חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

מה גורם לכיב של הקרנית ?

כיצד נגרמים כיבים של הקרנית?

קיימים מספר מנגנוני הגנה המגינים על הקרנית מפני זיהומים. אלו כוללים את שכבת תאי הציפוי החיצוניים, הנקראים תאי אפיתל. בנוסף, שטיפת העין ע"י נוזל הדמעות, המתפזר על העין בעזרת תנועת העפעפיים, היא גורם חשוב נוסף המסלק חידקים וגורמים זרים אחרים ממשטח העין.
פגיעה או מחלה של אחד ממנגנוני ההגנה הללו עלולים לגרום לחדירת חידקים או מזהמים אחרים לתוך הקרנית ולהופעת כיב.

לחצו כאן למידע נוסף על מנגנוני ההגנה של משטח העין החיצוני.

חבלות וגופים זרים עלולים לגרום לפגיעה בשלמות שכבת תאי הציפוי של הקרנית, ולחדירת חידקים. פציעה כזו יכולה לקרות לאחר חבלה מענף של עץ, או מחדירת גוף זר או גוף מתכתי חד לקרנית, או שבבי מתכת הפוגעים בקרנית במהלך שימוש במסור או מקדחה חשמליים.

שימוש לא הולם בעדשות מגע הוא אחד מגורמי הסיכון הראשיים להתפתחות כיבים בקרנית (תמונה 1). העדשה עצמה עלולה לגרום לפציעה של שכבת תאי הציפוי של הקרנית ולחדירת חידקים. זיהום בקרנית הקשור בעדשות מגע הוא גם תוצאה של היגיינה לא נאותה (נגיעה בעדשות עם ידיים לא נקיות, שטיפת העדשות עם מי ברז,  חוסר שימוש בתמיסות הניקוי לעדשות מגע), שינה או שחיה עם העדשות, או שימוש בעדשות למשך שעות מרובות ביום.

גורמי סיכון נוספים לכיבים בקרנית הם יובש בעין, דלקות כרוניות של העפעפיים, שיתוק עצב הפנים וחוסר סגירת העפעפיים כתוצאה מכך, ומחלות כלליות בהן יש פגיעה במערכת החיסון ובתנגודת הגוף לזיהומים.

מי הם המזהמים בעיקריים בכיבים של הקרנית?

פסיאודומונאס: זהו החידק העיקרי הגורם לזיהומים הקשורים בעדשות מגע.

סטאפילוקוקוס: זוהי קבוצת חידקים הנמצאים לעיתים בריסים ובקצות העפעפיים, ויכולים לחדור גם לקרנית לאחר דלקות כרוניות של העפעפיים.

 

פוסאריום: פטריה הנמצאת בצמחיה ובגידולים חקלאיים, ועלולה לחדור לקרנית ולגרום לזיהום קשה של הקרנית, שעלול לחדור לתוך העין. לפני מספר שנים דווח על מגיפת כיבים בקרנית במרכיבי עדשות מגע כתוצאה מפוסאריום. הדבר נגרם בגלל פגם באחד ממרכיבי תמיסות החיטוי לעדשות מגע.

אקאנטאמבה: זהו טפיל המצוי במים ובאדמה. הוא פוגע בקרנית של מרכיבי עדשות מגע הנוהגים לשחות עם העדשות, או לחטא את העדשות עם מי ברז (תמונה 1).

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

זיהום פסיאודומונאס בעין 28/03/2012

אמא שלי בת 82, עברה לפני כ-4 שנים ניתוח אורטופדי שלאחריו קיבלה זיהום פסיאודומונאס בברך המוחלפת.
מאז ועד היום היא עברה הרבה מאוד ניתוחים וטיפולם שבסופם הוסק כי מכיוון שלא ניתן לחסל לגמרי את הזיהום, היא תהיה במעקב ולפי הצורך תאושפז לטיפול אנטיביוטי ורידי.
לפני מספר חודשים החלה לה דלקת בעין, היא טופלה ומכיוון שהמצב החמיר הרופא החליט לאשפזה. לאחר דיגום נמצא כי גם הזיהום בעין הוא פסיאודומונאס (פגיעה בקרנית ואינה רואה בעין זו).
האם נוכל לקבל הכוונה, הצעה או כל אמירה אחרת?
תודה

שלום ליאורה,

זיהום של הקרנית ע"י פסאודומונס מחייב אשפוז וטיפול בטיפות אנטיביוטיקה מרוכזת, הניתנות כל שעה במשך מספר ימים, עד לריפוי הכיב.
בתהליך הריפוי עלולה להתפתח צלקת בקרנית. גודל הצלקת ומיקומה משפיעות על חדות הראייה.
אם הצלקת גדולה ונמצאת במרכז הקרנית - עלולה להיות פגיעה בחדות הראייה. במקרה זה יש צורך בהשתלת קרנית.
מומלץ להיבדק ע"י מומחה למחלות קרנית, שיעריך את מידת הנזק וימליץ על הטיפול המתאים.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה