חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

תמיסות רב-תכליתיות של עדשות מגע

תמונה 1. תמיסות רב תכליתיות לחיטוי עדשות מגע.

תמיסות רב תכליתיות (Multi-Purpose Solutions) משמשות לחיטוי וניקוי עדשות מגע רכות בהן משתמשים שימוש ממושך (תמונה 1). מדובר בד"כ בעדשות מגע חודשיות. לאחר הסרתן, יש להשרות את העדשות למשך מספר שעות, בד"כ למשך הלילה, בתמיסה הרב תכליתית. לתמיסות הללו חשיבות רבה בשמירה על העין מפני זיהומים הקשורים בעדשות מגע.

בעבר היה שימוש בתהליך דו-שלבי בחיטוי עדשות מגע. בד"כ בתמיסה הראשונה היה חומר על בסיס מי-חמצן שתפקידו היה חיטוי העדשה וניטרול המזהמים. לאחר מכן היה צריך לשטוף את העדשה עם תמיסה שניה, שתפקידה היה לנטרל את מי החמצן. המטרה של התמיסה השניה היתה למנוע נזק לקרנית מחומר החיטוי שבתמיסה הראשונה. אלא שהשימוש בשתי התמיסות הפך את התהליך למסורבל, ופגע בהיענות המשתמשים בעדשות מגע. כדי לשפר את היענות המשתמשים פותחו תמיסות רב תכליתיות, שבהן די בשלב אחד בלבד.

התוצאה של השימוש בתמיסות הרב תכליתיות היה שיפור בהיענות המשתמשים לשימוש בתמיסות. אולם כאן נוצרה בעיה חדשה: התמיסות שהיו ספוגות בעדשות המגע באו במגע עם הרקמות של משטח העין, הקרנית והלחמית, וגרמו לשינויים ברקמות אלו (תמונה 2). שינויים אלו תרמו לתחושות שאנשים רבים מרגישים עם השימוש בעדשות מגע: תחושות אי נוחות, צריבה, גרד, אודם ודמעת. ביחד, כל אלו תורמים להתפתחות אי סבילות לעדשות מגע, ולכך שמשתמשים רבים לא יכולים יותר להשתמש בעדשות מגע.

במחקר שבוצע לאחרונה במעבדתנו נבדקה ההשפעה של תמיסות רב תכליתיות שונות על תאי הציפוי (אפיתל) של הקרנית. נבדקה ההשפעה של 8 תמיסות שונות הנמצאות בשימוש לחיטוי עדשות מגע.

תמונה 3. הנזק הנגרם לתאי הציפוי של הקרנית מתמיסות שונות. הצבע האדום מדגים את החלק היחסי של תאי שניזוקו.

תמונה 3. הנזק הנגרם לתאי הציפוי של הקרנית מתמיסות שונות. הצבע האדום מדגים את החלק היחסי של תאי שניזוקו.

המחקר מצא שמרבית התמיסות גרמו לשינויים בתאי האפיתל מבחינה צורנית ומבחינה תפקודית (תמונה 3). כ"כ נמצא שהחשיפה לתמיסות אלו גרמה לעליה משמעותית בהפרשת גורמים דלקתיים (ציטוקינים) מתאים אלו. לעומת זאת לא נגרמו נזקים כאשר התאים נחשפו למערכת של מי חמצן מנוטרלים.

המאמר פורסם ב- 2013 בעיתון European Journal of Inflammation.

לחצו כאן לקריאת המאמר.

 

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

תמיסות וניתוח להסרת מספר 24/10/2017

שלום רב
ראשית מצאתי לנכון לשבח את האתר שבנוי מאוד יפה ובטוב טעם
נוסף לכך רציתי לשאול מספר שאלוות
1 ראיתי שלפי מחקר שעשיתם יש בעיות בתמיסות הרב תכליתיות ורציתי לדעת מה מומלץ לפתרון
2 מה הסיבוכים שיש לניתוחי הסרת משקפיים והאם יש כיום פתרון לשני המרחקים של רחוק וקרוב ללא תלות באביזרי ראיה נוספים?

דוד

שלום דוד,

הפתרון לתמיסות הרב תכליתיות היא לא להשתמש בהן כלל, ולכן לא להשתמש כלל בעדשות מגע חודשיות או דו שבועיות. לחילופין תוכל להשתמש בעדשות יומיות, שלא מצריכות תמיסות כלשהן, או במשקפיים, או לעבור ניתוח להסרת משקפיים בלייזר - שללא כל ספק הוא בטוח יותר מהשימוש בעדשות מגע כלשהן.

על הסיבוכים של ניתוחים להסרת משקפיים בלייזר תוכל לקרוא בדף המוקדש לכך באתר זה. כל הסיבוכים נדירים, ובודאי קלים לעין שיעור מהסיבוכים הקשורים בשימוש בעדשות מגע.

אין פתרונות טובים לראייה לקרוב ולרחוק לאחר גיל 45. הפתרון הקיים הוא mono-vision, שבו יש תיקון מלא לעין הדומיננטית, ותיקון חלקי לעין השנייה המאפשר קריאה בעין זו. פתרון זה לא מתאים לכולם, ומומלץ לדון עליו עם הרופא המנתח לפני הניתוח.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה