חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

הרפס זוסטר בעין09/08/2018

בעלי (בן 47) סובל מאסטמה עונתית קלה בדרכי הנשימה ובשנתיים האחרונות זה בא לידי ביטוי גם בעור העפעפיים העליונות ומעלה (יובש. קשקשת. קילופים וגרד) .
ביום שישי האחרון התלונן על תחושת גוף זר בעין ולא ייחס לכך חשיבות. לקראת יום שני החל לחוש כאבים עזים בעין שהקרינו לעבר המצח והקרקפת. העין החלה לדמוע. ניגשנו למיון בלינסון.בדקו ומצאו תמונה של אלרגיה בלבד ושלחו אותנו הביתה עם משחת טוברקס 3 פעמים ביום.
ביום רביעי חלה החמרה במצבו. כאבי הראש הפכו לבלתי נסבלים.דקירות חזקות בעפעף העליון שהתנפח.אודם בעין והרבה דמעות ושוב חזרנו אתמול למיון.הפעם עלה חשד להרפס זוסטר מאחר והופיעו פצעונים קטנטנים במצח ואחד גדול יותר במראה אחר מעל הגבה.
לקחו ביופסיה ונתנו לו זובירקס 800 מג 5 פעמים ביום ומאחר וב"ה אין פגיעה בקרנית אלא תמונה של אלרגיה בלבד, הורו על המשך מריחת טוברקס 3 פ ביום וקרם אפלומיצין לפצעונים במצח .
היום 24 שעות לאחר הביקור במיון, לאחר נטילת 4 טבליות זוברקס, אני לא רואה כל שיפור. העפעף העליון התנפח מאד ובעלי שוכב במיטה ונאנק מכאבי ראש.האם אלו התופעות של הרפס זוסטר? מדוע לא רואים שיפור עם נטילת התרופה? כמה זמן יסבול כך מכאבי ראש? איך ניתן להקל עליו? האם כדאי לחזור למיון או להמתין לשיפור? אני מאד בספק לגבי האבחנה. האם זה סביר להשאר במצב זה? התופעות הקשות הללו נורמליות ומוכרות? והכי חשוב איך נדע אם לא חלה התפשטות לקרנית? גם אם מצאו קרנית נקיה האם לא כדאי בכל זאת להשתמש גם בטיפול מקומי (משחה) להרפס?

שלום רב,

על פי התיאור בעלך אכן סובל מהרפס זוסטר אופתלמי (הרפס זוסור של העצב האופתלמי, הנותן עצבוב תחושתי למחצית הפנים העליונה כולל המצח והעפעף העליון). זו מחלה הנגרמת בגלל התפרצות נגיף ה VZV הנמצא רדום בגנגליון של העצב החמישי. אנו נדבקים בנגיף זה בילדותנו, במחלה הנקראת אבעבועות רוח. הנגיף נשאר בגנגליון החמישי ושם הוא יכול להיות במצב רדום למשך שנים רבות. התעוררות הנגיף ונדידתו אל העור גורמת לפריחה שלפוחיתית בחצי המצח והעפעף העליון, ולעיתים גם בקצה האף. בהמשך השלפוחיות הופכות לגלדים. בחלק מן המקרים, בעיקר כאשר הפריחה מערבת את האף, יכולה להיות גם מעורבות של העין, עם דלקת קשה של הקרנית, ולעייתם גם דלקת תוך עינית הנקראת אוביאיטיס. הפריחה העורית מלווה בכאב ניכר, מכיוון שהוירוס נודד לאורך סיבי העצב התחושתיים של הפנים, ובכך גורם לדלקת בעצבים התחושתיים, והגירוי שלהם גורם לכאבי ראש.

המחלה עלולה להמשך מספר שבועות, ואינה מגיבה מיד לטיפול. הטיפול שקיבלת הוא הטיפול הנכון, ועליך להתמיד בו, וללכת לבדיקות מעקב אצל רופאי העור ורופאי העיניים המטפלים בו.

לעיתים גם לאחר חלוף הפריחה נשארים כאבים באיזור העצבוב של העצב התחושתי שהיה מעורב בדלקת. תופיה זו נקראת Post-Herpetic Neuralgia. הטיפול בכאבים כרוניים אלו אינו פשוט, ויש במקרים אלו להתייעץ במומחים לכאב או בנוירולוגים.

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית
יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה