חסכו מעל 1,000 ש"ח על משקפיים ועדשות וקבעו ייעוץ חינם עם פרופ' אבי סלומון, לחצו כאן

האם יש סיכונים בניתוח לייזר בעיניים?

בין השאלות הנפוצות שאנשים שואלים לפני הניתוח, מרבית השאלות הן סביב מה קורה בטווח הארוך? האם המספר יחזור לי? האם העין "רגישה" יותר לאחר הניתוח? האם אפשר לעבוד מול מחשב ללא הגבלה? האם הריונות ולידות יגרמו לחזרת המספר ולצורך במשקפיים? האם אפשר לבצע ניתוחי תיקון בעתיד? והאם בעתיד הרחוק יהיו לי משקפי קריאה? האם אפשר יהיה לבצע בעתיד ניתוחים בעיניים כמו ניתוח קטרקט?

על שאלות אלו ואחרות אנסה להשיב בדף זה.

האם יש סיכונים

האם זה מסוכן?

לא, הניתוח איננו מסוכן. ניתוחים אלו נעשים מזה למעלה מ-30 שנה (הניתוחים הראשונים התבצעו בשנת 1986), וכיום זהו אחד הניתוחים הנפוצים והמצליחים ביותר הנעשים בגוף האדם.

האם אפשר להתעוור? בשום אופן לא. אף אחד לא מתעוור מהניתוח. ניתוחים של הסרת משקפיים בלייזר הם בטוחים. ולכל מי שמרכיב עדשות מגע ושוקל אם לעבור את הניתוח – הרכבת עדשות מגע הרבה יותר מסוכנת לבריאות העין. עדשות מגע עלולות לגרום לזיהומים קשים בקרנית עד כדי פגיעה משמעותית בראייה, ליובש בעיניים, לדלקת אלרגית בעיניים, לצמיחת כלי דם בקרנית, לצניחת העפעפיים ולבעיות רבות נוספות. הפסקת השימוש בעדשות כתוצאה מהניתוח עשויה לתרום לבריאות העיניים.

האם המספר יחזור לי בטווח הארוך? – יש סיכוי של 5-10% לחזרה של מספר כלשהו לאחר הניתוח בטווח הקרוב או הרחוק. ברוב המקרים מדובר על מספר הקטן מ 1-, שלא מחייב שימוש במשקפיים. הסיכוי לחזרה של מספר גדול יותר מ 1- הוא בסביבות 1-2%.

מדוע המספר חוזר? – הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבחלק קטן מהאוכלוסיה יש לעין נטייה לעלייה איטית במספר לאורך השנים, גם לאחר שהושגה יציבות. המספר היה עולה גם אם לא היה מתבצע ניתוח כלשהוא. מדובר בתכונה של העין, וקשה לדעת מראש למי המספר יעלה.

סיבה נוספת לעליית המספר לאחר הניתוח הוא שהניתוח בוצע בתקופה שעדיין לא הושגה יציבות במספר. בכל אופן, אם הניתוח מתבצע בתקופה שבה העין הגיעה ליציבות של המספר במשקפיים – הסיכוי לכך שהמספר יעלה בעתיד הוא קטן מאוד. יציבות מוגדרת כשינוי של לא יותר מ 0.25 דיופטר על פני השנה האחרונה.

האם אפשר לבצע בטווח הארוך ניתוח תיקון? – בהחלט. ניתן לבצע בעתיד ניתוח תיקון. מקובל כיום לבצע ניתוח תיקון אחד בלבד לכל עין. בד"כ אם יש צורך בניתוח תיקון בשתי העיניים, מקובל לבצע את הניתוח לכל עין בנפרד. מומלץ לחכות לפחות שנה מהניתוח הראשון לפני ההחלטה על ניתוח תיקון. ניתוח תיקון מבוצע רק אם חזר מספר משמעותי המחייב נהיגה עם משקפיים (בד"כ מספר יותר גדול מ- 1).

ואם אני לא אהיה מעונין בניתוח תיקון? האם אפשר יהיה לחזור למשקפיים או לעדשות מגע? – בהחלט. ניתן תמיד בכל שלב לחזור למשקפיים או עדשות מגע, אם לא רוצים לבצע ניתוח תיקון.

האם הריון ולידה גורמים לעלייה במספר? – אם הושגה יציבות של לפחות שנה במספר במשקפיים, הריון לא יגרום בד"כ לעליית המספר. לעיתים יש עלייה חולפת של המספר במהלך ההריון, אך הוא יחזור בד"כ לקדמותו לאחר הלידה, אם לפני הכניסה להריון הוא היה יציב.

האם העין רגישה יותר לאחר הניתוח?  – העין לא רגישה יותר לאחר הניתוח. תיתכן תקופה מסויימת של יובש קל בעיניים. בד"כ מדובר במספר שבועות לאחר הניתוח. לעיתים תיתכן תקופה מעט ארוכה יותר של תחושת יובש, צריבה, עקצוץ או דביקות – בעיקר בבוקר עם היקיצה, או לקראת סוף יום העבודה. תופעות אלו הן קלות, ניתנות לטיפול ע"י תחליפי דמעות, וחולפות תוך מספר חודשים.

האם אפשר לעבוד מול מחשב ללא הגבלה? – אפשר לעבוד מול מסך מחשב ללא הגבלה. יש לזכור שעבודה מול מחשב גורמת לירידה ברפלקס המצמוץ ולכן ליובש יחסי. יש לכן לעצום מידי פעם את העיניים כדי שהדמעות יחזירו את הלחות למשטח העין החיצוני. כ"כ ניתן להשתמש בתחליפי דמעות לפי הצורך.

האם יהיו לי בטווח הארוך משקפי קריאה? – לכולם יש צורך במשקפי קריאה במהלך שנות ה-40 לחיינו. הסיבה לכך נעוצה בירידה ביכולת האקומודציה, כתוצאה מהחלשות שריר העטרה בעין הגורם לשינוי במוקד העדשה התוך עינית. בד"כ בסביבות גיל 45 מתעורר הצורך במשקפי קריאה במספר של 1.00+, שהולך ועולה במהלך השנים ומגיע בד"כ עד 3.00+. זהו תהליך טבעי הקורא אצל כולם, ואינו קשור בניתוח. הניתוח אינו משנה כהוא זה את הסיכוי שנזדקק למשקפי קריאה בעתיד. חשוב לציין שהראייה לרחוק תמשיך להיות מצויינת ללא משקפיים גם לאחר גיל 45.

האם אפשר יהיה לעבור בטווח הארוך ניתוחים בעיניים כמו ניתוח קטרקט? – בהחלט!!! ניתן יהיה בעתיד לעבור כל ניתוח שהוא בעיניים על פי הצורך.

בסיכום

ניתוח לייזר הוא תהליך בטוח ויעיל, עם תוצאות יציבות לטווח הארוך. לעין לא נגרם נזק בגלל הניתוח לטווח הארוך, וניתן להנות מתוצאה טובה ויציבה, ומראייה טובה מאוד ואיכותית לאורך שנים רבות.

דור ריימונד עברה ניתוח להסרת משקפיים בלייזר ביוני 2013. בנובמבר 2013 היא יצאה לנפאל, והלכה עם החבר שלה את ה- Around Annapurna במשך 3 שבועות, כמובן - ללא משקפיים. במהלך הטיול היא כ"כ התרגשה מהנוף המדהים מסביב, שנראה כ"כ ברור וחד וצלול, שהיא אלתרה דף ומרקר (לא קל להשיג את אלו באמצע הטרק...) וכתבה את מה שרואים בתמונה.

דור ריימונד עברה ניתוח להסרת משקפיים ביוני 2013. בנובמבר 2013 היא יצאה לנפאל, והלכה עם החבר שלה את ה- Around Annapurna במשך 3 שבועות, כמובן – ללא משקפיים. במהלך הטיול היא כ"כ התרגשה מהנוף המדהים מסביב, שנראה כ"כ ברור וחד וצלול, שהיא אלתרה דף ומרקר (לא קל להשיג את אלו באמצע הטרק…) וכתבה את מה שרואים בתמונה.

לבדיקת התאמה התקשרו ל  5023*

יש לכם שאלה? כתבו לנו ותקבלו תשובה אישית בדוא"ל מהרופא
קראתי והסכמתי לתנאי השימוש

שאלות גולשים

ניתוח לייזר 02/03/2022

קרה לנו דבר קצת מוזר. במיפוי קרנית שנשלח הבן שלי לעשות לפני צבא בשל צילינדר 2.5 ללא שום תלונה מצידו נמצא חשד לקרטוקונוס בעין ימין. שלושה שבועות לאחר מכן עשינו מיפוי נוסף ואז עין ימין היתה תקינה לגמרי ונמצא חשד בעין שמאל עם צילינדר 5… כמובן שאין לו צילינדר כזה..היינו אצל מומחה קרנית שטען שכנראה זה בגלל הדמעות שהיו לו במיפוי ובבדיקה אמר שאין לו קרטוקונוס
החלטנו לעשות לייזר להוצאת משקפיים מינוס4 בכל עין צילינדר 2.5 בעין אחת ו2 בשנייה. הייתי ב3 מכונים ידועים ואצל כולם מיפוי הקרנות תקין לחלוטין עובי 560 . גם רופא מומחה לקרנות בקופת חולים אמר שאין קרטוקונוס המיפוי תקין לגמרי. לאחר הסאגה הזאת מכון אחר המליץ prk השני iq השלישי אינטרלאסיק. יש לציין שהבן שלי לפני צבא לא מיועד לקרבי לא מתעסק עם ספורט אתגרי ומעוניין יותר אינרלאסיק . רציתי לשאול לדעתך…מצטערת על אורך השאלה זה פשוט דבר מוזר…

שלום רב,

שום דבר לא מוזר במה שכתבת. מערכות מיפוי שונות מנתחות לעיתים את אותה הקרנית בצורה שונה. מערכות מתקדמות המשתמשות בניתוח נתונים מתקדם של מבנה הקרנית עשויות לתת תוצאה שונה מזו של מערכות מיפוי בסיסיות, שלעיתים רבות מאבחנות קרטוקונוס בטעות. אם הייתם ב-3 מכונים שונים ונמצא שעובי הקרנית הוא 560 מיקרון, אזי ככל הנראה אין לו קרטוקונוס.

לגבי שיטת הניתוח - בגיל 18 תמיד עדיף לבצע PRK ולא ניתוח שבו מבוצע חיתוך של הקרנית (אינטראלאזיק או לאזיק) בגלל מבנה הקרנית. הבחירה ב PRK היא בטיחותית יותר, וההחלמה מהניתוח בגיל כזה מהירה וקלה. גם אם הוא לא מועמד לשירות קרבי ולא עוסק בספורט אתגרי, עדיין PRK היא השיטה המועדפת בצעירים בגיל הזה.

אתם מוזמנים אלינו לבדיקת התאמה. 5023*.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

צלילה לאחר לייזר 11/02/2022

כמה זמן לאחר לייזר ניתן לצלול? יש הבדל בין כוכב אחד לשניים? תודה מראש!

יובל

שלום יובל,

אם עברת את הניתוח בשיטת PRK (שיוף עם לייזר ללא חיתוך הקרנית) - ניתן לחזור לפעילות ספורטיבית רגילה כולל צלילות כשבוע לאחר הסרת עדשות המגע (כלומר - שבועיים מהניתוח). אם הניתוח היה בשיטת Intralasik (חיתוך הקרנית ושיוף) מומלץ להמתין לפחות חודש מהניתוח.

הבעייה בצלילה היא בעיקר האופן בו אתה מסיר את משקפת הצלילה מהפנים - צריך לשחרר את הואקום בין המשקפת והפנים בזהירות ובהדרגה, כדי שלא ליצור כח משיכה חזק ופתאומי על הקרנית.

כוכבים? רוקדים עם כוכבים? מה קשור?

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

test 06/12/2021

וטאוטאוא

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

כאבי ראש לאחר הניתוח 03/12/2021

היי, האם יש סיכוי שבעקבות הניתוח אסבול בשבועות הראשונים מכאבי ראש בעקבות הניתוח?
האם כאבי ראש הם חלק מתופעות הלוואי האפשריות?

שלום רב,

לא. אין כאבי ראש אחרי ניתוחי לייזר בעיניים. כאבי ראש אינם תופעת לוואי של הניתוח.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

האם ישנה עדיפות להשתלת עדשה תוך עינית על פני ניתוח לייזר? 20/10/2021

במהלך קריאת המאמרים והתשובות לשאלות הציבור כאן, נוכחתי לראות כי כמה שהלייזר נחשב לבטוח ביותר, עדיין ישנם סיכונים קלים במהלך החיים כמו עיוות הקרנית וכמו גם בחודשים הראשונים לאחר הטיפול הצטלקות הקרנית.
ועוד לקחת בחשבון כמובן כי קיים סיכוי לעליה מחודשת במספר במצבים מסוימים.
לכן שאלתי היא האם יש עדיפות להשתלת עדשה שבה א. קיימת אפשרות להחליף את העדשה. ב. הקרנית לא עוברת שום חיתוך למעט הכנסת העדשה הזעירה. וכמובן ההחלמה המהירה יותר.

תודה רבה
אשמח לתשובה
יצחק

שלום רב,

השתלת עדשה מסוכנת יותר מכל ניתוח לייזר. השתלת עדשה תוך עינית גורמת לירידה מתמדת של מספר תאי האנדותל בחלק הפנימי של הקרנית, שגורמת בטווח הארוך לבצקת כרונית של הקרנית, דבר המצריך השתלת קרנית. בנוסף השתלת עדשה עלולה לגרום להתפתחות מוקדמת של קטרקט, ולהופעת גלאוקומה. כל הסיכונים הללו עלולים להופיע בטווח של 10-20 שנים לאחר הניתוח. מכיוון שמדובר בניתוח המתבצע בגיל צעיר, הרי שאדם שעבר השתלה כזאת בגיל 20, ימצא את עצמו בגיל 40 מתמודד עם מחלות מסכנות ראייה של העיניים.

ניתוחי לייזר לעומת זאת הינם בטוחים מאוד, ומדוייקים מאוד, הרבה יותר מכל ניתוח השתלת עדשה. בעזרת הלייזר ניתן לתקן בדיוק רב את כל המספר ואת הצילינדר, דבר שלא תמיד מתאפשר עם השתלת עדשה. השיוף בלייזר מבוצע על פי תוכנית ממוחשבת מותאמת אישית למבנה הקרנית האינדיבידואלי של כל עין, בעוד שעדשת תוך עינית היא מוצר המיוצר באופן סטנדרטי ולא לפי המבנה הפרטני של העין. כל הסיכונים בניתוחי הלייזר אותם מנית הם נדירים ביותר. עיוות הקרנית (אקטזיה) הוא מצב נדיר מאוד כיום, אותו מונעים ע"י מערכות מיפוי ממוחשב משוכללות שיכולות לנבא איזה קרנית עלולה לפתח אקטזיה. צלקות בקרנית אחרי ניתוחי PRK נמנעות ע"י שימוש במיטומיצין בזמן הניתוח וטיפות סטרואידים לאחריו. עלייה מחודשת של המספר או אי דיוק במספר קיימת גם לאחר השתלת עדשות.

בסיכום: ניתוחי לייזר יעילים יותר ובטוחים יותר מכל ניתוח להשתלת עדשות תוך עיניות.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

מתלבט בין ניתוח pkr לאינטרלאסיק 27/08/2021

פרופ' סלומון שלום,
אני בן 38 ונמצאתי מתאים לשני סוגי הניתוחים. אני מעדיף לעשות את האינטרלאסיק בגלל ההחלמה הקלה יותר, אך מעט חושש משום שאני משחק כדורסל במסגרת חובבנית כפעמיים בשבוע. פרט לכך אני לא עוסק בספורט אחר הכרוך במגע.
מעבר לכך, אני עובד בעבודה משרדית מול מסך ולא בסביבת חול ואבק.
מה אתה מציע לי לעשות? יש בסיס לחששות שלי?

תודה רבה,

אהוד

שלום רב,

אם אתה לא משחק לעיתים קרובות, ואם הסיכון לחבלה בפנים לא גבוה (תלוי באופן המשחק שלך, והאם אתה באמת נפגע בד"כ בפנים במהלך המשחק) אזי אין סיבה לפחד מאינטראלאזיק. מומלץ להימנע ממשחקי כדור בעיקר בחודש הראשון לאחר הניתוח בשיטה זאת.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח לפחדנית 17/08/2021

הי 🙂 מתחילה לברר למקרה שיהיה לי אומץ בסוף..
– אני נרתעת מהתעסקות בעיניים, מעולם לא שמתי עדשות למשל. ראיתי שאחד הניתוחים מצריך עדשות אחריו, האם הרופא מתקין ומוריד? זה יכול להסתבך כתוצאה מהירתעות וקושי בפתיחת העין מול מכשירים? השאלה תקפה גם למהלך הניתוח עצמו.. אני יכולה לקלקל אותו תוך כדי תהליך?
– אני בת 42, בזמן האחרון צריכה להוריד את המשקפיים כדי להסתכל בטלפון או לקרוא משהו קרוב. זה אומר שאני צריכה מולטיפוקל? רלוונטי במצב כזה ניתוח לייזר?
– ראיתי באתר של מכבי שיש שלושה סוגים של ניתוח, ופה קראתי על שניים, מי השלישי?
תודה רבה מראש על התשובות
שחר

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

הרכבת משקפיים 09/07/2021

שלום רב לפרופ' אבי היקר.
בעבר עברתי ניתוח לייזר להסרת משקפיים
שכבודו ביצע…ושוב תודה רבה לך.
הגעתי לגיל 56.בבדיקת ראיה למרחק-מצב עין ימין בסדר ועין שמאל נדרש עדשה 3/4.
לקריאה (ההיפך)-עין ימין "מטושטש" ועין שמאל בסדר גמור.
רק לנהיגה ברכב (כבד) נדרש משקפיים למרחק.
אני משמש בעל קורא בספר תורה בשבתות.
השאלה היא:
האם אני צריך להרכיב משקפי קריאה
(בכדי להקל על עין ימין ובכלל…)
או שזה בסדר?
לציין,בקריאת ספרים ושימוש במחשב אינני מרגיש צורך במשקפי קריאה.
בקריאת ס"ת יתכן ואני מתעייף עם העיניים ואינני יודע זאת.
אשמח לקבל את המלצתך
תודה רבה
ויישר כח לך מכובדי.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לאסיק או prk 01/07/2021

הלכתי לבדיקת התאמה להסרת משקפיים והרופא המליץ לי עד לאסיק למרות שאני מתאימה גם לprk. הרופא הסביר לי את ההבדלים בהליך הניתוח וההחלמה. שאלתי אותו אם לא אפקטיבי לי ההחלמה אז מה עדיף, הרופא ענה שהדבר היחיד שיש לי לחשוב עליו זה האופציה לתיקון שבלאסיק אפשר לתקן פעם אחת ובprk אפשר יותר.
נכנסתי לדילמה מה באמת עדיף אם לא אפקטיבי לי ההחלמה, למה יש תוצאות עתידיות טובות יותר ולטווח ארוך יותר.
עובי הקרנית 570, סמטרית, מספר מינוס 6

שלום שרה,

קיימים שיקולים שונים לכל שיטת ניתוח. אלו תלויים במספר רב של גורמים, וכוללים את עובי הקרנית, המספר, מיפוי הקרנית, גיל, סגנון חיים, עיסוק ותחביבים. ככלל - שילוב של מספר גדול וקרנית דקה מכוון בד"כ ל- PRK. כ"כ גיל צעיר, אורח חיים ספורטיבי, עיסוק בספורט מגע או ספורט אתגרי, מלש"בים המעונינים בשירות ביחידות קרביות - גם אלו מכוונים ל PRK.

מצד שני - גיל מבוגר יותר, מספרים קטנים, קרניות עבות, היפראופיה (מספרי פלוס) הם שיקולים בעד לאזיק או אינטרא-לאזיק.

את השיקולים השונים אנו עושים במהלך בדיקת ההתאמה והשיחה עם המועמד/ת לניתוח, וההחלטה נעשית בד"כ ביחד אתו.

לגבי תיקונים - בשתי השיטות ניתן לבצע תיקון אחד בלבד, כך ששאלת התיקון לא צריכה להשפיע על ההחלטה באיזו שיטה לבחור.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

ניתוח לייזר במקום מולטיפוקל 30/06/2021

שלום, אני בת 49,לפני שנה עשיתי בדיקת התאמה ונמצאתי מתאימה. התחלתי להרכיב משקפיים בגיל 42. מהם האפשרויות שלי לניתוח שיטפל בראייה מרחוק (מספר קטן) ומקרוב. באחת העיניים יש לי גם צילינדר.

שלום רב,

ניתן לבצע תיקון בשיטת monovision. בשיטה זאת בעין הדומיננטית מבוצע תיקון מלא, ובעין השנייה משאירים 1.50-. העין שבה מבוצע התיקון המלא מיועדת לראייה לרחוק, והעין שבה משאירים 1.50- מיועדת לראייה לקרוב (מכיוון שלקרוב צריך בגילך תוספת של 1.50+).

התיקון בשיטה זאת לא מתאים לכל אחד, ויש לבצע בדיקה יסודית ע"י אופטומטריסט/ית, שיסבירו לך את משמעות התיקון בחיי היום-יום, את היתרונות והמגבלות שלו, ויבצעו הדמייה (סימולציה) במהלך בדיקת המשקפיים. הסימולציה הטובה ביותר היא בעזרת עדשות מגע שבהן מבצעים תיקון דומה  לזה שיתבצע בניתוח.

בברכה,
פרופ' אבי סלומון
רופא עיניים ומומחה לקרנית

לייעוץ והכוונה עם פרופסור אבי סלומון

השאירו פרטים ונחזור אליכם

    נא לבחור סיבת פנייה