חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

הטיפול בקרטוקונוס - השתלת קרנית

השתלת קרנית לקרטוקונוס מוצעת כאפשרות האחרונה, כאשר המטופל אינו יכול יותר להרכיב עדשות מגע, או כאשר עדשות המגע לא נותנות יותר ראיה תפקודית סבירה.

הקרנית המושתלת מושגת מתרומת רקמה מנפטר. השגת התרומה מתאפשרת לאחר הסכמת משפחת הנפטר. בשל שיעורי הסכמה נמוכים קיימת בעיה של זמינות קרניות להשתלה, וכתוצאה משך ההמתנה להשתלת קרנית בארץ אינו קצר.

ככלל השתלת קרנית לקרטוקונוס הוא ניתוח בעל שיעורי הצלחה גבוהים. הקרנית אינה מכילה כלי דם ולכן אינה חשופה למערכת החיסונית כמו איברים אחרים. לכן הסיכון בדחיית הקרנית לאחר השתלה מוצלחת קטן יחסית להשתלות איברים אחרים.

קיימות מספר שיטות של השתלת קרנית. שיטה אחת היא השתלת קרנית מלאה, שבה מבוצעת הסרה מלאה של כל החלק המרכזי של הקרנית מהמטופל, והשתלת החלק המרכזי של קרנית התורם (תמונה 1). החלק המרכזי של קרנית התורם מעוגן להיקף של קרנית המקבל בעזרת תפרים עדינים (תמונה 2). תפרים אלו מושארים בקרנית למשך כשנה, ובמשך הזמן הזה נוצר חיבור בין הקרנית המושתלת ובין היקף הקרנית של המטופל.

בהשתלת קרנית שכבתית (DALK) מבוצעת הפרדה בין רוב שכבת קרנית החולה ובין החלק הפנימי (שכבת הדסמט ותאי האנדותל), כשהחלק הפנימי של הקרנית נשאר. מקרנית התורם מסירים את החלק הפנימי המכיל את תאי האנדותל, ומשתילים את גוף הקרנית על החלק הפנימי של קרנית החולה. ניתוח זה מונע את דחיית שתל הקרנית, מכיוון שתאי האנדותל (התאים הפנימיים בקרנית) אינם תאים זרים, אלא תאים של החולה עצמו.

לחצו כאן למידע נוסף על השתלות קרנית.

לחצו כאן לצפייה בסרטי ניתוחים המדגימים השתלות קרנית שונות.

שיטה נוספת להשתלת קרנית מבוססת על הסרת החלקים הקדמיים של הקרנית, והשארת החלק האחורי של הקרנית (השכבה הפנימית המכילה את תאי האנדותל). שיטה זו נקראת השתלת קרנית שכבתית או השתלת קרנית חלקית (DALK). בניתוח זה משתילים את החלקים הקדמיים של קרנית התורם. היתרון בשיטה זו הוא בהקטנת הסיכון לדחיית השתל.

עוד על השתלות קרנית – ראה בפרק על השתלות קרנית.

>בחזרה לקרטוקונוס 

מעוניינים במידע נוסף על הסרת משקפיים בלייזר? 

התקשרו ל- 052-6741425 או השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

דלקחת בלחמית 14/01/2023

שלום פרופסור.
אני נמצא כבר שנה בהליך של התאמת עדשות סקלרליות והחלפתי מעל 15 זוגות עדשות. תמיד התלוננתי על חוסר נוחות, יובש קיצוני וצריבות. (מרגיש את זה רק שהסקלרליות בעיניי ) ניסתי את כל החלפת התמיסות. לאחרונה רופא שבדק אותי אמר לי שהוא חושב שיש לי אלרגיה בלחמית שמסלימה שהעדשות בפנים וזאת הסיבה שאני מרגיש את הצריבות והחוסר שקט בעין שאני עם עדשות.
אני כבר שבועיים לוקח סטרואידים לעין ואני לא מרגיש אף הקלה. אני חושש מאוד שלא אפתור את זה כי יש לי קרטוקונוס ב2 העיניים ואין לי שום אופציה חוץ מעדשות סקלרליות.
מה עליי לעשות בשביל שאני יוכל להנות משקט בעיניים בזמן שאני עם עדשות סלקלריות? יש תאופות או טיפולים מומלצים? תודה לך

שלום אופיר,

מכיוון שאינך סובל יותר עדשות מגע סקלרליות, נראה שהגיע הזמן לשקול השתלות קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

תיקון צילינדר 06/07/2021

שלום
האם ניתן לעשות תיקון לצילינדר לאחר השתלת קרנית (עקב קרטוקונוס שהיה ותוקן)?
תודה

דני

שלום דני,

קשה מאוד לבצע תיקון לצילינדר לאחר השתלת קרנית. קיימות מספר דרכים לכך. בצילינדר נמוך ובינוני ניתן לבצע תיקון עם לייזר בשיטת PRK. בצילינדר מאוד גבוה ניתן לבצע חיתוך בהיקף השתל בציר של הצילינדר (relaxing incision). כ"כ ניתן לנסות להתאים עדשות מגע קשות או סקלרליות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

חולה קרטוקונוס שעבר השתלת קרנית לפני 30 שנה 21/06/2021

האם כל הטיפולים החדשים כמו טבעות יכולים לעזור למי שעבר השתלת קרנית וכיום מתחיל לסבול בשנית מקרטוקונוס ?

שלום רב,

במקרים של חזרת קרטוקונוס לאחר השתלת קרנית מומלץ לנסות קודם התאמת עדשות מגע סקלרליות. בד"כ עדשות אלו יתנו מענה הולם וישפרו את הראייה. אם לא ניתן להתאים עדשות כאלו, אין מנוס מהשתלת קרנית חוזרת.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח קטרקט אחרי השתלת קרנית 09/05/2021

שלום פרופסור.
ביצעתי ניתוח השתלת קרנית בעין ימין בהדסה עין כרם לפני כ 18 שנים.
עין זו סבלה וסובלת מירוד,(קטארקט)
בניתוח לא הוציאו את הירוד.
שאלתי היא: האם ניתן לבצע כיום ניתוח קטרקט ללא חשש מצד דחיית השתל?
תודה רבה ושבוע טוב

שלום רב,

מומלץ לבצע את ניתוח הקטרקט בהקדם האפשרי. לאחר הניתוח יש להיות במעקב אצל מומחה לקרנית. אם תהיה דחיית שתל, המומחה לקרנית יציע לך טיפול מתאים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

תיקון קוצר ראייה למושתלי קרנית 30/09/2020

שלום,עברתי בשתי העיניים השתלות קרנית מלאות וכדי לתקן את קוצר הראייה הגבוה שנים לבשתי עדשות. בשנים האחרונות הקרניות שלי לא מסתדרות עם העדשות אלא רק לשעתיים שלוש ביום. בעין אחת מתחילות להופיע לי טבעות עם צבעי קשת בענן כלומר סימן שהקרנית "נחנקת" ובעין השנייה מופיעה הפרשה שגורמת לראיית ערפל. התופעות האלה קרו לי גם עם עדשות רכות מכל הסוגים וגם עם עדשות סקלרליות. כבר 3 שנים אני עם משקפיים אבל איכות הראייה וחווית הראייה השתנו לחלוטין מאשר אלה שהיו לי עם עדשות. אני כבר לא בטוחה שאוכל להרכיב זמן ממושך עדשות ושאלתי האם יש ניתוח לתיקון קוצר ראייה במושתלי קרנית? או האם יש דרך לחזק ולשמר את מצב הקרנית במושתלי קרנית? כמו בהשוואה לתהליך המקביל לקרוס לינקינג בקרטוקונוס. עשיתי את ההשתלה הראשונה לפני 20 שנה ותמיד יכולתי להרכיב עדשות כל היום. משהו השתנה אצלי בקרנית רק אני לא יודעת בדיוק מה כי עכשיו אחרי שימוש קצר מופיעות לי טבעות בצבעי הקשת מסביב לכל מוקד אור. מציינת שעברתי את ההשתלות עקב קרטוקונוס. תודה על התשובה

שלום רב,

ככל הנראה התפתח אצלך תהליך של חזרת הקרטוקונוס בשולי הקרנית, בחיבור שבין השתל והיקף הקרנית. זו תופעה ידועה המתרחשת שנים רבות לאחר השתלות קרנית לקרטוקונוס. זו תוצאה של המשך החלשות הרקמה, והמשך ההתקמרות שלה, עם הידקקות האיזור המחבר בין השתל והקרנית ההיקפית. תהליך ההתקמרות של הקרנית גורם לירידה בראייה. התיקון האופטי המיטבי הוא עם עדשות מגע סלקלריות. כאשר לא ניתן יותר להרכיב אותן, השלב הבא הוא השתלת קרנית חוזרת.

מומלץ לפנות למומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח להשתלת קרנית 05/05/2020

שלום לך דר סולומון יש לי קורטוקונוס בשתי העיניים כאשר בעין שמאל כבר עברתי ניתוח להשתלת קרנית אך הראיה בה אינה טובה ובקושי אני מסתדרת עם עדשות מגע בינתיים העין השניה עין ימין שהיתה העין הטובה שראתה טוב הראיה בה גם ירדה מאוד עד כדי עיוורון גם עם משקפיים בקושי אני רואה משהו האם ניתוח להשתלת קרנית גם בעין זאת יכול לתקן את המצב וחהחזער את הראיה למרות שבעין שמאל שבה כבר ביצעתי ניתוח הראיה לא חזרה ונשארתי עם מספר גבוה ? האם יש דרך אחרת להחזיר את הראיה ניתוחים או טיפולים אחרים לעיניים ע"מ שאוכל לתפקד ולחזור לעבודה ולנהיגה

שלום רב,

ראשית - לא ברור אם עברת כבר קרוס לינקינג. פעולה זו היתה מונעת התדרדרות במצב הקרנית, בעיקר בעין ימין. בשלב זה מומלץ לנסות עדשות מגע, בעיקר עדשות סקלרליות או מיני סקלרליות. מומלץ להתקין אותן אצל אופטומטריסטים שזו מומחיותם.

אם לא ניתן להשיג ראייה טובה עם עדשות מגע, או שלא ניתן להסתגל אליהן, הרי שיש לשקול השתלת קרנית גם בעין ימין. אין קשר בין סיכויי הצלחת הניתוח בין העיניים, וזה שלא הושגה תוצאה טובה בעין שמאל כלל לא אומר שכך יהיה גם בעין ימין.

מומלץ לפנות למומחה לקרנית בכל הנוגע להערכת מצב הקרטוקונס והערכת הצורך בהתאמת עדשות מגע מיוחדות או השתלת קרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קורטוקונוס ומשקפיים 03/10/2019

שלום פרופסור אבי סולומון ברצוני לשאול האם ניתן לתקן את הראיה עם קורטוקונוס בעזרת משקפיים או שעדשות מגע מתקנות טוב יותר. בעין אחת עברתי השתלת קרנית זו עין אשר אנני רואה בה כלל האם הקורטוקונוס עבר בעקבות השתלת הקרנית?

שלום רב,

מכיוון שהקרנית בקרטוקונוס בעלת מבנה לא סימטרי, קשה לתקן את הראייה בעזרת עדשות המשקפיים שנותנות מענה רק לקרנית תקינה בעלת מבנה סימטרי. עדשות מגע נונתנות תיקון אופטי טוב יותר, מכיוון שהן יושבות על הקרנית הלא סימטרית ומאפשרות תיקון אופטי טוב יותר.

הראייה לאחר השתלת קרנית תלוייה בגורמים רבים, כגון המתיחות השונה של התפרים, מירכוז השתל ביחס לאישון, סדירות החתך של השתל, יצירת הצלקת בין השתל והקרנית, וגורמים נוספים. בד"כ השתל נותן לקרנית מבנה סימטרי יותר, ובכך משפר את חדות הראייה. הקרטוקונוס כשלעצמו אף פעם לא "עובר", והוא למעשה נשאר ברקמת הקרנית ההיקפית שנשארת לאחר ההשתלה.

כשנה לאחר השתלת הקרנית יש לבצע הסרת תפרים סלקטיבית על פי מיפוי הקרנית. לאחר מכן, אם נשאר צילינדר גבוה, צריך לפעמים להתאים עדשת מגע קשה על פני השתל.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרוסלינקינג 18/07/2019

הקרוסילינג עוצר מצב קרטוקונוס שלא יחמיר. האם הוא יכול גם לשפר מעט את המצב הקיים? ואם הוחלט שאני צריכה לעשות קרוסליקינג- האם חובה לעבור קרוסליקינג לפני שחושבים על ניתוח אחר כגון השתלת קרנית?

שלום רב,

המטרה העיקרית בטיפול בקרוס לינקינג לקרטוקונוס היא עצירת התקמרות הקרנית ומניעת החמרת הקרטוקונוס. בד"כ אין שיפור במצב, וגם אם יש ירידה קלה בקמירות - זה לא מתבטא בשיפור כלשהוא בראייה. את השיפור בראייה משיגים ע"י השימוש בעדשות מגע מיוחדות.

בכל הנוגע להשתלת קרנית - אין קשר בין ביצוע קרוס לינקינג להחלטה על הצורך בהשתלת קרנית. השתלת קרנית מבוצעת אם לא ניתן להגיע לראייה מיטבית בעזרת עדשות המגע או שלא ניתן להשתמש בעדשות מגע בשל חוסר סבילות לעדשות אלו.

קרוס לינקינג מבוצע באופן אידיאלי בשלבים הראשונים של התפתחות הקרטוקונוס, בסמוך להופעתו או לאבחונו, כדי שלא תהיה בהמשך החמרה כזאת שתצריך השתלת קרנית. המטרה של הקרוס לינקינג הוא לייצר מצב יציב, שיאפשר במשך החיים שימוש בעדשות מגע קשות כדי לראות טוב.

כאשר הקרטוקונוס החמיר מאוד, בד"כ באנשים שלא בצעו קרוס לינקינג בזמן, ונוצר מצב שלא ניתן להרכיב יותר עדשות מגע, או שעדשות המגע גורמות לדלקות בעיניים - אז יש לשקול השתלת קרנית. במצב כזה אין טעם יותר בקרוס לינקינג, ואין צורך לבצע קרוס לינקינג כתנאי להשתלת קרנית.

בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס ועין שלא רואה 18/04/2019

שלום רב אני סובלת מקורטוקונוס בעין שמאל כרגע הראיה בה אפסית אין ראיה בכלל עשיתי ניתוח להשתלת קרנית לפני שמונה חודשים ועדיין אין שיפור בראיה העין באותו מצב. האם יש סיכוי שיהיה שיפור בראיה? האם אפשר לעשות ניתוח אחר להחזרת הראיה כי אני חצי עיוורת לא רואה כלום? האם קורטוקונוס יכול להיעלם לבד בעצמו. תודה על התייחסותך לכל שאלה

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

בעיית קרוטוקונוס 22/05/2018

שלום פרופסרור אבי
יש לי קרוטוקונוס בעיניים ברצוני לדעת אם יש זה פתרון טוב ותקין .
כיום אני עם עדשות מגע קשות
אשמח לתשובתך

שלום אסף,

הטיפול בקרטוקונוס כולל מעקב עם מיפויי קרנית חוזרים אצל מומחה קרנית, החלטה אם צריך לבצע קרוס לינקינג, והתאמת עדשות מגע מיוחדות לקרטוקונוס.

השתלת קרנית מבוצעת לאלו שלא מסוגלים להרכיב עדשות מגע, או שלךא ניתן לשפר את הראייה בעזרת עדשות מגע.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה