חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

הלייזר

מהו לייזר?

הטכנולוגיה של ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר מבוססת על Laser זה ראשי תיבות באנגלית של  Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation, כלומר: הגברת אור על ידי פליטה מעוררת של קרינה. מדובר בתהליך שבו נוצרת קרינה בעלת תכונות מיוחדות השונות מאלו של אור רגיל.

כאשר אור רגיל נפלט ממקור אור כלשהוא, מתבטא הדבר בפוטונים הנפלטים בכיוונים שונים, בטווח רחב של אורכי גל, ובפאזות שונות של הגל עצמו. תכונות האור הרגיל הן של קרני אור שנפלטות לכיוונים שונים, עם אורכי גל רבים, וגלי האור נמצאים בפאזות שונות (לא נמצאים באותו שלב של הגל).

קרן הלייזר לעומת זאת היא תוצאה של פליטת פוטונים באלומה צרה בכיוון אחד כשכל קרני האור מקבילות (אור מקוטב), לכל הפוטונים יש אורך גל אחד בלבד (אור מונוכרומטי), וכל הפוטונים נמצאים באותה הפאזה של הגל (אור קוהרנטי). תכונות הלייזר: קרני אור בכיוון אחד, אורך גל אחד, וכל הגלים נמצאים באותו שלב של הגל. ההבדלים בין תכונות הלייזר לאור הרגיל (תמונה 1) אחראיים על יכולתו של הלייזר להשפיע על שינוי תכונות הרקמה עליה הוא פועל.

קיימים לייזרים רבים לשימושים שונים ברפואה. הלייזרים השונים נבדלים זה מזה באורכי הגל בו הם פועלים, בצורת האנרגיה המועברת לרקמת המטרה, ובאופן שבו האנרגיה משנה את הרקמה. בעזרת הלייזר ניתן לגרום לשינוי ברקמה עליה הלייזר מכוון.

התמונה 3. הבדלים בין תכונות אור רגיל ולייזר מתבטאים בטווח אורך הגל, בכיווניות ובקוהרנטיות.

תמונה 1. הבדלים בין תכונות אור רגיל ולייזר מתבטאים בטווח אורך הגל, בכיווניות ובקוהרנטיות.

תמונה 4. ספקטרום אורכי הגל. האקסימר לייזר נמצא בתחום העל סגול, 193 נאנומטר (מוקף באדום).

תמונה 2. ספקטרום אורכי הגל. האקסימר לייזר נמצא בתחום העל סגול, 193 נאנומטר (מוקף באדום).

 

אורכי הגל בתחום האלקטרומגנטי נמצאים בטווח שבין גלי הרדיו ועד הטווח של קרני הגמא. הטווח הנראה הוא בין 400 ל- 700 נאנומטר (תמונה 2). טווח הקרינה התת-אדום נמצא בין 700 נאנומטר ו-1 מילימטר. טווח הקרינה העל-סגול נמצא בין 180 ל- 400 נאנומטר. לייזרים ברפואה קיימים בכל אורכי הגל.

ברפואת עיניים יש לייזרים המשמשים ליישומים מגוונים

1. לייזר ארגון ירוק, משמש לטיפול במחלות רשתית כגון סכרת, שינויים ניווניים סביב המקולה, וקרעים ברשתית. אורך הגל הוא 614 נאנומטר. פעולתו נעשית ע"י אפקט תרמי ויצירת כוויה ברקמת היעד.

2. לייזר קריפטון אדום, משמש לטיפול בכלי דם ברשתית.אורך הגל הוא 657 נאנומטר.

3. לייזר נאודימיום יאג (ND:YAG), משמש לפתיחת ממברנות, כגון הקופסית האחורית לאחר ניתוחי קטרקט. אורך הגל הוא 1064 נאנומטר (בטווח התת-אדום הקרוב). פעולתו היא ע"י יצירת פלאזמה בנקודת הפגיעה, אשר יוצרת אפקט של קרע או הפרדה ברקמה (photodisruption).

4. אקסימר לייזר (ArF), משמש לשיוף הקרנית בניתוחי תשבורת. אורך הגל הוא 193 נאנומטר. פעולתו היא ע"י ניתוק קשרים קווולנטיים בין אטומים סמוכים ועי"כ הפיכת רקמה מוצקה לאדים (תהליך הנקרא photoablation).

האקסימר לייזר

האקסימר לייזר פותח באמצע שנות ה-70. זהו לייזר ארגון פלואוריד (ArF) הפועל באורך גל 193 נאנומטר. הוא פועל ע"י ניתוק הקשרים הקווולנטיים שבין אטומים שכנים ובין מולקולות שכנות. תהליך זה נקרא photoablation. בתהליך זה הופכת הרקמה ממוצק לגז. זהו תהליך מדויק ומקומי שלא כרוך בנזק תרמי לרקמה, בניגוד ללייזרים אחרים (כגון לייזר הארגון המשמש לטיפול ברשתית) שעובדים ע"י יצירת כוויה ברקמה.

הלייזר

 

התכונה החשובה ביותר של האקסימר לייזר היא הדיוק הגבוה שלו בהסרת כמויות מדודות של רקמה. כל פעימת לייזר מסירה 0.35 מיקרון (מיקרון = אלפית מילימטר) של רקמה תוך מיליונית שנייה. תכונה זו חשובה מאוד לניתוחי תשבורת. בניתוחים אלו מבוצע שיוף של כמות מדודה ומדוייקת של פני הקרנית כדי לשנות את קמירותה. במחקרים שנערכו נמצא שכדי להוריד את דיופטר אחד (D1) מכח השבירה של הקרנית יש צורך בשיוף של כ- 15 מיקרון בשטח שקוטרו כ- 6 מ"מ. היכולת של האקסימר לייזר לשייף כמות מדודה של רקמה כדי להוריד מספר מסויים במשקפיים – היא זו שהפכה אותו למתאים לניתוחי תשבורת.

סוגי אקסימר לייזר

אלומה רחבה (broad beam)

הדור הראשון והשני של האקסימר לייזר השתמשו באלומה רחבה (קוטר 6 מ"מ), עם מתקן בצורת דיאפרגמה הקובע את גודל האלומה שאליה העין נחשפת בכל פעימת לייזר. האלומה הרחבה (תמונה 3) הצריכה רמות אנרגיה גבוהות, לא אפשרה דיוק בטיפול, ותבניות השיוף לא היו אופטימליות להפרעות תשבורת מסוימות כגון היפראופיה ואסטיגמציה לא רגולרית.

אלומה מעופפת (flying spot)

 הדורות הנוכחיים של לייזרים, שפותחו ע"י חברת Bausch & Lomb (מכשיר ה Technolas 217A) משתמשים בטכנולוגיה חדשנית הנקראת flying spot laser. זוהי אלומה צרה, שקוטרה 2 מ"מ, והיא סורקת במהירות רבה את איזור הטיפול בקרנית (תמונה 4). בשיטה זו מבוצע שיוף במהירות רבה בנקודות קטנות ושונות על פני איזור הטיפול, שאין ביניהן חפיפה. טכנולגיית הנקודה המעופפת מאפשרת תבנית שיוף הומוגנית יותר, קבלת פני קרנית חלקים יותר, עם איזור מעבר חלק והדרגתי בין שטח הטיפול במרכז הקרנית והשטח בהיקף הקרנית שלא עובר שיוף. תכונות אלו הגדילו בצורה משמעותית את הדיוק בשיוף הקרנית ואת איכות הראייה.

תמונה 6. אלומה רחבה (הדורות הראשונים של האקסימר לייזר).

תמונה 3. אלומה רחבה (הדורות הראשונים של האקסימר לייזר).

תמונה 7. נקודה מעופפת (הדור הנוכחי של האקסימר לייזר).

תמונה 4. נקודה מעופפת (הדור הנוכחי של האקסימר לייזר).

 

בדור החדיש ביותר של האקסימר לייזר (המיושם במכשיר ה- Technolas 217z Zyoptix) יש שילוב אלומות של 1 מ"מ ו-2 מ"מ, תכונה המגדילה אף יותר את הדיוק בתבניות השיוף.

למידע נוסף על הסרת משקפיים בלייזר ולקביעת בדיקת התאמה התקשרו 5023*

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

קרנית דקה 11/03/2021

היי עברתי בדיקת התאמה באיזה מרפאה , ונאמר לי שם שהקרנית שלי דקה ולכן מתאים לי רק הניתוח prk שההחלמה שלו קשה . מברור שעשיתי הבנתי שיש עוד שיטות לקרנית דקה (——). השאלה שלי אם זה נכון והשיטות האחרות לא פוגעות בקרנית ? ואם רק השיטה prk מתאימה לבעלי קרניות דקות ?
( פשוט מפחיד אותי ממש ההחלמה הארוכה והקשה מה prk)

שלום רב,

ההחלמה מ- PRK אינה קשה, אם היא מתבצעת תחת תוכנית טיפולית מתאימה, ותחת מעקב והשגחה מתאימים. הניתוח הטוב ביותר לבעלי קרנית דקה הוא PRK. את מוזמנת אלינו לבדיקת התאמה.

ניתן לקבל מידע נוסף ולקבוע בדיקת התאמה ב 050-639-8873 או ב 5023*.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

תזוזה בזמן הניתוח ויציבות הקרנית לאחר pŕk 19/02/2018

שלום רציתי לדעת אם זזתי במהלך הניתוח האם יכול להיות שהלייזר לא דייק? 2.האם יציבות הקרנית נשמרת ב-100% לאחר prk?

שלום רב,

1 - הדבר תלוי במהירות של מערכת העקיבה המובנית במכשיר הלייזר במקום בו עברת את הניתוח.

2 - אין 100% בשום דבר, ובטח שלא בהליך ניתוחי כלשהוא. ניתן אבל להגיד ש- PRK הוא ניתוח המבטיח יציבות רבה יותר לקרנית יחסית ללאזיק.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה