חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

הטיפול בקרטוקונוס - השתלת טבעות בקרנית

ה"טבעות" הן שני מקטעים בצורת חצי עיגול כל אחד, המושתלים בתוך הקרנית, בחלק ההיקפי שלה. טבעות אלו עשויות מחומר קשיח, וע"י התקנתן הן גורמות לשינוי בצורת הקרנית ולהקטנת קמירותה. קיימות מספר סוגי טבעות (Intacs, Ferrara rings). שתי הטבעות מוחדרות לאחר יצירת שתי תעלות בתוך הקרנית. את התעלות הללו יוצרים בעזרת מערכת מכנית (מיקרו-קראטום) או בעזרת לייזר femtosecond.

טבעות בקרנית (INTACS)

הטבעות לא מתאימות בכל המקרים של קרטוקונוס, ומותקנות בעיקר בקרטוקונוס בכל קמירות קלה או בינונית. כ"כ הן אינן מרפאות קרטוקונוס. הן משנות במידה מסויימת את צורת הקרנית ולכן משפרות את חדות הראייה ומאפשרות התקנה קלה יותר של עדשות מגע או משקפיים. לעיתים הקרטוקונוס ממשיך להתקדם לאחר התקנת הטבעות, ויש צורך בסופו של דבר להוציא את הטבעות ולבצע השתלת קרנית. יש לזכור שהטבעות משמשות לפעמים אמצעי זמני, הדוחה במספר שנים את הצורך השתלת הקרנית.

קיימים סיבוכים שונים ורבים של טבעות כגון יציאת הטבעת החוצה אל פני הקרנית (Extrusion), או חדירת הטבעת פנימה דרך החלק האחורי של הקרנית (פרפורציה) אל הלשכה הקדמית. כ"כ יתכן זיהום סביב הטבעת, ותיתכן תגובה דלקתית כרונית בתעלת הטבעת. סיבוכים אלו מחייבים לעיתים תכופות הוצאת הטבעות ממקומן.

>> בחזרה לקרטוקונוס

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

יובש כרוני וקרטוקונוס 01/12/2021

היי עברתי קרוסלינקינג ב2 העיניים לפני 8 שנים ומאז הניתוח נהיה לי יובש כרוני שרק החמיר עם השנים טיפות ומשחות לא עוזר לי , מה הדבר הכי טוב שאני יכול לעשות ? משקפיים כבר לא כאלה עוזרים לי ויש לי סינוורים וקושי לראות באור

שלום גל,

הטיפול ביובש משמעותי הוא ע"י תחליפי דמעות ללא חומרים משמרים, נוגדי דלקת הניתנים בטיפות, ובמקרים של יובש קיצוני ניתן לבצע חסימת תעלות הניקוז של הדמעות - Punctal occlusion - בעזרת אטמי סיליקון זעירים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הסרת טבעת בעין ושינוי הראייה 07/04/2021

שלום פרופסור. יש לי קרטוקונוס ב2 העיניים. בימין מתקדם ובשמאל יחסית קל.
השתלתי טבעת בעין ימין והוצאתי אותה כי זה לא עסר רק הפריע. מאז שהוצאתי את הטבעת אני מרגיש שכמות ההילות והסינוור בעין ימין גדלו משמעותית. האם היתכן כי השתלת טבעת והוצאתה פגעה בקרנית?
בנוסף התחלתי להרכיב משקפיים לראשונה בחיי ומאז אני מרגיש שעין שמאל (הטובה) הולכת ודואכת. יש הגיון בדברים? אשמח לתשובה

שלום רב,

ראשית צריך להבין האם המצב של הקרטוקונוס יציב במהלך השנה האחרונה, ע"י השוואת מיפוי הקרנית כעת עם מיפוי קרנית מהעבר. אם יש החמרה במצב הקרטוקונוס, וכנראה שזה מה שקוה לפי מה שאתה כותב על מצב עין שמאל - הרי שמומלץ לבצע קרוס לינקינג, כדי לייצב את הקרנית ולמנוע החמרה נוספת.

הטבעת נמצאת בתוך תעלה אותה מכינים במיוחד להכנסת הטבעת. לאחר הוצאת הטבעת נשארת תעלה, שנסגרת תוך יצירת תהליך ריפוי, שעלול להסתיים לעיתים עם צלקת. הצלקת יכולה להיות בגדלים שונים, ולגרום להופעת סינוורים והילות ועיוותים אופטיים שונים.

מומלץ לנסות להתאים עדשות מגע קשות, לפנות למומחה לקרנית ולבצע מעקב מסודר במרפאת קרנית, תוך מעקב עם מיפויי קרנית חוזרים, ולהחליט אם לבצע קרוס לינקינג.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

השתלת טבעת בעין ימין 26/09/2020

שלום רב.
אני בן 30 עברתי קרוס לינקינג בשני העיניים שלי.
בעין שמאל אני רואה די טוב ובעין ימין ראיה לא טובה בכלל.
עשיתי השתלת טבעת בעין ימין. הראיה לא השתפרה ואני אפילו מרגיש שהיא פחות טובה ממה שהייתה.

בקליניקה מתעקשים להיות סבלני (עבר שבוע)
האם לדעתך יכול לחול שיפור בראיה גם בהמשך?
אני מתלבט אם להוציא אותה כי כרגע הראיה יותר קשה לי מרגיש כמו לחץ בעיניים והמון סינוורים.

בשורה התחתונה עשיתי את זה על מנת לשפר את הראיה ואני מרגיש שרק עשיתי נזק גדול יותר. אשמח לעזרתך

שלום רב,

כמו אחרי כל ניתוח גם כאן מוטב להמתין ולא להיחפז עם מסקנות כבר שבוע לאחר הניתוח. כדאי להמתין לפחות 3 חודשים, ואז לבצע בדיקות של מיפוי קרנית ובדיקת משקפיים ולראות היכן אתה עומד. חשוב להבין שהשתלת טבעת לקרטוקונוס אינה דומה בכלל להסרת משקפיים בלייזר - היא לא מסירה את הצילינדר ואת המספר באופן מלא. המטרה היא לייצב את הקרנית ולהקטין במידה מסויימת את הצילינדר כך שתוכל לקבל ראייה סבירה עם משקפיים או עדשות מגע.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

שלום דוקטור, עברתי ניתוח להשתלת טבעות בקרנית 07/07/2019

שמי ישראל ואני בן 19 , לפני חצי שנה הובחנתי כחולה בקרטוקונוס ובהמלצה של רופא מומחה הלכנו על השתלת טבעות בקרנית ובתוכנית גם שבעוד חצי שנה נעשה קרוס לינקינג. עשיתי את הניתוח ב04.07.19 וברוך השם הוא עבר בהצלחה ובביקרות אמרו לי שהטבעות הושתלו בדיוק במקומם , אני פונה אליך כי אני רואה נורא נורא מטושטש וזה בהרבה יותר גרוע ממה שהיה לי לפני הניתוח. האם זה בסדר? כי בקליניקה אמרו לי שאני אמור להרגיש שיפור משמעותי מיד אחרי הניתוח ואני כעת מרגיש אחרת לחלוטין! תודה!

שלום רב,

התוצאות של השתלת טבעות בקרנית לקרטוקונוס לא צפויות, וקשה לענות לשאלתך.

מבחינתי - הטיפול שהיית צריך לעבור הוא קודם כל קרוס לינקינג בכל עין, כדי לעצור את התקדמות הקרטוקונוס מוקדם ככל האפשר. בשלב מאוחר יותר - התאמת עדשות מגע קשות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

.שלום, מחלת קרטוקונס 16/03/2018

אני בן 34 הובחן מחלה מגיל 25
בדיקה אחרונה – 14/01/2018
re+2.75/-4.25 x 100va 6/12
le plano/-1.50 x 65 va 6/6.6
—————-
מיפוי קרנית- 14/01/2018
re kmax 48.42
le kmax 4
מיפוי קרנית – 15/11/2016
e kmax 51.15
le kmax 44.50
———-
371- keratoconus, unspecified
———-
חדות ראיה
עם משקפים 0.6 עם חריר 1.0
חדות ראיה
עם משקפים 0.1 עם חריר 0.4
——–
לחץ תוך עיני 14 מ"מ כספית
קרנית – שקופה אין
לשכה – שקטה
קשתית אישון – תקין
עדשה – זכה
רשתית – תקינה
———–
מה ההמלצה ומה כדאי איזה טיפול לעין ימין, תודה מראש

שלום רב,

יש לך קרטוקונוס עם חדות ראייה מתוקנת טובה בשתי העיניים. עליך להיות במעקב רופא עיניים מומחה לקרנית ולבצע מיפוי קרנית ממוחשב אחתלכמה חודשים כדי לוודא שיש יציבות במצב. אם אין יציבות ויש החמרה בקמירות הקרנית יש לשקול קרוס לינקינג של הקרנית.

אם הראייה אינה מספקת אותך, ואתה סובל מסנוורים הילות בלילה, אז מומלץ להתאים עדשות מגע קשות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס וניתוח השתלת טבעת בליזר 23/12/2017

שלום,
אני בן 38 ולאחרונה עשיתי בדיקה מקדימה לניתוח לייזר בו התברר לי שיש לי קרטוקונוס. כיוון שלא עברתי בדיקות ראיה כ10 אינני יודע מתי התפתחה המחלה. ממה שנמסר לי ע״י הרופא שערך את הבדיקה, בדר״כ בגיל שלי הקרטוקונוס מתיצב ולא צפויים שינויים בו ועל כן הוא לא ממליץ על ניתוח קרוס לינקינג. כיוון שיש לי צילינדר 3 בעין אחת ו4 בשניה הוא המליץ על ניתוח השתלת טבעות בליזר. האם אתה ממליץ על ניתוח זה? מה אחוזי ההצלחה שלו ומה הסיכונים? (הבנתי שזה משפר צילינדר אבל לא ניתן לדעת בודאות בכמה מעבר לצילינדר המספר שיש לי בעיניים הוא די נמוך – 0.5 ו1.75 כך שבמידה וזה משפר משמעותית יתכן ולא אצטרך משקפיים) אציין בנוסף שאני מתאמן בג׳ודו האם יש סיכון במידה ועושים כת הניתוח?

תודה רבה!

שלום רב,

ניתוח השתלת טבעות הוא ניתוח שתוצאותיו אינן מדוייקות ואינן צפויות, ואינו יכול להבטיח לך הסרה של המשקפיים. הוא יכול להוריד חלק מהצילינדר, אך לא ניתן להעריך בכמה. הסיבוכים של הניתוח כוללים מיקום לא מדוייק של הטבעות, סנוורים והילות, חדירה ללשכה האחורית או יציאה החוצה מעל פני הקרנית, וזיהום בתעלת הטבעת.

אני במקומך לא הייתי עובר כל ניתוח. אם אתה מגיע לראייה טובה עם המשקפיים, למרות שיש לך קרטוקונוס - תגיד תודה שכך הוא המצב, ואל תעשה דבר. הניתוחים האלו מתאימים לאנשים שיש להם עיוות מתקדם בקרנית כתוצאה מהקרטוקונוס, אינם יכולים להשיג ראייה טובה עם משקפיים או עדשות מגע, ועוברים את הניתוח כדי שהצילינדר ירד במידה חלקית כך שיוכלו לשים משקפיים או עדשות מגע ולהגיע לראייה טובה יותר.

האפשרויות שעומדות לפניך הן שימוש במשקפיים או בעדשות מגע קשות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

השתלת טבעות 03/02/2017

קראתי את התשובות לשאלות והתייעצתי עם רופא שמתמחה בקרטוקונוס, הוא אמר שזה הליך מסוכן מאוד ויכול לגרום לצלקות שלא יתרפאו, זיהומים, התנקבות של הקרנית כתוצאה מיציאה של הטבעת, מיקום לא נכון שיכול לגרום לירידה בראייה. הוא טען שמתיחה של הקרנית זה כמו למתוח שקית ניילון ואחרי ההוצאה שלרוב נדרשים לה ,הקרנית לא תחזור למצבה המקורי והיא תישאר דקה ופגיעה יותר. אשמח לדעתך על הטענות הללו.

תודה רבה. יוסי.

שלום יוסי,

השתלת טבעות הוא פעולה בו מושתלים 1-2 קשתות העשויות מסיליקון בתוך הקרנית, סביב החלק המרכזי והקמור של הקרנית. מטרתן הוא למתוח את הקרנית כלפי ההיקף ולהקטין את הקמירות של הקרנית במרכז. התוצאות של השתלת טבעות בקרנית אינן תמיד צפויות, וקשה לדעת באיזו מידה תהיה להן השפעה אם בכלל. כפי שציינת יש מספר לא מבוטל של סיבוכים, כגון זיהום סביב הטבעות, יציאה של הטבעת מהתעלה אל תוך העין או מחוץ לקרנית, מיקום לא נכון של הטבעת, ובעיות נוספות. בנוסף לא כל אדם עם קרטוקונוס מתאים להשתלת הטבעות, והדבר תלוי בקמירות הקרנית ובצורת הקונוס.

הטיפול המומלץ בקרטוקונוס הוא שילוב של קרוס לינקינג עם התאמה של עדשות מגע מיוחדות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

השתלת טבעת 01/12/2016

שלום פרופ' אבי סלומון, יש לי עוד שאלה, האם אתה ממליץ בכללי להשתיל טבעת?? ואם כן כמה זה יעלה לי כסך בערך??
תודה.

שלום רב,

התוצאות של ניתוחי השתלת טבעות אינן תמיד צפויות, והן תלויות בגורמים שונים כמו מיפוי הקרנית, מידת אי הסדירות של המיפוי, עובי הקרנית ומידת הקמירות המקסימלית. מומלץ לדון בתוצאה הצפויה ובסיבוכים האפשריים עם הרופא המנתח שלך על פי נתוני המיפוי הייחודיים של הקרנית שלך.

כ"כ קרא את תשובותי לשאלות קודמות של גולשים באותו נושא בדף זה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

קרטוקונוס 28/11/2016

שלום,
אני סובל מקרטוקונוס בשתי העיניים, המצב בעיין משמאל חמור יותר, עברתי בדיקות והתברר שצריך להשתיל לי טבעת בעיין שמאל ולעבור קרוס לינקינג לשתי העינים, הבנתי שקופת חולים ככלית משתתפת במימון הניתוח קרוס לינקינג האם גם משתתפים בהשתלת טבעת??

שלום,

ניתוח השתלת טבעות אינו כלול בסל הבריאות ולכן קופות החולים לא משתתפות בעלויות הניתוח.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

טיפול בטבעות באקטזיה/קרטוקונוס 20/04/2016

שלום. יש לי קארטוקונוס שנגרם כתוצאה מניתוח לייזר. יש לצין שיש לי עין אחת שרואה מצוין ועין שנייה אני רואה כ 6/12 או 6/9 עם עדשות קשות. אבל העדשות לא תמיד נוחות. ואינן ניתנות להרכבה יום שלם ללא הפסקות.
השאיפה שלי היא לבדוק אופציה לניתוח טבעות במטרה גם להגיע לראייה יותר טובה. וגם להגיע למצב שאוכל להסתדר עם משקפיים וללא תלות בעדשות קשות.
הבנתי שלמרות שיש סיכונים אפשריים בניתוח טבעות. הניתוח הפיך ב 100% ומקסימום ניתן להוריד את הטבעות. כמו כן העכירות שיכולה להיווצר היא משהו חיצוני שרק רופאים רואים ולא יכולה לגרום לנזק לראייה. האם יש סיבה לטווח ארוך לא לנסות את ניתוח הטבעות? (מקסימום ניתן להסיר אותם)
האם יש סיכוי שהניתוח לא יצליח ואוריד את הטבעות ואח"כ לא אצליח להגיע לראייה שיש לי היום או לרמת הנוחות היחסית שיש לי היום?

שוהם

שלום שוהם,

אפשר כמובן לשקול את האפשרות של השתלת טבעות. יש לקחת בחשבון את הסיבוכים הכרוכים בהתקנת טבעות, ששכיחותם אינה קטנה. בנוסף יש לזכור שלא כל קרנית מתאימה להשתלת טבעות. ההחלטה על התאמה לניתוח כזה תלויה בצורת העיוות בקרנית (אותה ניתן לאבחן במיפוי קרנית), בחדות הראייה המושגת ללא תיקון, ובנתונים נוספים. התוצאה לאחר ניתוח כזה אינה מדוייקת ואינה ניתנת לצפייה מראש. כלומר: אף אחד לא יכול להבטיח לך תוצאה מדוייקת, ובטח שלא להבטיח לך שלא תזדקק יותר למשקפיים או לעדשות מגע. בנוסף - האמירה "מקסימום אח"כ יוציאו אותן" היא אמירה בלבד... אף אחד לא מוציא את הטבעות בפועל, גם אם הן לא הביאו לתועלת כלשהיא. את הטבעות מוציאים רק אם נגרם זיהום לאורך התעלה בה הושתלה הטבעה, או אם הטבעת בולטת מעל פני הקרנית (extrusion) או חדרה פנימה אל תוך הלשכה הקדמית.

המלצתי לך היא לנסות התאמה של עדשות מגע נוחות יותר. קיימות כיום אופציות שונות לעדשות מגע לקרטוקונוס כגון עדשות הברידיות, עדשות piggy-back, עדשות סקלרליות ומיני-סקלרליות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה