חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

ניתוחי הקרנית והלחמית

במחלות רבות של הקרנית והלחמית ניתן לבצע ניתוחים שונים כדי לשחזר או להחליף את הרקמה הפגועה. ניתוחים אלו כוללים השתלות קרנית, בהן מוחלפת מרכז הקרנית הפגועה עם מרכז הקרנית הנלקחת מתורם; ניתוחים להסרת נגעים שונים מהלחמית והקרנית, כגון ניתוחים להסרת פטיריגיום וניתוחים להסרת גידולים של הלחמית; וניתוחים מורכבים לשחזור משטח העין, בעיקר לאחר כוויות כימיות, הכוללים השתלת רקמת הגובלת (לימבוס), השתלות תאי אב של אפיתל הקרנית, תיקון הדבקויות בין העפעפיים והלחמית (סימבלפרון), והשתלות קרום השפיר (ממברנה אמניוטית). ניתוחים אלו יכולים במקרים רבים לשחזר מבחינה אנטומית ותפקודית את הרקמות המרכיבות את משטח העין, ולהביא לשיקום משמעותי של חדות הראיה.

ניתוחי הקרנית והלחמית

השתלות קרנית

השתלות קרנית

השתלת קרנית מבוצעת כדי להחליף את רקמת הקרנית הפגועה בשתל קרנית תקין. זהו אחד מניתוחי ההשתלה הנפוצים והמצליחים באדם. ניתן לבצע השתלת קרנית מלאה או השתלת קרנית שכבתית. הסיבות העיקריות להשתלת קרנית הן קרטוקונוס, בצקת כרונית של הקרנית, צלקות קרנית, ודחיית שתל קרנית קודם. לאחר השתלת קרנית צפוי תהליך של שיקום הראיה הנמשך מספר חודשים עד שנה, ומצריך שימוש בטיפול מקומי בסטרואידים למניעת דחייה. מעקב ממושך של מומחה קרנית נדרש כדי לאבחן בעוד מועד סיבוכים שונים ולטפל בהם.

הסרת פטריגיום

הסרת פטריגיום

פטריגיום הוא נגע נפוץ בארצות בהן יש חשיפה מרובה לקרינת השמש. הטיפול בפטריגיום כרוך בניתוח. קיימות שיטות ניתוחיות רבות, הנבדלות באופן הסרת הפטריגיום, בצורת שתל הלחמית, ובשימוש בחומרים המונעים חזרה כגון מיטומיצין C. שיטות אלו הקטינו מאוד את הסיכויים להישנות הפטיריגיום. המהלך אחר הניתוח כרוך בחבישת העין למספר ימים, ובהזלפת טיפות המונעות דלקת למשך מספר חודשים.

שחזור משטח העין

שחזור משטח העין

כוויות כימיות ומחלות דלקתיות שונות עלולות לגרום לנזק קשה למשטח העין, ולהרס קבוע של תאי האב האפיתליאליים של הקרנית. מצב זה נקרא Limbal Stem Cell Deficincy. במצב זה הקרנית נפגעת, ועוברת שינויים צלקתיים וצמיחת כלי דם, הפוגעים בשקיפותה. תיקון המצב מחייב ניתוחים מורכבים לשחזור משטח העין. בניתוחים אלו מבוצע שחזור המבנה האנטומי של העין, והשתלת תאי אב ממקור אוטולוגי (מהעין השניה) או אלוגני (ממקור של תורם זר).

השתלת ממברנה אמניוטית

השתלת ממברנה אמניוטית

השתלת קרום השפיר הפכה בשנים האחרונות לנדבך חשוב במיגוון הניתוחים המבוצעים לשיקום משטח העין. לקרום השפיר יש תכונות כנוגד דלקת, נוגד צלקת ומונע יצירת כלי דם חדשים. קרום זה יכול לשמש כשתל, כשהוא מהווה מצע לצמיחת תאי אפיתל של משטח העין, או לשמש ככיסוי זמני, לשם יצירת סביבה מגינה, הדרושה לשיקום ולשימור תאי האב בגובלת ותאי מעבר במרכז הקרנית. השתלת קרום השפיר לבד, או בשילוב עם ניתוחים נוספים, כגון השתלת תאי-אב והשתלת קרנית, נמצאה יעילה בשיקום משטח העין החולה, בעיקר במחלות הקשורות בכשל תאי האב בגובלת.

קרוס לינקינג (קשרי צילוב) לקרטוקונוס

קרוס לינקינג (קשרי צילוב) לקרטוקונוס

קרוס לינקינג (קשרי צילוב) של הקרנית הוא טיפול שמטרתו לייצב את רקמת הקרנית במקרים של קרטוקונוס הנמצא במצב של התקדמות והחמרה. הטיפול מבוסס על שילוב של ריבופלאבין (ויטמין B2) המוזלף על פני הקרנית עם חשיפה לקרינת UV-A. שילוב זה גורם ליצירת קשרים פנימיים בין מולקולות הקולגן המרכיבות את הקרנית. קשרים אלו תורמים להקשחת הקרנית ולמניעת ההתקמרות הגוברת שלה, ולעצירת הקרטוקונוס.

השתלות לימבוס

השתלות לימבוס

השתלת לימבוס מבוצעת במקרים של כשל לימבלי, הנגרמים בגלל כוויות כימיות או מחלות דלקתיות קשות של משטח העין. השתלות לימבוס מאפשרות החזרת תאי האב האפיתליאליים התקינים אל הקרנית, שחזור משטח העין, ומכינות את הקרנית להשתלת קרנית שתבוא בהמשך. השתלות הלימבוס יכולות להיות עצמוניות (אוטלוגיות) או ממקור זר (אלוגניות). כ"כ ניתן לבצע השתלות תאים שתורבתו במעבדה.

תיקון סימבלפרון

תיקון סימבלפרון

סימבלפרון הוא תהליך הצטלקותי תת לחמיתי הגורם להתקצרות או להעלמות הפורניקס (השקע שבין העפעף וגלגל העין). הוא נגרם בגלל כוויות, טראומה ניתוחית או מצבים דלקתיים וזיהומיים מתמשכים. הסימבלפרון פוגע בתנועתיות העין, במצמוץ ובפיזור הדמעות, ועלול לגרום לפגיעה משנית בקרנית. ניתוח לתיקון סימבלפרון כולל את הסרת רקמת הצלקת, ושחזור הפורניקס בעזרת מתלה הלחמית שעל הסימבלפרון, ובעזרת שתלי לחמית חופשיים.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

יובש בקצה העין שלא עובר 24/11/2017

שלום פרופסור,
אני כבר כשבוע וקצת ימים מרגיש שעל קצה העין השמאלית שלי יש תחושה של יובש וחתך (העין נראת אדומה ונפוחה במקצת . הלכתי לבית המקחת כדי לברר על משחה שתקל על העין להחלים מהר יותר וכל מה שהיה לרוקחת המקומית היא סוג של מגבונים רפואים שאינם עוזרים. האם יחלים מעצמו או שעליי להשתמש באמצעים יותר אגרסיביים?

שלום רב,

מומלץ להשתמש ב"אמצעים יותר אגרסיביים" כמו ללכת להיבדק ע"י רופא עיניים במרפאה הסמוכה למקום מגוריך...

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח קרטוקונוס 14/04/2015

אם אתה עושה ניתוח קרטוקונס וכמה עולה

שלום רב,

ביחידת הקרנית שבמחלקת העיניים במרכז הרפואי הדסה עין כרם מתבצעים כל הטיפולים והניתוחים לקרטוקונוס, כולל טיפול בקשרי צילוב (קרוס לינקינג) של הקרנית, והשתלות קרנית רגילות או שכבתיות (DALK) לקרטוקונוס. בנוסף יש בצוות שלנו אופטומטריסטים המיומנים בהתאמת עדשות מגע מיוחדות לקרטוקונוס.

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה