חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

כיב של הקרנית - אבחנה וטיפול

כיצד מאבחנים ואיך מטפלים בכיב של הקרנית?

הדבר הראשון שיש לעשות בהופעת חשד לכיב בקרנית הוא לפנות מיידית לבדיקת רופא עיניים (במסגרת המרפאה באיזור מגוריך, או במרכז הרפואי הסמוך).  ללא טיפול מהיר ויעיל – קיימת סכנה לנזק לעין ולאובדן הראיה. רופא העיניים יבצע בדיקה של הגורם המזהם. בדיקה זו נקראת תרבית. בבדיקה זו נלקחת דגימת רקמה מאיזור הכיב, ונשלחת לבדיקה במעבדה. נטילת הבדיקה מבוצעת במרפאה, אורכת מספר דקות, ואינה כואבת. במעבדה ינסו לבודד את החידק או הפטריה שגרמו לזיהום, וינסו למצוא מהי התרופה היעילה ביותר כנגדם. תהליך זה לוקח מספר ימים, אך הבדיקה הזו חיונית להצלחת הטיפול.

תמונה 1. טיפות אנטיביוטיקה להזלפה לעין.

מיד לאחר הבדיקה, מתחילים בהזלפה של טיפות המכילות אנטיביוטיקה בריכוז גבוה, ובעלת בטווח רחב כנגד מספר רב ככל האפשר של חידקים (תמונה 1).

הטיפות מוזלפות בתדירות גבוהה לעין – בתחילה כל מחצית השעה, ולאחר מכן – כל שעה, וזאת במשך כל שעות היממה, ולמשך מספר ימים ברציפות. טיפול זה חיוני לעצירת הזיהום. מכיון שקשה להזליף טיפות באופן עצמי בתדירות כה גבוהה, מבוצע הדבר תוך כדי אשפוז במחלקת עיניים במרכז רפואי, ע"י הצוות הסיעודי.  לאחר בידוד החידק ומציאת התרופה היעילה ביותר כנגדו, ניתן לשנות או להתאים את הטיפול בחולה בהתאם לתשובת המעבדה.

כיצד מתרפא הכיב?

כאשר הכיב מתגלה ומטופל בשלב מוקדם, ואם הוא קטן יחסית, יכול להיות ריפוי מלא. כיבים קטנים בהיקף הקרנית הם בעלי סיכויי החלמה גבוהים, ובד"כ ללא נזק לראיה.

אם הכיב גדול, או אם הוא ממוקם במרכז הקרנית, יכול מהלך הריפוי להתמשך מספר שבועות. במקרים רבים נותרת צלקת בקרנית לאחר ריפוי הכיב. אם הצלקת גדולה ונמצאת במרכז הקרנית (תמונה 2), עלול הדבר לגרום לירידה ניכרת בראיה בעין זו. במקרה בזה יהיה צורך במתן טיפול בטיפות המכילות סטירואידים לזמן ממושך, כדי להקטין את גודל הצלקת. אם הצלקת לא קטנה, וגורמת לירידה קבועה בחדות הראיה, יש צורך בהשתלת קרנית (ראה פרק על השתלות קרנית).

לעיתים נדירות, כאשר התהליך הזיהומי חדר לעומק הקרנית, והיה עיכוב בתחילת הטיפול, עלולה להגרם התנקבות של הקרנית, או חדירת הזיהום אל תוך העין. מקרים כאלו מחייבים התערבות ניתוחית כגון השתלת קרנית, פעולות לניקוי האיזורים אליהם חדר החידק, והזרקת אנטיביוטיקה לתוך העין.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייזר אחרי אבצס בקרנית 26/11/2021

האם אתם עושים אצלכם לייזר אחרי אבצס עם צלקת? אם כן אשמח לקבוע פגישה

אור

שלום אור,

לעיתים מתפתח זיהום (אבצס או כיב) בקרנית כתוצאה משימוש בעדשות מגע. הכיב מתקפא תוך כדי יצירת צלקת. כאשר הצלקת נמצאת בהיקף הקרניתהיא לא מפריעה וניתן בצע הסרת משקפיים בלייזר. אבל כאשר הצלקת מרכזית, היכולת להסיר אותה במסגרת ניתוח הסרת משקפיים בלייזר תלוייה בעומק הצלקת. אם הצלקת שטחית מאוד, ועובי השיוף המתוכנן גדול מעובי הצלקת - אזי ניתן לבצע את הניתוח ולהסיר את הצלקת. אבל אם הצלקת עמוקה מאוד, יתכן שלא ניתן יהיה להסירה כליל בניתוח לייזר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הסרת צלקת בגלל אבצס 04/06/2021

שלום רב פרופ
היה לי מצב בגלל עדשות מגע גרם לי אבצס בקרנית ,והייתי מאשפזת בבית חולים 10 ימים אבל עכשיו נשאר לי צלקת ומאוד מפריעה לי , ועד עכשיו לא יכולה לעשות משקפיים .
אפשר להסיר המשקפיים וגם הצלקת ?

שלום רב,

אם הצלקת שטחית, והמספר במשקפיים משמעותי ומצריך עובי ניכר של שיוף, הרי שבניתוח הסרת משקפיים בלייזר בשיטת PRK יש סיכוי להסרת הצלקת ביחד עם הסרת המשקפיים. יחד עם זאת חשוב להבין שלא ניתן לדעת בוודאות איזה חלק מהצלקת יוסר אם בכלל, ויתכן שחלק מהצלקת ישאר גם לאחר הניתוח.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

פצעים בקרנית שלא נרפאים 21/05/2021

היי דר"אבי

אימי בת 80 מונשמת לפני כחצי שנה הבחנתי כי אינה יכולה לפתוח את העיניים היות והיא מונשמת – היא לא מדברת והיא לא יכולה להראות שום סימן- היא גם משותקת.  הזמנתי רופא הביתה שהיבחן בפצעים בקרנית. לאחר טיפול בטיפות אנטיביוטיות  דורטרס = מסג לעיניים  החלה טיפה לפתוח שהיא בתנוחה על הצד עד היום היא פותחת את העיניים ונראה לי כי היא סובלת כאבי טופת הרופא שמגיע לא מצליח להבין מדוע א  מגיבה לטיפול  ניסה גם עשות שהקלו מעט   בברכה נעמי

 

שלום נעמי,

אנשים שנמצאים במצב של הנשמה והרדמה לא שולטים בתנועות העפעפיים, ופעמים רבות העפעפיים אצלם פתוחות. מצב זה עלול לגרום להתייבשות הקרנית, יצירת פעים באפיתל הקרנית, שעלולים להזדהם ולגרום לכיב חידקי בקרנית.

מומלץ להקפיד על סגירת העפעפיים בעזרת סרט דביק, לשים משחה בעיקר בלילה, ובמקרה של התפתחות כיב בקרנית - לטפל בו כמקובל ע"י נטילת תרביות וטיפות אנטיביוטיות רחבות טווח. מומלץ לקרוא לרופא עיניים שיבצע את הבדיקה עם slit lamp נייד.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

זוהר 15/09/2019

שלום,
בטיפול באבצס בקרנית העין קיבלתי מרופא העיניים לשים טיפות ויגומקס בימים הראשונים (כ-3 ימים) כל שעה – כלומר 24 טיפות ביממה.
לאחר מכן בימים הבאים לשים כל שעתיים ביום – כלומר 8 טיפות ביממה.
שאלתי : יש הגבלה כלשהי מבחינת אורך זמן כמה ימים / שבועות מותר לשים את טיפות הויגומקס? או שאין מניעה לשים אותן גם במשך תקופה ארוכה?
אם יש הגבלת זמן כלשהי לשים את טיפות אלו אבקש לדעת מהי.
בתודה

שלום רב,

אין כל הגבלה על משך הזמן לטיפול אנטיביוטי בעיניים. יחד עם זאת יש להיות במעקב תכוף והדוק של רופא העיניים שיעריך את מידת השפעת הטיפול, ויחליט על הצורך בהפחתת המינון או הגברתו, או שינוי האנטיביוטיקה בהתאם לצורך.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

אבצס בקרנית 12/09/2019

שלום רב,
כאשר יש אבצס בקרנית העין (בהיקף), ורופא העיניים במסגרת הטיפול לוקח תרבית – האם לאחר מכן יש אפשרות שבגלל לקיחת התרבית (הגדלת הפצע), המטופל לא יראה כמעט כלום בעין מספר ימים? (כלומר יראה אפילו גרוע יותר מלפני תחילת הטיפול?)
תודה,
גיל

שלום,

הראייה הגרועה היא תוצאה של התהליך הזיהומי עצמו ולא של נטילת התרביות. נטילת התרביות במקרה של אבצס בקרנית היא הכרחית לבידוד החיידק ולמציאת הרגישויות שלו לאנטיביוטיקה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

כיב בקרנית 10/07/2018

ביום חמישי סבלתי מכאבים בעין,בלילה הלכתי למיון וזיהו לי כיב בקרנית שלטענתם כנראה נוצר כתוצאה של שימוש לקוי בעדשות מגע.
קיבלתי טיפול ראשוני של טיפות כל 5 דק למשך חצי שעה,ולאחר מכן 2 טיפות כל שעה עגולה למשך יומיים.
לאחר יומיים הורידו לי את המינון ל19 טיפות ומשחת עיניים בלילה
ושוב,בביקורת לאחר חמישה ימים(יום שלישי) הורידו לי את המינון ל12 טיפות ומשחת עיניים בלילה.
מבחינת כאב ראיה וצריבה יש שיפור ממש משמועותי.
כמה זמן בדכ נמשך הטיפול האטיביוטי?
ואחרי כמה זמן יהיה מותר להתאפר?
(פשוט יש לי אירוע ממש חשוב)
ורציתי גם לדעת אחרי כמה זמן אוכל להגיע אלייך לטיפול לייזר?
תודה מראש

שלום רב,

משך הטיפול האנטיביוטי נקבע על פי קצב הריפוי של הכיב, והוא נקבע על פי בדיקת הרופא המטפל. מרבית הכיבים מתרפאים לאחר טיפול אנטיביוטי מקומי של שבוע עד שבועיים.

לאחר שתהליך הריפוי הסתיים ולא תזדקקי יותר לטיפול אנטיביוטי תוכלי לחזור לאיפור כרגיל.

מומלץ לחכות כ-3 חודשים לאחר הפסקת הטיפול בכיב, לפני שניגשים לבדיקת התאמה להסרת משקפייים בלייזר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

Corneal ulcer – חתך בקרנית 29/03/2018

שלום. כבר ארבעה ימים יש לי עין אדומה, נפוחה, רגישה מאוד לאור, כאבים עזים גם מאחורי גלגל העין, הפרשות מימיות. הייתי היום בבית חולים והם אבחנו חתך סקרנית עם זיהום בקטיריאלי. בינתיים אובדן ראיה של 70% בעין זאת. נתנו לי טיפות אנטיביוטיות לטיפול ותוספי תזונה כמו ויטמין סי, להחלמה מהירה של הפצע. השאלה היא כמה זמן החלמה בדרך כלל ומהם התרחישים האפשריים. הפחידו אותי באובדן מוחלט של הראיה, ואף המליצו לי להישאר במעקב בבית חולים..

שלום רב,

הטיפול בכיב זיהומי של הקרנית כולל לקיחת תרביות (בדיקות מהקרנית לגילוי החיידק או המזהם שגרם לכיב), ולאחר מכן מתן טיפות אנטיביוטיות מרוכזות הניתנות אחת לשעה, גם בלילה, במשך מספר ימים, רצוי תוך כדי אשפוז. מהלך המחלה יכול להיות ממושך, ותלוי בזמן שחלף מתחילת הזיהום ועד לתחילת הטיפול, ברגישות החידק לטיפול, ובגורמים נוספים אחרים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עדשות מגע 03/03/2018

שלום ד"ר אני מרכיבה עדשות מגע רכות חודשיות ובעקבות כך לפני יומים היה לי כאבים חדים בעין שמואל הלכתי לרופאת עינים והיא אמרה לי שיש לי פצע בקרנית וללכת למיון דחוף שם טיפלו בי עם טיפות ויגהמוקס כל שעה כולל לילה ולהיות במעקב גם יום אחרי ואחרי זה כל 3 שעות עין בשיפור למרות שעדין יש קצת כאבים השאלה שלי היא כזו אם אוכל להרכיב שוב עדשות מגע לאחר מקרה הזה ???

רוני

שלום רב,

ככל הנראה הופיע אצלך זיהום בקרנית כתוצאה מהשימוש הלא זהיא בעדשות מגע.

עלייך להמשיך בטיפול האנטיביוטי על פי הנחיות רופא העיניים שלך, ורק לאחר שהזיהום יחלוף לחלוטין ניתן יהיה לשקול בזהירות חזרה לעדשות מגע.

אפשרות בטוחה ויעילה יותר היא הסרת משקפיים בלייזר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

נקודה לבנה על האישון ועין אדומה 27/11/2017

ערב טוב הבת שלי נמצאת בחול כרגע שלחה לי תמונה של העין שלה , העין מודלקת כלומר אדומה ודומעת ללא הפסקה ועל האישון יש נקודה לבנה עיגול לבן אם תוכל להסביר לי מה זה יכול להיות כבר קבעתי לה תור לרופאת עיינים אבל זה רק לעוד עשרה ימים אם צריך דחוף יותר אשמח לתשובתך המהירה תודה וערב נעים

רונית

שלום רונית,

התיאור יכול להתאים לכיב חיידקי של הקרנית. עליה לפנות בדחיפות לרופא העיניים הקרוב ביותר לצורך אבחנה וטיפול. אם זה אכן כיב בקרנית יש צורך לקחת תרביות ולהתחיל מיד בטיפול בטיפות אנטיביוטיות מיוחדות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

פונגל קרטיטיס – פטריות 28/10/2017

עד כמה נפוץ פונגל קרטיטיס על ידי קנדידה ואספרגילוס ? מה הטיפול היעיל?

אופיר

שלום אופיר,

כיב בקרנית הנגרם ע"י פטריות כגון קנדידה או אספרגילוס הוא מצב מאוד נדיר, בתדירות של מקרים בודדים בכל שנה ברחבי הארץ. מדובר במחלה קשה מאוד שמסכנת את העין. הטיפול בה נעשה ע"י טיפות המכילות תרופות מיוחדות נגד פטריות כגון ווריקונאזול, נטאמיצין ואמפוטריצין B. את הטיפול ניתן לתת ע"י טיפות מספר רב של פעמים ביום, וגם ע"י זריקה ישירה לקרנית, בד"כ תוך כדי אשפוז במחלקת עיניים במרכז רפואי גדול ותוך השגחת רופאי עיניים מומחים לקרנית. כאשר הזיהום לא ניתן לשליטה ע"י טיפול תרופתי, יש לפעמים צורך בהשתלת קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה