חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

ראייה כפולה ויובש בעיניים05/09/2015

שלום, אני בן 24 ושתי תופעות מרכזיות שמתרחשות אצלי הן: יובש בעיניים וראייה כפולה.
הבעיה שלי היא כזאת, מאז שהייתי ילד קטן, בערך בן 10 הייתי מבלה בין 8 ל 10 שעות ביום על המצב ורואה הרבה סרטים. מגיל 15 בערך עלה לי המספר בעיניים למינוס 2, אבל מגיל 21 בערך התחילה לי התופעה הנל של ראיה מטושטשת אחרי כמה דקות קריאה, ולא רק במחשב אלא גם מספר או עיתון. הלכתי לבדיקות עיניים אצל רופא, הלכתי לסריקת קרנית העין לפני שנתיים , והכל נמצא תקין. המצב היחיד שאני לא אראה כפול( לא בדיוק כפול, פשוט האותיות נמרחות לי!) היא רק אם אני אקרא עיתון או ספר לדוגמא, ומעלי אור השמש הטבעי, רק אז אני יכול לקרוא במשך זמן ממושך. אבל בנוגע למחשב ולפלאפון זה תמיד ככה, אחרי בערך 20 דקות של קריאה בשכיבה על המיטה או בישיבה לרוב העין תתחיל לראות את האותיות נמרחות, אני שם טיפות עיניים אבל זה לא ממש עוזר, אולי לדקה שתיים הראשונות, אני מנסה לתת לעיניים מנוחה ולהתמקד בעצם זר, אבל גם זה רק מסדר את זה דוב לכמה דקות מועטות. הדבר היחיד שעוזר באמת זה לעצום את העיניים, אבל אני לא יכול לעצום כל 20 דקות את העיניים ל15 דקות( מה שבערך מחזיר לי אותם למצב רגיל לעוד 20 דקות, בדקתי כבר). אז איזה עוד פתרונות יש? קראתי פעם באיזה מאמר שיש עדשות נגד עייפות העין אבל בטח זאת הייתה סתם פרסומת, מה אתה ממליץ לי לעשות? אני פשוט אובד עצות כבר, תמיד עבדתי עם מחשב וזה רק מזיק לי הבעיה הזא. כיוון שאני לא יכול להתרכז באמת בעבודתי. אשמח לתשובה, יורי.

שלום יורי,

התלונות שלך מצביעות על יובש משמעותי בעיניים. העובדות שתחליפי דמעות ("דמעות מלאכותיות") עוזרות לך לזמן קצר, ועצימת העיניים גם כן עוזרת, מצביעות על כך שנוזל הדמעות שלך מופרש בכמות מועטה, או שהמרכיב השומני שבו חסר. דבר זה גורם לחוסר יציבות של שכבת הדמעות, ולהתאיידות מהירה מהרגיל שלהן מעל משטח העין. שכבת דמעות תקינה ויציבה חיונית לראייה התקינה, וחיונית לבריאות הקרנית. ללא דמעות שכבת תאי האפיתל המצפה את הקרנית נפגעת, וכתוצאה נגרמת ירידה באיכות הראייה, ונוצרת תחושה מתמדת של עייפות, צריבה ואי-נוחות בעיניים, בעיקר בזמן קריאה וצפייה במחשב.

עליך להבדק אצל מומחה לקרנית, ואם אכן אתה סובל מיובש משמעותי בעיניים, הפתרון הטוב ביותר הוא חסימת תעלות הניקוז של הדמעות (Punctal Occlusion). בקצה של כל עפעפף מצוי פתח זעיר הנקרא Punctum. פתח זה מוביל לתעלה המתנקזת אל שק הדמעות. הדמעות השוטפות את הקרנית מתנקזות דרך תעלות אלו אל שק הדמעות ומשם אל חלל האף. בביצוע פעולה זו של חסימת דרכי ניקוז הדמעות, מותקנים אטמי סיליקון זעירים בפתחי הניקוז של הדמעות. באופן זה מעט הדמעות שיש לך ישארו זמן רב יותר על משטח העין, וכך תוכל לחזור ולתפקד בצורה סבירה יותר.

יחד עם זאת, כפל ראייה הוא לא תופעה המוסברת בהכרח ע"י היובש בעיניים. יש מחלות שונות הגורמות לכפל ראייה, ועל כן יש להיבדק גם ע"י נוירו-אופתלמולוג כדי לברר את הסיבה לכך.

בברכה,


פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה