חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

יובש בעיניים ועדשות מגע22/10/2015

שלום רב,
אשמח מאוד לעזרה…..אני בת 39, ובבסיס (גיל צעיר) העיניים שלי היו תמיד יבשות מהרגיל, ולכן שמתי עדשות עם מרכיבי לחות חזקים יותר. לפני כחצי שנה, פעם ראשונה כשהייתי עם עדשות בים העיניים לפתע- החלו לצרוב, לא יכולתי להסתכל בשמש. הסרתי במהירות את העדשות, והצריבה נמשכה כך זמן מה, ולאחר מכן נהיה יובש בעיניים, בעיקר בבקרים. רופאת עיניים נתנה לי רלסטט וטיפות סיסטיין. היא מרה שיש לי יובש (אם איני טועה) מתחת לעפעפיים.
וכעת לשאלותי 🙂
1. העיניים במצב טוב יותר בהרבה. האם עדשות יומיות מיטיבות (ומומלצות)יותר עם עין יבשה מאשר דו שבועי או משהו אחר? ואיזה סוג? האם שמעת על עדשת מגע סקלרלית? והאם זה מתאים לי?

2. ראיתי שהמלצת על ניתוח לייזר למישהו עם עיניים יבשות. אך הרופאה שלי אמרה לי כי למי שיש בעייה כמו שלי ל מומלץ הניתוח כי היובש יוקצן לרמת פגיעה קשה באיכות החיים. מהי גישתך?

תודה רבה מראש על הסבלנות!!!

הדס

שלום הדס,

קשה להרכיב עדשות מגע על עיניים יבשות, ולא משנה מהו סוג העדשות. כל עדשות המגע מפחיתות את המגע שבין הדמעות לקרנית. הקרנית זקוקה לדמעות לאספקת חמצן (כי אין בקרנית כלי דם). בנוסף הקרנית זקוקה למרכיבים חיוניים הנמצאים בדמעות (סוכרים, שומנים, גורמי גדילה ואנזימים שונים). הרכבת עדשת מגע על הקרנית מפחיתה משמעותית את זמינות החומרים הללו לקרנית. בנוסף הרכבת העדשות מפחיתה את תחושת הקרנית, ובכך מפחיתה את הגירוי ליצירה הבסיסית של הדמעות (התחושה המתמדת מהקרנית היא הגורם העיקרי ליצירת הדמעות). התוצאה של הפחתה בייצור הדמעות מצד אחד, והקטנה בזמינות הדמעות לקרנית מצד שני, היא פגיעה בתאי הציפוי של הקרנית, תחושת צריבה ואי נוחות, ומצב דלקתי כרוני.

בנוסף לכל האמור, מתפתחת עם הזמן תגובה אלרגית לעדשות המגע או לתמיסות החיטוי של העדשות (כאשר העדשות הן חודשיות או דו-שבועיות). שילוב זה של יובש בעיניים עם תגובה אלרגית כרונית לעדשות יכול לגרום למצב שבו לא ניתן יותר להרכיב עדשות מגע מכל סוג שהוא. למצב קוראים Contact lens intolerance (אי סבילות לעדשות מגע), והטיפול היחיד בו הוא הפסקת השימוש בעדשות המגע לצמיתות.

ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר גורמים אמנם לירידה זמנית בייצור הדמעות בחלק מהמנותחים, אך זו תופעה זמנית הנמשכת מספר שבועות. היתרון בניתוחים להסרת משקפיים בלייזר הוא חוסר התלות בעדשות מגע לאחר הניתוח. ואמנם - חלק ניכר מהאנשים המגיעים לניתוח להסרת משקפיים בלייזר עושים זאת בגלל שהם נמצאים בדיוק במצב שבו את נמצאת: הם אינם מסוגלים יותר לסבול את עדשות המגע שלהם. הרופאה שלך אינה מומחית לקרנית או לניתוחי תשבורת, ולכן תגובותיה אינן אובייקטיביות, ואינן מבוססות על ניסיון כלשהוא. לפיכך כדאי לפנות למכון להסרת משקפיים בלייזר לבדיקת התאמה. 

בברכה,


פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה