חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

מחלות עיניים אלרגיות

מהן מחלות עיניים אלרגיות?

המחלות החריפות במשפחת הדלקות האלרגיות של הלחמית כוללות את הדלקת האלרגית העונתית (Seasonal allergic conjunctivitis – SAC) ואת הדלקת האלרגית הכול-שנתית (Perennial allergic conjunctivitis – PAC). המחלות הכרוניות במשפחה זו, בהן הפתופיזולוגיה יותר מורכבת, כוללות את הדלקת האביבית של הקרנית והלחמית (Vernal Keratoconjunctivitis – VKC) ואת הדלקת האטופית של הקרנית והלחמית (Atopic Keratoconjunctivitis – AKC).

איאוזינופילים – תאי דם המשתתפים בתהליכים אלרגיים

במחלות עיניים אלרגיות משתתפים 3 סוגי תאי דלקת: תאי פיטום (mast cells) – תאים הנמצאים ברקמה, ועוברים שפעול בתגובה לאלרגנים וחומרים זרים שונים, הגורם לשחרור היסטמין; איאוזינופילים – תאי דם העוברים שפעול בעקבות שחרור היסטמין מתאי פיטום; ולימפוציטים האחראיים בחלק מהמחלות על יצירת זזיכרון חיסוני והפיכת התהליך הדדלקתי לתהליך מתמשך וכרוני. המצבים החריפים קשורים בשחרור התוכן של תאי פיטום (Mast cells) לאחר שפעולם ע"י IgE, בעוד שהמצבים הכרוניים קשורים בהפעלה ושחרור מתמשכים של תאי פיטום, כשהימשכות ההפעלה והזכרון החיסוני קשורים בפעילות תאי T מיוחדים. בכל המחלות האלו מתרחשת דגרנולציה של תאי פיטום, המביאה לשחרור ושפעול של גורמי דלקת רבים. אולם במצבים הכרוניים נוצרת תגובה דלקתית קבועה על רקע פעילותם של ציטוקינים וגורמי דלקת שונים המשתחררים מאיאוזינופילים ותאי Th2.
בשנים האחרונות חלה התקדמות בהבנת המנגנונים הבסיסיים של דלקות עיניים אלרגיות, ובעקבותיה פותחו תרופות חדשות.

הספקטרום הקליני של מחלות עיניים אלרגיות

1. דלקת אלרגית עונתית / כול-שנתית של הלחמית – Seasonal / Perennial allergic conjunctivitis   

מחלות אלו מהוות כ-50% מכלל המחלות האלרגיות בעיניים. אלרגנים הנמצאים באויר משפעלים קולטנים של IgE בתאי פיטום, דבר הגורם לשחרור גרנולות מתאים אלו ושחרור של גורמי דלקת. הדלקת הכול-שנתית היא תוצאה של תגובת רגישות יתר מאלרגנים ביתיים כגון קרדית הבית, בעוד שהדלקת העונתית היא תוצאת חשיפה לאלרגנים סביבתיים כגון אבקנים למיניהם. הסימנים השכיחים הם גרד, אודם, דמעת ולעיתים בצקת של הלחמית. לעיתים ניתן למצוא פפילות בלחמית הטרסלית העליונה. סימני הדלקת העונתית חמורים מאלו של הדלקת הכול-שנתית. בדיקת הדמעות מראה עליה בתאי פיטום, בנוגדני IgE, היסטמין, טריפטאז, eotaxin ו- eosinophil cationic protein.

2. דלקת אטופית של הקרנית והלחמית – Atopic Keratoconjunctivitis

מחלה כרונית נדירה וקשה של משטח העין במבוגרים, שמופיעה לעיתים לאחר הסטוריה ארוכה של דלקת עור אטופית. מתבטאת בגרד, צריבה, דמעת, ועפעפיים נפוחות ואדומות. בעור העפעפיים יש פריחה, יובש, קשקשת ועיבוי, ותיתכן דלקת עפעפיים סטאפילוקוקלית וקרטניזציה של קצות העפעפיים.  תיתכן הצטלקות דיפוזית של הלחמית עם היווצרות סימבלפרון וקיצור הפורניקס, ופפילות קטנות בלחמית הטרסלית. בקרנית יתכנו ארוזיות באפיתל וכיבים כרוניים. במצבים הקשים תתכן הצטלקות וצמיחת כלי דם בקרנית על רקע פגיעה בתאי האב האפיתליאליים בגובלת (limbal deficiency). ציטוקינים שמקורם בתאי Th1 ו- Th2 משתתפים במחלה זו.

3. דלקת אביבית של הקרנית והלחמית – Vernal Keratoconjunctivitis

דלקת אלרגית קשה וכרונית בילדים, שפוגעת יותר בבנים, ומתחילה החל מגיל 5 שנים. המחלה נעלמת מאליה לקראת סוף שנות העשרה, אך לעיתים יכולה להתמשך ולהפוך ל- AKC. דלקת אביבית נפוצה באקלים חם ויבש. המחלה יכולה להיות מלווה במצבים אטופיים נוספים כגון אסטמה ודלקת עור אלרגית, או בסיפור משפחתי של מחלות אטופיות. המחלה מתקיימת לאורך כל השנה עם החמרות עונתיות באביב ובקיץ. המחלה מתבטאת בהופעה של פפילות גסות וגדולות בלחמית הטרסלית העליונה, תסנינים בולטים בגובלת, או בשילוב של שתי הצורות. הילדים מתלוננים על גרד מתמיד, דמעת, פוטופוביה, תחושת גוף זר, צריבה והפרשת ריר. במקרים הקשים, או כאשר לא ניתן טיפול הולם, הקרנית עלולה להיות מעורבת, עם הופעת ארוזיות וכיבים בחלק העליון של הקרנית (shield ulcers), והופעת משקעים בבסיס הכיבים (vernal plaques) ההופכים את הכיבים לכרוניים. הכיבים בקרנית גורמים לכאב עז, פוטופוביה (רגישות לאור חזק) ולצורך בעצימת העיניים כל הזמן תוך כיווץ חזק של העפעפיים (בלפארוספאזם). לעיתים תיתכן הופעת קרטוקונוס בעקבות שילוב של הדלקת הכרונית ושפשוף מתמיד של העיניים.

במשך שנים רבות הטיפול היעיל היחיד במחלה זו היה מתן תכוף של טיפות סטרואידים לעיניים. החיסרון בטיפול זה הוא תופעות הלואי של סטרואידים הניתנים בטיפות לעיניים: הופעת קטרקט (עכירות העדשה בעין) והופעת לחץ תוך עיני גבוה (גלאוקומה). מזה מספר שנים אנחנו משתמשים במשחת Protopic שהיא משחה המיועדת לטיפול במחלת עור אלרגית הנקראת Atopic Dermatitis. משחה זו מכילה תרופה הנקראת Tacrolimus. תרופה זו מדכאת בצורה יעילה את תאי הדלקת (לימפוציטים מסוג T) הפעילים במחלה זו. ניתן לתת את המשחה בבטיחות גם לעיניים, למרות שהיא מיועדת למתן עורי. המשחה ניתנת לעיניים פעם ביום, לפני השינה, ויש לקחת אותה ברציפות לתקופה ממושכת. בניגוד לסטרואידים, השימוש בה אינו כרוך בתופעות לואי. המשחה הזו יעילה מאוד, ובמרבית הילדים היא מפחיתה באופן משמעותי את הסימפטומים והסימנית של דלקת עיניים אביבית.

4. דלקת פפילות ענקיות – Giant papillary Conjunctivitis  

דלקת כאלרגית כרונית כתוצאה מגופים זרים, בד"כ על רקע שימוש ממושך בעדשות מגע, בועיות סינון לאחר ניתוחי גלאוקומה, תותבות או תפרים בולטים. התגובה האלרגית בשימוש בעדשות היא תוצאה של חשיפה לתמיסות החיטוי של העדשות או למשקעים המצטברים על פני העדשות. החיכוך המתמיד של הלחמית הטרסלית העליונה אל מול עדשת המגע גורמת לטראומה מכנית לאפיתל ולשפעול תאי Th2.  החולים מתלוננים על תחושת גוף זר, גרד, אודם, הפרשת ריר רבה ואי-סבילות לעדשות מגע. בבדיקה ניתן לראות פפילות רבות בגודל בינוני, הפרשת ריר סמיך, וצניחת עפעפיים משנית לחולשת הרקמות בעקבות הדלקת המשנית. הדלקת הפיכה וחולפת לאחר הסרת הגורם.

5. דלקת אלרגית של מגע – Contact dermatitis

נגרמת כתוצאה מחשיפה לתרופות או חומרי איפור וקוסמטיקה ופוגעת בעיקר בעור העפעפיים ולעיתים גם בלחמית. זוהי תגובה של תאי Th1 מסוג תגובת רגישות יתר מושהית כנגד החומר הפעיל בתכשיר המקומי או כנגד החומר המשמר. עור העפעפיים מדגים contact dermatitis עם יובש וקשקשת, אודם ונפיחות. הדלקת אופיינית לאחר שימוש ממושך בתרופות מקומיות, ודלקת זו הפיכה ונעלמת לאחר הפסקת החשיפה לתרופה.

 

 

לחצו להלן לצפייה בהרצאה על הקשר בין עדשות מגע ודלקת אלרגית בעיניים:

הטיפול התרופתי במחלות עיניים אלרגיות 

קבוצות התרופות לטיפול במחלות עיניים אלרגיות כוללות את האנטי-היסטמינים, מייצבי תאי פיטום, בעלי פעילות כפולה (אנטי היסטמינים וייצוב תאי פיטום), NSAIDS, סטרואידים ואימונומודולטורים.

1. אנטיהיסטמינים

תרופות אלו פועלות ע"י עיכוב פעילות היסטמין על קולטנים מסוג H1 ע"י חסימת הקולטנים. הם נחלקים לדור ראשון ושני. הדור הראשון הם חומרים ליפופיליים החודרים את מחסום דם-מוח וגורמים לתופעות מרכזיות כמו נמנום. הם חוסמים באופן לא ספיציפי גם קולטני H2 ולכן יכולים לגרום להפרעות קצב בלב. ה- chlorpheniramine הנפוץ בתכשירים לטיפול בגודש דרכי  הנשימה העליונות שייך לדור הראשון. הדור השני של חוסמי רצפטורים H1 לא גורמים לתופעות לוואי מרכזיות והם הנמצאים בשימוש בטיפול בדלקות עיניים אלרגיות. התרופות הנפוצות במשפחה זו הן: levocabastine, azelastine, ו- emestadine. שני תכשירים חדשים שנכנסו לאחרונה לשימוש הם  beposttatine וה- Alcaftadine , ושניהם חוסמים סלקטיביים של רצפטורים H1.  תכשיר יעיל אחר הוא ה- Olopatadine , גם הוא חוסם רצפטורי H1.

2. מייצבי תאי פיטום (Mast-cell Stabilizers)

מייצבי תאי פיטום מונעים את הדהגרנולציה של תאים אלו ובכך מונעים את שרשרת התגובות הדלקתיות באלרגיה עינית. תכשירים אלו יעילים הן במצבים החריפים והן במחלות האלרגיות הכרוניות, והם התרופות הותיקות ביותר בטיפול בדלקת אלרגית של הלחמית. אלו כוללים את ה Sodium cromoglycate, nedocromil sodium, pimerolast ו – lodoxamide. משפחת התכשירים האלו הם בעלי מיעוט תופעות לוואי יחסית לקבוצות התכשירים האחרות. Sodium cromoglycate הוא התכשיר הותיק ביותר בקבוצה זו. ה- Pimerolast הוא תכשיר חדש יותר, ויעיל יותר מה- sodium cromoglycate. בנוסף לייצוב תאי פיטום, הוא מעכב כמוטאקסיס של איאוזינופילים ומונע שחרור של שורה ארוכה של חומרי דלקת אלרגית בנוסף להיסטמין, כמו Leukotriens C4, D4, E4.  ה- Lodoxamide יעיל פי 2500 מה- sodium cromoglycate וגם הוא פועל ע"י חסימת שחרור היסטמין וכמוטקסיס של איאוזינופילים. בנוסף לטיפול בדלקת אלרגית עונתית ה- lodoxamide מיועד גם לטיפול ב- VKC.

3. תכשירים בעלי פעילות כפולה

תכשירים אלו עובדים ע"י שילוב של חסימת רצפטורים H1 וייצוב ממברנות תאי פיטום. למשפחה זו שייכים ה- olopatadine, ketotifen, azelastine, epinastine, ו- bepostatine. בנוסף יש לכל אחת מהתרופות פעילויות נוספות. ה- ketotifen מעכב שפעול איאוזינופילים, ויצירה ושחרור של לויוקטריאנים וציטוקינים. ה- azelastine עובד גם ע"י דיכוי Platelet Activating Factor וכן ע"י עיכוב יצירת interleukin adhesion molecule 1- ICAM . ה- epinastine חוסם רצפטורים H1 ו- H2 ויש לו גם פעילות אנטי-אינפלמטורית.

4. תכשירים נוגדי-דלקת לא-סטרואידליים (NSAIDS)

תרופות אלו מקילות על הכאב והדלקת הכרוכים בדלקת אלרגית עינית. הם מדכאים יצירת פרוסטגלנדינים ולויקוטריאנים ע"י עיכוב אנזימי הציקלואוקסיגנאז. העיכוב נעשה ע"י עיכוב האנזימים COX-1 ו- COX-2. התכשירים במשפחה זו המשמשים לטיפול בדלקת אלרגית עינית הם ketorolac, diclofenac ו- flurbiprofen. יעילותם של התכשירים הלו פחותה בהשוואה לתכשירי הפעילות הכפולה שהוזכרו לעיל. בנוסף הם גורמים לצריבה ועקצוץ במתן מקומי. חלק מהתרופות הללו נמצאו יעילות בטיפול ב- VKC.

5. סטרואידים

לסטרואידים פעילות אנטי-אינפלמטורית רחבה ומנגנוני פעולה מרובים במחלות עיניים אלרגיות. אלו כוללים דיכוי יצירתם של פרוסטגלנדינים וציטוקינים רבים המשתתפים בדלקת אלרגית, ועיכוב בצקת, מניעת נדידת לויקוציטים, עיכוב בשקיעת פיברין, ודיכוי של שגשוג כלי דם, מניעת הרחבת כלי-דם, עיכוב בשגשוג פיברובלסטים ומניעת יצירת צלקת. חסרונם הוא בסיכון לפתח לחץ תוך עיני מוגבר וירוד. בנוסף לתכשירים הסטרואידליים המקומיים המקובלים, אושר בשנים האחרונות ה- loteprednol   ע"י ה- FDA לטיפול בדלקת אלרגית בעיניים. ה- loteprednol הוא סטרואיד אסטרי שעובר נטרול מהיר ע"י דה-אסטריפיקציה, ולכן יש לו פרופיל בטיחות גבוה יותר בהשוואה לסטרואידים הקטוניים. תכשירים סטרואידליים נוספים שאושרו לאחרונה לשימוש, האמורים להיות בטוחים יותר מבחינת שכיחות נמוכה יותר של עליית הלחץ התוך עיני, הם ה- difluprednate שהוא נגזרת של פרדניזולון, ה- desonide וה- clobetasone.

6. תכשירים אימונו-מודולטוריים

אלו תכשירים הפועלים על המערכת החיסונית וגורמים לגירוי חיסוני או לדיכוי חיסוני. הם גורמים לפחות תופעות לוואי בהשוואה לסטרואידים. למשפחה זו משתייכים Cyclsporine A, Tacrolimus, mycophenolate mofetil, rapamycin (sirolimus), laquinimod ו- infliximab.

ציקלוספורין A עובד ע"י עיכוב הסננת לימפוציטים ועיכוב הסננת האיאוזינופילים ע"י התערבות בתגובות אלרגיות מסוג IV בלחמית. התכשיר המקומי בריכוז של 0.1% (פי 2 מהריכוז המקובל לטיפול בעין יבשה) נמצא כיעיל ובטוח בטיפול ב- VKC קשה וב- AKC במחקר פרוספקטיבי גדול שכלל כ- 600 נבדקים.

טאקרולימוס עובד ע"י עיכוב תאי T. משחת טאקרולימוס בריכוז 0.03% נמצאה כיעילה ובטוחה בטיפול בדלקת אלרגית של הלחמית. בחקר פרוספקטיבי מבוקר וכפול סמויות נבדקה יעילותו של תרחיף טאקרולימוס בריכוז 0.1% בחולים עם מחלות עיניים אלרגיות קשות. התכשיר נמצא כנסבל היטב ע"י המטופלים, וכיעיל בשיפור משמעותי בכל התלונות הסובייקטיביות הכרוכות באלרגיה עינית. בארץ ובמרבית המדינות בעולם ניתן להשיג את התרופה בצורת משחה המיועדת לעור, הנקראת Protopic. משחה זו ניתנת אחת ליום, לפני השינה, ויש להשתמש בה לתקופה ארוכה (לפחות בחודשי האביב והקיץ). השימוש במשחה זו לעיניים הוא בטוח, ואינו כרוך בתופעות הלואי הקשורות בטיפול בסטירואידים. במקרים רבים המשחה הורידה לחלוטין את הסימנים והסימפטומים של דלקת אביבית בילדים בעקבות טיפול של מספר שנים.

לחצו כאן לקריאת מאמר סקירה שפרסמנו על השימוש בטקרולימוס לטיפול במחלות עיניים אלרגיות.

המגבלה העיקרית בשימוש בתכשירים האימונומודולטוריים המקומיים קשורה בתכונות הליפופיליות של החומרים ובמסיסותם הנמוכה במים. תרופות שאמורות לחדור דרך שכבות הקרנית השונות צריכות להיות בעלות איזון הידרופילי / ליפופילי מתאים. לפתרון בעיית החדירות פותחו במהלך השנים מערכות להחדרת תרופות הכוללות נאנו-חומרים, ליפוזומים ונאנו-מיצלות. מערכות אלו עדיין בשלב מחקרי והן תוכלנה בעתיד לעזור בהחדרת חומרים כגון ציקלוספורין A, טאקרולימוס וראפמיצין.

סיכום

מחלות עיניים אלרגיות כוללות בשורה ארוכה של מצבים, חלקם בעלי אופי אקוטי וזמני שאינו כרוך בסיכון לעין, וחלקם בעלי אופי כרוני עם סיבוכים הפוגעים בראייה. הטיפול במחלות עיניים אלרגיות כלל במשך שנים רבות בעיקר מייצבי תאי פיטום וחוסמי H1 שלהם יעילות מוגבלת אך בטיחות רבה, ומנגד – סטרואידים שיעילותם רבה אך השימוש בהם מוגבל בשל ריבוי תופעות הלוואי. לאחרונה נוספו למגוון הטיפולים במחלות עיניים אלרגיות גם התכשירים האימונומודולטוריים, ובעיקר הציקלוספורין A והטאקרולימוס, שנמצאו כיעילים מאוד ובעלי בטיחות רבה. כיווני מחקר מבטיחים רבים יוסיפו בעתיד הקרוב אפשרויות טיפוליות יעילות יותר כנגד אלרגיה עינית, ויפחיתו את הצורך בשימוש בסטרואידים.

מעוניינים לבצע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר אך אתם לא יודעים האם אתם מתאימים? לבדיקת התאמה חינם השאירו פרטים אצלנו באתר ואחד מניציגנו יחזור אליכם.

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

אובחנתי בדלקת אלרגית כרונית בעינים 15/10/2023

אני ממש סובלת . האם יש לזה טיפול. אודם גרוד עינים אדומות . הרבה מאוד דמעות . מפריעות לראיה גורמות לטשטוש. . מה לעשות . האם יש לז ה טיפול.
תודה רבה שרה

שלום רב,

הטיפול בדלקת עיניים אלרגית כולל תרופות נוגדות דלקת שונות הניתנות בטיפות או במשחה. במקרים של דלקת עיניים אלרגית כרונית קלה ניתן לטפל בעזרת אנטי-היסטמינים ומייצבי mast cells (כמו פטאנול, אופטליסט, זדיטן). במקרים של דלקת אלרגית אקוטית ניתן לתת סטרואידים לתקופה קצרה. בדלקת אלרגית כרונית קשה התרופה היעילה ביותר היא טקרולימוס (הנמצאת במשחת פרוטופיק). משחת פרוטופיק היא משחת עור אך ניתן להשתמש בה גם לעיניים. מדבר בטיפול ממושך הניתן אחת ליום לפני השינה.

חשוב להבין שאין טיפול שיכול לרפא לחלוטין דלקת עיניים אלרגית כרונית. התרופות הנ״ל עשויות להפחית משמעותית את התסמינים אך לא להעלים אותם לגמרי, ונדרש טיפול יומי לאורך חודשים ושנים, בעיקר בעונות המעבר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת אביבית בעיניים 05/10/2022

שלום פרופ' סלומון
הבן שלי -בן 5.5 סובל מדלקת אביבית בעיניים כבר כמה שנים. הוא מטופל במשחה פרוטופיק 0.03% כל ערב לפני השינה. ופתאום אמרו לי בבית מרקחת של מכבי שלא מייבאים את זה יותר ואין להם במלאי. יש להם במלאי פרוטופיק 0.1% . האם אפשר להשתמש בזה? אם כן, כל כמה זמן למרוח?

שלום רב,

כן. אפשר להשתמש בריכוז של 0.1%. קיים מחסור בארץ מזה מספר חודשים בפרוטופיק 0.03%, ובמקומו ניתן להשתמש ללא בעיה במשחת פרוטופיק 0.1%. תדיורת השימוש לא משתנה - השימוש הוא פעם ביום לפני השינה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

GPC בערבות הרכבת עדשות סקלרליות 30/07/2022

שלום רב,

יש לי קרטוקונוס ואני כבר 4 שנים מרכיב עדשות מגע סקלרליות. לפני חצי שנה נוצר לי GPC עיקש שבהלך ניסיון לטיפול בו הוא ןהוריד עדשות לשבועים ושימוש בcrhom optics ניסיתי זאת ב3 מחזורים כל פעם ולא עזר מה עצתך בנושא ?

נתי

נתי שלום,

החיכוך בין עדשות המגע הסקלרליות ובין החלק הפנימי של העפעף העליון גורם להופעת גבשושיות גסות הנקראות פפילות ענק (GPC=Giant Papillary Conjunctivitis). זאת היא תגובה אלרגית לעדשות הסקלרליות.

הטיפול הוא שילוב של הקטנת זמן השימוש בעדשות למינימום ההכרחי, ושימוש במשחת פרוטופיק לפני השינה כל לילה. משחת פרוטופיק תפחית מאוד את התגובה האלרגית הגורמת להופעת הפפילות, ויתכן שתסייע לנסיגת הפפילות. משך הטיפול ארוך, ומצריך סבלנות. יתכן שיהיה צורך בטיפול של חודשים רבים עד לקבלת הקלה ונסיגה של הפפילות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

גירודים 11/06/2022

שלום רב,
אני סובלת תקופה מאוד ארוכה (קרוב לשנה) מגירודים בעפעפים+הפרשות מהעיניים.
ניסיתי מספר טיפות אך ללא הצלחה זה חוזר, אודה לדעת ממה זה נובע.

שלום רב,

גרד בעיניים ובעפעפיים הוא תסמין אופייני לדלקת עיניים אלרגית. הטיפול המומלץ לדלקת עיניים אלרגית הוא משחת פרוטופיק.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

Urgent Consultation Needed for Child 14/05/2022

Hi Doctor. My name is David and reaching out for my son Elan who is 4 years old.

Elan seems to be suffering from a severe case of Vernal Conjunctivitis for several months now. We’ve been through several rounds of treatment including steroidal and azelastine eye drops, however the condition does not seem to be improving and the poor child seems to be suffering daily. It seems to be an urgent matter as a white rim is forming above and below the cornea of his eye. We are concerned for his health and would like for him to see you as soon as possible. Can you please help?

I hope to hear from you soon.

 

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת בעיניים 22/04/2022

שותפי לדירה לקה בדלקת עיניים אלרגית כרונית,
בעקבות ניתוח להסרת קטראקט בעין.
הדלקת היא בשתי העיניים.
כבר ארבע שנים סבל נוראי.

בתחילה זה לא עבר אליי. אבל לפני שנה זה התחיל.
לאט לאט. בתחילה רק העפעפיים אדומות.

מצבי כעת מאוד קשה. ממש כמו של שותפי.

כאבים, ישנוניות: אני כל הזמן רדומה, העיניים
יבשות כל הזמן,
העיניים מורגשות תמיד.

רציתי להיכנס לגוגל וללמוד את הכימיה והביולוגיה
של היווצרות האלרגיה.

משום ששום דבר לא עוזר. לא אנטיביוטיקה לא
כלום.

רציתי קיוויתי למצוא בעצמי את הדרך להיחלץ
מהאלרגיה הזאת.

אבל אין לי אפשרות, בגלל שכל הזמן אני מרגישה
צורך לישון והעיניים רוצות להיסגר.

לא ייתכן דוקטור שאין אפשרות לגדוע את הדלקת.
.אודה לך על עצותיך.

ליאורה

שלום ליאורה,

כדאי למצוא את הסיבה לדלקת האלרגית, שיתכן שנמצאת בסביבה הקרובה לכם: בעלי חיים, שטיחים ישנים ומאובקים, סדינים ומצעים, מערכת המיזוג, צמחייה במרפסת או בגינה ועוד גורמים רבים אחרים.

קיימות תרופות הניתנות לעיניים (בטיפות או במשחה) שעשויות להפחית משמעותית את ההסתמנות של דלקת עיניים אלרגית. מומלץ לפנות לבדיקה אצל רופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת חוזרת 16/04/2022

שלום, השתמשתי בעדשות מגע יומיות למשך שלוש שנים, אחרי שלוש שנים הייתה לי התפרצות של דלקת קטנה שהתלוותה בגרד והפסקתי עם העדשות לשבוע והכל חזר לקדמותו, חודש לאחר מכן התפרצה לי דלקת חמורה מאוד, גרד , הפרשות שבקושי יכלתי לפתוח את העיניים, כל מה שתיארת על דלקת אלרגית ובמקרה החמור. טופלתי בסטרואידים למשך חודשיים ובאופטילסט למשך שלושה חודשים. הדלקת עברה , חזרתי לעדשות לשבוע ולאחר חשיפה לחול רב בעיניים היא חזרה שוב, מאז הפסקתי לשים עדשות כבר שלושה חודשים, לקחתי סטרואידים שוב למשך חודש והדלקת לא עוברת.
מה לעשות? איך אני יכולה לחזור לעדשות? ואיך יכול להיות שזה לא עובר ככ הרבה זמן?

אופק

שלום אופק,

לא כל האנשים מסוגלים להרכיב עדשות מגע, בד"כ בגלל תגובה אלרגית לעדשות או בגלל יובש בעיניים, או שילוב של אלרגיה עם יובש בעיניים. לפי מה שכתבת - ניסית מספר פעמים להפסיק את העדשות, וקיבלת טיפול בסטרואידים ובאנטי-היסטמינים, אך הדלקת האלרגית חזרה כל פעם שניסית לחזור לעדשות.

המסקנה מכל זה היא שאת לא יכולה להרכיב עדשות מגע כלל. ניתן לחזור לשימוש במשקפיים, או לשקול ניתוח להסרת משקפיים בלייזר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת אביבית בלחמית העין 05/02/2022

שלום רב, הבת שלי סובלת מזה כמה שנים בדלקת שחוזרת בלחמית העין. מטופלת בעת ההתפרצות בלוטמקס.. החזרה יכולה להיות כל חודשיים שולשה.
לאחר ביקור אצל מומחה קיבלה פרוטופטיק ( לא על בסיס קבוע) הופננו לאחרונה לאלרגולוג ולמומחה קרנית.

שלום רב,

את משחת הפרוטופיק מומלץ לשים בעיניים כל לילה לפני השינה לתקופה ממושכת, כדי לקבל תוצאות משמעותיות בדיכוי הדקלת האלרגית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת אלרגית בעיניים 21/01/2022

פרופסור סלומון
שלום רב
יש לי שוב דלקת עיניים עקב אלרגיה בשתי העיניים
צד שמאל המצב קיצוני יותר
ציטומצין וטוברקס לא עוזרים
כרגע מטופלת בדתאמיצין ומקסיטרול
קראתי את התכנים באתר הרפואי הזה ונתעוררה בי תקווה שיש לך הידע לטפל בבעייה.
אשמח אם ניתן להגיע לייעוץ, בדחיפות.
בכבוד רב

דניאל

דניאל שלום,

הטיפול היעיל ביותר בדלקת עיניים אלרגית הוא ע"י משחת פרוטופיק. כל רופא עיניים או רופא עור יכול לרשום לך משחה זאת. משחה זאת מכילה את התרופה טקרולימוס העוזרת בהפחתת הדלקת האלרגית.

למידע על טקרולימוס לחצי כאן.

למידע על ביקור במרפאתי אנא פני לדף צור קשר באתר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

טיפות עיניים Optilast 14/01/2022

פרופסור סלומון שלום,
אני סובל מארלגייה בעיניים ובמשך המון שנים אני משתמש בטיפות אופטילסט כמעט מדי יום, פעם אחת בבוקר וזה עוזר לי בכך שאין לי כלל תופעות של אלרגייה. ניסיתי מספר פעמים להפסיק עם הטיפות אבל אחרי שבוע ללא שימוש האלרגייה תמיד חוזרת ומתחילים לי גירודים והפרשות מהעיניים.
השאלה שלי היא, האם זה בסדר להשתמש בתרופה הזו במשך כל כך הרבה שנים (וככל הנראה אשתמש בה לעוד המון שנים…)?
תודה רבה, אודי

אודי שלום,

ניתן להשתמש בטיפות אופטילסט ללא חשש במשך שנים רבות. אופטילסט שייך לקבוצת התרופות נוגדות האלרגיה שהן בעלות תכונות אנטי-היסטמיניות ומייצבות mast cells (תאי דלקת אלרגיים). לתרופות אלו אין תופעות לוואי וניתן להשתמש בהן ללא חשש וללא הגבלת זמן.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה