חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

אם המספר עולה לאחר prk האם מנתחים שוב ואם כן ע"ח מי הניתוח החוזר?24/07/2018

פרופ סלומון שלום.

ראשית קראתי בעיון את כל מאמרים כאן ובאתר של הדסה – הם מאירי עיניים , מפוכחים ומקצועיים להפליא.
תודה לך עליהם.

שאלתי היא : במידה והמספר חוזר לאחר הניתוח (כאמור סיכוי של כאחוז אחד..) מאיזה מספר כדאי לעשות ניתוח משלים שיסיר את המשקפיים סופית?
האם בכל מקרה של חזרת מספר גם אם קטן – עלות הניתוח החוזר היא על חשבון המטופל?

שלום רב,

ההחלטה על ניתוח תיקון תלוייה בגורמים רבים. עלייה למספר של פחות מ 1- לא מצדיקה ניתוח תיקון. אם העלייה היא של יותר מ 1-, והיא בשתי העיניים, וחדות הראייה ללא תיקון היא פחות מ 6/12 (הסף לקבלת רישיון נהיגה) הרי שאז יש הצדקה לבצע ניתוח תיקון.

את ניתוח התיקון מבצעים לאחר שיש יציבות של לפחות שנה במספר. אם המספר עלה רק בעין אחת, כדאי לבדוק את הראייה הלא מתוקנת בשתי העיניים, ואם היא טובה ומאפשרת נהיגה, אזי לא מומלץ לבצע ניתוח תיקון. ככלל - יש יתרון רב בהשארת של מינוס קטן באחת העיניים, מכיוון שזה עוזר לקריאה. כשאנו קוראים העין מפעילה שריר (שריר העטרה) המכווץ את העדשה (תהליך הנקרא אקומודציה). מאמץ זה הוא שווה ערך למספר 1+ או יותר. לכן אם יש לנו 1-, המאמץ לאקומודציה כדי להתמקד בזמן הקריאה (או עבודה מול מחשב) קטן יותר, כי שריר העטרה צריך להתאמץ פחות כדי להביא את המוקד אל הרשתית. לכן אנשים עם מינוס קטן מתאמצים פחות בעבודה מול מסכי מחשב ובקריאה, וזאת ללא צורך בהרכבת משקפיים. אם עבודתך כרוכה בשעות רבות  מול מחשב - הרי שיש הגיון רב בהשארת ה 1-. אם לעומת זאת עבודתך כרוכה בנהיגה ממושכת או בעבודת שטח - הרי שכדאי לבצע ניתוח תיקון.

שיקול נוסף הוא הגיל. מעל גיל 40 יש צורך במשקפי קריאה, שמספרם הוא 1+ מגיל 45, וזה עולה בהדרגה עד 2.5+ במהלך השנים. אם יש מינוס קטן מעל גיל 40 זה ימנע או ידחה את הצורך במשקפי קריאה.

אם המספר עלה בשתי העיניים - כדאי לבצע ניתוח תיקון קודם רק בעין אחת, בד"כ בעין הדומיננטית או בזו שבה המספר גבוה יותר. שוב - יש בכך יתרון לקריאה. בד"כ אם עין אחת מתוקנת היטב לרחוק ובעין אחת יש מינוס קטן - יש שילוב אידיאלי המאפשר ראייה לקרוב ולרחוק ללא מאמץ. מומלץ לחכות לאחר ניתוח התיקון מספר חודשים ולבחון אז את התפקוד בשתי העיניים לקרוב ולרחוק. אם הוא טוב, אז לא מומלץ לבצע ניתוח תיקון בעין השנייה. אם יש קושי בתפקוד, כדאי להמשיך ולבצע ניתוח תיקון גם בעין השנייה.

במרבית המכונים מקובל לבצע ניתוחי תיקון בחינם, למנותחים שנותחו באותו המכון.

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה