חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

כויות כימיות של משטח העין

כוויה כימית במשטח העין היא אחת מצורות הפגיעה החמורות ביותר בעיניים. חשיפת העין לחומר בסיסי (כגון סודה קאוסטית, סיד ועוד) או חומצי (כגון חומצת מלח) גורמת לנזק מיידי וקשה לתאי האפיתל של הקרנית ואח"כ גם לסטרומה של הקרנית. החשיפה לחומרים כימיים יכולה להתרחש בבית, במקום העבודה, במעבדה ובד"כ במקומות בהם אנו מבלים את חיי היום-יום. תרחישים נפוצים הם ניסיון לפתוח סתימות בכיור המטבח בעזרת סודה קאוסטית ומים חמים, הושטת יד לבקבוק או מיכל המכיל חומצה או בסיס הנמצא על גבי מדף גבוה ונפילת הבקבוק ושפיכת תוכנו על פני המשתמש, שימוש בחומרי ניקוי בבית באופן לא זהיר, התפוצצות סוללה של רכב בזמן עבודה לתיקון הרכב וכו'.

כיצד חומר כימי גורם לנזק לקרנית

החומר הבסיסי או החומצי פוגע בתאי האפיתל של הקרנית או הלחמית וגורם למותם. לאחר מכן חודר החומר הכימי דרך הקרנית, ומפרק את חלבוני הקולגן המרכיבים אותה. פירוק הקולגן גורם להרס של הקרנית ולאובדן שקיפותה. תוצרי הפירוק הם פפטידים קצרים (רצף של מספר קצר של חומצות אמינו, אבני הבניין של החלבון), במהווים גורם דלקתי חזק ביותר. הגירוי הדלקתי הקשה, הנוצר הן ממוות של מספר רב של תאי אפיתל, והן מתוצרי הפירוק של הקולגן, גורם לכניסה מהירה של מספר רב של כדויות דם לבנות מכלי הדם ומהדמעות אל תוך הקרנית. כדוריות לבנות אלו מפרישות אנזימים הממשיכים בתורם את פירוק הקולגן והרס רקמות משטח העין. הפפטידים החדשים ממשיכים ומגייסים כדוריות דם לבנות נוספות, וכך נוצר מעגל אינסופי של דלקת והרס. ללא טיפול נכון יגרום הדבר לתמס (התפרקות) של הקרנית תוך שבוע עד שבועיים ולהרס העין כולה.

ההסתמנות הקלינית של כוויות כימיות

התלונות המידיות של הנפגע כוללות כאב עז בעין, נפיחות קשה של העפעפיים, דמעת, אודם וראייה מטושטשת. במקרים קשים מאוד תיתכן עכירות של הקרנית, והלבנה של העין כתוצאה מהרס כלי הדם של הגובלת (לימבוס) והלחמית. לעיתים רבות ניתן לראות כוויות בעור סביב העין, בעיקר על העפעפיים, על המצח והאף (תמונה 1).

כאשר הקרנית שקופה ואין אובדן של כלי הדם בלחמית, התוצאה בסופו של דבר תהיה טובה גם ללא ניתוחים. אולם אם הקרנית מאבדת את שקיפותה זמן קצר לאחר הפגיעה, ולא נצפים כלי דם לחמיתיים (תמונה 2), בעיקר באיזור הגובלת – הרי שאז המהלך קשה יותר והסיכויים להצלת העין קלושים.

לעיתים חודר החומר הכימי אל תוך העין. במקרים אלו תגרם דלקת של הלשכה הקדמית (Uveitis), עכירות העדשה (קטרקט), עלייה משנית של הלחץ התוך עיני (גלאוקומה), ובמקרים קשים גם הפרדות הרשתית.

הטיפול המיידי בכוויות כימיות של משטח העין

הטיפול המיידי חייב לכלול שטיפה מהירה וממושכת של העין. יש להשתמש במים, ב- Saline, או בתמיסות בופר ייעודיות (הנמצאות כיום במעבדות רבות ובחדרי מיון). השטיפה צריכה להיות יסודית ולהמשך לפחות רבע שעה, תוך כדי פתיחת העפעפיים וכיוון זרם המים אל העין הפתוחה. ככל שהשטיפה תהיה מיידית, וככל שתמשך זמן רב יותר – כך יהיה סיכוי טוב יותר להציל את העין. לאחר מכן יש להפנות את הנפגע באופן מיידי לחדר מיון של מרכז רפואי גדול בקרבת מקום.

בחדר המיון יבדק הנפגע ע"י רופא עיניים, שיבצע שטיפה נוספת, הפעם בעזרת מפסק עפעפיים. לאחר השטיפה יוודא הרופא שאין גופים זרים או חלקיקים מוצקים המסתתרים מתחת לעפעפיים ושעלולים להמשיך ולגרום לחשיפת העין לחומר החומצי או הבסיסי.

לאחר השטיפה יוחל בטיפול בטיפות סטרואידים באופן אינטנסיבי, וזאת כדי לעצור את התהליך הדלקתי הגורם להרס הקרנית. כ"כ ינתן טיפול בטיפות אנטיביוטיקה, למניעת זיהומים. טיפול נוסף יכלול טיפות ויטמין C, העוזר בבניה המחודשת של הקולגן. כדי למנוע הדבקויות בין העפעפיים והעין יהיה צורך בניקוי ופתיחת הפורניקס (השקע בין העפעף והעין) העליון והתחתון בעזרת בדיד זכוכית. כדי לעודד צמיחת האפיתל על הקרנית יתכן שיהיה צורך בהשתלת ממברנה אמניוטית (קרום השפיר). במקרים נדירים בהם ממשיך תהליך התמס של הקרנית עד כדי חשש להתנקבות (תמונה 3), יתכן שיהיה צורך אף בהשתלת קרנית דחופה.

לאחר השלב האקוטי, מתחיל תהליך איטי של ריפוי. תהליך זה כולל צמיחה של תאי אפיתל ממקור הלחמית על הקרנית. כאשר הכוויה קשה יתכן נזק לא הפיך לאיזור הגובלת (לימבוס) שבו נמצאים תאי אב של תאי אפיתל הקרנית. הרס הלימבוס גורם לחוסר צמיחה של תאי אפיתל תקינים של הקרנית. את מקומם מחליפים תאי אפיתל של הלחמית, שצומחים ומכסים את הקרנית. אלא שתאים אלו לא יוצרים שטח פנים חלק על הקרנית. לעיתים תהליך הריפוי מתבטא בהופעת צלקת ויצירת כלי דם חדשים בקרנית (תמונה 4). תופעות אלו גורמות לאובדן שקיפות הקרנית, וכתוצאה לירידה בראייה. יחד עם זאת – צמיחת תאי האפיתל, גם אם אינם תקינים, מונעת את המשך תמס הקרנית, ומאפשרת פסק זמן לקראת ניתוחי השחזור שיבואו בהמשך.

הטיפול בטווח הארוך לשחזור משטח העין

לאחר שהקרנית צופתה בתאי אפיתל, והתהליך הדלקתי הקשה בעין נעצר, ולאר שעברו מספר חודשים, ניתן להתחיל ולבצע סדרת ניתוחים לשחזור משטח העין. אלו כוללים את הסרת רקמת הצלקת שצמחה על פני הקרנית, הסרת רקמת הצלקת התת-לחמיתית סביב הקרנית, וקצירת שתלי לחמית ולימבוס מהעין הבריאה והעברתם להשתלת עצמונית (אוטולוגית) בעין הפגועה. תהליך זה עשוי להביא תאי לימבוס תקינים לעין הפגועה, מתוך מגמה לייצר שכבת תאי אפיתל תקינים בעתיד. צמיחה זו היא תנאי לביצוע השתלת קרנית בהמשך.

בנוסף יש צורך לעיתים בטיפול מנח העפעפיים, במיוחד כאשר נוצר entropion (פניה פנימה של קצות העפעפיים), וכאשר הריסים פונות את הקרנית וגורמות לפגיעה בתאי האפיתל. כ"כ יש צורך בטיפול בעין היבשה, ודלקת בעפעפיים. מצבים נוספים שיש לעיתים לטפל בהם, והמתפתחים כסיבוכים של הפגיעה הראשונית, הם קטרקט וגלאוקומה.

להלן סרטון המדגים את התהליך המורכב של שחזור משטח העין בנער בן 17 לאחר פגיעה קשה מחומר כימי בעינו הימנית.

מעוניינים לבצע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר אך אתם לא יודעים האם אתם מתאימים? לבדיקת התאמה חינם השאירו פרטים אצלנו באתר ואחד מניציגנו יחזור אליכם.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

חומר כימי במגע עם העין 30/07/2022

שלום דר' סלמון
היום נכנס לי טיפת אבקה של כימיקל לעין האם זה מצריך טיפול רפואי דחוף כי אני רואה טוב אבל העין ממש שורפת

שלום רב,

בכל מקרה מומלץ להיבדק בהקדם ע"י רופא עיניים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

גירוי בעיניים מאדי אקונומיקה בחדר סגור 08/11/2021

שלום פרופ' סלומון
לפני כשבוע וחצי בעת שניקינו שירותים במילואים הרס"פ שפך גלון שלם של אקונומיקה בשירותים ובמסדרון ואני שהיתי בחדר השירותים הסגור עם האדים מספר דקות בזמן שניקיתי. במהלך הניקיון הרגשתי צריבה בעיניים מהאדים ויצאתי וחזרתי מספר פעמים כדי להגן על עצמי, אך בכל זאת הרגשתי לאחר מכן חוסר נוחות בעיניים ואף כאבים. בימים הבאים הקפדתי לשטוף את העיניים תדיר במים בגלל היובש.
לפני 5 ימים נבדקתי על ידי רופא עיניים. עשה לי בדיקת ראייה ובדיקה בהסתכלות ואמר שאין נזק קבוע, אך שהחומר עשה לי "שריטות" במילותיו בעיניים. הוא רשם לי טיפות עיניים הילו ג'ל 4 פעמים ביום ומשחה vit-a-pos לפני השינה. אמר שיעבור אך שהיובש עשוי להישאר. בינתיים החוסר נוחות והכאבים בעיניים ממשיכים.
האם יש עוד מה לעשות? והאם כדאי להיבדק בשנית?
תודה

תומר

תומר שלום רב,

בד"כ החשיפה לאדי אקונומיקה (חומצת HCl) לא גורמת לכוויה כימית או לנזק מתמשך. יתכן גירוי לעיניים, בו ניתן לטפל בעזרת טיפות סטרואידים ותחליפי דמעות למספר ימים. מעבר לכך לא נגרם נזק וכל התסמינים יעלמו בהדרגה עם הזמן.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ספטול נכנס לעין 05/07/2020

היי דר סלומון, בטעות נכנס לי שפריץ של ספטול(לניקוי הידיים) לעין כמובן ששטפתי ישר עם מים. היה קצת אודם בהתחלה אבל עבר.הבעיה שאתמול סיימתי בדיוק טיפול בעיניים עם מקסיטרול.משחה ששמתי לפני השינה וזה קרה בבוקר אחרי.יכול להיות נזק כלשהו?בנוסף משתמשת בטיפות סיסטיין ליובש

שלום רב,

בכל מקרה של פגיעה בעיניים, ובמיוחד כאשר נכנס חומר כימי, מומלץ להיבדק ע"י רופא עיניים.

ספטול מכיל אלכוהול בריכוז 70%. בד"כ הוא גורם לכוויה קלה בעין שלא גורמת לנזק משמעותי. שטיפה מהירה של החומר בד"כ מונעת נזק משמעותי. אם האודם חלף ואין צריבה, כאב או ירידה בראייה, ככל הנראה לא נגרם נזק.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

כניסה של אבקת כלור לעיניים 24/05/2020

מה קורה שנכנס אבקת כלור (של הבריכה) לעיניים? וכיצד מטפלים?

שלום רב,

כל חומר כימי שנכנס לעיניים מחייב שטיפה מיידית עם מים, saline, או עם תמיסת בופר ייעודית לניטרול חומצות ובסיסים (נמצאת בד"כ במעבדות ובחדרי מיון). מיד לאחר מכן יש לגשת בדחיפות לבדיקת רופא עיניים, רצוי בחדר המיון של המרכז הרפואי הסמוך.

הנזק הנגרם למשטח העין מחומרים כימיים תלוי ב- pH של החומר, בריכוזו, ובזמן המגע עם העיניים. קשה לדעת מה הם הנתונים של החומר שנכנס לעיניים שלך, אך בכל מקרה יש להיבדק בהקדם אצל רופא עיניים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

סיד 18/07/2019

נכנס לי סיד לעין מה לעשות?

שלום רב,

לשטוף מיד את העין עם הרבה מים ולגשת מיד לחדר מיון הקרוב ביותר!!!

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

אדים של חומרי ניקוי ונזק לעיניים 19/05/2019

אני משתמשת בחומרי ניקוי כמו אקונומיקה ופנטסטיק העיניים שורפות לולא שנכנס החומר. כנראה זה הא דין של החומר באויר. מה עלי לעשות ואיזה נזק חס ושלום עלול להיות כאשר מדתמדחם לעיתים תכופות?

שלום רב,

קצת קשה לקרוא את השאלה שלך, שכתובה עם אינספור שגיאות כתיב.

מומלץ להשתמש עם משקפי מגן כאשר משתמשים בחומרים מסוכנים. אם העיניים שורפות בשימוש בחומרים אלו כדאי לשקול שימוש בחומרים אחרים שגורמים לפחות גירוי בעיניים. ככלל האדים גורמים לגירוי של העיניים, אך אינם גורמים לכוויות או לנזק משמעותי. ניתן לשטוף את העיניים לאחר השימוש בחומרים כאלה עם תחליפי דמעות ללא חומרים משמרים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עיניים 25/09/2018

נכנס לי טיפה כלור בריכוז 10% שעפה לעין העין היתה אדומה ממש מיד שטפתי את העין במשך 20 דקות ואח"כ שמתי דיפוטרין לאחר זמן מה העין כבר לא ממש אדומה הגעתי לבית שמתי טיפות עיניים רגילות ברוך השם אני רואה טוב בשני העיניים גם שאני מחסה כל אחד האם בכל זאת צריך ללכת לראות רופא כי לא יודע אולי יקרה משהו אח"כ

שלום רב,

בהחלט. צריך בכל מקרה להיבדק ע"י רופא עיניים!!!

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

נוזל עדשות המכיל חמצן שנכנס לעין 23/06/2018

היי לפני שלושה ימים קניתי במקום נוזל עדשות רגיל, את הנוזל המחטא המכיל חמצן בתוכו ושאסור לו לבוא במגע ישיר עם העין. לאחר חמש שעות הכנסתי את העדשה לעין והוצאתי מיד בגלל ששרף
לי. יום למחרת הלכתי למיון ונתנו לי גם אופולקס וגם גנטיל. העין כבר לא נפוחה או אדומה אך מציקה לי כאילו יבשה מדי, האם לדעתך ייגרם נזק?

ספיר

שלום ספיר,

מדובר בנוזל המכיל מי חמצן (ולא חמצן). תמיסת מי חמצן משמשת לחיטוי עדשות מגע. לאחר השריית העדשות בתמיסה זו, יש להעביר את העדשות לתמיסה אחרת המנטרלת את מי החמצן. בד"כ שתי התמיסות משווקות ביחד: תמיסת חיטוי (המכילה מי חמצן), ותמיסת הניטרול. מומלץ לקבלת הנחיות מדוייוקת לשימוש בהן אצל אופטומטריסטים בחנויות האופטיקה.

אם שמים את העדשה לאחר שהושרתה בתוך תמיסת מי חמצן ישר בעין, בלי ניטרול קודם לכן, עלולה להיגרם כוויה בעין. קשה לדעת מה מידת הנזק שנגרם לך מהתמיסה. כדאי להיבדק ע"י מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

אובחנה כוויה כימית בעין מסבון ושמפו 11/09/2017

לביתי בת השש נכנס סבון ושמפו לא מדולל לעין, נעשתה שטיפה ב׳טרם׳. לאחר יום (שבת) לא הוקל לה ואף מצב העין החמיר נפיחות ושורף. נסענו למיון עיניים שם נעשתה שטיפה נוספת ונבדקה העין, גירוי לחמיתי ללא ארוזיה. קיבלנו טיפות סטרואידים ואנטיביוטיקה דתאמיצין. שמנו את הטיפות בנתיים פעמיים. הילדה סובלת טרם נצפתה הקלה, אולי מוקדם מידי… האים יש משהו נוסף שעלינו לעשות? העין עדיין שורפת מאוד.

ורד

שלום ורד,

כוויות בעיניים הנגרמות מתכשירי רחצה כגון שמפו, סבון וכו' הן בד"כ כוויות קלות. הן מתבטאות בעיקר בגירוי חזק בעין לתקופה של מספר ימים, אך לא גורמות לנזק מתמשך או קבוע. הטיפול שקיבלת הכולל שטיפה של העין, וטיפות של סטרואידים ואנטיביוטיקה הוא נכון. הטיפול בסטרואידים צריך להיות בתדירות של 4-6 פעמים ביום, ובכל אופן יותר מפעמיים, ולא ברור מדוע השתמשתם במינון כ"כ נמוך. בכל אופן לאחר מספר ימים של טיפול עם סטרואידים יש לצפות להקלה בתחושת הצריבה והאי נוחות בעין.

כמובן שיש להיות במעקב רופא עיניים מקומי עד להחלמה המלאה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

זרחן שנכנס לעין 30/07/2017

שלום רב, מסטיק לייט שהתפוצץ, החומר הזרחני נכנס לי לעין (שפריץ), מיד שטפתי היטב את העין.האודם בעין עצמה עבר ולאחר כיומיים, הופיעה לי נפיחות קלה עם אודם (בדומה לשעורה) בעפעף העליון הפנימי של העין. קצת חוששת. עשיתי ניתוח לייזר לפני כחמש שנים. האם טיפות אנטיביוטיקות יספקו או שמא עליי לטפל בדרך אחרת. תודה רבה על המענה..

שלום רב,

עחיך להיבדק בהקדם ע"י רופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה