חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

רופא עניים אמר שיש לי pvd16/02/2017

שלום רב פרופסור סולומון ותודה מראש.
קוראים לי אבי ואני בן 21.
הרופא אמר שיש לי pvd מה זה בדיוק עושה?
וגם אמר שאני צריך להפחית בספורט האם ההפחתה בספורט תהיה קבועה (כל החיים)?

אבי

שלום אבי,

PVD זה Posterior Vitreous Detachment או הפרדות זגוגית אחורית. מדובר בתהליך המתרחש במרבית האנשים בשלב כזה או אחר של חייהם. הזגוגית היא החלל הפנימי השקוף של גלגל העין, והיא מכילה חומר שקוף בצורת ג'ל. במהלך השנים החומר המרכיב את הג'ל משתנה, והוא נעשה יותר נוזלי במרכז. דבר זה גורם לתנועה קדימה של החלק האחורי של הזגוגית לכיוון איזור ההתנזלות, והתכווצות הג'ל אל המרכז. בתהליך זה מתנתקת הזגוגית מהרשתית. בתוך הזגוגית מתחילות להייוצר כל מיני נקודות שחורות, תצואה של התעבות חלקים מהזגוגית, או חלקי רקמת חיבור שהתנתקה באיזור החיבור בין הזגוגית והרשתית. חלקיקים אלו נראים כמו יתושים, או כמו צללים שמרחפים בשדה הראייה במצבים שונים במהלך היממה. הם מטרידים, אך אין שום דבר שניתן לעשות במצב זה. לפעמים מתרגלים אליהם, ולפעמים הם שוקעים מתחת לציר הראייה ולא מפריעים יותר.

בתהליך ההתנתקות, שיכול להמשך מספר ימים עד מספר שבועות, עלולים להיווצר קרעים ברשתית ההיקפית. קרעים אלו עלולים לגרום בהמשך להפרדות הרשתית, מצב מסוכן לראייה, המחייב ניתוח להחזרת הרשתית למקומה. אם נוצרים קרעים, יש לטפל בהם ע"י לייזר כדי למנוע הפרדות הרשתית. לכן יש להיבדק ע"י רופא עיניים, עם הרחבת האישונים, לצורך בדיקה מדוקדקת של הרשתית ההיקפית.

ההמנעות מספורט היא בעיקר בשבועות הראשונים, כדי למנוע חבלה לעין שתגרום למשיכה חזקה של הזגוגית על הרשתית, והתפתחות קרעים ברשתית. מדובר בעיקר בספורט מגע (משחקי כדור, אומנויות לחימה, וכל פעילות שבה יש סכנה לחבלה בראש). לאחר שתהליך התנתקות הזגוגית הסתיים - אפשר לחזור לפעילות הספורטיבית כמקודם.

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה