חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

מהן הצורות של הרפס בעין?

 

נגיף ההרפס יכול לגרום למחלה הפוגעת בלחמית, בקרנית ובלשכה הקדמית. בקרנית הנגיף יכול לגרום למחלה באפיתל הקרנית, או למעורבות של גוף הקרנית (הסטרומה – המרכיבה את מרבית הקרנית, ראה הסבר על מבנה הקרנית).
דלקת באפיתל הקרנית – תאי האפיתל הם שכבת תאי הציפוי החיצונית של הקרנית. נגיף ההרפס עלול להגיע לתאים אלו ולהתרבות בהם. תאים אלו עלולים למות ולנשור, וכתוצאה יתפתח איזור שבו התאים חסרים. תהליך זה נקרא כיב של הקרנית. לכיב הנגרם כתוצאה מהרפס יש צורה מאוד אופיינית – הוא נראה בצורה של קווים המסתעפים ויוצרים שלוחות, בדומה לענפים של עץ. צורה זו מזכירה צורה של תאי עצב הנקראים דנדריטים. לכן כיב זה נקרא כיב דנדריטי או בקיצור דנדריט (תמונה 3). הכיב הדנדריטי עלול להתפשט ולהתרחב ולהפוך לכיב נרחב, שצורתו מזכירה מפה גיאוגרפית. כיב כזה נקרא כיב גיאוגרפי (תמונה 4).

כדי לאבחן את הכיב ניתן להשתמש בחומר צבע הנקרא פלואורסצאין. רופא העיניים מזליף טיפה של פלואורסצאין לקרנית. איזור הכיב, בו חסרים תאי האפיתל נצבע בצבע צהוב ירקרק. צבע זה בולט יותר כאשר מאירים אותו באור כחול. באופן זה ניתן להדגים כיבים דנדריטיים וכיבים גיאוגרפיים הנגרמים מהרפס.
עם טיפול מתאים הכיב בקרית הנגרם מהרפס עשוי להיעלם לחלוטין ללא צלקות או פגיעה בקרנית. ללא טיפול מתאים הכיב עלול להתפתח ולפגוע בחלקים הפנימיים של הקרנית. כ"כ עלול להגרם זיהום משני מחיידקים בכיב הנגרם מהרפס.

דלקת בגוף (סטרומה) של הקרנית – זהו תהליך בו מעורבת רקמת הסטרומה של הקרנית (גוף הקרנית המורכב מסיבי קולאגן). תהליך זה מתרחש על רקע חדירת הזיהום לעומק הקרנית. דלקת של גוף הקרנית היא למעשה תגובה מאוחרת של המערכת החיסונית כנגד הוירוס. במקרים אלו הוירוס כבר אינו קיים יותר בקרנית, אך השאיר "עקבות" בצורת חלבונים ויראליים האופיניים לו (אנטיגנים). המערכת החיסונית מזהה את החלבונים הללו כגופים זרים, ויוצרת תגובה דלקתית כנגדם. התגובה הדלקתית מתבטאת בהופעת בצקת ממוקמת באיזור מסויים של הקרנית (תמונה 5). לבצקת יש צורה של עיגול או דיסק. בצקת זו עלולה לגרום לירידה משמעותית בראייה. תהליך הבצקת יכול להיות ממושך, וללא טיפול עלול להתמשך שבועות ואף חודשים. טיפול מתאים עשוי לקצר את משך התהליך הבצקתי. התהליך הדלקתי עלול להסתיים ביצירת צלקת וכלי דם בקרנית, הפוגעים בשקיפותה, והגורמים לירידה קבועה בחדות הראייה.

דלקת נמקית של גוף הקרנית – זהו סיבוך נדיר למדי של הרפס בקרנית. במצב זה נגרם כיב מתקדם של הקרנית, המערב הן את תאי האפיתל והן את גוף הקרנית. המצב עלול להתקדם במהירות ולגרום להתמוססות של הקרנית, וללא טיפול אף להתנקבות הקרנית (תמונה 6). לאחר טיפול עלול התהליך להסתיים בצלקת נרחבת ועמוקה בקרנית, עם אובדן משמעותי של הראיה.

דלקת של הלשכה הקדמית (אוביאיטיס קדמית) – זהו מצב יחסית נדיר שבו יש דלקת פנימית, המערבת את הרקמות של המקטע הקדמי, כולל הקשתית (האיריס), נוזל הלשכה הקדמית, והתאים הפנימיים של הקרנית (הנקראים תאי אנדותל). דלקת זו מתבטאת בתחושת סינוור לאור, ראיה מטושטשת, ולעיתים אודם בעין וכאב עמום. במרבית המקרים התהליך הדלקתי ניתן לטיפול. ללא טיפול עלולים להתפתח סיבוכים האופייניים לדלקות פנימיות של העין (הדבקויות בין האישון והעדשה, הדבקויות באיזור הניקוז של נוזל הלשכה הקדמית והתפתחות לחץ תוך עיני גבוה, פגיעה בתאי האנדותל של הקרנית).

חזרה להרפס של הקרנית

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

הרפס בעין 09/10/2020

שלום רב,
לאבא שלי יש הרפס בעין שמאל כבר חודשיים פלוס הוא טופל בהתחלה עם כדורים משחה וטיפות ועכשיו רק עם טיפות, העין שלו עדין קצת סגורה וקשה לו להיסתכל במיוחד כשיש אור ויש לו כמו צלקת במצח
שאלתי היא מתי יעבור לו ההרפס לגמרי? האם יחזור לראות רגיל ותיפתח לו העין? ומה עם הצלקת במצח תעבור? תודה רבה

חן

שלום חן,

ככל הנראה אביך סבל מהרפס זוסטר אופתלמי (Ophthalmic Herpes Zoster). זהו נגיף בו כולנו נדבקים בילדותנו, נגיף הנקרא Varicella Zoster Virus. בילדותנו הוא גורם לאבעבועות רוח. לאחר החלמה מהמחלה הוירוס מתמקם בגנליון (מרכז עצבי) של העצב הטריגמינלי (הנותן עצבוב תחושתי לפנים ולעיניים).  עם הגיל יש ירדה הדרגתית בנוגדנים לנגיף (מסיבה זו מומלץ למבוגרים קבל חיסון להרפס זוסטר), ויום אחד הוא מתעורר מתרדמתו ונודד לאורך סיבי העצב, ומגיע לפנים ולעין, בד"כ רק בצד אחד. הוא גורם לפריחה אופיניים במצח, בקרקפת, בעפעפף העליון ובחלק האף של אותו צד, ולעיתים גם דלקת של הקרנית בעין של אותו צד. לעיתים נגרמת גם דלקת תוך עינית הנקראת Uveitis. הפריחה חולפת ובהמשך נותרים גלדים ההופכים לצלקות.

הטיפול כולל מתן אצילקוויר במינון גבוה דרך הפה, משחת אצילקוייר אם יש נגעים שטחיים בקרנית, ואם יש דלקת תוך עינית גם סטרואידים בטיפות.

בד"כ המחלה חולפת תוך כשבועיים. אולם בהמשך עלולות להתפתח צלקות בקרנית הגורמות לסינוור וירידה בראייה. בנוסף תיתכן כניסה למצב של חזרות של התפרצות הנגיף בהמשך, מלוות בדלקת תוך עינית כרונית. על אלו מחייבים מעקב תכוף אצל רופא עיניים מומחה לקרנית ומומחה ל Uveitis. במקרים אלו יתכן שיש צורך בהמשך הטיפול הסיסטמי והמקומי לתקופה ממושכת של מספר חודשים.

לפיכך מומלץ להיות במעקב רופא עיניים מומחה לקרנית, ובמקביל במעקב רופא עור.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לגבי הרפס קודם תודה על המענה 20/09/2020

שלום לך ותודה על המענה. איני עצבני פשוט לחוצה ממש. עוברים תקופה לא פשוטה והכל מלחיץ…
שאלתי בפורום נוסך וזוהי התשובה שקיבלתי. איני יודעת מה לעשות….

שלום,
ההדבקה ראשונית של 'הרפס' בעין (Primary Herpes Keratitis) יכולה להתבצע גם ע"י מגע של העין בחפץ מזוהם (כגון מכשיר בדיקה), ויכולה לקרות גם אצל אדם שנדבק בעברו ב'הרפס' במקום אחר בגופו.
הרבה בריאות
אפי

שלום רב,

התשובה שקיבלת אינה נכונה.

במקום להרבות במילים, ולהיות "לחוצה ממש" שלא לצורך, גשי לבדיקה של רופא עיניים אחר, שיבדוק אם יש לך כעת הרפס בקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הדבקה בהרפס בעין ממש ממש דחוף בבקשה!! 19/09/2020

לפני יומיים הייתי במיון עיניים עקב כאב באזור העין שקרה לאחר עקירת שן.
הרופאה בדקה והכל היה בסדר. כשהמתנתי שמעתי שיחה של בחור בטלפון שאומר שיש לו הרפס בעין באוזן ומתחת לשיער. הרופאה קראה לי להיבדק כ20 דקות אחרי שהוא נבדק באותו המכשיר. כשנכסתי אמרתי לה שאני מפחדת ושתחטא את המכשיר היא אמרה בצורה החלטית שזה לא מדבק ושאין מה לדאוג. אני יומיים אחרי ופשוט לא מתפקדת.הלכתי בגלל כאב אחרי עקירת שן ואוכל לחטוף משהו יותר גרוע!??? הרי נבדקנו באותו המכשיר!! אין נהלים? לא אמורים לנקות את זה?? אני ככל כך מתחרטת שלא ויתרתי על הבדיקה הנוספת . כבר מהבוקר היום כואב לי הצד השני בכלל בפנים ושורפות לי שתי העיניים.עין שמאל מעט אדומה ומגרדת וכואב לי באזור לחי שמאל זה הצד השני בכלל לא של העקירה!! האם יכול להיות שנדבקתי בהרפס בעין מהמכשיר או מהטיפות הרחבה שהיא שמה??? בוודאות נבדקנו באותו המכשיר!
הבנתי מקריאה שיש הרפס זוסטר שכנראה לא מדבק, ושיש שני סוגים של הרפס סימפלס 1 2 שהרפס סימפלקס יכול לבוא בצורה של פצעים ישר בתוך העין, או לבוא בצורה שזה בעצם הרפס השפתיים שיושב על העצב ומתפרץ באופן פנימי יותר
מה אני אמורה לעשות? אני לא סובלת מהרפס ואני בספק אם יש בכלל את הוירוס אצלי בגוף. אם אני לא נשאית של ומרוס ההרפס אפשר להידבק? ואם אני נשאית ואין החפרצויות אז עדיין אפשר להידבק? ה3י רשום שמניעת הדבקה בהרפס זה הגיינה אז איך במצב כזה בית חולים לא שומר על הגיינה בין המטופלים?? אני בלחץ מטורף.בלחץ ממש:לא מתפקדת בבית לא ישנה . פשוט בא לי להתעורר ולהבין שזה סיוט שהתעןררתי ממנו כי אני פשוט לא מתפקדת!! חוסר אחריות של הרופאה להגיד שזה לא מדבק. הרופאת משפחה שלי היתה בהלם ואמרה שבטח זה מדבק!! הלכתי בגלל כאב אחרי עקירה ואולי חטפתי משהו יותר גרוע!! בבקשה מה עושים????

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין 18/03/2019

ראשית תודה על המענה המהיר.
חדות הראייה בעין אחת 6/15 ובעין השניה 6/6 אחרי תיקון.

שלום רב,

השילוב הזה של ראייה מיטבית של 6/6 בעין אחת ו 6/15 בעין השניה מביא ככל הנראה לפרופיל 64.

לגבי אופי היחידות בהן יוכל לשרת עם פרופיל זה - כדאי לבקר באתר המתגייסים (מיטב), ובמיוחד להיכנס לדף באתר העוסק בפרופילים השונים ולאילו תפקידים בצבא מתאים כל פרופיל.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין 17/03/2019

שלום רב,הבן שלי לקראת גיוס וסובל מהתפרצויות הרפס בעין עם צלקת ישנה בקרנית. מזה כמה שנים מטופל בזובירקס 500 מ"ג פעמיים ביום ולא היו עוד התפרצויות..
האם על הרפס בעין יכולים לא לגייס אותו?מאוד ליוץ מזה…

שלום רב,

הדבר תלוי בחדות הראייה המיטבית בעין עם הצלקת. אם חדות הראייה בעין זו טובה, אין סיבה שלא יוכל להתגייס ואפילו לשרת ביחידה קרבית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס בעין 24/02/2019

שלום דר סלומון.
אובחן אצלי בסוף דצמבר האחרון הרפס בעין ימין
אני בטיפול של כדורי זובירקס פעמיים ביום 400 מ"ל.
וסטרודקס ששמתי פעמיים ביום ורופאת הקרנית הורידה לטיפה ביום
ואלפםאגן וקוסופט להורדת הלחץ התוך עיני.
תודה לאל. הלחץ פחת מאוד והוא תקין עכשיו
אני בבקורת אצל מומחית לקרנית
ביצעתי גם בדיקת OCT בה נאמר שהרשתית בסדר
ועלי לעבור בדיקת שדה ראיה
יש לי גם ביקורת לרופאת קרנית שוב בחודש מרץ 19.
התפתח בשבוע האחרון כמו דוק, כמו מסך שמטשטש לי את הראיה. הגעתי למיון ואמרה לי הרופאה שם שזה תהליך של עכירות שמוכר לכם הרופאים במקרה של הרפס עיניים.
ישנם מעט פצעים ורשמה לי טיפות אנטיביוטיקה שאתחיל לקחת למשך שבוע.
שאלתי היא: האם יש למשקל או לחוסר פעילות ספורט עקבית (אלא מועטה) – השפעה על התפרצות מחלה זו
(אני בת 63).
בהמון תודה מראש, מירי.

שלום רב,

לא ברור מהם הגורמים להתפרצות הרפס בקרנית. הרפס בקרנית יכול להופיע כמצב יחיד ללא כל מחלת רקע או גורמי סיכון כלשהם, באנשים בריאים לחלוטין. לא ידוע על קשר בין הגורמים שציינת ובין הסיכוי להתפתחות הרפס.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

משחה או כדורים להרפס בעין 26/09/2018

הבחנו לי בסבירות גבוהה הרפס בעין… כרגע יש לי רק 2 פצעונים מעל העין. רופא העיניים המליץ על משחה אבל רופא עור המליץ על כדורים כי זה יותר חזק.
יש לציין ששניהם חושבים שזה לא הגיע לעין עדיין אבל רוצים למנוע זאת

מור

שלום מור,

לא ברור משאלתך אם יש או אין הרפס בעין.

אם הקרנית מעורבת - יש מקום לטיפול משולב: מקומי (עם משחה) וסיסטמי (עם כדורים). אם יש רק נגעים בעפעפיים, הרי שלא מדובר על מעורבות עינית אמיתית, והטיפול הוא כמו של כל נגע עורי במיקום אחר. מעורבות עינית היא כזו כאשר הקרנית מעורבת.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

סטרואידים 02/06/2018

שלום. אובחנתי עם הרפס בקרנית וקיבלתי זובירקס ואחכ טיפות עם סטרואידום. זה ההתקף הראשון שלי. רציתי לדעת אם הטיפול בסטרואידים הכרחי? תודה מראש

שלמה

שלמה שלום,

הטיפול בסטרואידים ניתן בסוגים מסויימים של הרפס בקרנית, כאשר יש בצקת בתוך הקרנית, ומטרתו להביא לנסיגת הבצקת, ולמניעת התפתחות צלקת בטווח הארוך. ללא טיפול עם סטרואידים תמשך הבצקת זמן רב יותר, ובסוף יתפתחו בתוך הקרנית כלי דם וצלקת, שיגרמו לאובדם שקיפות הקרנית ולפגיעה קשה וקבועה בראייה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס זוסטר בעין 08/04/2018

בן 54 מזה כמה ימים סובל מכאבים עמומים ומציקיםבעין שמאל. אתמול החלה פריחה באזור המצח מצד שמאל ואדמומיות בעין. רופא עיניים קבע שזו דלקת ונתן טיפות עינים סטרואידיות. רופא משפחה נתן כדורים לבליעה ואמר להפסיק עם הטיפות. מה הטיפול הנכון בהנחה שהאבחון שזה זוסטר אכן נכון?האם לא נדרש טיפול בעין אלא רק כדורים לבליעה לטיפול בוירוס?
והאם צריך להיות במנוחה?
בתודה מראש

שלום רב,

הרפס זוסטר אופתלמי (Ophthalmic Herpes Zoster) נוצר כתוצאה מהתעוררות וירוס רדום, הנמצא בגנגליון (מרכז עצבי) של העצב ה-5, המעצבב את הפנים והעיניים. הוריוס נקרא VZV (וריצלה-זןסטר וירוס), והוא הוירוס הגורם לאבעבועות רוח, מחלה ממנה אנו נדבקים בד"כ כילדים. הוירוס נודד לאורך סיבי העצב החמישי ומגיע לפנים, וגורם לפריחה אופיינית על המצח והקרקפת במחצית הפנים. לעיתים הוירוס פוגע גם בעין (הסימן לכך הוא פריחה גם באף באותו הצד).

הטיפול כולל מתן אציקלוויר בכדורים בכל מקרה. אם העין מעורבת, יש לטפל עם משחת אציקלוויר (אם יש נגעים אופיניים בקרנית) ובטיפות סטרואידים (אם יש דלקת תוך עינית). בכל מקרה מי שמחליט על הצורך לטפל בעיניים הוא רופא עיניים ולא רופא המשפחה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס זוסטר ופגיעה בראייה 03/01/2018

שלום פרופ' סלומון,
כמה אנושי מצדך שאתה עונה אונליין לכל אחד אשר מעוניין לשאול ולהתייעץ. לעיתים קרובות שאלה אינה מצדיקה בדיקה מיידית, אם כי היא יכולה להוביל לכך, ונדיר שיש את מי לשאול. אני מודה לך.
אובחן אצלי לפני כעשרה ימים הרפס זוסטר, כאשר פניתי לרופא עיניים כיון שעין אחת נראתה ממש נורא. הביקור היה כ-5 ימים מתחילת סימפטומים כלשהם. בלעתי זובירקס 7 ימים, אני מורחת זובירקס גם עכשיו ומזה 3 ימים גם PRED FORTE כתוספת. בעין המעורבת אני רואה כמו דרך ערפל סמיך מאד. לתחושתי, זה גם מידרדר. חוששת מפגיעה בראייה. בבביקורת לפני 3 ימים כתב הרופא:
לחמית: היפרמיה קלה תחתונה
קרנית: שקופה מעט מעובה, אנדותליטיס גוטטה
לגבי חדות ראיה:
העין המעורבת : DISTANCE C.C 6/12
העין השניה : DISTANCE C.C 6/6.6
פרט לכך, אין בסיכום הבדיקה דברים שנראים לי חריגים.אינני יודעת איך נתתי לזה לקרות, אבל עד עכשיו אינני יודעת האם יש לי הרפס זוסטר בעין או ה.ז. בפנים כאשר העין "רק" מעורבת.
האם תוכל להעריך מה הסיכויים שלי לצאת מזה ללא פגע ?
ת ו ד ה !!

שלום רב,

על פי הכתוב בבדיקה היתה ככל הנראה מעורבות של העין. הרפס זוסטר היא מחלה הנגרמת בגלל נגיף הנקרא VZV (ווריצלה זוסטר וירוס). הוירוס נמצא במצב רדום במרכז עצבי (גנגליון) של העצב החמישי (הטריגמינלי), המעצבב את הפנים, ובין השאר גם את העיניים. התעוררות הוירוס ותנועתו לאורך סיבי העצב המעצבבים את החלק העליון של הפנים תגרום לפריחה של המצח, העפעף העליון והקרקפת במחצית הפנים. אם הפריחה מערבת גם את עור האף באותו הצד- אזי ככל הנראה גם העין מעורבת. במקרה שלך היתה מעורבות של הקרנית, עם דלקת של השכבה הפנימית של הקרנית (אנדותליטיס). הטיפול שקיבלת הוא הטיפול הנכון. מה שחסר כאן זו ההבנה שלך לגבי משך המחלה ותוך כמה זמן מחלימים. מעורבות הקרנית עלולה להיות ממושכת, ומצריכה מעקב ממושך של מומחה לקרנית, והחלטה על משך הזמן בו ניתן הטיפול הסיסטמי והמקומי בזובירקס, והטיפול המקומי בסטרואידים. אי אפשר לדעת אם תצאי מזה "ללא פגע" בלי לבדוק ולראות מה מצב הקרנית כיום.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה