חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

תופעות לוואי

סיבוכי אינטראלאזיק / LASIK

במהלך הניתוח

בעיות בפיצול המתלה – ב LASIK אחת השיטות של ניתוח הסרת משקפיים בלייזר מבוצע פיצול של הקרנית בשיטות שונות. תנאי להצלחת הניתוח הוא יצירת מתלה מושלם. כדי ליצור מתלה מושלם נעזר המנתח בטכנולוגיות שונות (מיקרוקראטום או בלייזר מסוג femtosecond) המאפשרות לבצע את פיצול המתלה בצורה ובעובי הרצויים. טכנולוגיות אלו התפתחו מאוד במהלך השנים, וניתן בעזרתן לבצע את פיצול המתלה בבטיחות גבוהה. אולם לעיתים רחוקות תיתכן תקלה במהלך הפיצול, ויווצר מתלה לא תקין. מצבים אלו כוללים פיצול חלקי של המתלה, מיקום לא מרכזי של המתלה, או קרע של המתלה. במצב זה יזהה המנתח את התקלה, ולא יבצע את הלייזר. המתלה יוחזר למקומו המקורי, והניתוח ידחה במספר חודשים. בעיה זו לא תגרום בד"כ לנזק לעין, וניתן יהיה לחזור לשימוש במשקפיים או בעדשות מגע, עד לביצוע הניתוח החוזר לאחר מספר חודשים.
השכיחות של סיבוך כזה היא כ- 1:1000 ניתוחים.

בתקופה המיידית שלאחר הניתוח

תזוזת המתלה – לאחר סיום הלייזר מוחזר המתלה למקומו המקורי, ואז מתחיל תהליך ספונטני שבו המתלה נצמד למיטת הקרנית. תהליך זה נמשך מספר שבועות. בתקופה זו יש להיזהר מחבלה לעין, להימנע מספורט מגע (משחקי כדור למיניהם, אומנויות לחימה, שחייה) וכן להימנע משפשוף של העפעפיים. חבלה בעין במהלך השבועות הראשונים לאחר הניתוח עלולה לגרום לתזוזה של המתלה ממקומו. במקרה כזה יש לבצע החזרה של המתלה למקומו, דבר המבוצע בניתוח קצר שבו מוצמד המתלה למקומו המקורי.

דלקת באזור הפיצול – בימים הראשונים לאחר הניתוח עלול להופיע תהליך דלקתי באיזור הפיצול של המתלה. את הדלקת ניתן לזהות בבדיקה המתבצעת יום לאחר הניתוח. דלקת זו נקראת Diffuse Lamellar Keratitis או DLK. כדי למנוע את הדלקת מקבל כל מנותח לאחר הניתוח טיפות של חומר נוגד-דלקת (סטרואיד) בהן עליו להשתמש בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח. טיפול זה מונע עפ"ר את הדלקת. לעיתים תיתכן הופעת דלקת למרות הטיפול. במקרים אלו יורה המנתח על עליה במינון טיפות הסטרואידים או מתן סטירואידים דרך הפה למספר ימים.

זיהום – תופעה נדירה ביותר היא הופעת זיהום בקו הפיצול. כדי למנוע את הזיהום מתבצע חיטוי של העפעפיים לפני הניתוח בעזרת תמיסת פולידין. בסוף הניתוח מזליף המנתח טיפות של חומר אנטיביוטי על העין. בשבוע הראשון שלאחר הניתוח מקבל המנותח לביתו טיפות אנטיביוטיות שמטרתן למנוע זיהומים. אם מופיע זיהום בקרנית, ילקחו דגימות מהאיזור לבדיקת תרבית במעבדה, ויוחל במתן טיפות אנטיביוטיקה מרוכזות.

בטווח הארוך

צמיחת תאי אפיתל מתחת המתלה – תאי הציפוי החיצוני של הקרנית (תאי האפיתל) מכסים במהירות את קו החיתוך של המתלה. לעיתים רחוקות עלולים תאים אלו לחדור מתחת למתלה ולצמוח במישור הפיצול. ברב המקרים מדובר בתופעה המוגבלת לשולי המתלה, אינה מפריעה ואינה מצריכה טיפול. כאשר תאי האפיתל צומחים לכיוון מרכז הקרנית, ניתן לבצע ניתוח שבו מבוצעת הסרת תאי האפיתל הללו.

עיוות הקרנית (אקטזיה) – תופעה זו מתרחשת במקרים בהם עובי הקרנית קטן ביחס לעובי השיוף (בעיקר במספרים גדולים), או כאשר קיימת אי-סדירות טופוגרפית של הקרנית. קוצר ראיה גבוה המחייב שיוף של עובי רב של הקרנית, עלול לגרום לעובי נמוך מדי מתחת לקו הפיצול. במקרים כאלו הקרנית עלולה להיחלש ולהתעוות, דבר הגורם לחזרה של המספר במשקפיים ולהופעת צילינדר. במקרים כאלו ניתן לבצע טיפול בקשרי צילוב כדי למנוע את התקמרות קרנית, בדומה למצב הקיים בקרטוקונוס. כדי למנוע אקטזיה מבוצעת הערכה של עובי הקרנית לאחר הניתוח, על פי מדידת עובי הקרנית לפני הניתוח. במקרים בהם הקרנית דקה מדי, ניתן בד"כ לבצע PRK.

סינוורים והילות – תופעה זו שהיתה קיימת בעבר, קיימת היום בשכיחות נמוכה מאוד, וזאת הודות לשימוש בטכנולוגית קדמת הגל (Wavefront). מדובר בראייה הילה מסביב למקור אור בלילה, מריחה של האור, או ראיה כפולה של מקורות האור. תבניות שיוף ממוחשבות מתקדמות הקיימות היום לוקחות בחשבון עיוותים אופטיים עדינים שיש על פני הקרנית, ומאפשרות שיוף מדוייק ומותאם אישית של הקרנית, דבר שהפך את תופעת הסינוורים לנדירה ביותר.

יובש בעיניים – זו תופעת הלואי הנפוצה ביותר לאחר ניתוחי תשבורת, אך היא גם קלה והפיכה. כ- 20% מן המנותחים יכולים להרגיש יובש בעיניים בחודש הראשון שלאחר הניתוח. יובש בעיניים מתבטא בתחושת עייפות, גרד ואי נוחות במיוחד בימים ובשבועות הראשונים שלאחר הניתוח. הטיפול ביובש בעיניים הוא בתחליפי דמעות ללא חומרים משמרים, אותם יש להזליף בימים הראשונים בתדירות גבוהה, ולאחר מכן במינון יורד על פי הצורך. במרבית המנותחים נעלמת תופעה זו במהלך החודש הראשון לאחר הניתוח. למידע נוסף על יובש בעיניים – לחצו כאן.

סיבוכי PRK

ב- PRK לא מתבצע פיצול של הקרנית. לכן הסיבוכים הקיימים ב- LASIK והקשורים בבעיות של המתלה לא קיימים ב- PRK. יחד עם זאת ב- PRK מתרחש תהליך של ריפוי פצע על פני הקרנית המתבטא בצמיחה של תאי האפיתל. כ"כ מותקנת עדשת מגע הנשארת בעיניים למשך מספר ימים ברציפות. תהליך זה כרוך במספר תופעות לוואי.

בתקופה המיידית שלאחר הניתוח

תזוזה של עדשת המגע – תזוזה של העדשה או יציאת העדשה ממקומה עלולים להתרחש בימים הראשונים שלאחר הניתוח. תופעה זו אנה גורמת לנזק. במקרה כזה יש צורך בהתקנת עדשת מגע חדשה.

זיהום של הקרנית – עלול להופיע בימים הראשונים כתוצאה מהשימוש בעדשת המגע. זוהי תופעה נדירה ביותר. כדי למנוע את הזיהום מתבצע חיטוי של העפעפיים לפני הניתוח בעזרת תמיסת פולידין. בסוף הניתוח מזליף המנתח טיפות של חומר אנטיביוטי על העין. בשבוע הראשון שלאחר הניתוח מקבל המנותח לביתו טיפות אנטיביוטיות שמטרתן למנוע זיהומים, ובהן יש להשתמש כל זמן שעדשות המגע נמצאות בעיניים.

ריפוי איטי של שכבת האפיתל – שכבת האפיתל אותה מסיר המנתח במהלך הניתוח כדי לבצע את הלייזר, מתחילה לצמוח מחדש מיד לאחר הניתוח. כדי לאפשר את צמיחתה המהירה מותקנת עדשת מגע טיפולית במשך שבוע ימים. במרבית האנשים הבריאים, יסתיים תהליך הצמיחה תוך 3 ימים, תוך יצירת קו סגירה מחוספס במרכז הקרנית, שהולך ונעלם תוך מספר ימים נוספים. לעיתים נדירות עלול תהליך סגירת האפיתל להשתהות, כך שלאחר 7 ימים עדיין קיים פגם קטן באפיתל. במקרים אלו ישאיר המנתח את עדשת המגע לעוד מספר ימים, או יחליף אותה בעדשת מגע חדשה. כ"כ יבוצע שינוי של הטיפול המקומי. מצב זה נגרם באנשים הסובלים מיובש משמעותי בעיניים או מדלקת עפעפיים כרונית עוד לפני הניתוח, או נגרם כתוצאה מתרופות כגון ראקוטאן (אם לא הופסקו לפחות 6 חודשים לפני הניתוח).

בטווח הארוך

צלקת בקרנית – זוהי תופעה נדירה ביותר שעלולה להתרחש בשבועות הראשונים לאחר הניתוח. צלקת היא למעשה תוצאה של תהליך ריפוי הפצע. הצלקת עלולה לגרום לירידה בראייה, והיא מופיעה בעיקר באנשים עם קוצר ראיה גבוה מאוד המחייב עובי שיוף גדול. כדי למנוע את הצלקת נעשה שימוש בשנים אחרונות בחומר נוגד צלקת הנקרא מיטומיצין C. חומר זה מונח על הקרנית למשך מספר שניות בתום הניתוח. בנוסף במהלך מספר שבועות לאחר הניתוח מזליף המנותח לעיניו טיפות של סטרואידים המונעות את הצלקת. בזכות הטיפול המונע הזה ירדה השכיחות של הצלקת בשנים האחרונות.

יובש בעיניים – בדומה ל – LASIK – גם ב- PRK  יתכן יובש בעיניים. זו תופעת הלואי הנפוצה ביותר לאחר ניתוחי תשבורת, אך היא גם קלה והפיכה. כ- 20% מן המנותחים יכולים להרגיש יובש בעיניים בחודש הראשון שלאחר הניתוח. יובש בעיניים מתבטא בתחושת עייפות, גרד ואי נוחות במיוחד בימים ובשבועות הראשונים שלאחר הניתוח. הטיפול ביובש בעיניים הוא ע"י תחליפי דמעות ללא חומרים משמרים, אותם יש להזליף בימים הראשונים בתדירות גבוהה, ולאחר מכן במינון יורד על פי הצורך. במרבית המנותחים נעלמת תופעה זו במהלך החודש הראשון לאחר הניתוח. למידע נוסף על יובש בעיניים – לחצו כאן.

בסיכום – ניתוחים להסרת משקפים בלייזר הם בטוחים ביותר. הסיבוכים בניתוחים אלו הם נדירים, ולאחר שהתרחשו ניתן לטפל ולפתור את הבעיות שנוצרו בעקבות הסיבוכים, ללא נזק לעין. היכולת למנוע את הסיבוך, ולהתגבר עליו לאחר שקרה, תלויות בניסיון ובמיומנות של הרופא המנתח. מקרים אלו מצריכים אבחון וטיפול ע"י מנתח לייזר שהוא גם מומחה למחלות הקרנית, שיוכל בעזרת טיפול מתאים לפתור את הבעיה.

לבדיקת התאמה להסרת משקפיים בלייזר התקשרו ל 5023*

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

קרוהן קוליטיס 21/01/2023

שלום,
עשיתי בשנת 2014 ניתוח לייזר בעיניים.
כעבור כמה שנים חזר לי המספר בעיניים והוא עומד כרגע על -2 בשתי העיניים.
בשנת 2017 עשיתי בדיקה לבדוק אם אני יכולה לבצע ניתוח חוזר ונאמר לי שעליי להשיג יציבות במספר ואז כן.
השנה אובחנתי כחולת קרוהן, אני זקוקה לטיפול ביולוגי של אינטיביו.
השאלה אם אוכל לבצע ניתוח לייזר חוזר כאשר יש לי קרוהן?
אם אכנס לרמיסיה ואפסיק עם הטיפול הביולוגי והדלקת לא תהיה פעילה זה אפשרי?

שני

שלום שני,

בהחלט כן. אם תכנסי לרמיסיה ותפסיקי את הטיפול הביולוגי למספר חודשים, תוכלי לעבור ניתוח תיקון.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

צבע העיניים 22/04/2022

יכול להיות שצבע העניינים במהלך הניתוח קצת ישתנה ( לדוגמא יהיה יותר בהיר)?

איתן

שלום איתן,

צבע העיניים כלל לא משתנה בעקבות ניתוח לייזר בעיניים. מה שמשתנה זה שעכשיו אין משקפיים או עדשות מגע, והעיניים נראות עכשיו ברור יותר, כפי שהן היו תמיד, ולא דרך עדשות כלשהן...

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

עכירות בקרנית 20/01/2022

שלום פרופסור!
לפני כשנה עברתי ניתוח prk ע"פ דברי המנתח נשארה לי עכירות בקרנית ברמה מזערית ,
מה עושים?
והאם אפשר להשאיר זאת כך?
תודה מראש!

שלום רב,

לא תמיד צריך לעשות משהו. אם מדובר בעכירות עדינה, שטחית ויציבה, והראייה לרחוק טובה, ניתן להסתפק במעקב בלבד. במרבית המקרים הללו אין לעכירות כזאת השפעה כלשהיא על הראייה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

גודל אישונים וצבע עיניים 10/07/2021

פרופסור סלומון שלום,
הייתי אצלך בבדיקת התאמה בשבוע שעבר והמלצת לי על ניתוח PRK עקב רגישות למגע בעין (מתאימה לשני הניתוחים)
קראתי כי יש השפעה של גודל האישון על הצלחת הניתוח ומניעת סיבוכים. האם דבר זה נבדק בבדיקת ההתאמה? בנוסף – האם יש השפעה של צבע העיניים? יש לי עיניים בהירות ואשמח לדעת האם יש סיכון נוסף בכך

תודה רבה!

שלום רב,

אנו בודקים את גדול האישון, וזה חלק חשוב בבידוקת ה wavefront שאנו מבצעים כהכנה לניתוח.

לבצע העיניים אין השפעה כלשהיא על הצלחת הניתוח.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

חומרת הכאב 25/04/2021

שלום רב,
האם ככל שהמספר נמוך יותר כך תקופת ההחלמה/ הניתוח פחות כואב?
תכף עוברת ניתוח prk ויש לי מינוס אחד ומעט צילינדר..
תודה רבה לך על המענה המקצועי והיעיל,

רוני

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

סיבוך בניתוח prk 14/01/2021

בוקר אור , ראשית אני קוראת את כל המאמרים שאתה כותב והעיצות וכל כך מודה לך על השירות והאדיבות ומקצועיות שאתה נותן למטופלים ולאנשים שפונים אליך זה לא מובן מאליו יישר כוח וכל הכבוד וחבל שלא הכרתי אותך קודם אלא רק עכשיו אחרי שהבת שלי נותחה התחלתי לחפש בנושא
לפני שבועיים היא עשתה ניתוח prk ועד עכשיו לפי דברי הרופא שעשה את הניתוח שכבת האפיטל לא גדלה טוב הוא שייף לה את האפיטל שוב לאחר הניתוח על מנת לתת לזה לגדול שוב אך האפיטל לא גדל טוב אנחנו מודאגים מאוד ורציתי לשאול אם זה דבר שכיח ומה ניתן לעשות כדי שהפצע יתרפא והאפיטל יגדל בצורה תקינה יש לציין שהיה לה מס 8 וגם צילינדר אני ממש אודה לך לתשובתך האם יכול להיות שהראיה שלה לא תהיה בסדר אף פעם או שזה בר תיקון? מה ניתן לעשות.?.שוב אלפי תודות

שלום רב,

תודה על דברייך.

איחור בצמיחת האפיתל של הקרנית לאחר PRK הוא תופעה נדירה. זה יכול להיות תוצאה של יובש בעיניים, דלקת עיניים אלרגית, דלקת עפעפיים פעילה, שימוש בתרופות הגורמות לפגיעה בבלוטות השומן בעפעפיים (כמו ראקוטן, המשמשת לטיפול באקנה, במיוחד אם היה שימוש בתרופה זאת בשנה האחרונה לפני הניתוח), שימוש בטיפות הרדמה או אילחוש בימים שלאחר הניתוח, וסיבות נוספות.

הטיפול הוא ע"י החלפת עדשת המגע הטיפולית אחת לכמה ימים, ניקוי שולי הפגם באפיתל כדי לעודד את צמיחתו, מעבר לטיפות אנטיביוטיות שלא מפריעות לרפוי (כגון טיפות כלורמפניקול), ושימוש בדמעות מלאכותיות לעיתים תכופות. אם כל אלו לא עוזרים ניתן להשתמש בתחבושת לוחצת על העין עם משחה אנטיביוטית למספר ימים עד לריפוי האפיתל. בסופו של דבר האפיתל יצמח, והכל יבוא על מקומו בשלום.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

שימוש בסטואידים לאחר ניתוח 19/12/2020

הייתי בבדיקת התאמה, ואמרת שלאחר הניתוח יש לקחת סטוריאידים במשך שלושה חודשים, רציתי לדעת אם חייב או שניתן לוותר על זה כי זה קצת מלחיץ אותי לקחת סטרואידים, וכן הייתי בעוד כמה מכונים ולא אמרו שלאחר הניתוח צריך לקחת סטרואידים
ואגב מה המינון שלוקחים בד"כ
תודה רבה

שלום רב,

הסטרואידים ניתנים בטיפות עיניים, 3 פעמים ביום, לתקופה של כ-3 חודשים. מטרת הטיפול היא למנוע צלקת בקרנית, שעלולה לפגוע בראייה המיטבית בטווח הארוך. כל מי שעובר אצלי ניתוח בשיטת PRK חייב לקחת את הטיפול למשך 3 חודשים.

אם את לא מסוגלת או לא רוצה לקחת את הטיפול לאחר הניתוח, מומלץ שלא תעשי את הניתוח בכלל. הסרת משקפיים בלייזר זה תהליך רפואי לכל דבר, עם טיפול תרופתי הניתן בטיפות עיניים לאחר הניתוח. הצלחת התהליך תלוייה לא רק בביצוע הניתוח, אלא גם בלקיחת הטיפול שלאחריו, והקפדה על ההנחיות לנטילת הטיפול. ללא הקפדה על נטילת הטיפול לאחר הניתוח, אין טעם להתחיל בתהליך מלכתחילה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייזר למספר גבוה 07/11/2020

שלום
יש לי מספרים גבוהים
-15
-11
ויש לי קרניות עבות בערך 550
השתדלת עדשה מפחיד אותי לעשות כיוון שיש בו יותר סיכונים
בלייזר איזה ניתוח הכי מתאים להורדת מספר? ברור לי שלא ירד הכל אך כמה שירד יהיה יותר טוב מהמצב הנוכחי המייאש הזה.
ואיזה סיבוכים יש לאחר תיקון למספרים גבוהים כאלה?
אני כבר מיואש מהכל.

שלום רב,

כעיקרון ניתן להוריד את כל המספר בשתי העיניים אם העובי הוא אכן 550 מיקרון בכל עין.

שיטת הניתוח היא PRK. ניתן לקרוא כאן על שיטת ניתוח זאת.

את מוזמנת אלינו לבדיקת התאמה. 5023*.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

בעיות ראיה אחרי ניתוח בעין אחת בלבד 11/10/2020

שלום,
בת 50, מספרים נמוכים (1.75-) לראייה מרחוק. בראייה מקרוב כרגע מסירה משקפיים לחלוטין ורואה מצויין. נמצאתי מתאימה לניתוח PRK, הומלץ לנתח רק עין אחת, הדומיננטית (ימין במקרה שלי) לטובת המנעות ממשקפי ראייה בשלב זה. חוות דעת אומרות שההסתגלות לראיה לא פשוטה אם בכלל כשמנתחים רק עין אחת: מאמץ יתר בראייה, מיקוד, בעיות בנהיגה (ראייה מרחבית) ובלילה (סינוור בעין שלא נותחה). האם באמת תופעות אלו שכיחות כשמנתחים רק עין אחת?

שלום רב,

עם מספרים נמוכים של 1.75- בכל עין, בהחלט מומלץ לנתח רק את העין הדומיננטית, ולהשאיר את העין השניה כדי שתוכלי לקרוא ללא משקפיים. הדרך היחידה לדעת אם תסתגלי למצב החדש הוא ע"י ניסיון עם עדשת מגע: תנסי לשים עדשת מגע רק בעין הדומיננטית, ולהסתובב כך במשך כשבוע. לראות כצד תסתדרי בנהיגה, במשרד, בקריאה ובעבודה מול מחשב. אם תסתגלי למצב זה - אפשר יהיה לבצע את הניתוח רק בעין הדומיננטית. אם לא - אפשר לבצע את הניתוח בשתי העיניים (ולהבין שמיד לאחר מכן תזדקקי למשקפי קריאה), או לא לנתח בכלל.

בכל מקרה - צריך להבין שמדובר בפתרון זמני. העין הלא מנותחת יכולה עכשיו לקרוא, בגלל שה 1.75- מנוטרל ע"י תוספת ה 1.75+ שאתה צריכה לקריאה. אבל בשנים הבאות התוספת לקריאה תעלה ל 2.00+ ובהמשך תגיע עד ל 2.75+, ואז העין הלא מנותחת לא תיתן את המענה המיטבי לקריאה.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

דלקת עפעפיים כרונית 25/08/2020

שלום דוקטור
בחצי שנה האחרונה סבלתי מדלקות עפעפיים כרוניות וכלזיונות רבים ואפילו ביצעתי ניתוח להסרת כלזיון לפני כחודשיים.
רק בשבועות האחרונים החל שיפור במצבי ונותרו רק צלקות בעפעפיים. קבעתי מראש ניתוח prk שעתיד להתקיים בעוד שבוע ואני חוששת. האם אני אהיה חשופה לסיכונים רבים יותר לאחר הניתוח? האם מומלץ לדחות את הניתוח?

שלום רב,

לפני ניתוח להסרת משקפיים בלייזר יש להבטיח שהעין והעפעפיים יהיו שקטים מכל מצב דלקתי. אם יש סיפור של דלקת עפעפיים עם ניתוחי שעורה, יש להכין את העין לפני הניתוח עם תרופות וטיפות של נוגדי דלקת בשבועיים שלפני הניתוח. את הטיפול צריך לרשום לך הרופא המנתח.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה