חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

הטיפול בקרטוקונוס - קשרי צילוב (קרוס לינקינג)

קרוס לינקינג היא שיטת טיפול חדשה המבוססת על יצירת קשרי צילוב בין סיבי קולגן בקרנית. הקולגן הוא החלבון המבני המרכיב את הקרנית. הקרנית בקרטוקונוס דקה וחלשה יותר מהקרנית התקינה. ההנחה העומדת בבסיס הטיפול היא שע"י חיזוק והקשחת רקמת הקרנית ניתן יהיה לעצור את תהליך ההתקמרות שלה, במיוחד אם הטיפול מתבצע בתקופת שבה הקרטוקונוס מופיע או מתחיל להתקדם.

קרוס לינקינג מתבצע במרפאה והוא מכיל 3 שלבים. בשלב הראשון מסירים את שכבת תאי הציפוי של הקרנית (תאי האפיתל). בשלב השני מטפטפים במשך כמחצית השעה טיפות של ריבופלאבין (ויטאמין B2) על פני הקרנית. החומר נספג בקרנית. בשלב השלישי, הנמשך כ- 10 דקות, מקרינים את הקרנית באור UV תוך כדי המשך הזלפת טיפות הריבופלבין. קרני ה- UV משפעלות את הריבופלאבין וגורמות לתהליך שבו נוצרים קשרים בין סיבי חלבון שכנים. קשרים אלו תורמים להקשחת רקמת הקרנית וכתוצאה התהליך של התקמרות הקרנית נעצר או מואט באופן משמעותי.

קיים בעולם ובארץ ניסיון של מספר שנים בטיפול זה. תוצאות ראשוניות של מחקרים גדולים במספר מדינות הראו שטיפול זה מסוגל לעצור או להאט את הקרטוקונוס, במיוחד אם הוא מתבצע בתקופה שבה הקרטוקונוס מתקדם. לכן טיפול זה מתאים במיוחד לצעירים, בד"כ בעשור השני או השלישי לחייהם, שאצלם הקרטוקונוס התגלה לאחרונה או שיש עדות להתקדמותו (בעזרת טופוגרפיה של הקרנית, או עדות לעליה במספר במשקפיים). טיפול זה לא מחזיר את הקרנית למצבה התקין, אבל הוא מייצב אותה ומונע את החמרת הקרטוקונוס. לאחר הטיפול מופנה המטופל להתאמת עדשות מגע או משקפיים.

הטיפול בקשרי צילוב של הקרנית נהפך כיום לטיפול מקובל בקרטוקונוס המתגלה בשלבים הראשונים, והוא נחשב כיום לטיפול היעיל ביותר והיחיד שמסוגל לעצור החמרה של קרטוקונוס ולייצב את הקרנית. ההחמרה בקרטוקונוס תביא לירידה בראייה, וככל שהקרנית מתקמרת – כך קשה יותר להתאים עדשות מגע, ולבסוף יש צורך בהשתלת קרנית. מסיבות אלו חשוב האבחון המוקדם של קרטוקונוס, וההפניה המוקדמת לטיפול בקשרי צילוב של הקרנית.

לקריאת מאמרי סקירה על קרוס לינקינג של הקרנית:

רקע בסיסי של קרוס לינקינג (מאמר סקירה)

רקע בסיסי של קרוס לינקינג (מאמר סקירה)

מאמר סקירה 1: רקע בסיסי על קרוס לינקינג של הקרנית

מאמר זה מתאר את הרקע המדעי בשיטת הקרוס לינקינג, את חדירת הריבופלבין לקרנית בשיטות השונות, קליטת קרינת ה UV בקרנית, השינויים הפיזיקליים של הקרנית לאחר קרוס לינקינג, ואופן בחירת המדדים לטיפול.

המאמר פורסם בעיתון The Ocular Surface, באפריל 2013.

התוויות ותוצאות של קרוס לינקינג (מאמר סקירה)

התוויות ותוצאות של קרוס לינקינג (מאמר סקירה)

מאמר סקירה 2: אינדיקציות לטיפול ותוצאות של קרוס לינקינג של הקרנית

מאמר זה מתאר את האינדיקציות השונות לקרוס לינקינג של הקרנית, שהעיקרית בהן היא קרטוקונוס, ומסכם את התוצאות ארוכות הטווח בספרות הרפואית, והניסיון שהצטבר במקומות שונים בעולם.

המאמר פורסם בעיתון The Ocular Surface, באפריל 2013.

>בחזרה לקרטוקונוס

מעוניינים במידע נוסף על הסרת משקפיים בלייזר? 

התקשרו ל- 052-6741425 או השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

קרוס לינקינג 21/01/2023

שמי שרית, אני בת 46, בגיל 20 עברתי לסיק בעקבות מספר גבוה 9.5-, במשך 20 שנה ראיתי טוב, בשנה וחצי אחרונות חלה הידרדרות בראייה, אחרי 2 חוות דעת של רופאי עיניים הומלץ לי לעשות קרוס לינקינג, עצה אחת היא לבצע 3 מיפויי קרנית בהפרש של 3 חודשים על מנת לקבוע אם יש התחלה של קרטקונוס, עצה שניה היתה לקבוע ישירות תור לטיפול כזה,
אני מאוד מתלבטת כי אין וודאות שאכן מדובר בקרטוקונוס,
שאלתי היא אם כדאי להמתין עם הטיפול ולעקוב? או לקבוע טיפול ישר?

שלום רב,

כדי לענות על שאלתך צריך לראות את מיפוי הקרנית. אם מיפוי הקרנית מראה על התפתחות קרטוקונוס - הרי שמומלץ לבצע קרוס לינקינג ללא דיחוי. אם המיפוי אינו חד משמעי, כדאי לחכות ולחזור עליו בעוד 3-4 חודשים. את המיפוי מומלץ לבצע באמצעי מתקדם כגון פנטקאם, המאפשר השוואה רוחבית של מדדים שונים במיפויים עוקבים המתבצעים בנקודות זמן שונות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח קרוס 11/06/2022

שלום רב,
אני עברתי ניתוח קרוס לפני כ שלושה חודשים, ועשיתי מיפוי קרנית ולפי המיפוי נראה שיש החמרה של 0.7 דיופמטר, אך מצב הראיה אינו החמיר.
האם מומלץ לעבוד קרוס בשנית ?
מהם סיכויי ההצלחה לניתוח פעם שניה ?
האם ישנה אפשרות שלא ניתן לעצור את ההידרדרות כלל (גם לאחר מספר קרוסלינטיגים) ?

שלום רב,

מדובר בשינוי זניח, הנמצא במסגרת טעות הבדיקה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קביעת תור מהיר לטיפול קרוס לינקיניג 19/02/2022

מה זמינות התורים אצלכם? האם כחודשיים/חודש? או יותר?

שלום רב,

אנחנו מבצעים מספר רב של טיפולי קרוס לינקינג בכל חודש, ולכן הזמינות היא גבוהה. בד"כ ניתן לקבוע תאריך לטיפול תוך פחות משבועיים לאחר מועד הבדיקה הראשונית. עליך קודם לקבוע תור לבדיקה במרפאת קרנית, הכוללת מיפוי קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

החמרה במיפוי לאחר קרוס 19/02/2022

שלום
עשיתי קרוס לפני חודשיים והיום בביקורת נראה החמרה קונוס מקס (לפני הקרוס 48.1) והיום 48.8.
האם הגיוני החמרה כזאת לאחר קרוס? תיהיה השטחת קרנית בעתיד כתוצאה מהקרוס? אני גם רואה משמעותית פחות טוב
מתי ניתן להתחיל תהליך התאמה לעין לעדשה סקלרלית?
תוך כמה זמן תהליך ״ההקשחה״ של הקרנית?
תודה

אופיר

אופיר שלום רב,

השינוי מ 48.1 ל 48.8 הוא לא באמת "החמרה" אלא התנודתיות הרגילה הכרוכה בבדיקה. אם תעשה את הבדיקה מספר פעמים בזו אחר זו תגלה מספרים שונים בכל בדיקה. ההבדלים נובעים מהזווית השונה שבה אתה מסתכל כל פעם על המכשיר ברגע ביצוע הצילום. גם אין משמעות לבדיקה המתבצעת חודשיים לאחר הטיפול. את המיפוי רצוי לעשות אחת ל-4 חודשים, ולשפוט את השינויים רק אחרי שנה מהטיפול. לא תמיד יש השטחה של הקרנית, והתוצאה הרצוייה היא של יציבות לאורך זמן, בטווח של 1 דיופטר לכל כיוון. בפנטקאם יש תוכנה המאפשרת להשוות בדיקות שנעשו באותו מכשיר, ולראות בטבלה אחת את התוצאות של המדדים השונים בתאריכי הבדיקות השונים.

הסיבה לשינוי בראייה היא בד"כ עכירות בקרנית, שהיא תוצאה של תהליך ריפוי הפצע. כדי להפחית את העכירות (הצטלקות) צריך להמשיך בטיפול המקומי בטיפות סטירואידים למשך מספר חודשים לאחר הטיפול, תחת השגחת הרופא שביצע את הטיפול.

ניתן כבר עכשיו להתאים עדשת מגע סקלרלית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קביעת תור מהיר לטיפול קרוס לינקיניג 11/02/2022

בחור בן 18 עבר מיפוי קרנית וייעוץ מומחה (ד"ר לשם מאסותא) הומלץ על טיפול קשרי צילוב-קרוס לינקינג
הבעיה שהוא סובל מאד מטשטוש בראיה, עייפות רבה ועוד. היכן אפשר לקבוע תור מהיררר לטיפול?

שלום רב,

אצלנו. בהדסה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

שיטה אחרת לקרוסלינקינג 11/02/2022

שלום רב,
הבנתי שקיימת שיטה נוספת לביצוע קרוסלינקינג, שאינה מורידה את שכבת תאי הציפוי של הקרנית (תאי האפיתל) , אשמח לשמוע יותר על השיטה ועל מידת היעילות שלה.
תודה רבה

שלום רב,

קיימת שיטה שבה במקום להסיר את שכבת האפיתל, מזליפים על הקרנית תמיסות שונות שמגדילות את חדירות שכבת האפיתל, כדי לאפשר את כניסת הריבופלאבין (ויטמין B2) אותו מזליפים אח"כ במשך חצי שעה לתוך הקרנית. שיטה זאת נקראת קרוס-לינקינג טראנס-אפיתליאלי.

שיטה זאת נכשלה למעשה, והתוצאות עם השימוש בה נחותות משמעותית מהשיטה בה מסירים לחלוטין את שכבת האפיתל. מהניסיון שלנו, וגם מניסיונם של רבים בעולם, השימוש בשיטה זאת לא עוצר ביעילות את התקדמות הקרטוקונוס.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

האם מבצעים אצלכם ניתוח להסרת משקפיים כולל חזוק קרנית? 05/02/2022

שלום
אני הלכתי לבדיקת התאמה ללייזר ואמרו לי שהקרנית שלי מידי דקה -בערך עובי 430 . ואז הלכתי לעוד מכון מיוחד המתמחה בקרניות דקות ותיקוני ראייה בלייזר, ושם הומלץ לי על נתוח להסרת משקפיים כולל חזוק הקרנית. יש לציין שהספר שלי 6 וחצי בערך ב 2 העניים.
רציתי לדעת האם אתם משתמשים גם בכזו טכניקה? והאם יש השתתפות מביטוח של קופ"ח?
אשמח לתשובה ברורה מכם.

אורית

אורית שלום רב,

אם הקרנית שלך בעובי 430 מיקרון - את לא מתאימה בשום אופן להסרת משקפיים בלייזר, עם או בלי "חיזוק הקרנית". השילוב של קרוס לינקינג ו PRK מתאים לאנשים שיש להם קרטוקונוס. אם אין לך קרטוקונוס, מומלץ שלא לעבור ניתוחי לייזר כלשהם בעיניים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

התאמת עדשה לאחר קרוס לינקינג לקרטוקונוס 05/02/2022

שלום פרופסור.
האם ניתן להתאים עדשה סקלרלית לראשונה חודשיים לאחר קרוס ? האם ניתן להגיע לתוצאה טובה לאור זאת שאני לא ממתין מספיק זמן לאחר הקרוס? אם לא כמה זמן יש צורך להמתין? מה החסרונות?״
אני שואל כי קשה לא לתפקד ככה אבל אומרים להמתין חצי שמה רציתי לדעת מה אתה חושב תודה

שלום אופיר,

אם שכבת האפיתל (תאי הציפוי של הקרנית) שלמה ותקינה, דבר שרופא העיניים שעשה לך את הטיפול יכול להגיד לך, הרי שניתן להתקין עדשות סקלרליות גם חודשיים לאחר הטיפול.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס והסרת משקפיים 28/01/2022

האם יש טיפול חדש להוריד משקפיים/ מספר במשקפיים כשיש קרטקונוס? בשנת 2012 עברתי ניתוח טבעות. כיום אני עם משקפיים, אשמח אם יש טיפול חדשני שמאפשר להוריד את המשקפיים בכלל ואם לא אז אפילו להוריד את המספר במשקפיים.
תודה.

שלום רב,

ככלל קרטוקונוס מהווה קונטרה-אינדיקציה להסרת משקפיים בלייזר. יחד עם זאת ניתן לבצע לפעמים טיפול משולב של קרוס לינקינג עם PRK כדי להסיר חלק מהמספר או הצילינדר. בד"כ לא ניתן להוריד את כל המספר, והמטרה בטיפולים אלו אינה הסרת משקפיים, אלא ייצוב הקרטוקונוס והגעה לראייה טובה יותר בעזרת משקפיים או עדשות מגע.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

האם אפשר לעשות קרוס לינקינג או שזה מאוחר מדי? 13/01/2022

היי שלום אני בן 29 יש לי חשד לקרטקונוס , והשאלה האם אני יכול לעשות טיפול קרוס לינקינג או שזה כבר מאוחר מדי , בעין שמאל חדות 6/20 , צילינדר 1.75- , מספר 6.50- , ציר 80
עין ימין חדות 6/12 , צילינדר 4.50- , מספר 3- , ציר 115

שלום רב,

לא ניתן על פי המידע המידע שאתה מביא בשאלתך להחליט אם אתה מתאים לטיפול קרוס לינקינג (קשרי צילוב של הקרנית).

ההחלטה על הצורך בקרוס לינקינג תלוייה בדינמיקה של השינוי במצב הקרטוקונוס. אם הקרטוקונוס מחמיר על פי בדיקות מיפוי קרנית עוקבות הרי שיש לבצע קרוס לינקינג בהקדם. אם בדיקות המיפוי מצביעות על יציבות - הרי שאיו טעם בטיפול זה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה