חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

משקפיים

נכתב ע"י ד"ר ניר ארדינסט

אינדקס (מקדם) השבירה של חומר גלם – הכל עניין של מהירות

מהירות האור בריק או בואקום (חלל ללא אויר כמו בחלל החיצון) הינה הגבוהה ביותר. בכל תווך אחר שהאור ינוע בו, מהירותו תרד. כאשר האור נע בין תווך אחד לשני (למשל בין ריק למים), הוא ישנה את מהירותו וכתוצאה מכך גם את כיוונו. דוגמה מצוינת לכך היא בביקור בחוף הים באמצעות אופניים. כאשר רוכבים על אופנים על הכביש המהירות גבוהה (מקביל למשל למהירות האור בריק). כאשר יורדים לחוף הים מהכביש, ונכנסים לחול המאט את מהירות הנסיעה, גלגל האופניים מיד "נשבר". הפנייה אל החול מקבילה למעבר  מתווך שמהירות האור בו גבוהה, לתווך שמהירות האור בו פחות גבוהה (כל תווך אחר שאינו ריק).

מדידה וחישוב אינדקס השבירה של העדשה

כאמור מהירות האור בתווך מסוים תמיד קטנה ממהירות האור בריק. היחס בין מהירות האור בריק ובין מהירותו בתווך העדשה נקרא "אינדקס השבירה של העדשה" (n). בגלל שהאור הנראה מכיל ספקטרום של אורכי גל שונים, נגזר מכך שכל אורך גל ישבר באופן שונה בעדשה: אורך גל קצר (כמו צבע כחול) נשבר חזק יותר מאורך גל ארוך (כדוגמת צבע אדום). לכן מודדים את מקדם השבירה של העדשה לפי אורך הגל הצהוב.

 היסטוריה של העדשות למשקפיים

עדשות  לרוחק ראייה (פלוס) היו עדשות פשוטות מגדילות (בדיוק כמו זכוכית מגדלת). הן היו עשוית מאבן קריסטלית, והיו נפוצות החל מסביבות 710 לפני הספירה. ממצאים שונים הראו שבעדשות אלו השתמשו כדי להדליק אש מאור השמש. עדשות אלו נועדו להגדלה בלבד של עצמים אצל ליקויי ראייה, והיו נוהגים לאחוז אותן ביד. המשקפיים עצמן כפי שהן מוכרות לנו היום (עם עדשות ממוסגרות) פותחו באיטליה לפני כ- 750 שנים.

 סוגי עדשות משקפיים (עדשות אופתלמיות)

עדשות אופתלמיות הן המונח המקצועי שפירושו עדשות המשקפיים. לעדשות אופתלמיות חשיבות עליונה באיכות הראייה, ותמיד יש להתאימם על פי צורכי הנבדק, עיסוקו ומשקפיו. קיימות מספר קבוצות של עדשות משקפיים, והן נחלקות על פי סוג חומר הגלם ומספר המוקדים שיש בעדשה.

סוג חומר הגלם: זכוכית או פלסטיק

עדשות משקפיים מזכוכית

בעבר עדשות המשקפיים היו עשויות מזכוכית. עם השנים הפולימרים הפלסטיים המתקדמים תפסו את מקומן. עדשות זכוכית אינן בטוחות, הן כבדות יותר, ולמעשה נמצאות כל העת בסכנת שבירה.

עדשות משקפיים מפלסטיק

עדשות הפלסטיק למשקפיים הן פולימרים סינתטיים מפלסטיק. פולימרים אלו הם פולימרים תרמו-פלסטיים (פולימר שניתן לעיצוב בטמפרטורה מסוימת ונהפך למוצק לאחר הקירור). הפולימרים התרמו-פלסטיים של העדשות האופתלמיות הם חומרים קלים, קשיחים, אינם נשברים בקלות, ובעלי שקיפות מצוינות. אולם חסרונם העיקרי הוא שהם נשרטים בקלות רבה.

מספר המוקדים: חד מוקדי או רב מוקדי

חד-מוקדי – מוקד יחיד בלבד. עדשות המשמשות לראייה לרחוק או לראייה לקרוב או טווח ביניים (מחשב). כלומר, העדשות מקנות טווח יחיד בלבד מבין השלושה לפי בחירת הנבדק.

רב-מוקדי (מולטיפוקל) – עדשות בעלת מוקדים רבים המקנים יכולת ראייה לשלושה טווחים עיקריים: רחוק, ביניים וקרוב. עדשת דו-מוקדית (ביפוקל) גם שייכת למשפחה זאת אך השימוש בהן זעום ביחס לעדשות המולטיפוקל.

עובי העדשה ובחירת העדשה

בדרך כלל עובי העדשה מושפע על ידי מקדם השבירה של העדשה , וככל שמקדם השבירה יהיה גדול יותר העדשה תהיה דקה יותר. מקדם השבירה הגבוה משמש אותנו להפחתת העובי ההיקפי בעיקר בעדשות מפזרות (מינוס; משמשות לתיקון קוצר ראיה), להבדיל מעדשות מכנסות (פלוס; משמשות לתיקון רוחק ראיה) בהן עובי העדשה הינו מרכזי. מיסוך עובי העדשה יתאפשר אם דופן המסגרת גדול וגודל המסגרת הינו קטן. גורמים אלו יעילים ביותר לעדשות לקוצר ראייה גבוה. בעדשות לרוחק ראיה (פלוס) הפרמטר העיקרי להפחתת העובי הוא קוטר העדשה הנגזר מגודל המסגרת. לכן, מקדם השבירה הגבוה ביותר ייתן תוצאות אסתטיות מרביות במרשמי רוחק ראייה גבוהים, ומרשמי קוצר ראייה גבוהים עם קוטרי עדשה גדולים.

חומרי גלם ועובי העדשה

חומר הגלם הסטנדרטי לעדשות אופתלמיות הוא CR-39 (אינדקס 1.49). זהו חומר המורכב מדיגליקול קרבונט (אמוניום פחמני). ראשי התיבות המסחריים של הפלסטיק CR-39  מקורם בשם של חברת קולומביה רזיין, יחד עם ניסיון מספר 39,  שבו יצרו את הפולימר. עדשת CR-39, שנהוג לקרוא לה גם עדשת אינדקס 1.5, היא עדשת הפלסטיק העבה ביותר.

תמונה מס. 2 - מקדמי שבירה של עדשות אופתלמיות על פי גודל המרשם.

תמונה מס. 2 – מקדמי שבירה של עדשות אופתלמיות על פי גודל המרשם.

עדשה דקה יותר היא עדשה עם אינדקס שבירה גבוה יותר של 1.56. עדשות עם אינדקס של 1.5 וגם 1.56 עשויות מחומרי גלם שבירים, ולכן אינם מומלצים לילדים, או למסגרת פתוחה (חצי מסגרת), או למסגרת ברגים (ללא מסגרת). חומר גלם דק יותר אך עמיד ביותר בפני שבר הוא פוליקרבונט (אינדקס 1.58-1.59). חומר זה מומלץ לעדשות משקפיים אצל ילדים בגלל עמידתו וחזקו הרב. עדשות למשקפיים בעלי אינדקס 1.6 או 1.61 הן עדשות משקפיים דקות ופופולאריות מאוד למסגרות ברגים. במרשמים גבוהים (מספר משקפיים מעל 6.00) מומלץ להתאים עדשות למשקפיים בעלי אינדקס של 1.67, ובמרשמים גבוהים מאוד מומלץ להתאים עדשות למשקפיים בעלי אינדקס של 1.74 או 1.76 הנחשבות כיום לדקות ביותר.  להתאמת אינדקס העדשה בהתאם למספר המשקפיים – ראו תמונה מס' 2.

הבדלים גדולים במספרים (מרשמים) של העיניים

הבדל במרשמים או המספרים בין העיניים (כאשר מרשם או מספר של עין ימין גדול בהרבה מעין שמאל או להפך) נקרא אנאיזומטרופיה  (Anisometropia). במצב כזה יש 2 בעיות, הנובעות מהמספר השונה של העדשות: בעיה אחת היא אפקט ההגדלה למשתמש במשקפיים, השונה בין 2 העיניים; והשנייה היא ההיבט האסטתי – בו העיניים נראות בגודל שונה למתבונן מהצד. להיבט האסתטי האופטומטריסט יכול בקלות למצוא פתרון יצירתי ע"י מרשם של אינדקסים שונים לעדשה בכל עין. אבל אפקט ההגדלה לא יעלם. כאשר הנבדק יעמוד מולנו נבחין בגדלי עיניים שונים: בעין בעלת המרשם היותר שלילי (יותר מינוס או פחות פלוס) העין תראה קטנה יותר מהעין השנייה, וכך גם הפוך (העין תהיה גדולה יותר בעין בעלת המרשם החיובי יותר). למקרה של הבדלים גדולים במספר/מרשם בין העיניים – עדשות מגע הינן הפתרון המושלם. עדשות מגע ימנעו לחלוטין את אפקט ההגדלה או ההקטנה הנובעים מהבדלי המרשמים בין העיניים. מחקרים רבים הראו שאם ההבדל גבוה, עדשות המגע יגרמו לראייה פונקציונלית טובה יותר הכוללת פחות עיוותים (במרשמים גבוהים במשקפים נכנסים עיוותים לעין), מניעת דיכוי (לרוב בעין עם המרשם הגבוה המוגדרת כעין ה"חלשה"), שדה ראייה רחב יותר, וראיית עומק טובה יותר שעדשות המגע מקנות. 

ציפויים של עדשות אופתלמיות

ציפוי נגד שריטות: כאמור, חומרי הגלם הפלסטיים של העדשות אינם עמידים לשריטות. את חומר הגלם מצפים בציפוי קשיח המקנה לעדשות הגנה מסוימת כנגד שריטות, אך אינו מונע אותם.

ציפוי אנטי רפלקס: לעדשות פלסטיק שאינן דקות (בעלי אינדקס של 1.5) יש החזר אור של 8 אחוזים. כלומר, 92% עובר את העדשה ומגיע לעין, ואילו 8% מהאור מוחזר. הציפוי זה לא רק חשוב לתהליך הראייה אלא גם בהיבט האסתטי.  באינדקסים גבוהים אחוזי ההחזרה גבוהים בהרבה ולכן הציפוי חיוני ביותר.

ציפוי חוסם קרינה אולטרה-סגולה (UV): ציפוי הנועד לחסום את הקרינה האולטרה-סגולה (UV). הציפוי נמצא כיום כסטנדרט בעדשות למשקפיים. הציפוי חשוב מאוד להגנה על העין, אך כמובן אינו מונע חדירה של קרינה אולטרה-סגולה מהצד.

ציפוי דוחה לחות – הידרופובי: ציפוי דוחה לחות ומים. שכבת ציפוי זאת מונעת הצטברות לחות ומים על גבי משטח העדשה.

מעוניינים לבצע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר אך אתם לא יודעים האם אתם מתאימים? לבדיקת התאמה חינם השאירו פרטים אצלנו באתר ואחד מניציגנו יחזור אליכם.

 

 

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

משקפים מס 12 05/10/2022

האם אדם שזקוק למשקפיים מס 12 הוא בסכנת עיוורון? או כל בעיה נוספת בעיניים שמסוכן לעתיד?

שלום ענת,

בכל אדם עם קוצר ראייה יתכנו שינויים ברשתית, בעיקר חורים וקרעים בהיקף הרשתית, שעלולים להתפתח להפרדות רשתית. במקרים של קוצר ראייה מאוד גבוה יתכנו לעיתים שינויים באיזור המקולה (מרכז הרשתית בו מתקבלת התמונה החדה שאנחנו רואים). לכן מומלץ אחת לשנה לבצע בדיקת עיניים עם הרחבת אישונים לבדיקת הרשתית. בדיקה זאת יכול לבצע רופא עיניים בקופת חולים או מומחה לרשתית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הבדלים בין "מידות" של משקפיים בישראל לארה"ב 30/07/2022

בישראל המספר שלי במשקפיים הוא -6.00 בעין ימין ו-6.5 בעין שמאל. ברצוני לקנות משקפיים בארה"ב אולם אינני מבינה מה יהיה המספר שלי שם, כיוון שהם מודדים בשיטת 20/20. אשמח מאד לעזרה

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

פרופיל עם צילינדר 21/05/2021

עשיתי צו ראשון, נתבקשתי לעשות מיפוי קרנית לשלול קרטוקונוס, הבדיקה תקינה. איזה פרופיל יכול להיקבע לי (מספרים נמוכים והצילינדר 2 ומשהו) . והאם צריך להתייצב שוב בלשכה או רק להכניס את התשובה לאזור האישי?

שלום רב,

המספרים שלך מתאימים לפרופיל 82.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

תופעות לוואי בהרכבת משפקיים מולטיפוקל חדשים 01/10/2020

שלום רב, אני בת 54. קניתי משקפי מולטיפוקל לפני כחודש. אני לא מצליחה להרכיב את המשקפים במשך הרבה שעות היות ויש לי מידי פעם כאבים חזקים בעין שמאל או ימין. לכן אני מרכיבה את משקפי הראיה שלי ומשקפי המולטיפוקל לסרוגין. לפני יומיים ביום כיפור התפללתי מסידור שעות רבות ללא משקפים.(היות ואני רואה לקרוב) והרגשתי "טיקים"(מצמוץ לא רצוני של העין). בתדירות רבה בעין ימין. כדי להפסיק את ה"טיקים" הרכבתי שעות רבות את משקפי המולטיפוקל. ה"טיקים" פחתו. ובמקומם לאחר שעה. התחילו לי כאבי עיניים חזקים. הכאבים פסקו לאחר שחזרתי להרכיב את המשקפים הרגילות שלי. שאלה: האם הכאבים יהם טבעיים לתהליך ההסתגלות למשקפים? או שכדאי להפסיק לנסות להרכיב משקפים מולטיפוקל. אילו תרגילים אפשר לעשות כדי להרגיע את העיניים?
תודה רבה

שלום רב,

ככל הנראה התיקון בעדשות במשקפי המולטיפוקל אינו נכון, ומומלץ לגשת לאופטומטריסט שלך לבדיקה מחודשת, או לגשת לאופטומטריסט אחר.

בכל הנוגע לשימוש במשקפי מולטיפוקל מול משקפיים לרחוק / משקפי קריאה - זה תלוי בצרכי העבודה והחיים שלך. משקפי מולטיפוקל מתאימות למי שזקוק לשילוב תכוף של קרוב ורחוק (לדוגמא: פקיד בבנק, רואה חשבון, עורך דין וכו' - שצריכים לקרוא מסמך, לעבוד עם מחשב, ולדבר עם לקוח מעבר לשולחן העבודה או שולחן הישיבות בו זמנית). משקפי קריאה לחוד ורחוק לחוד מתאימות למי שצריך לקרוא טקסטים ארוכים לאורך זמן (כמו בדוגמא שציינת בשאלתך של תפילה ממושכת המחייבת קיראה של טקסטים ארוכים למשך זמן רב).

אם את יכולה לקרוא ללא משקפיים, ככל הנראה בגלל שיש לך קוצר ראייה נמוך (כמו 2- או 3-) שמנוטרל ע"י המספר לקרוב (2+), אז תנסי להמשיך בקריאה ללא משקפיים.

אפשרות נוספת היא לבצע הסרת משקפיים בלייזר עם תיקון מלא לרחוק בשתי העיניים, ואז תזדקקי רק למשקפי קריאה, או לבצע הסרת משקפיים בלייזר בשיטת mono-vision עם תיקון מלא בעין אחת ותיקון חלקי בעין השנייה שמשאיר לך 2-, ואז יתכן שלא תזדקקי כלל למשקפיים.

"תרגילים" כדי "להרגיע את העיניים" לא יעזרו לך כלל.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

סחרחורת עקב חזרה למשקפיים מינוס 17 26/09/2019

מזה 18 שנים הרכבתי עדשות מגע עקב מספר גבוה במיוחד [בשנים האחרונות הוא עמד על מינוס שלוש עשרה ] עקב סיבוכים שונים חזרתי למשקפיים, בבדיקה התברר שהמספר עלה ממינוס 15 למינוס 17 [העדשות מגע היו 13 כפי שהומלץ אז ] אך מעת שחזרתי למשקפיים [לפני כמה ימים] קבלתי סחרחורת והפרעה בריכוז נראה לי שזה בגלל החזרה למשקפיים אחרי כל כך הרבה שנים עם עדשות מגע ועוד למספר גבוה כל כך, כידוע סוג הראיה במשקפיים אחרת מעדשות מגע, השאלה האם התאוריה נכונה ואם כן כמה זמן זה יימשך והעיקר מה אפשר לעשות כדי להחלים מזה?

שלום רב,

הסיבה להפרעות בראייה היא המעבר הפתאומי מ 13- ל 17-. כ"כ יתכן שהבדיקה לא מדוייקת, והמספר האמיתי שלך אינו 17-. מומלץ לחזור על הבדיקה אצל אופטומטריסט אחר, ולנסות להרכיב מספר מעט נמוך יותר ממה שאתה צריך.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עדשות ומשקפיים הבדלי ראייה 02/08/2019

היי
אני מרכיבה עדשות ובמקביל משתמשת לפעמים במשקפי הראיה חייבת לציין שיש הבדל בינהם מבחינת איך שזה מראה לי את הסביבה, יש לי מספרים גבוהים מינוס 7.5 ונימוס 8
השאלה שלי היא מה יותר ראליסטי כי שאני עם משקפיים אני רואה את הסביבה יותר קטנה מאשר עם העדשות שנראה כאילו מגדילות לי הכל . למה זה ככה ומה מבין השניים מראה לי באמת "מציאות"
זה ממש מתסכל

ליטל

שלום ליטל,

עדשות מינוס לקוצר ראייה מקטינות את כל מה שאת רואה, מכיוון שהן נמצאות במרחק של 10-12 מ"מ מהקרנית. ככל שהעדשה נמצאת רחוק יותר מהעין - כך הדמות המתקבלת תהיה קטנה יותר. לעומת זאת - עדשות המגע נמצאות במגע ישיר על הקרנית ולכן התמונה שאת רואה קרובה יותר למציאות. ככל שהמספר של העדשות גדול יותר, כך הדמות שתראי במשקפיים תהיה קטנה יותר.

אם תעשי הסרת משקפיים בלייזר תקבלי את הדמות בצרה אמיתית - כמו שהיא באמת, ללא הקטנה, וגם לא תזדקקי יותר לעדשות המגע על כל הסיכונים הכרוכים בשימוש בהן.

התקשרי 3811* וקבעי בדיקת התאמה לקראת הסרת משקפיים בלייזר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

משקפי פריזמה 28/06/2019

יש לי קושי של התכנסות והתבדרות בעיניים האם משקפי פריזמה עוזר לזה או שיש משקפיים אחרים שעוזר (תרגילים לא עזרו לי)

שחר

שלום שחר,

משקפי פריזמה עשויים בהחלט לעזור לבעיה שלך. משקפיים כאלו ניתן להתקין בכל חנויות האופטיקה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

כאבי עיניים מספר חדש 24/12/2018

שלום המספר הישן שלי הוא מינוס 2 לאחר 10 שנים המספר עלה ברבע ואני לא מצליח להתמודד עם העליה זה מתבטא בכאבי עיניים עזים גם לאחר שבועיים של הרכבה ניסו גם להחליף עדשות לאיכויות אך לא צלח אחת האופטמסריסטיות אמרה לי שכיון שגם אני בן 30 והשריר בעין חלש קשה להם להרגל האם זה נכון?

שמעון

שלום שמעון,

עלייה של רבע בד"כ אינה משמעותית, אך יתכן שאצלך היא גרמה לתיקון יתר. אם אתה לא מסתדר עם המספר החדש, תחזור לשימוש במשקפיים הקודמות או תכין משקפיים עם המרשם הקודם.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

חום בעיניים 21/06/2017

יש לי מספרים 8 ו9 במשקפיים דקות 176 מזה כשנה ירדו הציפויים והעדשה נראית כאילו עם איים ומפרצים והרבה נקודות שנוצרו בהתקלפות הציפויים. בנוסף לאחרונה קצת שורפות העיניים פלוס כאבי ראש שאני מרגיש שקשור בעיניים . האם יש קשר בין הדברים היות ובלי משקפיים אני רואה את הכל בצבעים קצת יותר אמיתיים.. כאילו שהמשקפיים עם הציפויים הבעיתיים יוצר תמונה אחרת של מה שנראה. האם צריך בדחיפות להחליף.תודה.

שלום רב,

כנראה הגיע הזמן להחליף את המשקפיים. אבל יותר יעיל - ניתוח להסרת משקפיים בלייזר.... תחשוב על זה...

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

משקפי קריאה 04/06/2017

פרופסור סלומון שלום ותודה על התשובה
אין שום בעיית ראית למרחוק והירידה היא לראיה מקרוב, קרי – לקריאה בלבד.
האם ניתן להסתפק במשקפי קריאה מגדילות הנמכרות ברשתות? האם הן עלולות ליצור נזק כל שהוא במצב המתואר לעומת משקפי קריאה המוכנות על ידי אופטימטריסט?
תודה רבה
יובל

שלום רב,

בהחלט, ניתן להסתפק במשקפי קריאה מוכנות שנמכרות ברשתות. זה לא גורם לשום נזק (פרט לאופטומטריסטים), וזה גם מה שאני עושה...

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה