חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

יובש קשה בעיניים16/05/2020

שלום,
בת 58 סובלת מיובש קשה בעינים מזה שנה ודלקות חוזרות בתכיפות. לפני חצי שנה אובחנתי עם דלקת עפעפיים – אני מקפידה על הגיינה וכרגע אין התקף. לפני שנה אובחנתי בדלקת מפרקים שגרונתית ובתסמונת סיוגרן משני. מזה חודש מקבל קסלג'נז לדלקת מפרקים שגרונים ו7 מ"ג סטרואידים. אין הקלה בתסמיני סיוגרן. משתמשת בג'ל כל שלוש שעות וטיפה אחת של FML ליום, כמניעה לדלקת. אם אני לא לוקחת את הטיפה הזאת אני מתחילה להרגיש אי נוחות בעיניים. ניסיתי חסימת תעלות ניקוז ואחרי יומיים של הקלה גדולה, התחילה דלקת, שלא עברה למרות האנטיביוטיקה והסטרואידים, עד שלא הוסרו הפלאגים.
1. רופא העיניים אמר שכבת הדמעות שלי נשברת מהר. מה זה אומר? יש איך לטפל בזה?
2. האם כרסטזיס יכול, למרות שכתוב בעלון, שלא עוזר לחולים שמשתמשים בטיפות אנטי דלקתיות?
3. האם יש פתרון טוב יותר מטיפה יומית של FML ביום, שימנע הדלקות.

שלום רב,

שכבת הדמעות ש"נשברת מהר" היא חלק ממאפייני העין היבשה. למבחן קוראים break up time והוא מבוצע ע"י בחינת הזמן שלוקח לשכבת הדמעות להתאדות מרגע שפותחים את העפעפיים לאחר הזלפת טיפת פלואורסצאין. אין לזה מבחינתך משמעות, מעבר לידיעה שיש לך עין יבשה.

רסטאזיס הוא תרופה נוגדת דלקת חלשה המיועדת לטיפול בתופעות הדלקתיות הנובעות מתסמונת העין היבשה. במקרה שלך, מכיוון שחסימת תעלות הניקוז גרמה להחמרה בדלקת, הרי שאת זקוקה לטיפול נוגד דלקת.

האפשרויות להפחתת הדלקת הן ע"י מתן סטרואידים כגון FML או לוטמקס במינון יומי נמוך ולתקופות קצרות, או רסטאזיס אותה ניתן לקחת לתקופה ממושכת וללא הגבלת זמן. אפשרות נוספת היא משחת פרוטופיק (טקרולימוס) שיכולה להשפיע משמעותית על הפחתת הדלקת בעיניים. הבעייה עם משחת פרוטופיק שהיא גורמת לחלק מהמשתמשים בה לצריבה בעיניים. ניתן לקחת את המשחה פעם ביום לפני השינה.

לפרטים נוספים מומלץ לפנות לרופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה