חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

הטיפול בקרטוקונוס - עדשות מגע

עדשות מגע קשות (מסוג RGP = Rigid Gas Permeable)

העדשה הקשה יושבת על הקרנית הקמורה, ויוצרת משטח חלק וסימטרי על פני הקרנית הלא סימטריים. זהו אחד הפתרונות הטובים לקרטוקונוס בשלבים המוקדמים. התאמת העדשה הקשה היא תהליך המצריך מיומנות של האופטומטריסט. לא ניתן להתאים עדשת מגע קשה לכל קרטוקונוס. ככל שהקרנית יותר קמורה ולא סימטרית, כך התאמת העדשה קשה יותר.

בנוסף, לא כל אדם יכול להסתדר עם עדשה קשה, שיכולה לגרום לעיתים לתחושת אי נוחות. יש אנשים המרכיבים עדשות כאלו במשך שנים רבות ונהנים מראיה טובה. אך בחלק מן האנשים עלולה להתפתח עם הזמן חוסר סבילות לעדשות המגע, המתבטאת בתחושת עייפות של העין, יובש, גירוי, גרד ואודם.

שילוב עדשת מגע רכה עם קשה (Piggyback)

כאשר לא ניתן להתאים עדשות מגע קשות, ניתן להתקין שתי עדשות זו על גבי זו – עדשת מגע רכה העשויה מסיליקון-הידרוג'ל על פני הקרנית, ועליה להתקין עדשת מגע קשה. גישה זו משפרת את נוחות המטופל, מכיון שהעדשה הרכה מתפקדת כמו חיץ בין הקרנית והעדשה הקשה ומהווה מעין "ריפוד" רך עבור הקרנית, בעוד שהעדשה הקשה מאפשרת את התיקון האופטי המיטבי.

 

תמונה 11 - עדשת מגע piggyback. במרכז רואים את שולי העדשה הקשה, ובהיקף נראים שולי העדשה הרכה

עדשת מגע piggyback. במרכז רואים את שולי העדשה הקשה, ובהיקף נראים שולי העדשה הרכה

עדשות משולבות (היברידיות)

עדשות אלו משלבות מרכז קשיח בעל חדירות גבוהה לחמצן עם "חצאית" הקפית רכה. המרכז הקשיח מאפשר תיקון אופטי יעיל, בעוד שההיקף הרך מאפשר נוחות רבה יותר בהרכבת העדשה.

עדשות מגע עם גיאומטריה מורכבת (Rose K)

אלו הן עדשות שהמשטח הפנימי שלהן שבא במגע עם הקרנית מתוכנן בצורה ממוחשבת המאפשרת גיאומטריה מורכבת יותר והתאמה למגוון רחב יותר של פני קרנית לא סימטריים. עדשות אלו מכילות מערכת התאמה המאפשרת התאמה אישית יותר של העדשה לכל מטופל. ע"י תכנון גיאומטרי אסימטרי עדשות אלו יכולות להתאים לקרניות שבהן הקמירות של הקרנית אסימטרית, כאשר שיא הקמירות ממוקם בחלק התחתון של הקרנית.

עדשות סקלרליות

עדשות סקלרליות הן עדשות בעלות קוטר גדול, והקצה שלהן נוגע בסקלרה (לובן העין). העדשה אינה נוגעת בקרנית, והחלל שבינה ובין הקרנית מכיל נוזל אותו ממלא המטופל בזמן התקנת העדשה. עדשות אלו נותנות מענה לקרטוקונוס קמור מאוד שלא ניתן להתאים בו את סוגי העדשות הקודמות.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

עדשות סקלרליות 05/10/2022

יש לי קרטוקונוס צילנדר 12 בעין ימין וצילינדר 8 בעין שמאל ביצעתי אצליך ואני מאושרת שכך לפני כשנתיים קרוסלינקינג ב 2 העיניים
מרכיבה עדשות קשות כרגע
והבנתי שלא נוח לי איתן
מתייעצת לגבי עדשות סקלרליות האם זה נכון בשבילי?
לפי מצבי.
תודה רבה פרופסור

שלום רב,

עדשות מגע סקלרליות עשויות לתת לך פתרון טוב יותר לראייה. יחד עם זאת לא כל אחד יכול להסתגל להן. מומלץ לפנות לאופטומטוריסט המיומן בהתאמת עדשות מגע סקלרליות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

בן 19 חולה קרטוקונוס בשלב מוקדם 12/03/2022

איזה עדשות מומלץ לי לשים? מעוניין גם בבדיקת העין ורכישת עדשות.

רוי

שלום רוי,

לפני שאתה מתקין עדשות מגע, מומלץ לפנות לרופא עיניים מומחה לקרנית. יתכן שעליך לעבור קרוס ליניקינג - פעולה מרפאתית המייצבת את הקרנית ומונעת החמרה של הקרטוקונוס.

יש מגוון רחב של עדשות מגע לקרטוקונוס, החל בעדשות מגע קשות קטנות (RGPs), דרך עדשות היברידיות, Piggyback, עדשות סקלרליות ומיני-סקלרליות. את סוג העדשה והתאמתה לעיניים שלך יעשה אופטומטריסט המיומן בהתאמת עדשות מגע כאלו.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עדשות מגע קרטוקונוס 02/03/2022

היי אובחן לי קרטוקונוס לפני בערך חמש שנים
אני לא יכולה לעשות אף ניתוח לתיקון ראייה?

עדשות מגע יחמירו את המצב?

אודה לתשובה תודה

שלום רב,

לא ניתן לבצע הסרת משקפיים בלייזר כאשר יש אבחנה של קרטוקונוס.

עדשות מגע לא משפיעות על התקדמות הקרטוקונוס.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עדשות סקלרליות לקרטוקטנוס 11/02/2022

שלום,
יש לי קרטוקונוס והופניתי להתאמת עדשה סקלרליות
למרות שהקרטוקנוס לא חמור ולמרות שהוא יציב (עברתי קרוסלינק) אני לא מגיע לראיה טובה העדשה שהכינו לי
האם יש פתרונות שיאפשרו שיפור בראיה ?
האם יש טעם לבדוק התאמה לסוג אחר של עדשות?
בתודה
אריאל

שלום רב,

יתכן שעדשת המגע לא הותאמה היטב. מומלץ לנסות להתאים עדשות מגע אחרות אצל אופטומטריסטים אחרים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

השפעת עדשות סקלרליות לקרטוקונוס 10/08/2021

שלום רב,
לאחרונה אובחנתי עם קרטוקונוס. בעין אחת, המצב קל, ובעין השניה המצב משמעותית יותר חמור.
התחלתי להרכיב עדשות סקלרליות, והתחושה שלי היא שחל שיפור בכל עין בנפרד, אך חוסר יכולת לראות טוב בשתי העיניים יחדיו. חשוב לציין כי אני בתקופת ההסתגלות לעדשות.
האם תופעה זו הינה שכיחה בתקופת ההסתגלות? האם הערכתי כי הדבר נובע מזה שלמוח לוקח זמן להבין שאין צורך להסתמך יותר מדי על עין אחת כפי שעשיתי עד עכשיו?
תודה מראש!

שלום רב,

הראייה הדו-עינית אמורה להיות טובה לאחר התאמה טובה של עדשות סקלרליות. יתכן שהתאמת העדשות אינה מיטבית או שעדיין לא הסתגלת להן. אם תראה שהראייה הדו עינית לא משתפרת, מומלץ לחזור על תהליך ההתאמה אצל אופטומטריסט אחר או לנסות עדשות מגע מסוג אחר.

כ"כ מומלץ לבצע בהקדם קרוס לינקינג כדי למנוע החמרה במצב הקרטוקונוס בעתיד.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס ועדשות סקלרליות 09/08/2021

שלום וברכה
אני היום בן 25 עברתי בעין שמאל לפני 6 שנים בערך את הקרוסלינקינג בשנה האחרונה ניסיתי את העדשות הסקלרליות עשרות פעמים אבל יש לי את הקושי של ההרכבה וגם אחרי שעתיים שזה עלי מתחיל גירוי מאוד חזק והפסקתי להשתמש עם העדשות רציתי לשאול האם אחרי הטיפול מתאים רק עדשות סקלרליןת או שיש עוד סוגים וגם שפחות קשה בהרכבה ( בעין ימין צריך משקפיים )תודה

יעקב

יעקב שלום רב,

ניתן לנסות להתאים סוגים אחרים של עדשות מגע, כגון עדשות קשות רגילות (RGP), עדשות היברידיות (שילוב של מרכז קשה עם היקף רך), עדשה כפולה (עדשה רכה שמעליה עדשה קשה), עדשה מיני-סקלרלית, ועדשות רבות אחרות. מומלץ לבצע את התאמת העדשות אצל אופטומטריסט/ית בעל ניסיון רב בהתאמת עדשות מגע מיוחדות לקרטוקונוס.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קורונה בלפריטיס וכלי דם בקרנית 02/08/2021

שלום פרופ' סלומון
בן 40 מחלים מקורונה .
ברקע עיני: קרטוקנוס מגיל 25, CXL +INTACS דו"צ מ 2012. (שמאל עצלה וסיפור של פזילה, לא קשור לסיפורינו).
ראייה 6/12-6/15 לפני כל הבלאגן תחת טבעותת עם עדשות סקלאריות מגיע ל 6/7.5 בימין
מינואר סיפור של דלקות עיניים דלקת לחמית כאבי עפעף עליון שהוחמרו בחורף ורוחות . הפך לבפרוקוג'יטיביטיס לא עזר תחת זיילט, לובריקציה ואופלוקס. הופניתי למרפ' קרנית .
במרפאה אבחנה של בלפריטיס מייבומיטיס (תלונות של דמעת חוסר יכולת פתיחת העין ואודם בעיניים). ניתן דוקסילין לחודש לאחר חודש הופסק בטענה שאין יותר ממיבומיטיס למרות שהתלונות לא הוקלו, ללא המשך מעקב מסודר במרפאת קרנית…
בהמשך טיפול בקהילה במקסטירול +דקסמתיזין טיפול שעזר יחסית אך הופסק בשל משך הטיפול.

לאחרונה התכווצות העין קיפול העפעף העליון וכאבים עזים מאוד וחזקים תחת נעילת העין. בבדיקה כלי דם לכיוון האינטקס טיפול בפרד פורטה, ולובריקציה. עלתה השערה מצד הרופא כי קיימת אלרגיה לטבעת.
בבדיקה היום כשבוע לאחר התחלת טיפול בפרד פורטה, עדיין כלי דם והצטלקות ( אני מבחין בירידה בראייה) כאמור ללא עדשות מזה מספר חודשים.

האם הוצאת הטבעת היא הפתרון (מודע לכך שאינך יכול לקבל החלטות ללא בדיקה), ? הרי אם נוציא את הטבעת עלולה להישאר צלקת אחרת…

הרופא בקהילה המליץ להפסיק בהדרגה את הסטרואידים
האם כלי הדם ש סיכוי שיצאו משם תחת טיפול תרופתי?
האם נכון לשקול פרוטופיק במב הנוכחי?
מה דחיפות הרפואית לראות מומחה קרנית : רגיל או בהקדם?

המון תודה
ובהערכה

שלום רב,

קשה כמובן לעמות לשאלותיך ללא בדיקה של העיניים. אם הטבעות בקרנית גורמות להופעת כלי דם ולדלקת כרונית, מומלץ להוציאן. בנוסף מומלץ לבדוק את התאמת העדשות הסקלרליות, ולהחליף אותן בחדשות אם הן ישנות. עיקר התלונות עליהן אתה מספר נובעות ככל הנראה מתגובה לעדשות המגע. מומלץ לפנות לאופטומטריסטים עם ניסיון רב בהתאמת עדשות מגע לקרטוקונוס.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

העיניים הופכות לאדומות -ולא יכול להרכיב עדשות סקלריות 02/04/2021

שלום רב. עם קרטוקונוס וצלקות בשתי העיניים. מרכיב עדשות סקלריות . רואה היטב איתם. לפני חודשיים העיניים הפכו לאדומות לאחר שעתיים מההרכבה . נסיונות למנוחה בליווי רופא ואופטומטריסט לאיבחון ושינוי לא הועילו . מסקנתם הכל תקין. לעיניים אין סבילות יותר לעדשות . מה עושים ? עם משקפיים הראייה חלשה מאוד. מוסיף שבשנתיים האחרונות סבלתי מספר פעמים מדלקות בעין אחת מספר פעמים.

שלום רב,

כדי להתגבר על אי הסבילות לעדשות מגע סקלרליות מומלץ לנסות מספר דברים: החלפת העדשות הנוכחיות בעדשות חדשות; החלפה תכופה יותר של הנוזל בעדשות; הקטנת משך הזמן ביממה של השימוש בעדשות; הזלפת טיפות של סטרואידים כגון FML או לוטמקס לנוזל העדשות בבוקר.

אן כל אלו לא עוזרים ולא ניתן יותר להרכיב את העדשות, מומלץ לשקול השתלת קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

כיסוי עין אחת לשלושה שבועות 10/02/2021

שלום רב,
אני בן 27, סובל מקרטוקונוס ופזילה. נכנס כעת לתקופת מבחנים וקשה לי מאוד לקרוא טקסטים ארוכים כי בגלל הפזילה. רציתי לשאול האם כיסוי של עין אחת (החלשה יותר בגלל הקרטוקונוס) לתקופה של שלושה שבועות יכולה לגרום לה נזק נוסף. (מציין שעשיתי קרוסלינקינג בשתי העיניים וכן ניתוח פזילה לפני כמה שנים).

תודה רבה!

שלום רב,

הכיסוי לא יגרום לנזק. אבל מומלץ לנסות להתאים עדשת מגע מיוחדת לקרטוקונוס (עדשת מגע קשה, או היברידית, או סקלרלית). השימוש בעדשת המגע תקטין את הפזילה ותקל עליך בקריאה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס 04/08/2019

שלום,
אני מרכיבה עדשות קשות לקרטוקונוס. לאחרונה פניתי לאופטימטריסט להתאמה של עדשות חדשות, אני רואה בהן טוב אך נהייתה לי רגישות לאור ואי יכולת לראות כמעט כלום מקרוב אחרי ההורדה מהעיניים- שתי תופעות שאני לא היכרתי וסבלתי מהן בעבר.
מה דעתך?
בנוסף, אשמח להמלצה לטיפות ליובש המתאימות לעדשות מגע קשות.
תודה מראש,
הילי

שלום רב,

התופעה נובעת מלחץ רב מדי של העדשה על הקרנית בנקודת הקמירות המקסימלית. מומלץ לנסות סוג אחר של עדשות מגע כגון עדשה סקלרלית או מיניסקלרלית.

כל תכשיר המכיל טיפות ליובש ללא חומר משמר מתאים לשימוש עם עדשות מגע.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה