חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

תסמונת סיוגרן וטיפול בפלקווניל22/02/2011

פרופ' סולומון שלום רב. אני מטופלת שלך. עם תסמונת סיוגרן ווסקוליטיס, כמובן יובש בעיניים. בנוסף מטופלת בראומטולוגית איכילוב. המלצתה האחרונה של הרופאה היא 200 מ"ג פלקווניל – 1 כדור ליום. הפורומים מלאים בעיקר בנשים שמתלוננות על תופעות לוואי בעיניים כמו שקיעת התרופה בעין, מלבד תופעות בעור וסחרחורות. ההמלצה כמניעת התלקחות המחלה. אשמח לדעתך מבלי לעלות להדסה עין כרם. תודה ולהתראות, דיתי

שלום דיתי,

פלאקווניל (הידרוקסיכלורוקוין) משמש מזה שנים רבות כאחת התרופות לטיפול בתסמונת סיוגרן. מספר מחקרים שנערכו ב-15 השנים האחרונות הראו שהתרופה עשויה לשפר את ייצור הדמעות ואת הפרשת הרוק, לתרום לשפור במצב הקרנית, ולהביא לירידה בסימפטומים הקשורים ביובש בעיניים ובפה.

תופעות הלוואי של התרופה כוללות בעיקר רטינופתיה (פגיעה ברשתית) שהיא די נדירה. תוארו עד כה פחות מ-50 מקרים בספרות של רטינופתיה מפלאקווניל, ובמינונים גבוהים בהרבה מ- 200 מ"ג ביום. תופעות לואי נוספות כגון שקיעת פיגמנט בקרנית ועכירויות בעדשה נדירות מאוד, וקיימות בעיקר בכלורוקווין ולא בהידרוקסיכלורוקווין. במינון שהוצע לך התרופה בטוחה.

כדי לוודא שהתרופה לא גורמת לפגיעה ברשתית יש להיות במעקב רופא עיניים. יש לבצע מספר בדיקות (שדה ראיה, ראיית צבעים ו- EOG) לפני תחילת הטפול, ולחזור עליהן אח"כ אחת לשנה - אם הטיפול קבוע.

יחד עם זאת ראוי לזכור שהטפול הטוב ביותר כיום ליובש בעיניים הקשור בתסמונת סיוגרן הוא חסימת דרכי ניקוז הדמעות (punctal occlusion) וטיפול מקומי בטיפות ציקלוספורין (restasis).

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה