חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

השתלות קרנית שכבתיות

השתלות הקרנית הקלאסיות כללו את הסרת כל שכבות הקרנית החולה, והשתלה מלאה של כל שכבות הקרנית מרקמת התורם. בשנים האחרונות התפתחו שיטות שונות להשתלות קרנית שכבתיות, בהן מוחלפות רק השכבות בקרנית בהן נמצאת המחלה. במחלות הקרנית בהן הפגיעה מוגבלת לשכבת תאי האנדותל (כגון במקרים בהם יש בצקת בקרנית על רקע פגיעה בתאי האנדותל אחרי ניתוחים תוך-עיניים) מבוצעים ניתוחים בהם מוחלפת רק שכבה זו. לעומת זאת, במחלות הקרנית בהן המחלה מוגבלת לשכבת הסטרומה (כגון קרטוקונוס או צלקות בקרנית) ותאי האנדותל תקינים, מתבצע ניתוח שבו נעשה ניסיון לשמור על שכבת תאי האנדותל (שכבת התאים הפנימית) המקורית של הקרנית, ולהשתיל רק את הסטרומה של הקרנית הנתרמת.

השתלת השכבה החיצונית (DALK)

במחלות קרנית מסוימות שכבת האנדותל תקינה, ורק גוף הקרנית פגום. במקרים ניתן להחליף את גוף הקרנית. תוך השארת תאי האנדותל ושכבת הדסמט של המנותח. דוגמא לכך היא קרטוקונוס, מחלה שבה הקרנית קמורה ודקה, אך שכבת הדסמט ותאי האנדותל תקינה. דוגמא נוספת היא צלקת בקרנית. היתרון בהשארת תאי האנדותל העצמיים של המנותח, היא הקטנה משמעותית בסיכון הקיים לפתח דחייה כנגד תאי האנדותל המושתלים מאדם אחר.

בניתוח DALK (ראה תמונה 1א) מזריקים בועת אויר גדולה לתוך גוף הקרנית המושתלת. בועה זו מפרידה בין גוף הקרנית (סטרומה), אותה מסירים בניתוח, ובין שכבת הדסמט והאנדותל. השכבה הקדמית מוסרת, ובמקומה מושתלת קרנית התורם לאחר שהוסרו ממנה הדסמט ותאי האנדותל. בעזרת תפרים עדינים מחברים את השתל עם היקף הקרנית של המנותח. תפרים אלו מוסרים לאחר מספר חודשים עד שנה.

לחצו כאן לצפייה בסרטון המדגים ניתוח מסוג DALK לקרטוקונוס.

השתלת השכבה הפנימית (DSAEK ו- DMEK)

במחלות קרנית שונות יש פגיעה רק בשכבת התאים הפנימית (שכבת תאי האנדותל). תפקידם של תאים אלו הוא לשאוב מים מהקרנית אל הלשכה הקדמית. כאשר התאים האלו נפגעים, נפגע כושר שאיבת המים שלהם, ואז הקרנית מתמלאת במים ונעשית בצקתית. בצקת בקרנית גורמת לירידה משמעותית בראיה. במקרים אלו ניתן לבצע החלפה של שכבת תאי האנדותל.

בניתוח DSAEK (ראה תמונה 1ב) מבצעים פתחים קטנים באיזור הגובלת. דרכם מקלפים את שכבת תאי האנדותל ושכבת קרום הבסיס של תאים אלו (דסמט). לאחר מכן מבצעים בעזרת מכשיר מיכני חיתוך שכבתי אחורי של שתל הקרנית, שבו מופרד החלק האחורי של הקרנית (הכולל חלק קטן מהסטרומה האחורית, שכבת הדסמט ותאי האנדותל) משאר השתל. את השכבה האחורית הזו משחילים אל תוך הלשכה הקדמית דרך אחד הפתחים הצרים שבוצעו קודם. לאחר החדרת השתל השכבתי לתוך הלשכה הקדמית, מוצמד השתל אל החלק הפנימי של הקרנית בעזרת בועת אויר גדולה. בועה זו נשארת בעין למשך מספר שעות ונספגת מעצמה. הפתחים בגובלת נתפרים בעזרת תפרים עדינים.

בניתוח DMEK (ראה תמונה 1ג) מקלפים רק את שכבת הדסמט ותאי האנדותל משתל הקרנית, ומשחילים רקמה עדינה ודקה זו דרך פתח צר אל תוך הלשכה הקדמית. השתל מוחדר בצורת גליל מקופל סביב עצמו, ולאחר החדרתו ללשכה מתבצעת פרישה שלו והצמדתו לחלק האחורי של הקרנית בעזרת בועות אויר ומניפולציות שונות.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

השתלת תאי אינדותל בעין 07/02/2019

בעין שמאל יש לי מעט תאי אנדותל בערך 600 ואני זקוק לנתוח קטרקט בעין האם אפשר להשתיל תאי אנדותל בעין?

יוסף

שלום יוסף,

ניתן לבצע ניתוח קטרקט משולב עם השתלת תאי אנדותל (DMEK) או לבצע את הניתוח בשני שלבים: קודם קטרקט ואח"כ DMEK.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קשר בין תסמונת mdf לתסמונת fuch's 22/02/2016

אבי, ז"ל סבל מתסמונת פוקס ואף עבר השתלת קרנית פעמיים. אני סובלת מאד מתסמונת mdf. מספר מאמרים מדעיים שקראתי טוענים לקשר בין שתי התסמונות וכמובן לסיכון גנטי ללקות בתסמונת פוקס. אודה להתייחסותך,

שרי

שלום רב,

מדובר בשתי מחלות שונות לחלוטין הפוגעות באיזורים שונים של הקרנית. Fuchs Dystrophy היא מחלה של שכבת האנדותל של הקרנית. Map Dot Fingerprint Dystrophy היא מחלה הפוגעת בשכבת האפיתל וממברנת הבסיס שמתחת לאפיתל.

אין קשר קליני או גנטי כלשהוא בין 2 המחלות הללו.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה