חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

טיפול בדלקת במשטח העין

מחלות רבות עלולות לגרום לדלקת כרונית במשטח העין. דלקת כרונית במשטח העין עלולה לגרום לשינויים בלחמית ובקרנית, ולגרום להצטלקות הקרנית ופגיעה משמעותית בראיה. כ"כ מצבי דלקת גורמים לתחושת אי נוחות בעין הגורמת לכאב, צריבה, גרד, עקצוץ, תחושת גוף זר, דמעת ואודם בעיניים. הטיפול היעיל ביותר בדלקות בעיניים, שאינן על רקע זיהומי, הוא מתן מקומי של סטרואידים בטיפות. אולם שימוש ממושך בסטרואידים עלול לגרום לעליה בלחץ התוך-עיני והתפתחות גלאוקומה משנית, וכן עלול לגרום להתפתחות ירוד (קטרקט). לפיכך נעשה מאמץ במהלך השנים לפתח תרופות חדשות שיכולות לדכא ביעילות דלקת כרונית, אך ללא תופעות הלוואי הכרוכות בשימוש בסטרואידים.

במעבדתנו אנו עוסקים במחקר בסיסי על חומצות שומן רב-לא-רוויות (poly-unsaturated fatty acids) כתכשירים אפשריים לדיכוי יעיל ובטוח של דלקת. חומצות השומן רוויות הן חומצות שומן שבהן אין כלל קשרים כפולים, וכל הקשרים הקוולנטיים בין אטומי פחמן סמוכים בשלד המולקולה הם קשרים רגילים. כאשר קיים לפחות קשר כפול אחד בשלד הפחמימני, החומצה נקראת חומצת שומן לא-רוויה. כאשר יש לפחות שני קשרים בשלד הפחמימני החומצה נקראת חומצות שומן רב-לא-רוויה. מיקום הקשר הכפול מקצה המולקולה מצויין באות אומגה. כאשר מדברים על חומצות שומן אומגה-3, הכוונה היא שיש קשר כפול הנמצא במקום השלישי בין אטומי פחמן סמוכים בשלד הפחמימני.

חומצות שומן רב-לא-רוויות מקבוצת האומגה 3 נמצאות בדגים ובשמן דגים, והוספתן לתזונה מועילה ביותר לדיכוי תהליכי דלקת בגוף. מחקרים רבים הראו קשר בין צריכה מוגברת של חומצות שומן אלו בתזונה ובין השפעה נוגדת דלקת סיסטמית. בעקבות מחקרים אלו החלטנו לבדוק במעבדתנו האם ניתן יהיה להשתמש בחומצות שומן רב-לא-רוויות מקבוצת האומגה 3 גם כתכשירים מקומיים הניתנים בטיפות לעיניים, והיכולים לדכא ביעילות ובבטיחות גם תהליכי דלקת במשטח העין.

מאמר על שימוש בחומצת שומן מקבוצת אומגה 3 כמדכא דלקת במשטח העין.

מאמר על שימוש בחומצת שומן מקבוצת אומגה 3 כמדכא דלקת במשטח העין.

במחקר אותו פרסמנו לאחרונה בכתב העת Investigative Ophthalmology & Visual Sciences בדקנו את ההשפעה נוגדת הדלקת של חומצת השומן הרב-לא-רוויה Alpha-Linoleic Acid על תאי אפיתל של הקרנית בתרבית תאים. מצאנו שלחומר זה יש השפעה נוגדת דלקת משמעותית, השווה בעוצמתה לזו של סטרואידים. הוספת חומצת שומן זו לתאים גרמה לירידה משמעותית של חומרי דלקת שונים הנקראים ציטוקינים. השפעה זו היתה תלויית ריכוז: ככל שריכוז חומצת השומן היה גבוה יותר, כך היה אפקט נוגד הדלקת חזק יותר.

לחץ כאן לקריאת המאמר.

 

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה