חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

אחרי הניתוח

שבוע לאחר הניתוח

ניתוח לייזר בעיניים החלמה הינו תהליך מתמשך אשר במהלך השבוע הראשון שלאחר הניתוח יש צורך בהזלפת מספר סוגים של טיפות לעיניים. אלו כוללים טיפות נוגדות דלקת (סטירואידים), טיפות נוגדות זיהום (אנטיביוטיקה) וטיפות להרטבת העיניים (תחליפי דמעות). כ"כ יש להשתמש במגנים לעיניים מפלסטיק קשיח, אותם יש להרכיב על העיניים במהלך המקלחת ובשינה. מטרת מגני הפלסטיק למנוע מגע של ידי המטופל בעיניו, ולמנוע מאחרים לגעת לו בעיניים.

בנוסף יש להימנע מספורט מגע (משחקי כדור למיניהם, וכל סוג ספורט שבו עלולה להיות חבלה בראש), ולהימנע משחייה או כניסה למקווי מים. כ"כ מומלץ להימנע מאיפור.

לאחר ניתוח PRK – הראייה בשבוע הראשון מעט מטושטשת, כאשר שיא הטשטוש הוא ביום ה-3 אחרי הניתוח. הראייה מאפשרת לבצע את רב הפעולות היום-יומיות, ולנהל אורח חיים תקין, אך אינה מאפשרת נהיגה. כ"כ יש קושי מסויים בקריאה במהלך השבוע הראשון. הוצאת עדשות המגע נעשית לאחר ששכבת האפיתל סיימה לצמוח ולכסות את איזור השיוף. הוצאת העדשות נעשית בד"כ לאחר כ-5 ימים, אך לעיתים יש צורך לחכות עוד מספר ימים עד להוצאת העדשה.

לאחר ניתוח Intra-LASIK – הראייה בד"כ טובה כבר ביום שלמחרת הניתוח, אם כי תתכן תנודתיות בראיה במהלך הימים ראשונים לאחר הניתוח. לאחר ניתוח Intra-LASIK יש להיזהר במיוחד מחבלות לעיניים במהלך כל החודש הראשון.

 

בדיקות המעקב שלאחר הניתוח ע"י הרופא המנתח חיוניות לבטיחות ולהצלחת הניתוח.

חודש עד 3 חודשים לאחר הניתוח

חדות הראיה בד"כ מתייצבת כחודש לאחר הניתוח, ובמועד זה תתבצע בדיקת מעקב נוספת. בדיקה זו כוללת בדיקת רפרקציה ע"י אופטומטריסטית, ובדיקה במכשיר מיוחד המאושר ע"י משרד הרישוי לבדיקות עיניים לצורך הוצאת רישיון נהיגה חדש (ללא ההגבלה המחייבת לנהוג עם משקפיים או עדשות מגע.)

לאחר ניתוחי Intra-LASIK  חדות הראייה מעולה כבר בימים הראשונים לאחר הניתוח. לאחר ניתוחי PRK חדות הראייה מגיעה בד"כ מעולה במהלך תקופה של חודש עד 3 חודשים מהניתוח. תהליך השיפור בראייה לאחר PRK תלוי בגיל המנותח ובמספר שהיה במשקפיים לפני הניתוח. ככל שגיל המנותח צעיר וככל שהמספר נמוך – כך יהיה השיקום הראייתי יהיה מהיר יותר. אך בכל מקרה, חשוב לדעת שבסוף התהליך, התוצאות של ניתוחי PRK ו- Intra LASIK זהות לחלוטין, ובשתי השיטות נגיע בסופו של דבר לראייה מיטבית, רק בקצב שונה.

למלש"בים שעברו את הניתוח כדי להעלות את הפרופיל הרפואי בצבא ולהתגייס ליחידה קרבית – רק לאחר 3 חודשים הצבא יהיה מוכן לקבל מכתב על מצבכם. אתם תקבלו מאיתנו מכתב המציין את תאריך הניתוח, שיטת הניתוח ותוצאות בדיקת העיניים שבוצעה 3 חודשים לאחר הניתוח. את המכתב תעבירו ל"מיטב", והם ידאגו לעדכן את הפרופיל.​

ליאת ורונן עברו שניהם ניתוח. את רונן ניתחתי לפני 5 שנים בשיטת PRK. מאז הוא ניסה לשכנע את אשתו לעבור גם כן אם הניתוח. השנה ניתחתי את ליאת, גם כן בשיטת PRK, וחודש לאחר הניתוח היא מאושרת ורואה 6/6.​

בשנה שלאחר הניתוח

במהלך השנה הראשונה יתבצעו בדיקות מעקב לאחר חודש, 3 חודשים, 6 חודשים ושנה. בדיקות אלו כוללות בדיקת אופטומטריסט ובדיקת רופא. מטרת הבדיקות היא לוודא שתוצאת הניתוח יציבה, ושאין סיבוכים או תופעות לוואי כל שהן.

מה קורה לעיניים בטווח הארוך?

אם הניתוח עבר כשורה, והמהלך בשנה הראשונה היה תקין, מרבית הסיכויים שהתוצאה תשאר יציבה, ושהמנותח ייהנה מראיה טובה מאוד ללא משקפיים.

הניסיון המצטבר עם ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר הוא של למעלה מ-30 שנה (הניתוחים הראשונים בוצעו ב-1986). במעקב ארוך הטווח אחרי המנותחים לא נצפו תופעות לוואי או שינויים בעין כתוצאה מהניתוח.

העין לא חשופה יותר או נוטה יותר לפתח מחלות כלשהן בטווח הארוך. כ"כ הסיכוי לעבור בהצלחה ניתוחים אחרים בעתיד, כגון ניתוחי קטרקט, לא משתנה בעקבות הניתוח של הסרת משקפיים בלייזר.

הריון ולידה לא משנים את המצב. אם הרפרקציה (המספר במשקפיים) היתה יציבה בשנה שלפני הניתוח, הרי שאין סיבה שתהיה נסיגה בתוצאות בעקבות הריון ולידה.

חשוב לזכור שלקראת אמצע שנות ה-40 אנחנו נזקקים למשקפי קריאה (פרסביאופיה). ניתוח להסרת משקפיים מתקן את הראייה לרחוק ולקרוב כאשר הוא מבוצע לפני גיל 40. אחרי גיל זה , ובד"כ אחרי גיל 45, יש צורך בהתקנת משקפים לטווח הקרוב, אך הראייה לרחוק ממשיכה להיות טובה.

אנשים שסבלו בעבר מקוצר ראייה גבוה צריכים להמשיך במעקב השגרתי אצל מומחה לרשתית. בקוצר ראייה גבוה קיימים לפעמים שינויים ברשתית כגון חורים או קרעים בהיקף הרשתית. ניתוח הלייזר משנה את קמירות הקרנית, אך אינו משנה את תכונות הרשתית. לפיכך יש להקפיד על מעקב מומחה לרשתית.

 

היענות לטיפול של המנותח הישראלי וההבדל בין "בדיוק" ל"בערך"

המנותח הישראלי הממוצע מתייחס להוראות הרופא שלו כמו שהוא מתייחס לחוקי הנהיגה ולתמרורים בכביש: "בערך", "יהיה בסדר" ו"שכחתי לשים אתמול את הטיפות, אבל לא נורא"…

בעוד שהציפיה המובנת של המנותח מהניתוח היא שהלייזר יהיה מדוייק והמנתח יעשה עבודה מעולה ומדוייקת, הרי שכאשר מגיעים הדברים לחלקו של המנותח – לטפל בעצמו על פי הנחיות הרופא ולהזליף את הטיפות בזמן ובצורה מדוייקת – הרי שכאן אין דיוק ואין הקפדה על הוראות הרופא. מרבית האנשים יתייחסו להוראות הרופא כאל המלצה, ואחרי מספר ימים יתחילו לעגל פינות, לשכוח לשים את הטיפות בחלק מהזמן, ולבסוף יפסיקו לקחת את הטיפות לחלוטין.

אני תמיד נותן למנותחים דף הנחיות עם תמונות של בקבוקי הטיפות אותן יש לקחת, עם התדירות היומית ומשך הטיפול. בחלק גדול מהמקרים, בביקורות האנשים אומרים משפטים כגון: "הטיפות נגמרו לי רק אתמול…", "חשבתי שהטיפול זה רק לחודש", "נגמר לי ולא הצלחתי להשים מרשם", "זה בגלל הקורונה", ועוד שאר תירוצים מגוחכים.

חשוב להבין שהטיפול התרופתי בטיפות לאחר הניתוח חשוב מאוד להצלחת הניתוח ולהשגת התוצאה, ולכן יש להקפיד לקחת אותו בדיוק לפי הנחיות הרופא. זה לא מספיק שהלייזר מעולה ומדוייק והמנתח מעולה ומדוייק. גם המטופל צריך להיות מדוייק, ולהבין שהטיפול התרופתי לאחר הניתוח הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך. ומי שלא מוכן או מסוגל לעקוב אחר ההנחיות הרפואיות לאחר הניתוח, שלא יעשה את הניתוח.​