חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

LASIK

מהו LASIK?

LASIK הוא ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, שפותח באמצע שנות ה-90. LASIK הוא ראשי תיבות של  laser-assisted in situ keratomileusis (כלומר: שינוי פנים הקרנית בעזרת לייזר). בניתוח זה מבוצע השיוף  במישור טיפולי הנמצא בתוך הקרנית, אליו מגיעים לאחר יצירת פיצול שכבתי של הקרנית (ראה הסרטון להלן ותמונה 1).

תמונה 1.ניתוח ה- LASIK כולל פיצול שכבתי של מרכז הקרנית ושיוף בלייזר על המשטח שנוצר

בניתוח ה- LASIK מבוצע בשלב ראשון חיתוך שכבתי של הקרנית ליצירת מתלה (flap). המתלה מוסט הצידה, ועל המשטח שמתחתיו מבוצע השיוף בלייזר. לאחר סיום הלייזר מוחזר המתלה ומהודק למקומו. כך מתקבל השינוי הרצוי של פני הקרנית, אך זאת ללא יצירת פצע חיצוני כמו ב- PRK (הכרוך בריפוי של מספר ימים, ולכן בתהליך של שיקום הדרגתי של הראייה). מכיוון שהפנים החיצוניות של הקרנית חלקים (לא בוצע כאן שיוף חיצוני) – מתקבלת חדות ראייה טובה מאוד ללא משקפיים מיד לאחר הניתוח.
גם כאן, בדומה לניתוח ה- PRK, האקסימר לייזר מסיר את רקמת הקרנית על פי תוכנית ממוחשבת שהוכנה מראש. תוכנית זו לוקחת בחשבון את המספר במשקפיים וכן נתונים שונים של האופטיקה של העין, הנאספים בעזרת מערכת ממוחשבת (מערכת המבוססת על טכנולוגיית קדמת הגל).
לתיקון קצר ראיה (עדשות במשקפיים עם מספר מינוס) – מתבצע שיוף במרכז הקרנית כדי להקטין את קמירות הקרנית במרכז.
לתיקון רוחק ראיה (עדשות במשקפיים עם מספר פלוס) – מתבצע שיוף בהיקף האמצעי של הקרנית, סביב המרכז, כדי לגרום להגדלת קמירות הקרנית במרכז.
תהליך השיוף זהה לחלוטין לזה שבניתוח ה- PRK, אלא שכאן השיוף מתבצע במישור עמוק יותר בתוך הקרנית, שנוצר לאחר חיתוך המתלה.

שלבי ניתוח ה- LASIK

LASIK

תמונה 2. מפסק העפעפיים מאפשר את פתיחת העין במהלך הניתוח

LASIK מבוצע בהרדמה מקומית. לפני תחילת הניתוח מוזלפות טיפות של הרדמה מקומית בשתי העיניים. בנוסף מבוצע ניקוי של עור העפעפיים והעור סביב העיניים בעזרת תמיסת חיטוי (פולידין).
בתחילת הניתוח מונח מפסק עפעפיים (תמונה 2) שעוזר להחזיק את העפעפיים פתוחות במהלך הניתוח. לפני תחילת הניתוח מתבצע כיול של המכשיר, הכולל זיהוי מדוייק של העין המטופלת.

 

בשלב הראשון מבוצע פיצול הקרנית ויצירת מתלה. המתלה מתקבל לאחר חיתוך שכבתי במרכז הקרנית (תמונה 3). למתלה יש צורת עיגול כמעט שלם, כשחלק מההיקף לא נחתך, כדי שישאר מעין גשר שמאפשר את החזרת המתלה למקומו בצורה מדוייקת. פיצול הקרנית מבצוע ע"י טבעת קיבוע ומיקרוקראטום. המנתח מניח טבעת קיבוע מיוחדת היושבת סביב הקרנית. הטבעת אוחזת את העין ומקבעת את הקרנית. מעל הטבעת מונח מכשיר המיקרוקראטום, המבצע את פעולת פיצול הקרנית באופן אוטומטי. פעולה זו נמשכת כ- 30 שניות, ובהן מתבצע החיתוך השכבתי בקרנית, שיוצר את המתלה. במהלך הפיצול מרגישים לעיתים מעט לחץ על העין, ואי-נוחות קלה הנמשכת מספר שניות. לאחר סיום פעולת המיקרוקראטום, מוסר המכשיר מהעין. המנתח מסיט את המתלה ממקומו, וחושף את מיטת הקרנית שעליה יתבצע השיוף בעזרת הלייזר.

 

 

 

בשלב השני מתבצע שיוף בלייזר של המשטח שנוצר לאחר פיצול הקרנית (תמונה 4). קרן הלייזר מונחית ע"י התוכנית הממוחשבת שהוזנה למחשב מראש. שלב זה נמשך עד כ- 60 שניות. במהלך פעולת הלייזר מופעלת מערכת עקיבה מהירה, שעוקבת במהירות רבה אחרי תנועות העין. דבר זה מאפשר דיוק מירבי במהלך השיוף, כך שגם אם העין נעה בתנועות מהירות, השיוף יתבצע תמיד במיקומו המדוייק. אם העין יוצאת מהשדה הטיפולי, נעצרת פעולת הלייזר. הלייזר יחדש את פעולתו רק לאחר שמערכת העקיבה תזהה שהעין חזרה למקומה במרכז השדה הטיפולי. לאחר סיום פעולת הלייזר, מחזיר המנתח את המתלה למקומו המדוייק (תמונה 5).

בסיום הניתוח מותקן על העין מגן פלסטי קשיח, שמונע מגע או פגיעה בעין. משך זמן הנתוח לעין אחת הוא כ- 5 דקות. לאחר סיום הנתוח בעין הראשונה, עוברים לבצע את הנתוח בעין השניה. משך השהות הכולל בחדר הניתוח הוא כ- 20 עד 25 דקות.

לאחר ניתוח ה- LASIK

מכיוון שפני הקרנית החיצוניים חלקים ושלמים, השיקום הראייתי מהיר, וניתן לראות היטב כבר בסיום הניתוח. לאחר הניתוח מתחיל תהליך של החלמה, שבו המתלה הולך ומתחבר למקומו. כדי שלא לגרום לתזוזת המתלה, במיוחד בימים הראשונים שלאחר הניתוח, מותקנים מגני פלסטיק קשיח על העיניים. מגנים אלו מונחים ברציפות במהלך היום הראשון שלאחר הנתוח.

לאחר מכן, המגינים משמשים במהלך השבועיים הראשונים להגנה רק במהלך המקלחת, ובזמן שינה.
במהלך השבועיים שלאחר הניתוח יש להשתמש לסירוגין בטיפות של סטרואידים (נגד דלקת) ואנטיביוטיקה (נגד זיהום).

לבדיקת התאמה להסרת משקפיים בלייזר התקשרו ל  5023*

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

ניתוח Lasik 05/10/2022

פרופ' סלומון שלום רב,
אני מועמד לניתוח ומתלבט באיזה שיטה לבחור. הבנתי שבשיטת Lasik קיים חשש שפגיעה בעין עלולה להזיז את המתלה. האם לאחר זמן מה נוצר ריפוי מוחלט והעין חוזרת לקדמותה? זאת אומרת, איום הפגיעה בעין הוא רק לחודש- חודשיים מתום הניתוח?
או לחלופין, לאחר הניתוח קיים חשש תמידי לפגיעה במתלה שנוצר והקרנית עלולה להיפגע?
אודה לתשובתך

שלום רב,

החשש לתזוזת המתלה ממקומו לאחר הניתוח היה קיים בעבר, כאשר הניתוחים בוצעו בעזרת חיתוך מיכני של הקרנית. כיום החיתוך מתבצע ע"י לייזר מסוג femotsecond. צורת החיתוך (מתלה עם חיתוך צד אנכי או אלכסוני) ושטח הפנים של הקרנית באיזור החיתוך הם כאלה, שהאיחוי של המתלה לקרנית לאחר הניתוח חזק יותר, וקשה יותר למתלה לזוז ממקומו. לכן הסיכון לתזוזת המתלה כיום, בניתוחים בהם פיצול הקרנית נעשה ע"י לייזר, הוא קלוש ביותר לאחר שעברו מספר חודשים מהניתוח. המתלה יכול לזוז ממקומו בעיקר בחודש הראשון לאחר הניתוח.

לכן - בחודש הראשון שלאחר הניתוח מומלץ להימנע ממגע בעיניים, לא לשפשף את העיניים, לא להתאפר בעפעפיים, ולהיזהר מחבלות כלשהן בעיניים. אנחנו ממליצים לישון עם מגני פלסטיק קשיחים כל העיניים במהלך החודש הראשון לאחר הניתוח, כדי למנוע לחץ של הכרית על העיניים במהלך השינה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח לאסיק לטווח ארוך 10/11/2021

האם לאחר שמבצעים ניתוח בשיטת לאסיק, הסכנה לקבלת מכה בעין קיימת גם לאחר שעוברים מספר חודשים מאז הניתוח? והאם תוכל להסביר מה הסיכון?
בנוסף, האם לאחר ניתוח לאסיק אפשר לבצע ניתוח נוסף לתיקון הראיה (כעבור כמה שנים) במידת הצורך?
תודה.

שלום נילי,

לאחר ניתוח לאזיק / אינטראלאזיק צריך להיזהר מחבלות לעיניים וממגע כלשהוא בעיניים בעיקר בחודש הראשון לאחר הניתוח. זאת מכיוון שהמתלה (ה- flap, החלון הטיפולי אותו מפצלים בתחילת הניתוח) צריך להתחבר למקומו. תהליך ההצמדות מחדש של המתלה לקרנית לוקח זמן לא ידוע, ולכן יש להיזהר מחבלות לעיניים במהלך החודשים הראשונים לאחר הניתוח. בחודש הראשון בעיקר, שפשוף קל או חבלה קלה בעיניים עלולים להזיז את המתלה ממקומו. לאחר מכן - המתלה צמוד יותר, וצריך חבלה חזקה מאוד כדי להזיזו ממקומו. לכן אנשים העוסקים בספורט מגע (משחקי כדור, אומנויות לחימה) ומיני ספורט אחרים בהם יש סיכון ממשי לחבלה בפנים לאחר נפילה (סקי, גלישת גלים, אופנועי שטח, טרקטורונים), מועמדים לשירות ביחידות קרביות, אנשי כוחות הבטחון, וסתם אנשים שאוהבים ללכת מכות בתור למועדון - מומלץ שלא יעברו לאזיק.

לאחר ניתוח לאזיק ניתן לבצע ניתוח נוסף אם היתה נסיגה משמעותית במספר.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הבדל בין לייזרים 29/07/2021

שלום רב
ראיתי שבחלק ממכוני הסרת המשקפיים משתמשים בTeneo 317 ובחלק משתמשים בAmaris 1050
מה ההבדל בין הלייזרים? האם אחד מהם חדיש יותר?

שלום רב,

מכשיר ה Teneo 317 מצוייד במערכת העקיבה (Eye Tracker) המהירה ביותר מבין כל מכשירי האקסיימר לייזר. בנוסף תדירות הלייזר גבוהה יותר, ומאפשרת לבצע את השיוף בקצב של שנייה לכל מספר. מהירות העקיבה אחר תנועות העיניים ותדירות הלייזר חשובים מאוד להצלחת הניתוח.

ב"עין טל הדסה" אנחנו משתמשים במכשיר ה Teneo 317 מזה מספר שנים ובהצלחה רבה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לאסיק או prk 04/07/2021

הלכתי ל 3 מכונים וכל אחד המליץ לי על סוג ניתוח אחר. אחד הציע לי רק את prk, השני את prk בידיעה שאני מתאימה גם ללאסיק, והשלישי את לאסיק. איזה ניתוח אכן כדאי prk או לאסיק?

שלום רב,

קיימים שיקולים שונים לכל שיטת ניתוח. אלו תלויים במספר רב של גורמים, וכוללים את עובי הקרנית, המספר, מיפוי הקרנית, גיל, סגנון חיים, עיסוק ותחביבים. ככלל - שילוב של מספר גדול וקרנית דקה מכוון בד"כ ל- PRK. כ"כ גיל צעיר, אורח חיים ספורטיבי, עיסוק בספורט מגע או ספורט אתגרי, מלש"בים המעונינים בשירות ביחידות קרביות - גם אלו מכוונים ל PRK.

מצד שני - גיל מבוגר יותר, מספרים קטנים, קרניות עבות, היפראופיה (מספרי פלוס) הם שיקולים בעד לאזיק או אינטרא-לאזיק.

את השיקולים השונים אנו עושים במהלך בדיקת ההתאמה והשיחה עם המועמד/ת לניתוח, וההחלטה נעשית בד"כ ביחד אתו.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח lasik 09/06/2021

עשיתי בדיקת התאמה לניתוח ונמצאתי מתאים לlasik שזהו סוג הניתוח שאני מעדיף רק בגלל זמן ההחלמה המהיר שלו, עם זאת להבנתי אתה ממליץ יותר על prk השאלה שלי היא למה? האם זה משפיע לטווח הרחוק יותר?

שלום רב,

קיימים שיקולים שונים לכל שיטת ניתוח. אלו תלויים במספר רב של גורמים, וכוללים את עובי הקרנית, המספר, מיפוי הקרנית, גיל, סגנון חיים, עיסוק ותחביבים. ככלל - שילוב של מספר גדול וקרנית דקה מכוון בד"כ ל- PRK. כ"כ גיל צעיר, אורח חיים ספורטיבי, עיסוק בספורט מגע או ספורט אתגרי, מלש"בים המעונינים בשירות ביחידות קרביות - גם אלו מכוונים ל PRK.

מצד שני - גיל מבוגר יותר, מספרים קטנים, קרניות עבות, היפראופיה (מספרי פלוס) הם שיקולים בעד לאזיק או אינטרא-לאזיק.

את השיקולים השונים אנו עושים במהלך בדיקת ההתאמה והשיחה עם המועמד/ת לניתוח, וההחלטה נעשית בד"כ ביחד אתו.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

שפשוף עיניים 28/04/2021

שלום ,
רציתי לשאול איך אני יכול לדעת אם בטעות שפשפתי את העיניים חזק מידי והאם זה גרם נזק לאחר ניתוח לאסיק.
האם יהיו איזה סימנים לאחר שפשוף חזק בעינים שמעידים שנגרם נזק?
תודה מראש דני

שלום רב,

לך להיבדק אצל הרופא המנתח.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

שפשוף עיניים 28/04/2021

פרופסור סלמון היקר שלום,
רציתי לשאול לגבי שפשפוף עיניים לאחר ניתוח בשיטת הlasik כשאומרים אסור לשפשף את העיינים, באיזו רמה ועוצמה של שפשוף הנזק יכול חלילה להיווצר?

תודה מראש דני

שלום רב,

כל מגע קל בעיניים במהלך החודשים הראשונים לאחר הניתוח עלול לגרום לתזוזת המתלה ממקומו. אסור לשפשף את העיניים ואסור לגעת בעיניים בכלל לאחר ניתוח הסרת משקפיים בשיטת לאזיק.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח LASIK וכדורגל 27/12/2020

אני רוצה לעשות ניתוח אינטרלאסיק
יצאתי בבדיקה מתאים לשני הסוגים עם קרניות עבות באיזור ה560 ויש לי מידה יחסית נמוכה של -3
אני רוצה לעשות את האנטרלאסיק רק אני קצת חושש מזה שאני לפעמים משחק כדורגל בתור תחביב פעם בשבועיים שלוש ,
האם בעיטה של כדורגל לעין יכול לעשות משהו או שהעצמות מסביב העניים מגינות ורק מכה ממשהו שנכנס יותר לעין מסכן?
ומה הסיכון כשקבלים מכה לתוך העין?
תודה!

שלום רב,

לאחר אינטראלאזיק יש להיזהר מחבלות בפנים. בעיטה חזקה של כדור הפוגע בעין בחודשים הראשונים לאחר הניתוח עלולה לגרום להתנתקות המתלה ממקומו. ככלל מומלץ להימנע מכל ספורט מגע (כולל משחקי כדור למיניהם, אומנויות לחימה, שחייה, גלישת גלים, טרקטורונים ואופנועי שטח) בחודשים שלאחר ניתוח אינטראלאזיק.

אם לא ניתן להימנע מעיסוק בסוגי הספורט הנ"ל, ואם יש סיכון ממשי גבוה לקבלת חבלות בפנים בפעילויות הספוטיביות בהן אתה עוסק - עדיף לבצע את הניתוח בשיטת ה PRK, בה לא מבוצע חיתוך של המתלה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לאחר בדיקת התאמה 26/10/2020

היי,
אמנם לא שאלה, אך שיתוף..
הייתי אצלך היום בבדיקת התאמה ונמצאתי מתאימה לשני סוגי הניתוח. לפני הבדיקה קראתי מאמר שלך שפורסם באתר של הדסה אופטימל, אך היום נחשפתי לאתר הזה (נתת לי כרטיס ביקור עם כתובת האתר) וגיליתי המון מידע חשוב ורלוונטי, לכן בהמלצתך החלטתי לבצע את הניתוח בשיטת הprk על אף שזמן ההחלמה מעט ארוך יותר משיטת הלאסיק.
אהיה בקשר בקרוב על מנת לתאם תאריך לניתוח.
טוב לדעת שאני בידיים טובות, תודה רבה.

פרופסור אבי סלומון
שלום רב,

תודה רבה על מה שכתבת כאן.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

Prk או אינטרלאסיק 17/03/2019

שלום פרופ' סלומון,
בבדיקה שביצעתי, נמצאתי מתאימה לשני הניתוחים (prk ואינטרלאסיק) נוכח העובדה שיש לי קרניות עבות מעל הממוצע.
אני יודעת שאתה ממליץ על שיטת הprk גם למי שנמצא מתאים לאינטרלאסיק לאור העובדה שבשיטה זו אין סיכונים הקשורים בחיתוך המתלה.
מספריי הם 6.25 / 6.75
שאלתי היא האם גובה המספר משפיע על משך זמן ההחלמה והכאב בשיטת הprk, לאור העובדה שנדרש שיוף של יותר שכבות?
כלומר למי שיש מספר 2 תהיה החלמה טובה יותר מאחר שלו מספר 7? האם פחות שיוף = פחות כאב בתקופת ההחלמה?

שאלה נוספת היא האם יש הבדל בעלות הניתוח בשתי השיטות ואם כן – מהו?

תודה מראש,
גליה

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה