חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

שימושים מיוחדים בקרוס לינקינג

שיטת הקרוס לינקינג (קשרי צילוב) בקרנית פותחה לייצוב הקרנית במקרים של קרטוקונוס. העיקרון בבסיס השיטה הוא שע"י יצירת קשרי צילוב בין מולקולות וסיבי קולגן סמוכים ניתן לחזק ולהקשיח את הרקמה, ולמנוה את התקמרותה והחמרת הקרטוקונוס. בשנים האחרונות דווח על שימוש בעיקרון זה לטיפול במחלות שונות בקרנית בהן נגרם נזק לסיבי הקולגן. מדובר על שני מצבים עיקריים: זיהומים קשים של הקרנית ובצקת של הקרנית.

שימוש בקרוס לינקינג לזיהומים בקרנית

זיהומים בקרנית יכולים לגרום לאובדן הראייה (תמונה 1). הם נגרמים בגלל חיידקים, וירוסים, פטריות ומזהמים שונים אחרים, ונגרמים בגלל חבלה לקרנית, שימוש בעדשות מגע, לאחר ניתוחי עיניים, מחלות משטח העין כגון עין יבשה, ירידה בתחושת הקרנית, שימוש מקומי בסטרואידים ועוד. הטיפול כולל אנטיביוטיקה מקומית מרוכזת הניתנת בצורה אינטנסיבית, אחת לשעה, למשך מספר ימים. בד"כ כאשר הטיפול ניתן בזמן ובצורה הנכונה, ניתן להציל את הקרנית.

לעיתים המהלך מתארך או מסתבך בשל סיבות שונות. לפעמים האבחון ותחילת הטיפול מתאחרים בגלל הגעת המטופל למרכז הרפואי באיחור. לפעמים הזיהום הוא תוצאה של זני חיידקים העמידים לטיפול האנטיביוטי. במצבים אלו תיתכן התמוססות של הקרנית בתגובה לזיהום הקשה. התמוססות הקרנית היא תוצאה של עיכול חלבון הקולגן המרכיב את הקרנית ע"י אנזימים המופרשים מהחיידקים, וכן ע"י אנזימים המופרשים מכדוריות לבנות.

הטיפול בקרוס לינקינג, שבו משתמשים בשילוב של קרינת UV-A עם ריבופלאבין, פותח כדי להגדיל את החוזק הביו-מכאני של הקרנית כדי למנוע את התקדמות הקרטוקונוס. ריבופלאבין (ויטמין B2) עובר שפעול לאחר חשיפה לקרינת UV-A באורך גל 365 ננומטר. הריבופלאבין המשופעל מייצר רדיקלים חופשיים, הגורמים להייוצרות קשרים בין חומצות אמינו המרכיבות את הקולגן.

מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות הראו שריבולפאבין משופעל גורם לנזק ל- RNA ול- DNA בחיידקים ווירוסים. מצד שני הריבופלאבין מחזק את הקולגן בקרנית ומגדיל את עמידותו בפני הפעילות האנזימתית של החיידקים. בצורה כזו תפקיד כפול לקרוס לינקינג בזיהומים קשים של הקרנית: ניטרול המזהם מצד אחד, וחיזוק הקולגן ומניעת התמוססות הקרנית והתנקבותה מצד שני.

בשנים האחרונות התפרסמו מספר מאמרים המתארים סדרות מקרים בהם נעשה שימוש בקרוס לינקינג בזיהומי הקרנית. בסדרת המקרים הגדולה ביותר שהתפרסמה במאמר ב 2012 מארה"ב, טופלו 40 חולים עם זיהומים של הקרנית בקרוס לינקינג. הטיפול בקרוס לינקינג של הקרנית הצליח לעצור את התמוססות הקרנית ב- 34 מתוך 40 החולים.

יש לציין שהטיפול בקרוס לינקינג אינו מחליף את הטיפול המקובל באנטיביוטיקה מרוכזת הנתנת סביב השעון, אחת לשעה, במשך מספר ימים. הטיפול ניתן בנוסף לטיפול האנטיביוטי, במקרים בהם המהלך של הזיהום קשה, התגובה לטיפול אינה טובה, ויש סכנה להתמססות ולהתנקבות של הקרנית.

שימוש בקרוס לינקינג לבצקת של הקרנית

בצקת של הקרנית נגרמת בגלל הצטברות נוזלים בין סיבי הקולגן שבקרנית, על רקע פגיעה בתפקוד תאי האנדותל. תאי האנדותל של הקרנית נמצאים בחלק הפנימי של הקרנית. תפקידם הוא לשאוב את הנוזל הנמצא בקרנית אל הלשכה הקדמית. פעילות זו של תאי האנדותל חיונית לשמירת שקיפות הקרנית. בצורה כזו הקרנית נשמרת בעובי יציב ונשמרת שקיפותה.

במחלות שונות של הקרנית תיתכן פגיעה בתאי האנדותל של הקרנית. אחת הסיבות העיקריות היא פגיעה בתאי אלו במהלך ניתוחים תוך-עיניים, כגון ניתוחי קטרקט או ניתוחי גלאוקומה. סיבה אחרת היא מחלה הנקראת Fuch's Endothelial Dystrophy, שבה פגום תפקודם ומספרם של תאי האנדותל בקרנית. בנוסף, מספר תאי האנדותל בקרנית יורד בהתמדה עם הגיל.

הטיפול למצבים אלו הינו השתלת קרנית שכבתית או השתלת תאי האנדותל. אולם לעיתים לא ניתן לבצע השתלת קרנית מסיבות שונות. במצבים אלו ניתן לפעמים לעצור או לעכב את התפתחות הבצקת בקרנית, וזאת ע"י טיפול בקשרי צילוב.

טיפול בקשרי צילוב לבצקת בקרנית תואר בשנים האחרונות במספר קטן של מאמרים, ברובם מאירופה. הרעיון כאן הוא שיצירת קשרי הצילוב בתוך ובין מולקולות וסיבי הקולגן השכנים בקרנית תגרום להגדלת צפיפות הקולגן בקרנית ולהקטנת המרווח בין הסיבים להצטברות נוזלים, והפחתת יכולת ההתנפחות של הקרנית (תמונה 3). במילים אחרות: קרנית שעברה קשרי צילוב לא יכולה להתנפח ולהיות בצקתית כמו קרנית שלא עברה קשרי צילוב, והקשרים בין סיבי הקולגן יותר רפויים ומאפשרים לקרנית לגדול ולהתנפח.

בדיווחים בספרות נמסר שטיפול בקשרי צילוב הקטין משמעותית את עובי הקרנית, מנע התפתחות של שלפוחיות אפיתליאליות (ואת הסיבוכים הקשורים בהן כגון ארוזיות בקרנית, כאבים וזיהומים), ושיפר את חדות הראייה. כל זה מאפשר שיפור במצב החולה בזמן שהוא ממתין להשתלת קרנית.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה