חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

שיטת לאסיק לעומת PRK21/12/2017

שלום פרופסור,
אני בן 35 ומתעניין בניתוח להסרת משקפיים. קראתי מידע רב על הניתוחים השונים וגם קראתי כאן בפורום הרבה מידע (ותודה על כך). אתה חוזר וטוען שלאחר ניתוח לאסיק הקרנית לעולם תהיה דקה יותר וחלשה יותר. אני לא מבין למה זה קורה. הרי שכבת תאי האפיתל (לפי מיטב הבנתי) יודעת להתחדש (למשל אחרי ניתוח PRK)
1. אז למה היא מתחדשת פחות טוב בלאסיק?
2. האם החיתוך בלאסיק נעשה עמוק יותר מאשר רק "קילוף" והחזרה של שכבת האפיתל? ואם כן, אז מה העובי של שכבת האפיתל בלבד לעומת העובי של המתלה שיוצרים בלאסיק?
3. האם החתך בלאסיק בעצם יוצר מעין צלקת בקרנית? ולכן זה גורם לקרנית להיות חלשה יותר?

בברכה,
נדב

נדב שלום רב,

אם אתה לא מבין, הרי שלא ממש "קראת". הדברים מוסברים בפירוט רב בדפי האתר. אבל זה בסדר, אתה לא שונה ממרבית האנשים, שלא מסוגלים לקרוא יותר ממשפט אחד בן 3 מילים בעידן האינסטוש והסנאפצ'ט.

שכבת האפיתל (שכבת הציפוי החיצונית של הקרנית) היא שכבת תאים המתחדשים כל הזמן, ועובייה הוא כ-50 מיקרון. גוף הקרנית (נקרא Stroma) מורכב מסיבי חלבון מבניים (סיבי קולגן) ועוביו נע בין 400 ל- 550 מיקרון. ניתוח PRK כרוך בהסרת תאי האפיתל ממרכז הקרנית, ושיוף של הסטרומה עם הלייזר. לאחר השיוף שכבת האפיתל מתחדשת וצומחת על האיזור המשויף. לעומתו - ניתוח לאזיק או אינטראלאזיק כרוך בחיתוך שכבתי בתוך הסטרומה של הקרנית, ויצירת שכבה חיצונית שעובייה נע בין 100 ל 120 מיקרון. שכבה זו נקרת מתלה או flap, והיא מכילה סיבי חלבון מבניים ואת שכבת האפיתל. לאחר הזזה זמנית של המתלה, מבוצע שיוף עם לייזר על המשטח שנוצר לאחר החיתוך, ואז המתלה מוחזר חזרה למקומו, ומכסה על האיזור ששוייף. החיבור הזה של המתלה לקרנית אינו חזק במיוחד, כי לא נוצרת שם צלקת (אם היתה צלקת החיבור היה חזק). לכן עובי המתלה אינו נחשב יותר כחלק מעובי הקרנית, מכיון שאין לו יותר תרומה לחוזק המבני של הקרנית. לכן  העובי החדש של הקרנית יהיה מעתה מקו החיתוך ומטה. מכיוון שבלאזיק / אינטראלאזיק בוצע גם חיתוך וגם שיוף, קיבלנו בסופו של דבר קרנית דקה יותר. ב- PRK בוצע רק שיוף, ללא חיתוך, ולכן העובי האפקטיבי של הקרנית יהיה גדול יותר.

הסבר מפורט עם דוגמא מספרית לחישוב עובי הקרנית בשתי השיטות נמצא בדף "מי לא מתאים" (שאותו כמובן כבר "קראת", אבל אולי כדאי לקרוא אותו עוד פעם, מתחילתו ועד סופו...).

ואם עדיין לא הבנת - אתה מוזמן אלינו לבדיקת התאמה ולהסבר מפורט יותר.

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה