזר עד גיל 60.

2- אנחנו מבצעים ניתוחים בשיטת אינטראלאזיק ובשיטת PRK.

3- שיטת ה Wavefront מבוצעת אצלנו בכל האנשים ללא יוצא מהכלל.

4- שיטת ה Smile לא הצליחה בארץ, והמכון היחיד שביצע אותה הפסיק להשתמש בשיטה זאת לפני למעלה משנה. שיטה זאת לא מאפשרת להשתמש ב Wavefront, מוגבלת במספרים שניתן להסיר, וכרוכה לעיתים בהחלמה ארוכה. בנוסף עלות הניתוח היתה גבוה מדי. בגלל סיבות אלו הופסק השימוש בה.

אתה מוזמן לבדיקת התאמה אצלנו, בה תשמע ישירות ממני על השיטה שמתאימה לך, על תהליך ההחלמה, ועל תופעות לואי וסיכונים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

Lasik / femto lasik 01/07/2021

היי עפ בדיקת התאמה יצאתי מתאימה לניתוח lasik .
האם זה חובה לבצע את ניתוח הfemto lasik או שיש באפשרותי לבצע lasik רגיל . תודה

שלום רב,

מומלץ יותר לבצע femto-LASIK (או אינטרא-לאזיק). בשיטה זאת פיצול המתלה נעשה ע"י לייזר, ולכן הוא יותר מדוייק ויותר בטוח מאשר פיצול המתלה ע"י לאזיק רגיל (שיטה שכבר לא מבוצעת במרבית המכונים). המתלה אחרי femto-LASIK יציב יותר, מתאחה מהר יותר, ויש פחות סכנה לתזוזת המתלה לאחר הניתוח.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח לייזר שיטת ניתוח המומלצת 07/05/2020

היי שלום פרופסור אודה לתשובתך
האם הסיכונים והתופעות באינטרלסייק תואמים ללסיק ?
האם השיטת ניתוח אינטרלסייק בהכרח טובה יותר בגלל שהיא הכי חדשה או שאין קשר ? או שהיא משיגה תוצאות טובות יותר

שיטת ה- Wavefront היכן מועילה הכי הרבה בסוג הניתוח .
נכון שבחיתוך יש מיסוך ביכולת השיוף בשיטת הוורפרונט אז מבחינת עדיפות להשיג תוצאת ראיה חדה מומלץ prk ?

מאור

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרנית דקה 12/08/2019

בת 23. עברתי במקומות שונים בדיקות התאמה לניתוח לייזר. בל המקומות אמרו לי שיש לי קרנית דקה ולכן הם לא מוכנים לנתח. האםם יש לכם פיתרון בשבילי? אם כן. מהן התוצאות? ואיך ההחלמה לאחר הניתוח?

אוראל

שלום אוראל,

צריך לדעת מהו המסר במשקפיים ומהו עובי הקרנית כדי שאוכל להגיד לך אם אפשר לבצע אצלך ניתוח. את מוזמנת אלינו לבדיקת התאמה. 3811*.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח לאסיק או אינטרלאסיק 15/07/2019

הייתי בבדיקת התאמה במכון ידוע ומקצועי.יש לי בשתי העיניים 6- ולקריאה 1.75- הרופא המליץ לי ניתוח בשיטת לאסיק ואמר שאין יתרון משמעותי באינטרלאסיק.לא כל כך ברור לי מהם ההבדלים בין שתי השיטות.מבקשת לדעת מה עדיף.תודה!!

שלום רב,

אינטראלאסיק זו השיטה החדישה יותר, שבה מבוצע פיצול הקרנית ויצירת המתלה בעזרת לייזר פמטו-סקונד. אין כל ספק ששיטה זו עדיפה בהרבה על הלאזיק המיושן יותר, שבה מבוצעת יצירת המתלה בעזרת מכשיר מכאני (להב). המתלה ממוקם בצורה מדוייקת יותר, המבנה שלו יציב יותר, והאחיזה שלו לאחר מכן חזרה לקרנית טובה יותר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

אינטרלאסיק- סיכונים וסיבוכים 11/05/2018

שלום, לאחר שעשיתי בדיקת התאמה אובחנתי כמתאימה לניתוח בשיטת האינטרלאסיק.
רציתי לשאול מה הם הסיכונים הכרוכים בניתוח זה והאם קיים סיכוי, גם אם מזערי, של פגיעה שאינה ניתנת לריפוי?

תודה רבה מראש,
שחר.

שלום שחר,

אינטראלאזיק הוא ניתוח להסרת משקפיים בלייזר בו משתמשים בשני לייזרים שונים בשני שלבים: בשלב הראשון מבוצע פיצול שכבתי בקרנית ע"י לייזר פמטו-סקונד, שיוצר את המתלה. בשלב שני מרימים את המתלה ומסיטים אותו הצידה, ומבצעים על המשטח שנוצר לאחר הפיצול את לייזר השיוף (אקסיימר לייזר).

הניתוח בטוח ומצליח, ומכשירי הפמטו-סקונד לייזר כיום מסוגלים לבצע את חיתוך המתלה תוך זמן קצר של 12 שניות ובצורה בטוחה ומדוייקת. לעיתים נדירות מאוד עלול להיות מצב של חיתוך חלקי או חוסר חיתוך מסיבות שונות. במצב זה לא ניתן להרים את המלה ולעבור לחלק השני של הניתוח. תופעה זו לא גורמת לנזק לעין, וניתן לעיתים לחזור על פעולת הפיצול, או לדחות את הניתוח ולבצעו במועד מאוחר יותר בשיטה השניה (PRK).

לחצי כאן למידע נוסף על הניתוח בשיטה זו. בפסקה האחרונה בדף הזה תמצאי מידע על היתרונות והחסרונות של השיטה. ככלל לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות. כשבאים לעשות הערכת סיכונים מול סיכויים חשוב להבין מהו המצב בו אנו נמצאים כיום. אם את מרכיבה כיום עדשות מגע, הרי שאת עושה דבר שמסוכן לעיניים בהרבה מכל ניתוח כלשהוא להסרת משקפיים בלייזר. רב האנשים לא מודעים לסכנות הכרוכות בשימוש בעדשות מגע, ומדובר בסיכון שהוא כלל לא "מזערי" (אם נשתמש במילה שלך...).

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

סינוור גבוה לאחר ניתוח אינטרלאסיק 04/08/2017

בוקר טוב,
עברתי ניתוח אינטרלאסיק לפני 7 שנים, סבלתי מסינוור אבל לא משהו שהקשה עלי ביום יום, בשנתיים האחרונות זה החריף אך בשבועיים האחרונים הגעתי למצב שאני לא מסוגלת להתמודד עם תאורת הפלורוסנט במשרד בכלל ואפילו כיסיתי חלק נרחב של התאורה אך עדיין יש סינוור וקושי גדול לעבוד, כמובן שמלווה בכאבי ראש וחולשה, (הגעתי למצב שקשה לי עם תאורה של מסכים או בלילה בנהיגה, או כל מקום שיש בו פלורוסנט)
יש לציין שישנה עכירות לאחר הניתוח של תאי אפיתל על הקרנית.
האם ישנו טיפול לכל מה שציינתי?

תודה מראש

שלום מעיין,

על פי התיאור שאת מוסרת, יתכן שיש צמיחת תאי אפיתל מתחת למתלה, מצב שנקרא epithelial ingrowth. זו תופעה המתרחשת בניתוחי לייזר בהם מבוצע חיתוך ליצירת מתלה (כגון לאזיק או אינטראלאזיק). הפתרון לכך הוא ניתוח נוסף, בו מרימים את המתלה ומנקים את תאי האפיתל. מי שצריך לעשות לך את הניתוח הזה הוא הרופא שביצע את הניתוח הראשון.

אילו היית עושה את הניתוח בשיטת PRK, לא היית סובלת כיום מתופעות אלו.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה