חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

טיפול במחלת VKC לילד בן 327/11/2020

שלום פרופ׳ סולומון,

בני בן ה- 3 אובחן עם מחלת VKC לפני כחודשיים, לאחר חודשים בהם לא ידענו מה הגורם לכאב ואירוזיות חוזרות בקרנית.
בחודש וחצי האחרונים הוא מטופל עם סטרואידים (סטרודקס, פעמיים ביום, לאחר שהפחתה ל FML פעם ביום בלבד הרעה את המצב), טיפות אופטילסט, תחליפי דמעות ולפני כשלושה שבועות גם התחלנו לשים משחת פרוטופיק (פעמיים ביום בעין ימין שמצבה חמור יותר, ופעם אחת בעין שמאל).
המחלה מפריעה לו לתפקוד, הוא ממצמץ, ראשו מוטה כשהוא צופה במקור אור ומדי פעם גם שפשופי עיניים. כמו כן אנו חוששים כי תהיה פגיעה בתפקוד הראייה בעקבות המחלה והשימוש האינטנסיבי בסטרואידים.
מכיוון שאנחנו לא רואים עדיין הטבה בעקבות הטיפול במשחת פרוטופיק, רציתי לשאול:
1. לאחר כמה זמן עלינו לצפות שתהיה הטבה?
2. קשה לשים את המשחה לילד כל כך צעיר, ולהבנתנו יש טיפות דומות. האם תוכל לייעץ כיצד ניתן להשיג אותם?
3. האם יש המלצה נוספת מבחינתך לטיפול?

תודה רבה.

שלום רב,

משחת פרוטופיק היא הטיפול היעיל ביותר ל- VKC. טיפול זה גם בטוח יותר מהטיפול בסטרואידים. זה לא תמיד עוזר מיד, ולפעמים חולפים מספר שבועות של טיפול עד שמקבלים הקלה במצב. המפתח להצלחה בטיפול הוא לשים נכון את המשחה כך שתהיה במגע עם הקרנית והלחמית (לשים את המשחה בשקע שבין העפעף התחתון והעין). קשה אמנם לשים את המשחה בצורה טובה בילד קטן שלא משתף פעולה, אך אם תשימו אותה נכון ותקפידו לשים אותה כל לילה לפני השינה ובלי פשרות - התוצאות יגיעו בסופו של דבר.

ניתן להשיג טיפות המכילות טקרולימוס מבתי מרקחת שונים המכינים הכנות רוקחיות מיוחדות, אך הטיפות הרבה פחות יעילות מהמשחה. המשחה נשארת לזמן רב (כל שעות הלילה) והשפעתה ממושכת ורבה יותר מזו של הטיפות.

במקביל כדאי לבקר מידי פעם אצל רופא עיניים מומחה לרפואת עיניים בילדים או מומחה קרנית ולבצע בדיקה של הקרנית וכן להפוך את העפעף העליון. לעתים מתפתחים בילדים אלו כיבים בחלק העיליון של הקרנית שגורמים לכל מה שתיארתם. קשה לאבחן כיבים אלו מכיוון שהם קטנים ונמצאים בחלק העליון של הקרנית שמכוסה ע"י העפעף העליון. בדיקה של ילד קטן במקרה זה היא קשה בגלל העדר שיתוף הפעולה. אבחון וטיפול נכון בכיבים אלו חיוני להצלחת הטיפול.

בסיכום: התמדה והתעקשות על מתן הטיפול כנ"ל יביאו בהמשך להפחתה בתסמינים של VKC.

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה