חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

כיצד נגרם הרפס של הקרנית?

פריחה עורית של הרפס בעקבות הדבקה ראשונית בילד

ההדבקה הראשונית בנגיף מתרחשת בילדות, בעקבות מגע עם אדם אחר הסובל בזמן ההדבקה מפריחה עורית של הרפס. במהלך החשיפה הראשונה לנגיף בגיל הילדות, נגרמת תפרחת בעור בצורה של שלפוחיות קטנות (תמונה 8). לאחר מכן נודד הנגיף לאורך סיבי עצב תחושתיים, ומתיישב במצב רדום במרכז (גנגליון) של העצב הנותן תחושה לפנים ולעין (העצב החמישי, תמונה 9). מרבית האנשים באוכלוסיה נושאים את נגיף ההרפס במצב רדום בגנגליון של העצב החמישי  במהלך כל חייהם. בד"כ הנגיף נשאר במצב זה ולא גורם למחלה. אולם לעיתים הנגיף עלול להתעורר, להתרבות, לנדוד לאורך סיבי העצב המגיעים אל העין, ולגרום לדלקת קשה בקרנית.

התעוררות הנגיף מתרחשת על רקע מחלה כלשהיא הגורמת לשינוי במערכת החיסונית, לעיתים על רקע מחלת חום או מחלה חולפת בדרכי הנשימה העליונות, על רקע מצבי דחק שונים, ניתוחים, מתח וחרדה, ולעיתים רבות – ללא סיבה כלשהיא. הסיכוי לחזרה של הרפס בעין הוא כ-50% ללא טיפול. בד"כ הפגיעה בעין היא רק בצד אחד, וכאשר ההתקפים חוזרים ונשנים – הם יהיו באותו הצד במרבית המקרים.

חזרה להרפס של הקרנית

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

הרפס בעין 30/07/2022

לבן שלי גילו הרפס מסביב לעין
א איך גורמים שזה לא יחדור לעין
האם יש משהו שעושה את הנגיף חלש יותר
ב ועד מתי זה מדבק שהוא צריך להשאר בבית
ג האם יש סכנה ממשית לעין או שבדרך כלל זה עובר בלא כלום
תודה על ההיענות

שלום רב,

הזיהום העורי של הרפס סימפלקס (הנגרם ע"י נגיף ה- HSV) לא גורם להדבקה ישירה של העין. הטיפול הוא שילוב של טיפול תרופתי דרך הפה (בטבליות אציקלוויר) ומשחת אציקלוויר לעור. את הטיפול תקבל מרופא העור.

לאחר ההדבקה העורית חודר נגיף ההרפס דרך סיבי העצבים התחושתיים לגנגליון (מרכז עצבי) של עצב הפנים (עצב 5), ונשאר שם במצב רדום. במצבים שונים של מחלות שונות הגורמות לירידה בתנגודת החיסונית של הגוף הנגיף עלול להתעורר, ולנדוד דרך סיבי העצבים התחושתיים אל העור, ובד"כ לגרום להרפס של השפתיים. במקרים נדירים יותר הנגיף המתעורר ינדוד אל העין ויגרום למחלה בחלק הקדמי של העין (בעיקר בקרנית). במרבית המקרים של זיהום עורי עם הרפס לא תהיה לאחר מכן מחלה של העיניים.

מחלה אחרת היא הרפס זוסטר, הנגרמת ע"י נגיף ה VZV (אותו נגיף הגורם לאבעבועות רוח). גם נגיף זה נמצא במצב רדום בגנליון של עצב 5. לאחר שהוא מתעורר הוא עלול לגרום לפריחה בעור הפנים, כולל המצח ועור הקרקפת, עד קו האמצע של הפנים. לעיתים העין תהיה מעורבת. את האבחנה והטיפול יעשה רופא עיניים מומחה לקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

האם יש סכנת הידבקות בבית. 07/01/2018

7/1/2018
לפרופסור סולומון שלום.
שותפי לדירה נדבק בהרפס העין (באחת) במהלך ביקור אצל אביו שעבר ניתוח קטרקס. היום כעבור כמה חודשים מהפעם הראשונה חטף את זה אבל לא באותה העין.
שאלתי: האם אני בסכנת הידבקות מעצם היותי באותה הדירה וגם עלי כל הזמן לשטוף ידיים שמה זה מועבר בחפצים.לתשובתך המהירה אודה.

יפה

שלום יפה,

ההידבקות הראשונה מהרפס נעשית אצל כולנו במהלך הילדות, כתוצאה מנשיקות של הסבתא או הדוד שיש  לו הרפס בשפתיים. לאחר ההדבקה הראשונית הנגיף נע לאורך סיבי העצב החמישי (המעניק עצבוב תחושתי לפנים ולעיניים) ומגיע לגנגליון (מרכז עצבי) של העצב הזה, שם הוא נרדם, ונמצא במצב לטנטי למשך שנים רבות.

לעיתים כתוצאה ממחלת חום, מצבי דחק פיזיים או נפשיים או ירידה במערכת החיסונית, מתעורר הנגיף מתרדמתו, ונודד לאורך סיבי העצב אל הפנים או העיניים. במרבית האנשים הדבר גורם להופעת פריה שלפוחיתית בקצות השפתיים (הרפס לביאליס). בחלק מהאנשים הנגיף מגיע לעיניים וגורם לפגיעה בקרנית. הפגיעה בעין אינה תוצאה של הדבקה חיצונית, אלא של התעוררות נגיף לטנטי הנמצא בגוף מזה שנים רבות. לכן שותפך לדירה לא באמת נדבק מאביו, ולכן את לא תידבקי ממנו, בין אם תשטפי או לא. יחד עם זאת - זה כלל לא מזיק לשטוף את הידיים...

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הדבקת הרפס בעין 30/07/2017

שלום , אני סובלת מהרפס ג'ניטלי ויום אחד במקלחת נגעתי בנגעים שטפתי את היד עם סבון אבל לא ממש יסודי ואז גירדתי בעין בלי לשים לב … מה הסיכויים של הדבקת העין במקרה כזה ומה הסימנים של הרפס בעין ? אני מרגישה קצת אי נוחות אבל מקווה שזו רק דלקצ רגילה או יובש

בר

שלום בר,

נגיף ההרפס מגיע לקרנית לאחר נדידה לאורך סיבי העצב התחושתיים המעצבבים את הפנים. הוא נמצא במצב רדום בגנגליון (מרכז עצבי הקפי) של העצב הטריגמינלי (העצב החמישי). בעקבות מחלה סיסטמית הכרוכה בירידת הפעילות של המערכת החיסונית, הנגיף מתעורר, נודד לאורך העצבים ומגיע אל העין.

הדבקה ישירה של העין כתוצאה ממגע בפצעים אחרים בגוף איננה המנגנון של הופעת הרפס בעין.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרפס קרטיטיס 18/10/2015

שלום רב לפני כשבועיים לערך הרגשתי תחושה לא נעימה בעיין וגם היה לי חום גבוה 39.2 עם רעידות לגבי החום לקחתי אופטלגין עד לירידת החום ,כעבור שבוע לערך התחלתי לראות בעין כפול וכן היה לי טשטוש בראיה פניתי לרופא עניים שאמר לי שמדובר בהרפס קרטיטיס וכטיפול נתן לי כדורי אציקלוויר 400 מ"ג 5 פעמים ביום ,לציין שהחום הגבוהה שוב הופיע ברמות גבוהות וטופל בכדורים, היום בביקור חוזר הרופא רשם דנדריט ארוך מהלימבוס בשעה 1 ועד קרנית שעה 7 הקפי עם הנצות לכל אורכו , ונתן לי שוב כדורים למשך 7 ימים ואמר לי שזה הטיפול היחידי הקיים לבעיה זו
לציין שלפני שבועיים לפני הופעת החום והטשטוש בעיין קיבלתי הזרקה אפידולרית ונוגדי כאבים,
שאלתי היא האם יתכן בגלל הזרקת הזריקה בגב נוצר ההרפס, ומה נטיפול שניתן לעשות כדי לפתור את הבעיה בברכה מיכאל

שלום מיכאל,

לא ברור מה גרם להרפס בקרנית, ולא נראה שיש קשר לזרקיה האפידוראלית. בנוסף לטיפול הסיסטמי שקיבלת בכדורי Acyclovir, יש לתת לך גם טיפול מקומי במשחת Acyclovir (שים לב שיש משחה לעיניים ומשחה לעור, ויש להשתמש רק במשחה המיועדת לעיניים). משחה זו אינה זמינה בחלק מבתי המרקחת בגלל בעיות ביבוא בשנה האחרונה. מומלץ לעשות מאמץ ולמצוא את המשחה.

בברכה,

פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה