חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

Wavefront

בעת ניתוח הסרת משקפיים בלייזר מתבצע ליטוש של הקרנית ויצירת משטח פנים חדש עם קמירות שונה מזו שהייתה לפני הניתוח. שינוי הקמירות בקרנית מאפשר התמקדות של קרני האור על פני הרשתית ללא צורך במשקפיים. עד לפני מספר שנים היה מתבצע הליטוש בניתוחי הלייזר על פי תוצאות בדיקת המשקפיים. אלא ששיטה זו לא נתנה מענה מושלם למבנה האופטי הפרטני של כל אדם.

לכל אחד מאיתנו תבנית אופטית ייחודית בעין

בדיקת המשקפיים הרגילה, שעל פיה מתקינים את עדשות המשקפיים, ועל פיה היו מבצעים בעבר את ניתוחי הלייזר, היא בדיקה טובה אך לא מושלמת. זאת מכיוון שהיא מניחה שהעין היא איבר אופטי מושלם. מידע שהצטבר בשנים האחרונות מראה לנו שאין הדבר כך.

לכל עין קיים מבנה ייחודי לה, המתבטא באי-סדירויות של פני הקרנית ושל הרקמות האופטיות הנוספות בעין. אי-סדירויות אלו גורמות לקרני האור להתמקד בצורות שונות בכל עין, והן אלו שגורמות לעיתים לעיוותים אופטיים. עיוותים אופטיים אלו גורמים לכך שהתיקון במשקפיים אינו תמיד משביע רצון. לעיתים מתבטאים העיוותים הללו בסינוורים ובהילות, במיוחד בראיית לילה.
התיקון במשקפיים או בעדשות המגע הוא מקורב, ולא תמיד נותן מענה מושלם לעיוותים הללו. אם ניקח לדוגמא אדם שמרכיב משקפיים שמספרם הוא 3- . יחד עימו ישנם בוודאי עוד עשרות מיליוני בני-אדם  ברחבי העולם שמרכיבים משקפיים באותו מספר בדיוק. אך לכל אחד מן האנשים הללו קיים מבנה אופטי שונה של העין, שנובע ממבנה טופוגרפי ייחודי שיש רק לו. לכן – התיקון של 3-, למרות שנותן מענה טוב לראייה, אינו מושלם.
בעזרת הטכנולוגיות המתקדמות הקיימות היום ניתן בניתוח הלייזר לא רק לתקן את המספר כמו שהוא, כלומר 3-. ניתן כיום לתקן גם את העיוותים האופטיים הייחודיים לכל עין ועין. לטכנולוגיה הזו קוראים טכנולוגית חזית-הגל (Wave-front technology). כיצד היא עובדת, וכיצד ניתן לקבל בעזרתה ראייה איכותית יותר?

מדידת העיוותים האופטיים ושיוף מותאם אישית – כיצד זה עובד?

העיוותים האופטיים היחודיים לכל עין ועין נקראים "עיוותים מדרגה גבוהה" (High Order Aberrations). לכל אחד מאיתנו יש מידה כזו או אחרת של עיוותים מדרגה גבוהה, שאחראיים לאיכות הראייה שלנו. ניתן לתאר באופן מתימטי וגרפי צורות שונות של עיוותים מדרגה גבוהה. עיוותים אלו נגרמים בשל אי-סדירויות זעירות בפני הקרנית ובמבנה העדשה שבעין.

קרני האור נעות בצורת חזית של גל (wave front). כאשר חזית הגל הזו עוברת דרך הקרנית ודרך העדשה בעין היא עוברת עיוות מסויים, ונוצרת חזית גל חדשה, השונה מחזית הגל האידיאלית. בעזרת מכשור מיוחד ניתן למדוד את מידת העיוות או השינוי שהתרחש בחזית הגל. הדבר נעשה ע"י כך שהנבדק מתבונן בדמות מסויימת המוקרנת אליו מן המכשיר. קרני האור יוצאות מן הדמות ומגיעות אל העין בצורת חזית גל (תמונה 2). חזית הגל עוברת דרך המערכת האופטית של העין, מגיעה אל הרשתית, ואח"כ מוחזרת אל המכשיר ממנו יצאה. מעבר זה של חזית הגל דרך העין גורם לעיוותים מסויימים, וכעת חזית הגל מעוותת.

המכשיר קולט את חזית הגל המעוותת, ובעזרת עיבוד ממוחשב מתקדם, משווה בינה ובין חזית הגל המקורית. ההבדלים שבין חזית הגל המקורית וחזית הגל המעוותת מנותחים ע"י המכשיר. על בסיס הניתוח הממוחשב הזה, נבנית תבנית לשיוף הקרנית בלייזר, שהיא מורכבת יותר מתבנית השיוף הרגילה, ומותאמת למפת העיוותים הייחודית של העין הנבדקת. תבנית השיוף החדשה היא כזו שתגרום לתיקון כל האי-סדירויות שגרמו לעיוותים האופטיים.
המידע שנאסף על העיוותים של העין נשמר בצורה דיגיטלית, ומועבר למחשב של הלייזר לפני הניתוח.

 

אחת המערכות המתקדמות המיישמות את טכנולוגית חזית הגל היא מערכת ה- Zyoptix. מערכת זו מורכבת משתי מערכות בדיקה מקבילות: מודד עיוותים (aberrometer) ומערכת טופוגרפיה אופטית (Orbscan). המידע המתקבל משתי המערכות הללו עובר עיבוד ממוחשב, שקובע את התיקון האופטימלי שהעין זקוקה לו.

מידע זה מכיל תבנית שיוף אישית המותאמת רק לאותה העין שעברה קודם לכן את הבדיקה הזו. תבנית השיוף המותאמת אישית מאפשרת לבצע תיקון מדוייק יותר בעזרת הלייזר, ולקבל תוצאה איכותית יותר לאחר הניתוח.

מהם היתרונות של טכנולוגית חזית הגל ושל מערכת ה- Zyoptix ?

מחקרים רבים אשר התפרסמו בספרות הרפואית בשנים האחרונות מצביעים על מספר יתרונות של השיוף המותאם אישית המתקבל במערכת זו:

1. השימוש בטכנולוגיה זו מגדיל את רמת הדיוק שבניתוח הלייזר ומאפשר חדות ראייה ואיכות ראייה איכותיים יותר, לכל המספרים עם או בלי צילינדר.
2. עובי השיוף בשיטה זו קטן ב- 20 אחוזים ביחס לעובי השיוף בשיטות קודמות. לכן שיטה זו מתאימה במיוחד לאנשים עם מספר גבוה במשקפיים, ולאנשים שעובי הקרנית שלהם קטן יחסית.
3. התיקון של הצילינדר, ובמיוחד באנשים עם צילינדר גבוה, מדוייק יותר.
4. הסיכון להופעת עיוותים אופטיים בראיית לילה לאחר הניתוח, המתבטאים בהילות וסינוור, קטנים באופן משמעותי.

היתרונות הנ"ל מבטאים למעשה בטיחות רבה יותר בניתוחי לייזר להסרת משקפיים בהם משתמשים בטכנולוגיה זו. השילוב של תבנית שיוף מותאמת אישית, עם עובי שיוף קטן יותר, ודיוק רב יותר בתיקון הצילינדר – כל אלו מגדילים משמעותית את סיכויי ההצלחה בניתוחי לייזר להסרת משקפיים. מסיבות אלו אנו ממליצים מזה שנים רבות לכל המנותחים ללא יוצא מהכלל לעבור את הניתוח להסרת משקפיים בלייזר עם השימוש בטכנולוגיית ה- Wavefront כברירת מחדל.

לבדיקת התאמה להסרת משקפיים בלייזר התקשרו ל 5023*

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

אישונים רחבים 20/01/2022

הבנתי שעשויה להיות בעיה לעשות ניתוח עם אישונים רחבים, האישונים שלי גדולים יחסית בעיקר בלילה הם מגיעים לרוחב של כל העין כמעט. מה המשמעות של זה על הניתוח? האם יש עדיפות ל prk על פני אינטרא לאזיק? והאם שיטת WF יכולה לעזור במצב כזה? ראיתי שכתבת על השיטה הזו מאמר.. תודה רבה,

דנה

דנה שלום,

קוטר האישונים לא מהווה כיום בעייה לביצוע ניתוח לייזר בעיניים. בעזרת השימוש בטכנולוגיית קדמת הגל (Wavefront guided) ניתן לבצע את השיוף במידה כזאת שקוטר האישונים לא יגרום לעיוותים אופטיים, במיוחד בראיית לילה. במקרה של אישונים גדולים במיוחד אנו ממגדילים בהתאם את קוטר איזור השיוף.

מבחינת התוצאות אין כל הבדל בין ניתוח בשיטת PRK ובין ניתוח בשיטת אינטראלאזיק.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

צילומים ובדיקות לפני הניתוח 22/11/2020

שלום פרופ׳ סולומון,

אני מתכננת לעבור ניתוח prk להסרת משקפיים. כבר עברתי בדיקת התאמה. אמרו לי שיש צורך להגיע שוב לפני הניתוח לשם בדיקות וצילומים מקדימים (כנראה עבור הwavefront). השאלה שלי: האם חשוב לבצע את הבדיקות והצילומים המקדימים האלה בסמיכות לניתוח (כלומר, ביום הניתוח עצמו או יום-יומיים קודם), או שאפשר לבצע אותן גם שבוע מראש?

תודה רבה
אורית

שלום אורית,

מומלץ לבצע את בדיקת ה- Wavefront לפני יום הניתוח, אפשר מספר ימים לפני. רצוי להפסיק את השימוש בעדשות מגע שבועיים לפחות לפני הבדיקה. זה לא משנה אם הבדיקה נעשית יומיים או שבוע לפני הניתוח.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

prk או אינטרלאסיק 04/11/2020

שלום פרופ'
הייתי במספר מכונים, כאשר בחלק נאמר לי שעדיך לבצע רק ניתוח prk בשל קרנית דקה יחסית, סביב ה 500-495 ואילו באחרים נאמר לי כי גם הניתוח השני, הינו אופציה.
כיצד עליי להחליט ? אני נורא מפחדת שאם אבצע ניתוח בשיטת ההחלמה הקלה יותר, שאני מעדיפה, אנזק בעתיד.

שלום רב,

כדי לענות לך צריך לדעת מהו המספר במשקפיים ולראות את מיפוי הקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

האם השיטה הזו זהה לשיטת הcontoura vision? 16/09/2020

האם השיטה הזו זהה לשיטת הcontoura vision?

שלום רב,

שיטת ה wavefront אינה דומה ל contoura. ה contoura היא עוד שיטה של שיוף מבוסס טופוגרפיה של הקרנית. שיטות אלו לא הצליחו בעבר, מכיוון שאינן לוקחות בחשבון את כל המבנה האופטי של העין. שיטות ה Wavefront לוקחות בחשבון את כל המבנה האופטי של העין (כולל תרומת העדשה והזגוגית) ולכן הן מדוייקות יותר לבניית תבנית השיוף בלייזר משיטות המבוססות רק על מבנה הקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

Wavefront לעומת בלי 23/06/2020

הייתי בבדיקה חוזרת לניתוח לייזר ובסוף הבדיקה אחד מנציגי השירות אמר שהרופא שינתח אותי עובד לפי שיטת הWavefront למספרים גבוהים וזה יקר בכ-2,000 ש״ח. העניין הוא שלפני שבועיים עשיתי את הבדיקה הראשונה בה לא דיברו איתי בכלל על השיטה! האם זה אומר שהרופא הראשון היה פחות מקצועי? איך הרופא הראשון לא דיבר על השיטה והרופא השני המליץ עליה? בנוסף הרופא השני לא דיבר איתי על זה, רק לאחר שהגעתי לנציג השירות הוא סיפר לי על השיטה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

שימוש בוויב-פרונט לקביעת מספר משקפיים 23/03/2020

שלום

האם ניתן לקבוע את המספר במשקפיים בשיטת הוויב-פרונט? יש תמיד קשיים לאופטומטריסטים לקבוע את המספר שלי, הבדיקות ארוכות ומייגעות לשני הצדדים והתוצאות לא מספקות.

שלום אורלי,

אפשר לקבל הערכה מקורבת על מספר המשקפיים בשיטת ה wavefront, אבל לא מומלץ להתקין משקפיים על בסיס בדיקה זאת, או על בסיס בדיקה ממוחשבת כלשהיא. הבדיקה הטובה ביותר היא בדיקת הרפרקציה הסוביקטיבית, שבה אופטומטריסט/ית בודק לך את המספר והצילינדר בעזרת ניסוי של מספר עדשות, עד שמגיעים למספר שמתאים לך.

יתכן שיש לך בעיות נוספות בעיניים שגורמות לכך שלא ניתן להגיע לתוצאה מיטבית, ולכן מומלץ גם להיבדק אצל רופא עיניים ולבצע מיפוי של הקרנית.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

סינוורים והילות לאחר ניתוח השתלת עדשה 02/10/2019

שלום רב –
בינואר 2018 עברתי ניתוח 'השתלת עדשה' להסרת משקפיים, הראייה שלי מצויינת [מלבד צילינדר קטן בעין שמאל], אך בלילות, או ביום בכל מקום שבו התאורה אינה מספיק חזקה, אני סובל מהילות וממריחות חזקות מאוד של מקורות האור עד כדי אי יכולת לזהות את העומד מולי כיוון שאני רואה 'מסך' של אור, הדבר נובע מכך שהאישון שלי גדל וגולש מעבר לעדשה שנמצאת בתוך העין, האם טיפול לייזר Wavefront יכול לעזור למקרה כמו שלי?[לא הסרתי בלייזר כי הקרנית שלי דקה מידי, היה לי מספר 12]
תודה רבה מראש.

שלום רב,

לא ניתן לבצע תיקון בעזרת לייזר, בלי שהדבר יביא לשינוי ברפרקציה ולצורך מחודש במשקפיים. תיקון בלייזר עלול להביא אותך למספרי פלוס (עדשות פלוס במשקפיים).

על הבעיות של אישון רחב מאוד הגורם לעיוותים אופטיים בראיית לילה ניתן לעיתים להתגבר באופן חלקי ע"י שימוש בתאורת רקע כלשהיא בנהיגה בלילה (לפתוח את אור הנהג בתוך הרכב, דבר שיגרום להצרות מסויימת של האישון והפחתת העיוותים האופטיים).

אפשרות נוספת היא טיפול תרופתי בטיפות שגורמות להצרת האישון כגון אלפאגן (ברימונידין). ניתן לקחת את הטיפות לפני נהיגה בלילה. טיפול זה ניתן במרשם רופא ועליך לבקש שהרופא המנתח ירשום לך טיפות אלו.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתווח ליזר וקריאה 27/05/2019

שלום,
אני בן 42 ם מספר יציב של -5 וצילינדר בשתי העיניים.
בתקופה האחרונה מרגיש צורך במשקפיים גם לקריאה, בבדיקה נמצא מספר של +0.5 0.75
מה האפשרויות שלי? לנתח ולהזדקק למשקפי קריאה? האם יש אפשרויות נופות?

תודה

שלום רב,

לפניך 3 אפשרויות: הראשונה - להתאים משקפיים מולטיפקואליות. השניה - לבצע הסרת משקפיים בלייזר עם תיקון מלא לשתי העיניים, והבנה שתזדקק בהמשך למשקפי קריאה. השלישית - לבצע הסרת משקפיים בלייזר בשיטת monovision, בה מבוצע תיקון מלא עם הלייזר לעין הדומיננטית (זו העין שתראה לרחוק) ותיקון חלקי המשאיר 1.50- בעין השניה (זו העין שתראה לקרוב).

ההחלטה באיזו שיטה לבחור תלויה בסגנון החיים ואופי העבודה שלך. לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות, עליהן תדבר עם הרופא המנתח במהלך בדיקת ההתאמה אם תרצה לעבור הסרת משקפיים בלייזר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

מולטיפוקל 01/05/2018

שלום, אני בת 57, ומרכיבה משקפי מולטי פוקל (מס'5 וחצי לרחוק 1 וחצי לקרוב ו2 צילינדר). עשיתי בדיקת התאמה לניתוח במכונכם, והרופא אמר שהכי נכון לעשות תיקון לראיה מרחוק בלבד. בכך בעצם אהפוך את המציאות הנוכחית, כלומר אזדקק לחבוש משקפיים לקרוב במקום לרחוק. האם אין אפשרות לתקן את שתי הבעיות במקביל, וסוף סוף להפטר מהמשקפיים בכלל?

שלום רב,

לאחר גיל 40 העין מאבדת בהדרגה את היכולת לעשות אקומודציה, כלומר להתמקד על עצמים קרובים. כתוצאה יש צורך בתוספת של עדשות פלוס במשקפיים. במקרה שלך יש לך 5.50- לרחוק עם צילינדר 2.00-, ואת זקוקה לתוספת של 1.50+ לקרוב. כלומר: במשקפיים המולטיפוקאליות שאת מרכיבה בחלק התחתון יש 4.00- (תוצאה של הוספת 1.50+ על ה 5.50- לרחוק), וזה מאפשר לך לקרוא.

לאחר הסרת משקפיים בלייזר במקרה שלך (וכך גם לכל בני ה-40 ומעלה) יוסר כל המספר והצילינדר לרחוק, אבל ישאר לך המספר לקריאה. כלומר: במקום משקפיים מולטיפוקאליות שעולות כמה אלפי שקלים, ושצריך כל 2-3 שנים להחליף אותן בגלל עליית המספר לקרוב, תזדקקי למשקפי קריאה פשוטות שמספרן 1.50+, אותן ניתן לרכוש בכל בית מרקחת במחיר נמוך מאוד. המספר לקרוב יעלה בהדרגה עד 3.00+ במהלך השנים הבאות.

בניתוחים להסרת משקפיים בלייזר לא ניתן להסיר את המספר לקרוב לאחר גיל 40. קיימת אמנם אפשרות לבצע מה שנקרא monovision. מדובר בתיקון מלא של כל המספר בעין הדומיננטית (כלומר כל ה 5.50- וכל הצילינדר), ותיקון חלקי בעין הלא דומיננטית (כלומר לתקן רק 3.50- ואת כל הצילינדר). תיקון כזה ישאיר אותך במצב של 0 בעין הדומיננטית, שבה תוכלי לראות לרחוק, ובמצב של 2.00- בעין הלא דומיננטית, שבה תוכלי לקרוא, מכיוון שה 2.00- ינטרל את מספרי הפלוס של משקפי הקריאה. יש לשיטה זו יתרונות וחסרונות, עליהן תוכלי לשוחח עם המנתח שלך, אם תרצי לעבור הסרת משקפיים בלייזר. אני כעיקרון לא ממליץ להשתמש בשיטה זו.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

סוגי טכנולוגיה "wawefront" 05/11/2017

1 שמעתי שיש כמה סוגי "wawefront" האם יש הבדל "מהותי!" בסוגים המשפיע על איכות הטיפול והתוצאה של העין? אני מספר 9.

2 יש מכונים שזה בנפרד ויש שמתפארים שזה בא "ביחד" בתור "סטנדרט". האם זה באמת מעיד על איכות שזה מגיע כ"סטנדרט" או שזה כלל לא קשור

יוסף שלום,

שתי שיטות ה- Wavefront הן Wavefrotn-guided (שזה ה Wavefront האמיתי) וה Wavefront-optimized (שזה חיקוי ל- Wavefront, ומה שמספר מכונים אומרים שזה בא "ביחד" עם המכשיר או built-in בתוכנה של מכשיר הלייזר).

אנחנו משתמשים מזה שנים רבות בשיטת ה- Wavefront-guided של חברת Bausch & Lomb (מערכת ה- Zyoptix). זוהי מערכת ה- Wavefront האיכותית ביותר הקיימת כיום, והיא אצלנו מרכיב חובה בכל הניתוחים ללא יוצא מהכלל. אין אצלנו אפשרות לבחור בניתוח ללא Wavefront, וזאת מכיוון שברור לנו ששיטה זו נותנת את התוצאות המיטביות לאחר הסתר משקפיים בלייזר. שיטה זו מחייבת מערכת נפרדת של בדיקת ה Wavefront, ובה נבדקים המבנה האופטי המדוייק של העין, כולל העיוותים מסדר גבוה (High order abberations) ע"י מכשיר הנקרא Aberrometer. על פי הבדיקה הזו, האוספת מידע ממוחשב מדוייק על המבנה האופטי הייחודי של כל עין - נבנית תבנית השיוף בה אנו משתמשים בניתוח.

שיטת ה Wavefront optimized היא למעשה לא Wavefront אמיתי, והשם שלה מטעה. מדובר בשיטת שיוף המסתמכת על המספר במשקפיים, וזה הדבר היחיד אותו מזינים למחשב המחובר ללייזר (בדומה למה שהיה מבוצע בעבר לפני שנים רבות בטיפול הקונבנציונלי). אלא שכאן יש אלגוריתם המבצע פעימות לייזר נוספות בהיקף האיזור המטופל, וזאת כדי להקטין במידה מסויימת את העיוותים האופטיים, שהיו נוצרים כתוצאה מהטיפולים הישנים לפני עידן ה Wavefront.

שיטת ה Wavefront guided לעומת זאת, שזה ה Wavefront האמיתי, היא שיטה שבה לפני הניתוח, בנוסף לבדיקת המספר במשקפיים, מבוצע מיפוי ממוחשב של העין בעזרת Aberrometer, שממפה באופן מדוייק את העיוותים מסדר גבוה (High order abberatins), ובונה תבנית שיוף ייחודית, מותאמת אישית, לכל עין ועין. שיטה זו מחייבת מערכת עקיבה מדוייקת המבוססת על מבנה הקשתית (iris registration) שמבטיחה מיקום מדוייק של השיוף במהלך הניתוח, גם תוך כדי תנועות רוטציה של העין. השימוש במערכות מתקדמות אלו (Aberrometer ומערכת ה Iris registration) מייקרות את הניתוח.

קיימת ספרות ארוכת שנים המשווה בין שתי השיטות, ואין כל ספק ששיטת ה Wavefront האמיתית נותנת את התוצאות האיכותיות ביותר, תוך מיעוט העיוותים האופטיים, שעלולים לגרום לסינוורים והילות בראיית לילה.

השימוש במושג Wavefront optimized מטעה אנשים רבים, שחושבים שיש כאן תהליך דומה. למעשה מדובר כאן בפרופיל שיוף אוניברסלי, שאינו מותאם אישית לכל עין, ומוסיף טיפול לייזר בהיקף לכולם כדי להפחית את העיוותים שהיו בטיפולים הקונבנציונאליים. מכיוון שכך, אין בדיקת Aberrometer פרטנית לפני הניתוח, דבר המוזיל את העלויות, ומעניק חבילה מפתה לאנשים שאוהבים להתפתות, ומחפשים מחיר נמוך. למרבה הצער - אין מחיר נמוך לראייה איכותית.

לחץ כאן למאמר המשווה בין השיטות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה