חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

זריקת סטרואידים לעפעף04/06/2015

שלום
בהמשך לשאלה על ילד בן 6 עם vkc-
רצינו לדעת מה דעתך בנושא זריקת סטרואידים בכללי וכן טרם נסיון שימוש במשחה protopic. כאמור הגענו לפרשת דרכים עם עין שמאל שלא מגיבה לציקלוספורין בשילוב אופטילסט. כמו כן בינתיים חזרנו לשים לוטמקס בעין שמאל, האם סטרואיד זה יחסית בטוח לשימוש? מודים על עזרתך.

שלום רב,

זריקת סטרואידים לילד עם VKC היא פעולה שאני לא ממליץ עליה. הסטרואידים הניתנים בזריקה משפיעים לזמן ממושך, בלי שתהיה לנו יכולת לשינוי או לירידה במינון, אם נגרמת עלייה בלחץ התוך עיני. לוטמקס ו-FML הם סטרואידים שפחות מעלים את הלחץ התוך-עיני, אך בשימוש ממושך גם הם עלולים לגרום לגלאוקומה משנית בחלק מהילדים.

מאז שהתחלנו להשתמש בטאקרולימוס (משחת Protopic) לפני כ-5 שנים, אני לא רואה כל צורך לחשוף ילדים לסכנות הכרוכות בטיפול בסטרואידים. הטיפול ב- Protopic יעיל ביותר ובטוח הרבה יותר יחסית לסטרואידים, וכיום זהו הטיפול העיקרי מבחינתי בילדים הסובלים מ- VKC. ביפן התרופה משווקת מאז 2008 בצורת תמיסה בריכוז 0.1% המיועדת לטיפול בעיניים (נקראת Talymus). מסיבות שאינן ברורות לי לא נמצא הגורם שייבא אותה לארץ. בספרות הרפואית התפרסמו מאמרים רבים מתארים את הניסיון בתרופה זו ב- VKC.

הטיפול בציקלוספורין A אינו יעיל במרבית הילדים וגורם לצריבה ואי נוחות. אופטילסט היא תרופה שיעילה לדלקת אלרגית עונתית / שנתית במבוגרים, שהיא בד"כ דלקת קלה וחולפת, אך אינה יעילה לטיפול בדלקת אלרגית קשה כמו VKC.

בברכה,


פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה