חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

תיקון סימבלפרון

הפורניקס (Fornix) הוא השקע שבין העפעף לגלגל העין (תמונה 1). הוא מצופה בחלקו הפנימי ע"י הלחמית הטרסלית, המכסה את העפעף בחלקו הפנימי, וע"י הלחמית הבובלרית, המכסה את גלגל העין. לפורניקס יש מספר תפקידים חשובים: הוא מאפשר את תנועת העין לכל הכיוונים, הוא משמש כמקום מאגר לנוזל הדמעות, וקיומו מאפשר את פעולת העפעפיים התקינה לצורך מצמוץ מתמיד. המצמוץ הוא אחד ממנגנוני ההגנה העיקריים על העין, והוא מאפשר את הפיזור התקין של הדמעות על פני משטח העין.

 

כיצד מתפתח סימבלפרון

במחלות שונות של משטח העין תתכן הצטלקות מתחת ללחמית, קיצור או העלמות הפורניקס, והייוצרות סימבלפרון. סימבלפרון הוא תהליך הצטלקותי מתקדם של הרקמה התת-לחמיתי, שכתוצאה ממנו מתקצר הפורניקס, נוצרים בו קפלים, ובהמשך הוא נעלם בהדרגה (תמונה 2). התקצרות או העלמות של הפורניקס פוגעת בתנועתיות התקינה של העין, גורמת לפיזור לא אחיד של נוזל הדמעות על פני העין ובהמשך לתסמונת העין היבשה, גורמת לפגיעה במצמוץ, ובהמשך נגרמים נזקים לקרנית המתבטאים בארוזיות וכיבים, הצטלקות וצמיחת כלי-דם.

סימבלפרון יכול להייוצר גם כתוצאה מטראומה כימית (תמונה 3), מכנית או ניתוחית (תמונה 4). במצבים האלו, כאשר נוצר נזק נרחב ללחמית הטרסלית וללחמית הבולברית, אין יותר רקמת אפיתל תקינה המצפה את הפורניקס. רקמות אפיתל תקינות לא נדבקות זו לזו. אך כאשר הן חסרות, נוצרות הדבקויות בין הרקמות החשופות השכנות משני צידי הפורניקס. הדבקויות אלו עוברות הצטלקות, ומתפתחות בהמשל לסימבלפרון.

סיבות להתפתחות סימבלפרון

יש מספר סיבות להתפתחות סימבלפרון. אלו כוללות כוויות כימיות, טראומה ניתוחית (בעיקר לאחר ניתוחי פטריגיום או הסרת נגעים או גידולים גדולים מהלחמית), מחלות אוטו-אימוניות קשות, מצבים זיהומיים קשים (דלקת ויראלית של הלחמית הנגרמת מאדנו-וירוס, דלקת חוזרת של הלחמית בגלל טראכומה), ויובש קשה בעיניים (תסמונת סיוגרן).

הסיבה העיקרית להתפתחות סימבלפרון היא כוויה כימית קשה של משטח העין (תמונה 3). החומר הכימי פוגע בלחמית משני צידי הפורניקס. כתוצאה נוצרות הידבקויות בין שני צידי הפורניקס. ללא טיפול מתאים ומיידי למניעת ההידבקויות בימים ובשבועות שלאחר הכוויה – יתפתח סימבלפרון קשה. סיבה נוספת היא סיבוך של ניתוחי פטריגיום (תמונה 4), שבו מתפתחת חזרה של הפטריגיום במקביל להדבקויות בין הלחמית הטרסלית ובין גוף הפטריגיום.

 

סיבה שכיחה נוספת היא מחלה דלקתית כרונית של משטח העין על רקע אוטו-אימוני, המופיעה בקשישים, ונקראת Ocular Cicatricial Pemphigoid (או OCP). מחלה זו מתאפיינת בהופעה של סימבלפרון בפורניקס התחתון בשתי העיניים, שהולך ומתקדם בהדרגה. מחלת ה- OCP נגרמת ע"י נוגדנים עצמיים הפועלים כנגד קרום הבסיס של הלחמית. הטיפול במחלה זו הוא ע"י תרופות המדכאות את המערכת החיסונית והניתנות סיסטמית.

הדרך העיקרית לתיקון סימבלפרון ולשחזור הפורניקס היא ע"י ניתוח. הניתוח כולל הפרדה של הלחמית המצפה את הסימבלפרון מהרקמה הצלקתית התת-לחמיתית, הסרה נרחבת של רקמת הצלקת תוך שימור הלחמית, שימוש במתלה הלחמית לציפוי החלק הפנימי של העפעף ולציפוי גלגל העין, שימוש במיטומיצין C למניעת הישנות של הצלקת, והשתלת שתלי לחמי חופשיים באיזורים של חסר נרחב של רקמה. שתלי הלחמית נלקחים מאיזור תקין של הלחמית מאותה העין, או מהעין השניה כאשר אין איזורי לחמית תקינים בעין הפגועה.

לצפייה בסרטון המדגים תיקון סימבלפרון, שהתפתח לאחר ניתוח פטריגיום – לחצו להלן:

מעוניינים לבצע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר אך אתם לא יודעים האם אתם מתאימים? לבדיקת התאמה חינם השאירו פרטים אצלנו באתר ואחד מניציגנו יחזור אליכם.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

תיקון סימבלפרון ופורניקס 21/01/2023

האם אתה מבצע ניתוחים שבנושא ואם כן באיזה מסגרת?
תודה

שלום רב,

כן. אני מבצע ניתוחים לתיקון ססימבלפרון ושחזור הפורניקס (השקע שבין העפעף והעין).

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה