חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

הרפס בעין09/10/2020

שלום רב,
לאבא שלי יש הרפס בעין שמאל כבר חודשיים פלוס הוא טופל בהתחלה עם כדורים משחה וטיפות ועכשיו רק עם טיפות, העין שלו עדין קצת סגורה וקשה לו להיסתכל במיוחד כשיש אור ויש לו כמו צלקת במצח
שאלתי היא מתי יעבור לו ההרפס לגמרי? האם יחזור לראות רגיל ותיפתח לו העין? ומה עם הצלקת במצח תעבור? תודה רבה

חן

שלום חן,

ככל הנראה אביך סבל מהרפס זוסטר אופתלמי (Ophthalmic Herpes Zoster). זהו נגיף בו כולנו נדבקים בילדותנו, נגיף הנקרא Varicella Zoster Virus. בילדותנו הוא גורם לאבעבועות רוח. לאחר החלמה מהמחלה הוירוס מתמקם בגנליון (מרכז עצבי) של העצב הטריגמינלי (הנותן עצבוב תחושתי לפנים ולעיניים).  עם הגיל יש ירדה הדרגתית בנוגדנים לנגיף (מסיבה זו מומלץ למבוגרים קבל חיסון להרפס זוסטר), ויום אחד הוא מתעורר מתרדמתו ונודד לאורך סיבי העצב, ומגיע לפנים ולעין, בד"כ רק בצד אחד. הוא גורם לפריחה אופיניים במצח, בקרקפת, בעפעפף העליון ובחלק האף של אותו צד, ולעיתים גם דלקת של הקרנית בעין של אותו צד. לעיתים נגרמת גם דלקת תוך עינית הנקראת Uveitis. הפריחה חולפת ובהמשך נותרים גלדים ההופכים לצלקות.

הטיפול כולל מתן אצילקוויר במינון גבוה דרך הפה, משחת אצילקוייר אם יש נגעים שטחיים בקרנית, ואם יש דלקת תוך עינית גם סטרואידים בטיפות.

בד"כ המחלה חולפת תוך כשבועיים. אולם בהמשך עלולות להתפתח צלקות בקרנית הגורמות לסינוור וירידה בראייה. בנוסף תיתכן כניסה למצב של חזרות של התפרצות הנגיף בהמשך, מלוות בדלקת תוך עינית כרונית. על אלו מחייבים מעקב תכוף אצל רופא עיניים מומחה לקרנית ומומחה ל Uveitis. במקרים אלו יתכן שיש צורך בהמשך הטיפול הסיסטמי והמקומי לתקופה ממושכת של מספר חודשים.

לפיכך מומלץ להיות במעקב רופא עיניים מומחה לקרנית, ובמקביל במעקב רופא עור.

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה